Bild
Nästa artikel

Volkswagen vill bygga fabrik med Northvolt

Nyheter

Volkswagen har trappat upp samtalen med Northvolt om en batterifabrik i Tyskland.

Tidigare i år ingick den tyska biltillverkaren och den svenska batteritillverkaren i en allians för att utveckla hållbara batterier till ett bra pris. En del av planen är att bygga en fabrik i Salzgitter, nära Volkswagens högkvarter, vilket Volkswagen är redo att bidra med 1 miljard euro (ungefär 10,7 miljarder kronor) till.

Projektet är inte spikat än men i en intervju med tyska Börsen-Zeitung sa Volkswagens styrelsemedlem Stefan Sommer att han var säker på att fabriken blir av och att man tittar på flera platser att bygga batterifabriker, utan att specificera vart.

- Vi kommer intensifiera våra samtal över de kommande veckorna i hänsyn till en mer detaljerad planering, berättade Sommer enligt Reuters.

Diskutera: Vad tror du om Northvolts fortskridande bilsamarbeten? 

Kommentarer

#1
2019-05-29 11:52

Blodsbatterier tillverkade med el från tysk kol, istället för el från kinesisk kol.

.

#2
2019-05-29 11:57

@Klarsynt, hur fick du in kineserna här? Det var ju i Sverige batterifabriken ska byggas och nu blir det kanske ännu en i Tyskland.

#3
2019-05-29 11:59

@saabnisse

Jag jämförde Volkswagens inköp av blodsbatterier, ur ett klimatperspektiv. Båda fallen suger och är snarare värre än om de tillverkat dieselmotorer.

.

#4
2019-05-29 12:41

Heja diesel! Verkligen...

#5
2019-05-29 15:26

Det här är bra.
Med VW som kund är Northvolts framtid säkrad.

#6
2019-05-29 16:32

Det börjar likna NEVS, mycket snack och liten verkstad. Gno på och börja producera batterier!

#7
2019-05-29 19:17

Batterier är en återvändsgränd.. synd att vi inte ser detta innan vi sabbar naturen ännu mer.

#8
2019-05-29 19:49

VW drog ner volymerna i avtalet med en annan leverantör som visade sig ha problem att öka produktionen.

#9
2019-05-29 20:10

Tacka vet jag petroleumbränslen, de är i alla fall gjorda på rena naturprodukter och därför helt och hållet miljövänliga...

Till skillnad från dessa blodiga batterier där bofinkarna trillar av pinn på löpande band vid tillverkningen...

#10
2019-05-29 20:29

Haha, oj vad snällt oljeproduktionen blivit. Tror ni verkligen på vad ni skriver ? Man blir ju mörkrädd. Personligen tror jag att batteridrift är en av flera vägar för den framtida fordonsflottan. Vätgas och bränsleceller en annan. Glöm blodsoljan med allt elände den orsakat och orsakar.

#11
2019-05-30 17:06

Spelar ingen roll vad som är renast eller inte. Vi har inte el för en elektrifierad fordonsflotta. Regeringen har misskött energiförsörjningen i landet och nu sitter vi där vi sitter.
Vi står också inför en kraftig ekonomisk nedgång som kommer påverka allt och alla ett par år framåt.
Människor får vara glada om de kan köpa och köra en bensin eller dieselbil.
De är realiteterna även om annat vore önskvärt givetvis.

#12
2019-05-30 23:31

Statuscheck.
Elbrist - nej, det har vi inte.
Effektbrist - ev. några timmar på ett dygn en smällkall vinterdag.
Kapacitetsbrist - ja, i vissa nätavsnitt i landet, främst på stamnät och regionnät i Mälardalen, Uppsala och Malmö.

Något stort problem för att fler kör elbil - nej.

#13
2019-05-31 09:18

Statuscheck.

"Ellevio uppger nu till Dagens Industri att frånvaron av elnätskapacitet in till Stockholm gör att man kan behöva avslå elnätanslutning för den nya tunnelbanan Nacka, Barkaby och Arenastaden, samt tunnlarna för Förbifart Stockholm, elbussar, laddstolpar för elbilar och ett nytt reningsverk. Spiken i kistan är nedläggningen av Stockholm Exergis kraftverk i staden."

https://cornucopia.cornubot.se/2019/05/ellevio-elnarbristen-hotar-ny.html

Och hela tiden står kolkraftverket i Värtan och understöder. För varje elbil som tillkommer så måste man köra verket med mer och mer kol. 

Elbil = kolbil.

.

#14
2019-05-31 09:51

Du vet Klarsynt att det är en debattartikel för att få slippa skatten på kraftvärmen? Det är bra att du har din sanning om det gör dig lugn i själen.

#15
2019-05-31 10:22

@Grosser
Är det det bästa du kan komma på för att dölja det faktum att du just har haft fel fel fel? Pinsamt värre, sådan argumentation. Hade varit mer klädsamt om du helt sonika erkände hur fel du har. Ditt förtroende hade nog höjts upp en aning från de träsknivåer det nu ligger på, tillika. Här är ursprungsartikeln från DI:

https://www.di.se/nyheter/nya-t-banan-riskerar-sta-still-fran-start-flera-jatteprojekt-i-farozonen/ 

.

#17
2019-05-31 12:20

@Klarsynt. Eftersom jag arbetar på elnätbolag är jag väl insatt i vad kapacitetsutmaningen i praktiken innebär. Det jag också vet är att bortom rubrikerna är att nätbolagen vill (1) ha kvar sin nuvarande intäktsram och (2) ha snabbare tillståndsprocesser vid utbyggnad. Därför kommer dessa exempel på "nekande" anslutningar upp som en del i spelet för (1) och (2).

Men nu är vi långt från ämnet. Jag ber dig om ursäkt för de något skarpa orden tidigare.

#18
2019-05-31 13:00

@Grosser

Njae, nog hör elförsörjning till ämnet elbilar allt och det var stort av dig *skakar gladeligen hand* =) 

.

#19
2019-05-31 13:01

Artikel om elbilar = Klarsynt kreverar

#20
2019-05-31 23:57

Effektbrist kommer det att bli när kärnkraften läggs ner. Förnyelsebar elproduktion har företräde på elnätet vilket betyder att när den förnyelsebara elproduktionen ökar så blir kärnkraftens elproduktion olönsam och läggs ner.
Våra tidigare fyra pumpkraftverk har lagts ner så då har väl våra politiker tänkt att några hembatterier klarar säkert en vecka vindstilla i smällkalla vintern med minus 20 grader i hela landet.
Och jag är inte ens en kärnkraftsförespråkare utan tänker bara att man måste ha en ny elproduktion innan en befintlig läggs ner.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.