Bild
Nästa artikel
Volta Zero – svenska uppstickaren som utmanar Volvo och Scania

Volta Zero – svenska uppstickaren som utmanar Volvo och Scania

Nyheter

Ett svenskt företag har visat upp en eldriven lastbil med räckvidd på upp till 20 mil som kunderna kan prenumerera på istället för att köpa.

Det är inte bara personbilar som elektrifieras i allt snabbare takt. Även den tunga trafiken behöver kapa utsläppen, men det råder minst sagt delade meningar om vad som är den smartaste lösningen.

Teslachefen Elon Musk och Mercedes satsar på batterier och har visat upp batterieldrivna lastbilar, medan amerikanska Nikola och flera andra stora tillverkare tror mer på vätgastekniken.

Nu dyker en mindre spelare upp i form av svenska uppstartsföretaget Volta Trucks. Under torsdagen presenterades märkets första lastbil.

Volta Zero är helt eldriven och ska konkurrera med de stora jättarna tack vare betydligt lägre driftkostnad, eftersom den har 90 procent färre mekaniska delar än en traditionell diesellastbil.

De första lastbilarna som ingår i ”pilotflottan” som Volta vill börja testa nästa år har en räckvidd på mellan 15 och 20 mil tack vare ett batteripaket på mellan 160 och 200 kWh. Det ska vara fullt tillräckligt för den här typen av lastbil, enligt Volta. Elmotorn är ihopbyggd med transmissionen i bakaxeln.

”Blankt papper”

Det handlar inte om någon långtradarmodell utan en något mindre lastbil som ofta används för distribution i städer. Föraren sitter längre ned än i en vanlig lastbil eftersom eldrivlinan tar mindre plats än en dieseldrivlina.

– Genom att ta bort den traditionella förbränningsmotorn som alltid suttit högt upp längst fram i lastbilen hade vi ett blankt papper och möjlighet att designa ett kommersiellt fordon som passar för 2000-talet, säger Carsten Astheimer, designchef för Volta Zero.

Lastbilen har även nedbrytningsbara karossdelar i kompositmaterial som ska sänka utsläppen under tillverkningsfasen.

I Volta Zero har föraren 220-graders sikt från hytten, något som ska minska risken för allvarliga olyckor med fotgängare och cyklister. Bilen har kameror istället för backspeglar, en 360-graderskamera som visar omgivningen och ett avancerat autobromssystem.

– I London är lastbilar inblandade i 23 procent av alla fotgängarolyckor och 58 procent av alla cykelolyckor, samtidigt som tunga lastbilar bara står för fyra procent av den totala körsträckan. Det är helt oacceptabelt, säger Carl-Magnus Norden, grundare av Volta Trucks.

Volta Zero ska byggas i Storbritannien med start 2022 om allt går enligt plan. Kunderna behöver inte köpa bilen utan kan ”prenumerera” på den tillsammans med service, underhåll, försäkring och utbildning.

Läs också: Lastbil med elsläp ska kapa förbrukningen med 40 procent

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-09-03 15:03

Äntligen. Lastbilar är stenålder.

#2
2020-09-03 15:47

Snyggt! Mer sånt.

#3
2020-09-03 16:10

Banta ner till 3,5 ton, och bygg husbil på chassit = ja tack!

#4
2020-09-03 16:28

Den behöver inte bantas till 3,5 för oss som har B-körkort före 1996 om den klassas som husbil (PB II)... :-)

#5
2020-09-03 17:33

15- 20 km räcker inte långt.

#6
2020-09-03 17:57

@Robban
Lyllo! ;-)

#7
2020-09-03 19:18

”En av finesserna ska minska antalet olyckor med fotgängare och cyklister.”

Är det förarutbildning som är finessen?

#8
2020-09-03 19:18

Snyggt! Men är inte hytten onödigt stor? Föraren ser väldigt liten ut därinne iaf.

#9
2020-09-03 20:55

Carl, har du bestämt dig för att missförstå allt eller vad händer? 15-20 MIL

#10
2020-09-04 09:03

Det står 15-20 mil inte km. 15-20 svenska mil är 150-200 km.
Men fordonet skall byggas i England så då kanske räckvidden är 15-20 miles? Alltså de engelska milen som är något kortare än de amerikanska. Vad vi med säkerhet kan säga är att det inte handlar om sjömil...

#11
2020-09-04 17:42

Hoppas att konceptet skrotas.
Viken lastbilschaffis vill sitta på golvet, som på en låggolvs buss och köra?
Sitta högt underlättar enormt mycket då man ser långt fram över alla personbilar.
Är det något man inte vill i en lastbil, så är det ryckig körning med ideliga stopp, man vill ha rull på fordonet hela tiden.

Men jag tror det snarare är en prototyp för stadsbuss. Låg förarplacering, överhänget framför framaxeln. Övrig inredning i hytt.

Hytten känns längre än en sovhytt, men saknar sovmöjlighet. Vilken åkeriägare skulle satsa på en så lång daghytt och sumpa bort flakmeter, som drar in pengar?
Traktorplaceringen av ratten känns inte genomtänkt. Man kan även glömma att öppna rutan och sticka ut huvudet för att kika på vad släpet har för sig vid backning i branta vänstersvängar.
Tveksam om 360 kameran ser så långt som man behöver.

Detta är inte gjort för en chaffis. Utan ett projekt av yngre civilingenjörer med gott självförtroende.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.