
Flera bilmärken rullar nu ut eldrivna kompaktsuvar. Bland annat förväntas Kia och Hyundai visa upp nya modeller inom kort.
Hos Volkswagen kommer premiären för en ny, eldriven suv i kompaktklassen dröja till sommaren 2026. För att hålla intresset uppe visas därför flera konceptbilar.
Först ut är Volkswagen ID.Cross som hamnar i samma storleksklass som T-Cross, alltså en av märkets minsta suvar.
Volkswagen ID.Cross är till skillnad från märkets övriga elbilar framhjulsdriven och har en elmotor på 211 hk. Räckvidden beräknas hamna på upp till 42 mil beroende på version.
Bilen har även ett främre bagageutrymme, eller ”frunk”, något andra VW-elbilar saknar, och den får dra släp på upp till 1 200 kilo. Volkswagen har även återgått till fysiska knappar på ratten och fyra separata knappar för elhissarna på förarens dörrsida i stället för två.
Hos koncernsyskonet Skoda visas en egen version av ID.Cross upp. Den döps till Skoda Epiq och får ett delvis nytt designspråk som även ska sprida sig till andra Skodamodeller.
Skoda Epiq blir något kortare än Volkswagen ID.Cross men får några liter större bagageutrymme.
Båda modellerna bygger på en vidareutvecklad version av VW-koncernens elbilsplattform MEB som kallas MEB Plus.
Eftersom bilarna inte visats upp i produktionsfärdigt skick finns inga prislappar. Men Skoda uppger att den billigaste instegsversionen av Epiq med så kallat LFP-batteri ska kosta som en Skoda Kamiq med förbränningsmotor. Den har ett ordinarie pris på strax över 300 000 kr i Sverige.
I den spanska hörnan av VW-koncernen visar även Cupra upp en version av den kompakta elsuven. Den döps till Cupra Raval och ska även den presenteras officiellt 2026.
Cupra vill uppfattas som ett sportigare märke och får därför ett sänkt sportchassi, ett sportläge i antisladdsystemet och en särskild prestandaversion med 226 hk.

Cupra Raval existerar än så länge bara i maskerat utförande. Premiären dröjer.