Nästa artikel
Volvo 780 fyller 30 år
Nyheter

Volvo 780 fyller 30 år

Publicerad 7 mars 2015
Volvo 780 tillverkades endast i 8 518 exemplar under fem år.
Volvo 780 var det eleganta resultatet av ett samarbete mellan Volvo Personvagnar och italienska Bertone. Mekaniken kom från 700-serien medan karossen ritades av Bertone.

1985 var året då singeln ”We are the World” spelades in av världsartister under namnet ”USA for Africa”. I Sovjetunionen tog Michail Gorbatjov över som ledare. Microsoft släppte den första versionen av operativsystemet Windows och DNA användes för första gången som bevis i ett brottmål.

I mars 1985 premiärvisades en Volvo som kombinerade italiensk elegans och svenskt ingenjörskap. Kupén 780 var huvudnumret i Volvos monter på Genèvesalongen och den dyraste bil företaget någonsin lanserat. I viss mån byggde den vidare på en tradition av kupémodeller som inletts med P1800 1961.

Relationen mellan Volvo Personvagnar och Bertone i Turin var etablerad, det italienska karosseri- och designföretaget hade utfört flera uppdrag åt Volvo tidigare. År 1977 presenterades Volvo 262C, en exklusiv kupémodell baserad på 260-serien som byggdes av Bertone och tillverkades i 6 622 exemplar 1977-1981.

På Volvo 262C var det bara några få karossdelar som skiljde den från övriga 200-serien. Med 780 hade man börjat med ett vitt papper. Den delade bara chassi och drivlina med 700-serien och hade trots de uppenbara likheterna med sedanmodellerna en helt ny kaross.Designen stod Carozzeria Bertone för. Två nyckelord för formgivaren Nuccio Bertone var klass och elegans. Volvos chefsdesigner Jan Wilsgaard var också inblandad i processen och för att se till att modellen omisskännligen skulle förbli en Volvo.Det första designförslaget bestod i stort sett av en 760 med två dörrar och mer sluttande taklinje. Det andra var en fri designstudie för en sportbil. Det var med det tredje alternativet som de avvägda och harmoniska linjerna föll på plats.

Carozzeria Bertone stod också för konstruktion och sammansättning av 780 medan Volvo svarade för marknadsföring och försäljning. Från Sverige skickades färdiga drivlinor och chassikomponenter till Italien där slutmonteringen skedde hos Bertone.  

– Med 780 kan vi erbjuda en elegant långfärdsvagn med en personlig design, exklusiva detaljlösningar och ett unikt motorprogram med betoning på komfort, sade Volvo Personvagnars marknadsdirektör Carleric Häggström om den nya bilen.
Toppmodellen 780 var bara tänkt att tillverkas i en liten serie. Volvo med den visa att man var en kraft att räkna med i lyxsegmentet och siktet var framför allt inriktat på exportmarknader som USA, Japan och några europeiska länder.

Interiören var mycket påkostad. Dörrsidor och instrumentpanel hade smyckats med ädelträ och läderklädseln kunde fås i två kontrasterande färger. En detalj som kändes igen från andra exklusiva italienska bilar var ett reglage i dörröppningen som låste upp baklucka och tanklock.

Det mesta som kunde tänkas i utrustningsväg 1985 var standard. Stolar, fönster, backspeglar och sollucka manövrerades elektriskt. Klimatkontroll, ABS-bromsar och automatisk nivåreglering liksom mikroprocessorstyrd stereo kunde man också skryta med.En viktig säkerhetsinnovation lanserades i 780: bältessträckaren. En liten krutladdning i bältesrullens fjädermekanism konstruerad att detonera i själva kollisionsögonblicket såg till att säkerhetsbältet stramades åt innan krockkrafterna hunnit börja verka.

Volvo 780 fanns med flera olika motoralternativ men alla motorer såldes inte på alla marknader. Vid lanseringen fanns den med en rak sexcylindrig turbodiesel. Därefter kom också en fyrcylindrig motor med turboladdning samt en V6:a.

Under de fem år som 780 tillverkades gjordes nästan inga förändringar av bilen, men under skalet fick den samma uppgraderingar som 760-serien. 1988 byttes den stela bakaxeln mot en multilink-axel.

Mellan 1985 och 1990 tillverkades 8 518 exemplar av Volvo 780. Sista året kostade den 315 200 kronor i Sverige, jämfört med 247 500 kronor för en 760 GLE.

På den stora klassikermässan Techno Classica i tyska Essen den 15-19 april kommer Volvo Cars Heritage visa upp ett antal bilar som blev frukten av samarbetet mellan Volvo och Bertone. Givetvis kommer Volvo 780 att finnas på plats då.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-03-07 21:33
Lason1

Rätt snygg bil, 700-serien överhuvudtaget är rätt snygg.

315.200 kr 1990, det blir 471.350 kr i dagens penningsvärde det.

Ett kap jämfört med dagens värstingvolvo.

#2 • Uppdaterat: 2015-03-07 21:36
Hackenbush

Tyckte inte ens den var snygg när den kom som ny och än mindre idag.

#3 • Uppdaterat: 2015-03-08 12:29
saabnisse

Jag tycker det var en av de snyggaste bilar Volvo gjort, men tyvärr har den lika omöjlig körställning som alla andra i 700-serien.
De är väl de enda bilar som gjorts där bromspedalen sitter där andra bilar har kopplingspedalen!
Men som automat går de an även om det bara rör sig om en pimpad Amazon.

#4 • Uppdaterat: 2015-03-08 18:36
Havsfidran

Fruktansvärt ful bil!
Den snyggaste bilen det stått Volvo på (förutom P1800) är sista versionen på 700 temat, Volvo S90.
Finns en Ruggigt fin S90 på blocket som gått knappt 11.000 mil. Endast 75.000 kronor!
Jag skulle gladeligen betala de pengarna för den om jag kunde.

#5 • Uppdaterat: 2015-03-09 14:03
hultarn

Vill minnas att Volvo plötsligt sänkte priset med närmare 100.000 då 780 annars kostade ungefär samma som en Jaguar.
Och det funkade självklart inte.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.