Bild
Nästa artikel
Volvo är svenskarnas drömbil

Volvo är svenskarnas drömbil

Nyheter

När svenskarna får chansen att välja sin drömbil tar man inte ut svängarna i onödan. För tredje året i rad är Torslandas stolthet det populäraste alternativet i Blocket fordons undersökning.

På uppdrag av Blocket fordon har Yugov frågat 1 203 svenskar vilket märke deras drömbil kommer ifrån. Alternativen är många men trots det är hela 15 % överens om att drömbilen kommer från Volvo. Även 2019 och 2018 var Volvo populärast då tillverkaren kammade hem 11 respektive 12 % av rösterna.

– Volvo känns som en ganska realistisk drömbil, säger Henrik Littorin, marknadsplatsdirektör för Blocket Fordon.

22 procent av de som deltagit i undersökningen uppger att de äger en Volvo i dagsläget.


Lyxmärket Porsche får nöja sig med en sjundeplats. Topp 2 och 3 kammas hem av Tesla och BMW som fick 9 respektive 7 % av rösterna. Ny på topp 10-listan i år är Kia.

Diskutera: Vilket märke kommer din drömbil ifrån?



 
Placering Märke 2020

 

  1. Volvo 15%  
  2. Tesla 9%  
  3. BMW 7% 
  4. Mercedes 6%  
  5. Audi 5%  
  6. Toyota 4%  
  7. Porsche 3%  
  8. Volkswagen 3%  
  9. Ford 3%  
  10. Kia 2% 
Taggar: Nyheter, Volvo

Kommentarer

#1
2020-07-13 13:53

Haha....ja vet man inget annat så..... ;o)

#2
2020-07-13 14:11

Många Volvo äger 1 - 2 år gammal bil som vill sälja på blocket, kanske missnöjda. Privatleasing brukar minst 2 år men flesta rekommenderar 3 år.
För mig, och andra flesta att köpa ny bil med kontant som byter 5 år i genomsnitt.

#3
2020-07-13 14:22

Kanske inte är så konstigt att Svenskar föredrar produkter designade i Sverige?
Medelssvensson är ju just medel. Så inte så oväntat med det svaret...

Asiatiskt skit = tåligt, tråkigt, själlöst, plastigt?
Tyskt skit = effektivt, fint, dyrt, går sönder för ofta och kostar skjortan att laga?
Amerikanskt skit = bruksigt, fult, kostnadsoptimerat?
Svenskt skit = lagom, lagom, lagom, lagom?

Vi är ju landet lagom.
Så vi vill väl ha en bil som är:
inte för dyr, inte för ful, inte för bruksig, inte för kass, inte för kostnadsoptimerat, inte för osäkert?

Sen kan man ju tycka vad man vill om hur spännande "lagom" är...

#4
2020-07-13 14:52

En XC40 kan väl iallafall inte vara någons drömbil..

#5
2020-07-13 15:01

Volvo skulle nog vilja vara ett realistiskt alternativ i stället för en dröm!

#6
2020-07-13 15:21

Vad ska man säga, "kultur och tradition"?

#7
2020-07-13 15:46

Undrar hur många medelsvenssons som har koll på att volvo är kinesiskt. Om BMW 1-serieägarna tidigare inte visste att de körde bakhjulsdrivet för de som minns den undersökningen...

#8
2020-07-13 16:07

Och vissa vill medvetet fortfarande inte förstå att det som är kinesiskt är ägandet av företaget men den viktiga utvecklingen sker i Sverige. Det är i utvecklingen som den stora samlade höga kompetensen finns och de stora resurserna läggs. Att sedan montera ihop komponenter till en bil i en monteringsfabrik är rutin som kan ske lite överallt, helst gärna nära kunderna.
Därför är det viktigt att även Geely (Volvoägaren) har lagt sitt utvecklingscentrum i Sverige (Lindholmen i Göteborg).
Då är det inte så konstigt att Volvo utvecklar bilar som också passar bra på den svenska marknaden.

#9
2020-07-13 16:30

Drömbil, kan inte säga att jag har någon-det finns många fina bilar men det skulle vara fint att någon gång i livet äga en MB E-klass.

#10
2020-07-13 16:44

Surt Shogun eller hur?? Att inte Toyota eller Lexus ligger i topp.

#11
2020-07-13 17:25

Det är helt uppenbart att de aningslösa svenskarna gillar att leka "följa John", d.v.s. att man köper samma bil som grannen eller som någon man ser upp till eller efter vilka bilar man ser ofta i närområdet eller där man brukar vistas/köra.

#12
2020-07-13 18:04

Många sura kommentarer här, avundsjuka månne för att inte egna favoriten vann?

Volvo gör idag bilar som inte står tyskarna slätt, både design och kvalitetsmässigt ligger man i topp.
Bara att läsa utländska tidningars tester om man nu betvivlar de svenskas opartiskhet.

Volvo hade kunskapen men inte pengarna att utveckla dagens Volvobilar, kineserna hade pengarna men inte kunskapen.

Ett samarbete i kapitalismens anda, inte kommunismens, som fungerar, det är lätt att kritisera kapital från Kina, samtidigt som man beställer billiga varor därifrån.

Det är lätt att vara pk så länge man håller sig till en vara, svårare i längden när det kommer till prylar som man inte bryr sig om att ta reda på varifrån de kommer, dubbelmoral kan man tycka.

#13
2020-07-13 18:27

Prestigelös: Min kommentar innehåller varken högt PH-värde eller ett uns av avundsjuka. Jag är idag 72 år och har haft de flesta bilmärken däribland Volvo. De svenskaste egenskaperna är helt enkelt aningslöshet och att tro att i Sverige beprövade produkter är tryggast att köpa. Man är inte så intresserade av nya landvinningar och litar på vad folkflertalet gör. Det är det jag menar med att leka följa John.

#14
2020-07-13 18:34

Precis som att alla målar allt vitt idag, och även gärna köper en vit bil, eller möjligtvis en i silver.
Man vill vara som alla andra.
Inget konstigt med det.

#15
2020-07-13 18:38

Svenskarna kör svenskt, tyskarna tyskt, japanerna japanskt, fransmännen franskt och amerikanerna amerikanskt.

Inget konstigt med det som sagt...

#16
2020-07-13 19:02

Drömbil? Hmmm ... En Maserati skulle nog sitta fint.

#17
2020-07-13 19:32

Orealistisk drömbil: Porsche 991 911R
Realistisk drömbil: Någon utav Lexus F-modeller eller LC500 med den fantastiska V8:an

#18
2020-07-13 19:50

Sen är frågan felställd, "vilket märke kommer din drömbil ifrån?".

Lite mer specifik måste man nog vara för att få ett relevant svar.
Som frågan ställs nu förutsätter folk att en bil som kan användas i vardagen efterfrågas och då blir också svaret därefter.

En drömbil kan innebära en mängd saker.
Vill du ha den för utseendets skull, för köregenskaperna, för tekniken, komforten, har du ett personligt förhållande till den, är det historiken som lockar, eller är det en ren investering?

Som man frågar får man svar, att sedan döma de som svarat på en fråga som kan tolkas på hundra olika sätt är att tänka ett steg för lite.

#19
2020-07-13 20:09

Haha, snacka om att svenskar är fattiga på drömmar...

En drömbil för mig är ju en bil som är svåruppnåerlig. Typ dyr sportbil eller ovanlig klassisk bil. Men en Volvo, jösses, vad är det man förväntar sig av Volvo som ska vara utom denna värld? Man drömmer om det ”perfekta” lagom...

#20
2020-07-13 20:50

Jag köpte min drömbil för 3år sedan - en Tesla S med 4hjulsdrift och stort batteri (med fria laddningar), vinter-paket, öppningsbart glastak och 525hk... Fortfarande bättre än vad jag kunnat drömma om... En fröjd att köra varje gång...

#21
2020-07-13 21:12

Volvo kanske inte är den absoluta drömbilen för de flesta. Det är mest för att det är ett svenskt märke.

#22
2020-07-14 05:45

Om jag skulle välja en " drömbil " från Volvo skulle det vara en Volvo Amazon 123 GT i mint condition eller en fullutrustad 960 i mint condition.

#23
2020-07-14 07:12

Drömbil ... det säger något om Svennes perspektiv i livet, och att personligheten sitter i bilplåten!

#24
2020-07-14 07:29

Trööökvolvo:)

#25
2020-07-14 08:55

Stonebreaker; precis min tanke :) Svennigt och tråkigt så det förslår med Volvo enligt mig men alla har vi olika tycke och smak.

#26
2020-07-14 10:34

Drömbil..? Ja, inte fasen skulle jag välja en vanlig bil. Av de som finns på listan är Tesla mest intressant.
Vore det fritt att drömma skulle det väl bli en Aston Martin, eller något annat kul.

#27
2020-07-14 10:46

På listan ovan kan jag tänka mig alla märken utom Volvo och Ford eftersom de inte har några intressanta modeller.

#28
2020-07-14 12:04

Självklart är det volvos ägande som är kinesiskt och jag tror att alla bilintresserade vet att utvecklingen är kvar i Göteborg. Ägandet betyder obehindrad kunskapsöverföring till Kina och att vinsterna hamnar där.

#29
2020-07-14 12:10

Volvo är på många sätt den bästa bilen i Sverige. Rostskyddet är fortfarande bättre än medel, bra strålkastare, säkerhet, bränslevärmare, relativt rymliga bilar, går att få med lastgaller i stål, låg ljudnivå, hög komfort, sköna stolar, stort utbud av serviceverkstäder, många återförsäljare, bra andrahandsvärde, billiga att försäkra, designade för att tåla svensk vinter. Bilarna har visserligen blivit dyrare men jag anser att Volvo är den mest prisvärda fossilbilen i premiumsegmentet. Men jag har ett par invändningar. Att man är ägda av Kina samt att bilarna fortfarande är för törstiga och att Volvo inte ligger tillräckligt långt fram inom elbilar.

#30
2020-07-14 12:40

Johnkommentar

Förutom alla de 15-20000 välbetalda arbetarna i Sverige som konsumerar sina pengar och betalar skatt i Sverige. Det är också en vinst.

#31
2020-07-14 17:46

Apex
Det är ju ”vinst” oavsett om arbetaren jobbar på Volvo eller Skanska.

#32
2020-07-14 20:08

V70Silver: Åkte för ett tag sen i baksätet på en V60 och häpnade över hur obekväm och högljudd den var. Min Dacia Duster -17, diesel automat är betydligt tystare och har faktiskt också skönare mjukare textilstolar. Jag vet inte vilka däck han har, men själv har jag Michelindäck. De första Dusterna var knappast kända för att vara tysta det är ett faktum men senare är riktigt behagliga utan att tillhöra de allra tystaste naturligtvis. Men att Volvon var en sådan besvikelse närmast chockade mej faktiskt.

#33
2020-07-14 20:38

Helt klart är Volvo det mest överreklamerade bilmärket på svenska marknaden.

#34
2020-07-14 20:40

V70
Mycket av det som du räknar upp kan även andra bilar erbjuda. Så i slutändan är det individuellt tyckande som avgör valet inte faktiska skillnader.

Jag har fortfarande svårt att se vad som gör Volvo till en drömbil...

#35
2020-07-15 10:15

En ny Volvo 245 vore en drömbil.

Drömmer om en robust, oöm och funktionell mellanklasskombi med bra runtom sikt, samt en totalvikt på max 2000 kg och dragvikt på minst 1500kg.

#36
2020-07-15 12:13

Volvo är svenskarnas drömbil??? Nog för att Volvobilarna är helt ok men att kalla bilarna för drömbilar är otroligt fantasilöst!!! Även om Volvos bilar är överreklamerade och framförallt (kraftigt) överprisade är de köpbara för en stor del av befolkningen! I min värld betyder ordet drömbil en bil man inte har råd att köpa och som man bara kan drömma om... och då ser jag absolut inte en moderniserad sossecontainer framför mig!

#37
2020-07-15 18:18

En ny Volvo S60 eller V60 kan mycket väl vara en "drömbil" för mig (även om jag i realiteten genom arv och hårt arbete kan köpa ungefär tio såna utan att bli helt barskrapad). Det känns dock lite vanskligt att köpa en ny bil nu. Ett teknikskifte mot elbilar är på gång, men de har fortfarande begränsningar när det gäller räckvidd och kanske dragkapacitet. Så jag kör förmodligen vidare med min snart 15 år gamla bruks-Volvo ett par år till. Den fungerar utmärkt och jag trivs bra med den. Men visst är de nya Volvobilarna mycket finare.

#38
2020-07-16 22:58

Att en av huvudägarna är en kinesiskt statsägd fond rimmar väldigt illa med Volvo Cars klimat- och miljöambitioner. Men som tur är har 75% av svenskarna inte en Volvo som drömbil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.