Bild
Nästa artikel

Volkswagen stäms för felaktig reklam

Nyheter

”Clean Diesel”-kampanjen sticker i ögonen på USA:s federala handelskommission.

I USA har stämningarna haglat tätt över Volkswagen, sedan det i höstas kom fram att de manipulerat vissa dieselmotorers utsläpp. Nu sällar sig ännu en tung aktör till skaran. Det är USA:s federala handelskommission som anklagar Volkswagen för falsk marknadsföring i biljättens ”Clean Diesel”-kampanj.

Från 2008 till 2015 bedrev Volkswagen en intensiv annonsering där man framställde bilarna som rena och miljövänliga. I efterhand har det visat sig att de släppte ut 40 gånger över det tillåtna värdet av kväveoxider. Handelskommissionen menar att köparna har blivit förledda och kräver ersättning till dem.

Samtidigt har Volkswagen ännu inte kommit med en teknisk lösning för de 580 000 fordon med fuskprogramvaran installerad i USA. I Europa har åtgärden redan inletts, men nu har en distriktsdomare satt en deadline för besked till den 21 april på den amerikanska marknaden.
 
Diskutera: Tror du att Volkswagen kommer att överleva på den amerikanska marknaden efter dieselskandalen?

Kommentarer

#1
2016-03-30 13:20

Tveksamt, det går nog åt mera än en "jättepudel" för att överleva. Skulle önska att EU visade lite av samma muskler. Det är nog bara Porsche som slinker igenom relativt oskadd. USA-chefen smet i grevens tid tror jag, ´synd´ om efterträdaren.

#2
2016-03-30 13:40

Sicket skämt,ren diesel.......nog svårt att sälja diesel i USA. Så borde det vara i Europa också med dessa farliga utsläpp av kväveoxider för hälsan. Det kommer att visa sig om man överlever. Men det tror jag,men man har nog lärt sig en läxa......

#3
2016-03-30 14:40

Volkswagen får nog tömma Scania på mer pengar än de nio miljarder man redan tagit ut nu när aktien ligger minus 54 % jämfört med toppnoteringen, och med sänkt kreditbetyg så fattas det nog pengar till nya sattsningar ett tag framöver. Men i Sverige säljer man bilar som aldrig förr, här verkar VW köparna inte bry sig om att de blivit lurarade flera gånger om av VW.

#4
2016-03-30 15:52

Nu är det ju inte så att bensinare är renare, snarare tvärtom. Mediadrevet och häxjakten på diesel börjar bli smått löjlig och bygger till stor del på okunskap.

@Previa, på vilket sätt har VW's bilar blivit sämre sen i höstas och hur är VW's kunder lurade, menar du?

#5
2016-03-30 15:58

Swemba, du kanske vet nåt som ingen annan vet... men en diesel är "skitigare", dvs hälsofarligare. Sen kanske den släpper ut lite mindre CO2 men det påverkar inte hälsan på det sätt som kväveoxider och partiklar gör. Exempel på artikel om försämrad luft pgav diesel: http://www.svd.se/dieseldriven-bil-rena-miljoboven

#6
2016-03-30 16:15

@johnkommentar, bevisligen vet jag mer än Anna Gustafsson och hennes 4 år gamla artikel, baserad på 15 år gamla studier. Idag är alla dieselbilar som säljs EURO6-klassade och har både partikelfilter och AdBlue som minstar NOx med 90%. Så var inte fallet när artikeln skrevs. Även bränslet som sådant blir allt renare och dagens diesel liknar väldigt mycket vanligt spisbränsle som man eldar med inomhus i lampor och öppna spisar utan skorsten.

Dessuom är syntetisk diesel på frammarsch som ytterligare minskar både NOx och PM samt helt fossil CO2.

Diesel (om man fortfarande kan kalla det diesel) är nog det enda drivmedel som har en framtid.

#7
2016-03-30 16:24

Enligt Euro6 som både bensin- och dieseldrivna bilar måste klara så får en dieselbil släppa ut 80 mg NOx mot bensinbilens 60 mg. Men då ska man veta att en bensinbil fick släppa ut 490 mg NOx enligt Euro1 så kraven har skärpts på båda. Partiklar (PM) har samma krav för bensin- och dieseldrivna bilar.

Så kraven är tämligen hårda vilket är mycket bra för oss som andas luft. Att en biltillverkare hittar egna lösningar för att kringgå kraven är förstås mindre bra och borde få konsumenter att reagera genom att välja andra märken kan man tycka.

#9
2016-03-30 16:45

Det var reagerar felaktig reklam och kommer ännu mer minskar förtroende för Volkswagen!

#10
2016-03-30 17:07

Nu handlar detta om reklam, och vi vet alla att reklam ljuger. Så varför denna uppståndelse???
Jag har verkligen lust att stämma varje hamburgerkedja för deras "Flaming Hot Burger", för jag har aldrig någonsin fått en burgare som har varit något "Flaming Hot".
Detta är marknadsföring, och skall vi stämma varje företag för deras missvisande reklam så kan vi inte ha reklam.
Att fuska är en sak, men självklart kan man påstå att diesel är ren, det är bara vad man jämfört den mot ;)

#11
2016-03-30 17:08

2015, de första två månaderna sålda: VW-koncernen 1.519.100 st . 2016, de första två månaderna sålda: VW-koncernen 1.541.100 st ...upp 1,4%. Inte visste jag av försäljningen i Sverige påverkade så mycket...
En annan stor tillverkare har under samma period minskat(produktion) med 4,2 %, vad nu det kan bero på.

#12
2016-03-30 17:10

2TT2 - hade inte ViB liknande problem med sin BMW I3 om jag inte minns fel ? Den blev väl också plötsligt stående. Programvara är inte att leka med - och det vet ju flera redan varav Volvos problem är högst aktuella. Och fler exempel lär följa oavsett märket i fronten.

#13
2016-03-30 17:25

Haha
Ungefär som vissa tillverkares reklam för 4wd och vid test pallar inte modellen ens minimal halka.
Eller när Toyotas reklam hävdar felfria kvalitetsbilar för att i nästa stund återkalla 2 miljoner bilar.

Det är reklam, ej alltid sanning.

#14
2016-03-30 18:05

VW kommer nog att ha svårt att överleva på den amerikanska marknaden på samma sätt som Amerikanerna har det svårt på den Europeiska.

#15
2016-03-30 19:00

Men visste du at ett containerskip kan slippe ut like mye SOx og NOx som 50 millioner biler i løpet av et år?

De har maskiner på over 100.000 hestekrefter og går på tungolje. Og selv om regelverket gradvis blir strengere og vi må regne med at også skipstrafikken blir renere: Skipenes drivstoff kan inneholde 2.000 ganger mer svovel, ofte mer, enn det autodiesel gjør.

Det igjen betyr at verdens 15-16 største containerskip slipper ut like mye som hele verdens bilpark til sammen, ifølge Fred Pearce, som er miljøkonsulent for tidsskriftet New Scientist magazine.
Det er vel enklere å beskatte din og min bil, hvis myndighetene mener alvor så er det på tide at de setter krav til skipsfarten som er en meget stor utslipp bov.

#16
2016-03-30 19:02

Axa
"Eller när Toyotas reklam hävdar felfria kvalitetsbilar för att i nästa stund återkalla 2 miljoner bilar. "

Vilken reklam är det? Toyota är mycket försiktiga att göra reklam om problemfrihet vad jag sett. Inte nåt sånt i svensk reklam heller. Synd på sätt å vis för märket är ju mycket driftsäkrare än VW.

Vad gäller återkallelser så har VW varit på tapeten rätt mycket dom senaste dagarna så där bör du nog hålla låg profil.

#17
2016-03-30 20:08

Om det är som 2fast4you säger angående extremt smutsiga containerfartyg så är det för jäkligt. Dessa utsläpp borde i så fall kunna läggas de fatygstranspoterade fordonen till last genom miljöskatter om nu inte fartygen kan beskattas enskilt. Ännu en anledning för oss i Europa att hålla oss till europeiskt tillverkade fordon.

#18
2016-03-30 20:13

Ja, jag säger bara det; kolla in "Green Cargos" växellok. Inte så värst "green".

#19
2016-03-30 20:17

Nu behöver inte biltillverkarna oroa sig för Euro6 kraven som vart så urvattnade och gäller först om flera år.
"De nya reglerna för kväveutsläpp
Reglerna för period 1 gäller från september år 2017 för nya bilmodeller och för alla nya bilar från september år 2019. Period 1 får bilarna släppa ut 110 procent mer i de nya, mer verklighetsbaserade testerna jämfört med dagens laboratorietester. Från januari år 2020 för nya modeller och från januari 2021 för alla bilar är motsvarande siffra 50 procent. I dagens laboratorietester tillåts bilar släppa ut 80 milligram kväveoxid per kilometer."
Skriver SvD.

#20
2016-03-30 20:19

En variant på denna gick på svensk TV förut.
https://youtu.be/1naX2ZjXDHs
Viss antydan om driftsäkerhet.

#21
2016-03-30 21:26

Jag sa redan när denna skandals omfattning började bli greppbar att VW nog var rökta i USA och det tror jag fortfarande. Åtminstone kommer massor av återförsäljare stängas ner och kanske kan de med minskade kostnader övervintra ett antal år för att sedan mödosamt försöka bygga upp kundernas förtroende igen.

Audi och Porsche klarar sig däremot då deras varumärken är så pass distanserade från VW.

#22
2016-03-30 21:59

Att skriva "Clean Diesel" i reklamen även om reningen i bilarna fungerar, är lika tokigt som att använda ordet miljövänlig i bilreklam som någon eller några tillverkare gjorde för några år sedan.

När det gäller stora fartygs utsläpp så verkar det illa ställt, men det kan bero på att det ska kunna fraktas mängder av billiga slit- och slängprylar, till ett så lågt pris som möjligt.

#23
2016-03-30 22:16

Intressant kommentar från Vidstige om Toyota.

"Synd på sätt å vis för märket är ju mycket driftsäkrare än VW."

Vilka empiriska belägg har du för det uttalandet? Och hur stor är den angivna skillnaden, och vilka egenskaper har det måttet?

Eller är det de sedvanliga pseudoundersökningarna som skall ligga till grund då de bekräftar Vidstiges egen uppfattning?

MVH AL

#24
2016-03-30 22:18

@AudiA5SB; Då bortser du nog från de upprustade GC Td-loken..?
http://www.jarnvag.net/lokguide/td

#25
2016-03-30 23:00

Bra :)

#26
2016-03-30 23:11

AL
"Vilka empiriska belägg har du för det uttalandet? Och hur stor är den angivna skillnaden, och vilka egenskaper har det måttet?"

Vilka belägg har du själv för att VW inte är sämre?

Dessutom, med allt som hänt kring VW på senare tid så ligger bevisbördan på VW, vare sig man vill eller inte.

Största problemen för VW handlar om motorer som havererar och/eller dricker mycket olja. Ja bortsett från dålig avgasrening förstås. Detta skriver Teknikens Värld en del om i nr8. Dom vågar kritisera VW till skillnad från Vi bilägare. Dvs det handlar om bra konsumentupplysning.

#27
2016-03-30 23:21

Jag har inga belägg i någon riktning Vidstige, lika lite som att jag har belägg för att rökning inte botar lungcancer. Notera inte. Det finns ju alltid en risk för nästan allt.

Det är därför som jag frågar dig vad du grundar ditt ställningstagande på, och hur den påstådda skillnaden ser ut och har för egenskaper.

Enskilda tidningsartiklar säger inget om eventuella variationer i tillförlitlighet populationen. Det är ett på tok för skevt urvalsförfarande som inte ger representativitet. Så dessa artiklar ger inte stöd för din tes ö.h.t, i alla fall inte utifrån en statistisk synvinkel.

Alltså tar vi det en vända till; vilka belägg har du för att det finns skillnader. Och hur stor är denna skillnaden i så fall och hur ser måttet ut?

MVH AL

#30
2016-03-31 08:51

Det är inte frågan om Volkswagens generella kvalitetsnivå brut 33. Den är minst lika bra eller rent av bättre än snittet. Det Vidstige tar upp handlar om bilarnas felfrekvens, sannolikt på komponentnivå. Där anger Vidstige att Volkswagen generellt sett har fler fel än motsvarande modell från Toyota. Då undrar jag hur stor skillnaden är samt egenskaperna hos valda spridningsmått?

Har man inte trovärdiga data som visar på dessa påstådda relationer, ja då ter sig påståendet som grundlöst. Det är därför som jag frågar. Det måste ju finnas någon form av underlag som påvisar den totala skillnaden, eller?

MVH AL

#31
2016-03-31 09:04

När det gäller USA och VW så finns nog risken att det börjar hagla in stämningar. Om den här stämningen går igenom och resulterar i pengar (ganska troligt) så kan man vara rätt säker på att det finns en rejäl hög med advokater som får vittring och naturligtvis tar varenda tillfälle i akt att tjäna en slant.

Det är ju inte bara kring själva avgasskandalen, där den fantasifulle advokaten kan hitta en hel del. T ex kan man ju lätt anta, och all logik säger ju, att VW's ingenjörer använt samma "teknik" (tar genvägar när de blir alltför pressade) när det gäller havererande kamkedjor/motorer, dåliga DSG-lådor, abnorm oljeförbrukning och rostande bilar/gastankar samt allmänt bristande kvalitet etc. Så ja, inte bara avgasskandalen skapar möjligheter för advokaterna.

#32
2016-03-31 09:46

Fartygens utsläpp beror på att de inte funkar att reglera med lagar och förordningar, skeppen går på internationella vatten och registrerar sig där det passar. I en förbränningsmotor så står NOx och bränslesnålhet mot varandra och ute till havs är det en sak som gäller, att minimera bränsleförbrukningen och alltså maxa NOx. En liten tröst är att hälsopåverkan blir mindre än från bilar/lastbilar eftersom utsläppen sker långt från folk.

#33
2016-03-31 10:27

johnkommentar. utsläppen skjer langt fra folk, i Oslo så er det en del cruiseskip spesielt sommer, som ligger til kai med motorer på. Det er beregnet at de forurenser som 7000 biler i Oslo per time det er en veldig økning av nox og sot i bymiljø, men som sagt så er det enklere å beskatte din og min bil, de store rederiene er det vanskelig få gjort noe med ser det ut som.

#34
2016-03-31 10:47

AL, mycket svårt att få fram exakta uppgifter. Men jag ser inte varför det är rätt att du lägger bort bevisbördan, för mig ligger den nu på VW. Värst är ju dom svåra kvalitesbristerna på motorerna men det syns inte på bilprovningens statistik samtidigt som det är oerhört problematiskt och dyrt för ägarna. Sen är det så att allt annat lika så är det dyrare och mer fel på motorer med turbo än utan turbo, om vi talar bensinmotorer. VW har satsat hårt på turbo, Toyota har inte gjort det. En annan tydlig skillnad är att Toyota satsat hårt på underhållsfri kamkedja, medan VW använder kamrem istället (då man misslyckades med att göra motorer med kamkedja). Kamkedja är dyrare att tillverka och alla motorer i Toyota har kamkedja.

#35
2016-03-31 11:31

@ Vidstige, bevisbördan ligger hos den som påstår något. Du är den som påstår att Toyota har högre kvalitet än andra.

Ja VW har haft problem med vissa motorer - det har Toyota också. Sen är det ju bara att kolla vem som äger återkallningsligan ...

#36
2016-03-31 12:14

Swemba, eftersom AL sa emot mig så påstår han indirekt att VW är lika bra som Toyota. Var är bevisen för det? Jag listade ju dessutom några tekniska skillnader, missade du det? Min poäng handlde inte om Toyota heller, jag pratat om att VW har bristande kvalitet, oavsett Toyota eller inte. Har inte med saken att göra även om det är en bra referens. Att du sen försöker få det till att Toyota har lika mycket problem med motorer och kvalitet är bara löjligt, förnekelse och bortbollande.

Men nej, bevisbördan ligger på VW. Motormännen gick nyligen ut och varnade för köp av VW med vissa motorer (TSI). I andra länder har VW gått ut med förlängda garantier för motorer och växellådor pga problem. Teknikens Värld är på det klara med problemen och säger det också. Bara Vi bilägare som fortsätter vara dålig konsumentupplysning på området, som vanligt är det främst ägare av lite äldre bilar som får ta smällen.

#37
2016-03-31 12:31

2fast4you, ja det är ju inte bra men där tror jag det finns möjligheter för Oslo att ställa krav på landel eller annat om man vill.

#38
2016-03-31 15:14

Nu tar vi detta en gång till;

Vidstige skrev om Toyota att;

"Synd på sätt å vis för märket är ju mycket driftsäkrare än VW."(#16)

Jag ber nu om ett underlag som styrker detta. Och hur ser i så fall siffrorna ut, hur stora är skillnaderna och vilka egenskaper finns det hos spridningsmåtten?

Alltså;

1. Vilka komponenter avses? Några få eller hela bilen?
2.Hur stor är skillnaden?
3. Hur ser spridningsmåtten ut?

Vidstiges något märkliga omskrivningar kan vi alltså lämna därhän. Jag ber enbart att Vidstige skall härleda sitt eget påstående. Min egen uppfattning är således helt irrelevant.

MVH AL

#39
2016-03-31 15:22

AL, tråden handlar inte om Toyota, min kritik gäller VW.

Så du får nog omformulera och dessutom kan du väl passa på att kontaka Motormännen och säga att dom är ute och cyklar med sina varningar då det inte finns nåt statistiskt säkerställt material enl dig.

Mina kommentarer om turbo och kamkedja, dvs teknikval, vill du inte ens prata om.

Tänk också på att VW försökt sälja mycket på s.k. tysk ingenjörskonst i reklamen i bl.a. USA. Då är det väl VW som får förklara vad det betyder när det kommer till kvalitet och teknik. Men kanske menar du att det är min uppgift också...

#40
2016-03-31 15:45

Om nu tråden handlar om Volkswagen så ter sig ju jämförelsen med Toyota som Vidstige gjorde i inlägg 16 än mer besynnerlig.

"Synd på sätt å vis för märket är ju mycket driftsäkrare än VW."

Mig veterligen skriver inte Motormännen något sådant på sin hemsida. Men är det därifrån uppgifterna härstammar? Hur stora är skillnaderna i så fall? Och vilka komponenter avses?

MVH AL

#41
2016-03-31 16:33

AL, VW har kvalitetsproblem. Motormännens artikel om kamkejdeproblemen är intressant och jag lärde mig en ny sak nu, VW vet inte själva vilka bilar man har sålt som har en viss felaktig kedja. Detta har man erkänt själva. I övrigt finns statistik hos försäkringsbolagen som borde duga även för dig, nämns också i artikeln.

https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2015/volkswagens-problematisk...

"2012 medgav dock VW för tyska Auto Bild att problemen med kamkedjorna beror på tillverkningsfel. En underleverantör har enligt VW levererat felaktiga kamkedjor som monterats i bilarna. Trots medgivande av ursprungligt fel har VW inte återkallat eller på annat sätt fullt ut tagit ansvar för felet eftersom man inte vet i vilka bilar de felaktiga kedjorna monterats"

#42
2016-03-31 17:28

Fast det är inte riktigt svar på frågan Vidstige;

Du skrev att "Synd på sätt å vis för märket är ju mycket driftsäkrare än VW."

Fortfarande ser jag inget underlag som styrker det.

Angående försäkringsbolaget underlag så har det väldigt många brister, och totalt sett ger det oss inget svar på frågan.

MVH AL

#43
2016-03-31 18:48

AL, intressant att du förnekar alla kvalitetsbrister hos VW. Oklart varför men kanske finns nåt personligt skäl. Att du sen inte vill diskutera tekniska lösningar är ännu märkligare. VW säger själva att dom valt kamrem för att det är mera kostnadseffektivt t.ex.

#44
2016-03-31 18:50

Vidstige:
Du skriver att "VW har kvalitetsproblem" vilket inte stämmer. Det är väl snarare att vissa av deras modeller med den felaktiga kamkedjan har/hade kvalitetsproblem.
Det finns ingen beskrivning av hur många bilar som är drabbade och det kanske är 10 stycken. Hörsägen på olika forum räknas inte.
Med tanke på hur många bilar som VW säljer så ska väl kamkedjeproblemet ses som en parentes, när det dessutom inte finns några siffror på antalet drabbade.

#45
2016-03-31 19:05

Snälla Vidstige; Varför tillskriver du ständigt folk åsikter som de aldrig uttryckt?

Jag har ö.h.t aldrig sagt något om VW;s eventuella konstruktionsfel. Jag är bara förståndig nog att inte påstå att de är fler än någon annan utan att ha ett tillförlitligt underlag som styrker det. Vidstige däremot påstår det och då vill jag gärna kunna se något som verifierar den tesen. Det är väl ett rättmätigt krav?

Angående kedja eller inte är det en av många lösningar i en motor. Om Vidstige föredrar det är hans sak. Själv är jag inte lika optimistisk då även en kedja medför underhåll som det sällan skrivs om ( aggregatremmar som behöver bytas etc). Dessutom är den ytterst störningskänslig. Jag bytte själv hela kittet i min före detta Aero och det är ingen lätt operation, knappast billig heller.

MVH AL

#46
2016-03-31 19:58

AL, normalt medför kedjan mindre underhåll och håller bättre. Det är därför den används, inget annat skäl, eftersom det är en dyrare konstruktion. Jag talade även om riskerna med bensinturbo. Sen måste man sköta oljebyten och det kan vara extra viktigt med kamkedja och bensinturbo. Jag länkande sen till VWs problem, som konsument vill man ju veta om dessa problem så man kan minimera risk eller få hjälp vid problem. T.ex. en 1,4 TSI som havererar kan kosta närmare 100,000 kr att reparera. På en äldre bil är det lika med skrotning. På VWs nya motorer med kamrem är det oklart hur länge dom håller i praktiken.

#47
2016-03-31 20:05

Ja och? Det ger ju inget stöd för ditt påstående.

"Synd på sätt å vis för märket är ju mycket driftsäkrare än VW." (#16)

Det är detta jag undrar över, inte allehanda spekulationer underbyggda med i bästa fall populärvetenskapliga ytfragment.

MVH AL

#48
2016-04-01 10:14

Finns visst fler som uttryckt "Toyotas överlägsna kvalitet"! Vart finns faktan/underlaget till detta påstående? Och det finns många fler sådana påståenden som kan läggas fram här.......vid behov.

AL skrev. "Detta är också en av hemligheterna bakom Toyotas överlägsna kvalitet - och likväl ekonomiska resultat."

Detta har jag nu frågat om men inte fått något svar på, då det går på tvärs mot vad AL skriver/påstår nu.
Var denna fakta kommer ifrån har vi inte fått svar på ännu vad AL grundar detta på. Ska Vidstige svara så ska AL göra det också........

MVH AL 2010-10-27 11:46
För mig är automat en självklarhet Jägaren, kör en hel del och uppskattar det lugn och komfort som automaten ger. Sedan finns där förstås nackdelar också men om man väger för respektive nackdelarna emot varandra tycker jag att fördelarna mer än väl överväger. Därtill, det mesta i våra bilar automatiseras idag, fönsterhissar, bromsar som pumpar själva (ABS), klimatanläggningar, elektroniska styrsystem till motorer, styrning, chassi, drivlina med en rad automatiska funktioner. Varför exkludera något som växellådan?

När det sedan handlar om felfrihet är det faktiskt så som biltillverkarna räknar själva. Man mäter antalet fel kontra volym. Om Jägaren sedan känner till produktionsteknik och det som kallas för styrdiagram förstår han att det alltid finns en sannolikhet för fel. Frågan är bara var man sätter gränsen och vilka kostnader för garantiåtgärder som man kan acceptera?

Vidare är kostnadsskillnaden mellan olika inredningar inte lika stor som det faktiska kundpriset. Och hela bilindustrin tillämpar idag kundorderstyrd produktion som är den egentliga osaken till alla dessa valmöjligheter. Man bygger alltså allt på kredit och sparar på det sättet mångmiljardbelopp i lager- och hanteringskostnader. Som ett exempel kan jag nämna att Volvo Personvagnar införde detta i slutet av 80-talet och redan första året beräknade man att man sparade 5 miljarder kronor. Detta är också en av hemligheterna bakom Toyotas överlägsna kvalitet - och likväl ekonomiska resultat.

Så nej, valmöjligheterna har pressat priserna, inte tvärtom.

MVH AL

#49
2016-04-01 12:49

Inte heller Shogun lyckas svara på frågeställningen. Istället hänvisar han till tidigare trådar, där helt andra saker behandlats. Förhoppningen är förstås att få igång den sedvanliga pajkastningen som kännetecknar de forum och trådar där Shogun förekommer.

Frågan här gäller fortfarande följande uttalande i inlägg 16 i denna tråd av Vidstige;

"Synd på sätt å vis för märket är ju mycket driftsäkrare än VW."

Jag undrar fortfarande vilka belägg han har för denna ståndpunkt?

MVH AL

#50
2016-04-01 14:22

Axa
"Det finns ingen beskrivning av hur många bilar som är drabbade och det kanske är 10 stycken. Hörsägen på olika forum räknas inte.
Med tanke på hur många bilar som VW säljer så ska väl kamkedjeproblemet ses som en parentes, när det dessutom inte finns några siffror på antalet drabbade."

Läste du överhuvudtaget artikeln jag länkade till på motormännen? Nej det är ingen parentes.

#51
2016-04-01 14:25

AL, du får väl fundera på varför Kia/Hyundai haft såna framgångar på senare år i Europa. Återkom när du tänkt klart och har ett svar, inte förr.

#52
2016-04-01 15:18

Har AL belägg för sin ståndpunkt i sitt påstående om "Toyotas överlägsna kvalitet", vad är skillnaden? För AL har väl belägg för det han säger/påstår?

Det var en enkel fråga AL, men ändå tydligen svår......när man krävs på svar själv som man kräver av andra.......

Finns många fler intressanta påståenden.......

#53
2016-04-01 16:04

Så jag skall alltså studera Kia för att härleda Vidstiges påstående? Eller vad var tanken?

Det Vidstige skrev om Toyota i inlägg 16 står nedan;

"Synd på sätt å vis för märket är ju mycket driftsäkrare än VW."

Detta vill jag veta hur Vidstige har kommit fram till. Kia är en helt annan diskussion.

MVH AL

#54
2016-04-01 16:07

Jodå pajkastaren, jag har oftast belägg för det jag påstår. Annars skriver jag ut att jag tror.

I denna tråd har jag dock inte kommit med något påstående, utan mest blivit intresserad av det som Vidstige hävdade i inlägg 16 om Toyota.

"Synd på sätt å vis för märket är ju mycket driftsäkrare än VW."

Men det tycks alltså vara helt ogrundat;).

MVH AL

#55
2016-04-01 16:39

AL och Videstig det räcker nu, ni kan ha eran vendetta någon annan stans.

#56
2016-04-01 17:01

AL.

Personangreppen/invektiven står som spön i backen som vanligt bara för man frågar en fråga.

Det jag har blivit intresserad av är hur AL kommit fram till sitt påstående, precis som AL blivit intresserad av Vidstiges påstående. Då måste du väl ha ett svar hur du fått fram att "Toyota har en överlägsen kvalitet"......

Har Toyota "överlägsen kvalitet" eller inte? För det finns väl belägg för detta från AL sida så det inte är något han hittat på eller tror? Var kommer uppgiften påståendet ifrån?

Eller är det helt ogrundat......eller vad var tanken med inlägget?

#57
2016-04-01 17:37

Shogun; det var inget angrepp utan ett konstaterande av fakta. I övrigt krasar det rätt friskt i glashuset.

Visst får du ställa frågan, och jag har redan svarat(men Shogun förstod inte). Dock får han välja en bättre plats än denna tråd för det. Här utgår vi från helt andra saker.

Edit; såg frågan om Toyota; Företaget har tidigare haft fin tillförlitlighet. Enkla bilar ger ju få fel. I nuläget tycks man dock inte vara bättre än någon annan.

MVH AL

#58
2016-04-01 17:59

AL.

Vart tar du faktan på det? Visa med länk dit. Visa på vilka som har bättre tillförlitlighet då och hur du fått fram detta, eller är det något du tror att det är så? Upp till bevis nu vem som är bättre, VW kanske? Eller?

Sedan vad var det jag inte förstod? Jag såg inget svar/bevis för det du påstått om "Toyotas överlägsna kvalitet". Var är det? Eller motsatsen?

Vad är det det krasar i vilket glashus? Får vi nu se bevisen om den "överlägsna kvaliten" i det tidigare inlägget och nu i ditt inlägg nedan om den sjunkande tillförlitligheten för Toyota? Vart är faktan på detta, vart tar du det ifrån, källa?

#59
2016-04-01 18:03

Vet inte vilket som är värst, VW fusk eller käbblet om detta.

#60
2016-04-01 18:20

Vidstige:
Jodå, jag har läst artikeln. Dock framkommer inget om hur stort problemet är. Att det är "många bilar" säger ju inget om det faktiska antalet. Länsförsäkringars egen rapport ger heller inget svar. Det är ca 3300 skador som är granskade och de har "hittat" att just på Golv V så är kamkedjeproblemet vanligt.

Som sagt, det är ett problem som har drabbat en motortyp på vissa modeller men att säga att VW överlag har dålig/bristfällig kvalitet blir fel. Likaså att påstå att Toyota har överlägsen kvalitet.

#61
2016-04-01 19:42

Jag tar gärna en diskussion om olika bilars felnivå i en tråd avsedd för det Shogun. Nej, vad jag kunnat se tappar Toyota. Fler komponenter=fler felkällor.(?)

Glashuset avser de ständiga påhopp och återkommande obsceniteter som Shogun strör kring sig. Många är raderade dock. Du får googla vad det betyder att kasta sten i glashuset. Jag orkar inte förklara sådana självklarheter också.

Men kvar har vi fortfarande Vidstiges uttalande (samma mantra som återupprepas i var och varannan tråd, oavsett om Toyota är där eller inte)

"Synd på sätt å vis för märket är ju mycket driftsäkrare än VW."

Det är detta debatten handlar om,

MVH AL

#62
2016-04-01 20:16

AL.

Var är påhoppen från mig på dig här i tråden? Det första du gjorde var att säga att jag var en pajkastare för att jag ställde en fråga till dig.

Nå, vad är det för fel Toyota har nu vad gäller tillförlitligheten och källa på det? Sedan var har/hade du för källa när du skrev att "Toyota har en överlägsen kvalitet" källa på detta också tack!

Men tyvärr tror jag inte AL har någon trovärdig källa att visa upp nu heller till svar på mina enkla frågor.

#63
2016-04-01 21:53

Starta en tråd på forumet om du vill diskutera Toyota Shogun. Då kan vi räkna lite på olika underlag om du vill det. Här gäller andra saker.

Alltså

"Synd på sätt å vis för märket är ju mycket driftsäkrare än VW."

Något svar kommer jag aldrig att få dock. Vidstiges tystnad är tydligt nog.

MVH AL

#64
2016-04-01 22:00

AL.

I rest my case. För jag vet att vi inte kommer att få någon källa till svar och länk dit. Oavsett det gäller Toyotas tillförlitlighet eller "överlägsna kvalitet".

#65
2016-04-01 22:08

Nej, givetvis inte. Det finns nämligen ingen sådan överlägsen felfrihet längre. Svårare är det inte.

MVH AL

#66
2016-04-01 23:39

AL.

Svårt att få fram en gammal länk till ditt gamla påstående om "Toyotas överlägsna kvalitet" också. Du har inga svar det är så enkelt. Och dina gamla inlägg är nu som en pain in the ass för dig....men jag har dom och lägger in dom när det passar när det bär iväg med dig. Då kommer invektiven och annat....när du inte har svar. Likadant varje gång som alla kan se/läsa......

#67
2016-04-02 10:35

Ja för att återkoppla till ämnet innan en viss herre lyckades demolera även denna tråd. Vilka effekter får skandalen på VW i USA?

Det beror förstås på hur det rättsliga efterspelet utvecklas, och hur mycket negativ publicitet VW får. Hittills har det kostat mångmiljardbelopp, men värre saker har hänt.

Med den uppbackning som Volkswagen har så vore det otroligt om man inte kommer igenom krisen. Med tanke på företagets storlek, och ägarstruktur, blir det till slut en politisk fråga. Och då spelar det ingen roll vad det kostar! Det har vi sett i flertalet andra fall.

MVH AL

#68
2016-04-02 10:37

Kan vi släppa Toyota här och fortsätt diskutera Volkswagens stämning?

#69
2016-04-03 11:19

Shogun: kan inte låta bli att länka till denna! ;-)
http://31.media.tumblr.com/tumblr_lvde0usdsA1r653xto1_500.jpg

#70
2016-04-11 18:24

Kanske får aktuella dieselmotorer lite svårt att hävda sig i USA, men problemet kan enkelt lösas i framtiden. Det är bara att montera in en stor amerikansk V8, "för miljöns skuld"?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.