Volkswagen har börjat visa reklam för exempelvis snabbmat, bensinmackar och snabbladdare i bilens infotainmentsystem.
Annonserna, som kallas ”live-rekommendationer” och baseras på bilens GPS-position, dyker upp i ett meddelande på bilens pekskärm. Föraren kan välja mellan att visa mer information eller stänga rutan.
– Syftet är att vägleda och underlätta för föraren att hitta destinationer baserat på situation. Om till exempel bilens räckvidd minskar får man i god tid rekommendation om platser att tanka på, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på svenska Volkswagen.
Beslutet har retat upp en del användare på nätforumet Reddit, som är upprörda över att en så dyr bil visar annonser.
Många digitala tjänster som är gratis brukar vara annonsfinansierade, och användaren kan ibland betala extra för att slippa annonserna. Men hos Volkswagen är det tvärt om: ”Live-rekommendationerna” är bara tillgängliga för den som betalat en så kallad We Connect-licens.
Föraren måste dock aktivt gå in och sätta igång annonserna för att de ska visas, och de kan också stängas av för den som vill slippa.
– Denna funktion måste alltid först aktiveras av föraren, säger Marcus Thomasfolk.
Annonser och andra typer av extratjänster kommer bli en allt viktigare intäktskälla för biljättarna, enligt flera analyser som gjorts.