Bild
Nästa artikel
Volkswagens egna siffror: Så står sig elbil mot bensinbil

Volkswagens egna siffror: Så står sig elbil mot bensinbil

Nyheter

Utsläppen från en elbil är lägre än från en bensinbil redan i dag – och skillnaden kommer öka framöver. Det visar Volkswagens nya utsläppsrapport.

Det är inte längre bara forskare som försöker räkna ut hur stor klimatpåverkan nya bilar har. Även biltillverkarna själva har släppt så kallade ”livscykelanalyser” över utsläppen.

I februari kom till exempel en rapport från Volvo som visade att elbilen XC40 P8 Recharge visserligen har högre utsläpp under själva tillverkningsfasen än en bensindriven XC40. Men å andra sidan kunde elbilen ”köra in” bensinbilens försprång efter 4 700 mil om den laddas med förnybar el.

Nu släpper även Volkswagen en rapport som visar att elbilar i Europa redan i dag har lägre klimatpåverkan än en förbränningsbil. I beräkningarna ingår utsläpp från tillverkning av bilen och dess komponenter samt körning och återvinning av bilen.

Så här ser Volkswagens egna siffror ut när det gäller utsläpp från olika biltyper.
Så här ser Volkswagens egna siffror ut när det gäller utsläpp från olika biltyper.

Volkswagen har använt sig av en så kallad ISO-standard för att beräkna utsläppen under bilens livscykel, och resultatet måste enligt samma standard även kontrolleras av en fristående expert. Bilens livslängd är beräknad till 20 000 mil och under körning används genomsnittlig europeisk elmix.

I dag beräknar Volkswagen att tillverkningen av batteriet till elbilen ID 3 ger koldioxidutsläpp på 62 kilo per kilowattimme. För batteriet i gamla e-Golf var den siffran 110 kg/kWh.

Volkswagens siffror visar att elbilen ID 3 med 62 kWh-batteri har koldioxidutsläpp som är något lägre under bilens totala livslängd än för en dieseldriven Golf, och betydligt lägre än för en Golf med bensinmotor. Skillnaden blir större med förnybar el.

Under tillverkningen släpper ID 3 ut drygt dubbelt så mycket koldioxid som motsvarande bensin- eller dieselbil. Men förbränningsbilarna fortsätter släpa ut avgaser under hela sin livslängd medan elbilen förmodligen kommer laddas med förnybar el i allt större utsträckning.

Läs också: Volvos studie avslöjar: Då kör elbilen om bensinbilen

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.