Bild
Nästa artikel

Volkswagen Polo blir säkrare och snålare

Nyheter

Årets Bil 2010 utrustas med autobroms och motorer som är en femtedel snålare än tidigare. Här är ansiktslyfta Volkswagen Polo.

Den tyska småbilen, som blev framröstad till Årets Bil 2010, har kommit fram till mitten av sin livscykel och följaktligen har det blivit dags för ett uppfräschande ansiktslyft.

Designen i fronten och aktern har gjorts om för att anknyta till formspråket på nya Volkswagen Golf, bland annat har nya kromdetaljer tillkommit framtill på bilen. Ratten är också ny, precis som infotainmentsystemet med tillhörande pekskärm.

Polo har också fått ta del av teknik som tidigare bara funnits i större VW-modeller. Det gäller bland annat adaptiv farthållare, autobroms och justerbara stötdämpare.

Även motorutbudet har uppdaterats och enligt Volkswagen har Polo blivit upp till 21 procent snålare jämfört med tidigare. De gamla dieselmotorerna på 1,2 och 1,6 liter har skrotats i förmån för en ny trecylindrig motor på 1,4 liter med 75 eller 90 hästkrafter. Den snålaste versionen har en förbrukning på 3,2 l/100 km.

När det gäller bensinmotorer finns två turboladdade kraftkällor på 1,2 liter och den trecylindriga enlitersmotorn som sedan tidigare finns i Up. Senare i år kommer även en starkare bensinare på 150 hästkrafter med bränslebesparande cylinderavstängning.

Ansiktslyfta Volkswagen Polo premiärvisas på bilmässan i Genève i början av mars och börjar säljas kort därefter. Bilen kommer att kosta ungefär lika mycket som i dag.

Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade Polo?

Kommentarer

#1
2014-01-28 14:45

Fattar inte folks (menar nere i Europa) tjusning med Golf/Polo. De är små, trånga, spartanska, bullriga, rätt stötiga och inte alls roliga att köra (svaga motorer) med inte alls så snåla motorer.
Golf var en banbrytande bil 1976... men inte idag.

#2
2014-01-28 15:16

Bortom - har du överhuvudtaget kört en Golf/Polo sen 1976 ? Inte mycket av din beskrivning som stämmer....

#3
2014-01-28 15:22

Bortom, du glömde pissig kvalité, är väl bara motorjournalister som tycker att VW är något att hurra för!!!

#4
2014-01-28 15:33

VAG-hatarklubben igång igen ser jag. Men var och en må ju tycka vad man vill men det är ju bra om man har nåt bakom sitt tyckande också - som jag ser det.

#5
2014-01-28 15:47

@Bortom,
Motorsvaga säger du? Vad jämför du med då?

#6
2014-01-28 15:54

Jo - det skulle vara intressant att höra ifrån VAG-hatarna om de dels har egna, negativa erfarenheter, vilka dessa är samt vad dom kör idag som rimligen bör vara avsevärt bättre bilar.

#7
2014-01-28 16:05

Definitivt finare front men den har ju, som något äldre bil, överträffats av nyare konkurrenter.

#8
2014-01-28 16:50

Kör en 10as diesel-Polo rätt ofta och nog har den en del bra egenskaper: komfortabel fjädring, låg ljudnivå, trevlig styrning och växellåda. Snygg!

Negativt är att den tar mer bränsle än uppgivet, (som alla andra iofs), märklig utväxling, dålig sikt genom den låga framrutan, samt direkt urusel värme.

Inte så begeistrad alltså men visst är den ändå rätt okey. Fiesta, 208 och C3 har jag bara kört kortare provkörningar men de går nog före för mig.

#9
2014-01-28 17:52

Sedärja. Då pytsades det in autobroms, adaptiv farthållare + lite annat smått o gott för att höja säkerheten.
Att motorerna blivit snålare, tja det blir väl alla nuförtiden :)

Och tänk att detta bara är en väldigt mild facelift.
Men förmodligen gör detta att bilen kommer finnas kvar i försäljningstoppen(3.a) i sin storleksklass ännu ett par år.

#10
2014-01-28 17:57

Precis Pi, man kan ju fråga sig om gnällspikarna har kör en Polo/Golf sedan 1976 ...

#11
2014-01-28 18:03

VW polo tycker jag är trevliga bilar, bränslesnåla som få VW har alltid byggt bränslesnåla bilar sedan kommer faktisk Opel, både bensin och diesel, billiga i drift, bara de inte har kapitalisternas nya påfund AWD...

#12
2014-01-28 18:39

Ser ingen skillnad på exteriören? Endast nya lättmetallfälgar till synes......

Interiört är det ett steg bakåt, jävligt fult med ramen i plastaluminium, då var den gamla interiören mycket snyggare.

#13
2014-01-28 18:48

Efter uppdateringen med bl a autobroms och adaptiv farthållare så slår den antagligen de flesta nyare utmanarna i säkerhetsgrenen. Av mera överkomliga bilar prismässigt är det nog i stort sett bara Fiestan som är i närheten säkerhetsmässigt. Om utseende kan man ju tycka olika men jag som uppskattar lite stramare formgivning tycker den är helt OK och det gäller även interiören av vad man ser på bilderna.

#15
2014-01-28 19:23

Följ tråden leifer och du vill finna. Men att du själv hänger upp dej på en VAG-motor bland ett ogripbart stort sortiment tyder naturligtvis på att du bara vill agera "konsumentupplysare"?
.
Yaris är väl lika driftsäker som en Peugeot?

#16
2014-01-28 19:34

Leifer - läs i vilket läge i tråden jag skrev kommentaren så inser du nog vilka jag avsåg.

#17
2014-01-28 19:46

Skulle gärna vilja veta hur man kan få det till att en Polo oavsett årsmodell har en dålig kvalitet? Jämfört med vad? Finns det överhuvudtaget någon modell som bevisat är bättre i klassen?
Smak och tycke är en sak men rena dumheter är något annat och sådant trams har jag svårt att värdesätta oavsett vilken bil vi pratar om. (ungefär som "min pappa är starkare än din" ...)

#18
2014-01-28 20:24

Mistro@ De är upptagna med sina strulande franska bilar att de inte kan inse vad kvalitet är ;-)

#21
2014-01-28 20:47

*suck*
Varför måste varenda artikel infekteras av de där jäkla insnöade toyioterna ???
Toyota är det enda nu kända fabrikat som medvetet kör ihjäl sina kunder leifer! Det kostade dyrt men man har ju råd.

#22
2014-01-28 20:48

Frågan är när konkurrenterna kommer med autobroms etc.

OM dom kommer.... pengarna kanske tog slut när man krympte rattar eller satte i panoramafönster.

Nån av konkurrenterna har tydligen en farthållare som man kan använda som fartbegränsare........WOW! Snacka om att ligga i framkant ;-)

#23
2014-01-28 23:19

Precis "leifer",..det handlar mest om vad man fokuserar på men oavsett hur man fokuserar eller om det finns andra bilar som "bevisligen" är bättre på något område så gör inte detta Polon till en bil med dålig kvalite.
Alla kan eller vill inte köra varken Polo eller Yaris oavsett hur bra de håller då det finns så mycket mer att fundera på runt ett bilköp. Nu pratar jag dock om tramset här att racka ner på bilar då man själv har valt något annat!
Du eller någon annan kan inte GARANTERA någon att en bil kommer att vara bättre än en annan bil då det inte finns något facit över detta.

#24
2014-01-29 07:03

Nu skrev ju faktiskt leifer uttryckligen att han inte anser att Polon är dålig. Så den här gången är reaktionerna lite överdrivna.

Men rent generellt håller jag med Mistro. Det finns ett uppenbart provlem med att bedöma varje ny bil oavsett märke mot bakgrund över märkets historiska kvalitetsnivå. Om VW tidigare haft problem med t.ex DSG-lådorna så betyder den inte att varje ny modell från VW kommer ha samma problem, snarare tvärtom faktiskt. Samma sak med Toyota, om de historiskt sett hade problem med motorerna runt 2003-2004 så betyder inte detta att de kommer ha detta problem år 2014, återigen är det mer troligt att problemet är löst.

Vi har alltså ingen aning och därmed är diskussionen tämligen ointressant.

#25
2014-01-29 07:12

Hej Peter E vadå ANDRA ligga i framkant . Jag har även en VW Golf GT 2014 med lite extra lullull, och den har just dom funktionerna som du nämner att "andra" har.

mvh //VW Polo 2012

#26
2014-01-29 07:19

För övrigt vill jag ha sagt att frugans Polo -10 är en väldigt trevlig liten bil. Den är i mina ögon riktigt stor för att vara en småbil, funkar förvånande bra på långresor, chassimässigt är den riktigt rolig att köra och har en väldigt trevlig inredning.

Nackdelarna är att den är hopplöst slö och att det ganska ofta fastnar stenar mellan bromsbackar och bromsskivor.

Jag tycker det är riktigt bra och imponerande hur småbilarna i allmänhet har utvecklats angående komfort, säkerhet och utrustningsnivå de senaste åren. Det har visserligen medfört att priserna har stuckit iväg lite grann i klassen men ändå en positiv utveckling.

#27
2014-01-29 08:05

VW Polo 2012 - jag skulle tro att du missuppfattat Peters kommentar. Han var nog lite sarkastisk mot andra konkurrenter till Polo som saknar mycket av vad den uppdaterade Polo-modellen har i säkerhetshänseende.

#28
2014-01-29 08:25

Nya Polo ser trevlig ut i mina ögon, men då är jag ju i och för sig en VW-fanboy ;-)

Att dagens småbilar får allt mer av teknik och säkerhet från de större bilarna och att även prislappen går upp beror ju på att titta i andra länder i Europa på vilka bilar som är "stora" (alltså inte i storlek utan försäljning). Det är småbilar som är grejen ute i Europa. Man behöver inte gå längre än till Danmark för att se att bilar i Polo-storlek är det som säljer mest;
Up, Aygo, Citigo, 208, Clio, Fiesta, 107, Picanto, C1 och Golf på plats 1-10
Dessutom säljs Up mer än dubbelt så många som Aygo.
De första bilarna i "Svensk-storlek" är Qashqai på 27:e plats och Avensis på 30:e

Därför måste även den lilla bilen vara en bra bil och det känns nu som Polo tagit ytterligare ett steg till att bli en "större" bil.

Sedan till detta med problem och sådant som har varit (delvis är?) så tror jag att för en tillverkare så är ett jätteproblem "bättre" än lite småstrul för det kräver 100% insats i förändring.

#29
2014-01-29 08:31

Har att göra med skattelättnader i Danmark.
Att välja en "småbil"

#30
2014-01-29 09:13

Leif, så kan man se det, men tvärt om...
Småbilarna har bara hög accis, blir det i Svensk storlek så är det skitdyrt!

Kommer ihåg när min tidigare Danske kollega beställde en ny tjänstebil, en "vanlig" Passat, den kostade nästan 600DKK då och en lika Passat i Sverige kostade typ 270KKr

#31
2014-01-29 10:01

Hej Pi ! Ja så är det nog.

mvh //VW Polo 2012

#32
2014-01-29 11:10

Har alltid tyckt att Polo är en trevlig liten bil. Den blir bara bättre med åren.
Har själv haft en - min första bil var en Polo MY2002.

#34
2014-01-29 12:47

Toyota yaris är bara för fattiga och snåla som inte har råd med en riktig bil som VW polo!

#35
2014-01-29 12:55

leifer

När det gäller +3 år gamla bilar så kan man säga en del om bilars kvalitet. Men nu gällde ju artikeln nya Polo med ny motor och då har man inte en aning om den framtida kvaliten

#36
2014-01-29 13:01

"men VW har inte riktigt levt upp till det,"

@leifer, är det din känsla eller har du fakta som backar upp det?

#38
2014-01-29 14:33

Om vi skulle lita på vad tillverkaren säger om "förbättrad kvalitet" så skulle vi gamlingar med perspektiv lång bakåt kunna konstatera att idag skulle många franska bilar vara överlägset bäst kvalitetsmässigt med tanke på alla kvalitetsförbättringar som utlovats vid varje ny generation. Om det är så vågar jag inte säga men det finns visst nåt japanskt märke som också vill vara med i det racet...:)
Men för att vara allvarlig - vill man kalla nåt konsumentupplysning så bör man för att vara hederlig ha en hel del på fötterna och inte bara bygga "konsumentupplysningen" på några tidningsreportage. Man måste helt enkelt ha statistik på de problem man "upplyser" om.

#40
2014-01-29 15:48

Ser på bilderna att VW Polo äntligen fått kylvatten tempmätare, tycker att det var lite snålt att den inte hade det förut. Det var bara VW Polo GTI som hade vattentemp mätare, personligen skulle jag aldrig köpa en bil utan vattentemp mätare. Annars är väl det inga större kosmetiska förändringar i samband med facelift modellen.

#41
2014-01-29 16:15

Minimats1@ Det har alltid varit så på de sportigare versionerna, sitter t.o.m oljetemp, och nivåmätare, jag hade te.x citroen bx16v som hade allt från oljenivå mätare vattentemp, oljetryck, och oljetemp, men på snik varianterna av BX fanns det inga tempmätare. ;-)

#42
2014-01-29 17:46

Stämmer bra Pi :-)

Vi får nog vänta o se om konkurrenterna har nåt i bakfickan.

#43
2014-01-30 09:36

Köper jag en 208:a så förväntar jag mig lika mycket utav den som utav en Polo,Yaris,Fiesta eller vad som helst i liknande storlek och prisklass.
Hur bilen håller ihop om 10 år intresserar mig föga. En ny bil skall enligt mig inte behöva rostskyddas eller kosta en massa i underhåll. Betalar alltså inget extra för att bilen kanske skall hålla bättre för andra än mig själv och ser heller inget konstigt i detta. Ingen har någon bild klar över vad en bil kommer att kosta i totalkostnad över kanske 5 år eller ännu längre men om bilen är billigare ifrån början så brukar även totalkostnaden bli mindre.

Sedan värdesätter vi alla olika saker i bilarna men jag tycker att skillnaderna idag är små. Tror inte direkt egentligen att man skulle vantrivas i en Polo jämfört med Yaris eller tvärtom utan här handlar det mycket om en känsla. Stod valet för mig mellan dessa två bilar så blev det nog oavgjort oavsett årsmodell. Både bilarna skulle jag dock som begagnat valt före något Franskt då prisskillnaden är ingen eller liten.

#44
2014-01-30 13:40

Minimats1, lite nyfiket, men vad använder du slaviskt temperaturmätaren till?

#45
2014-01-30 19:47

EnannanRobban:
Det får du lista ut själv varför en bil behöver motor temperaturmätare.

#47
2014-01-30 22:55

Ser du inte vad jag skriver "leifer"? ....Då jag inte har något intresse utav att behålla mina bilar i 10 år så bryr jag mig inte heller om hur bilen fungerar efter så lång tid. Du skriver att Vw har ett bra andrahandsvärde men förstår inte varför? ...Kan det vara så att det beror på att det är bra bilar? Om du nu tittar lite på äldre bilar utav olika fabrikat så ser du också att skillnaderna inte är så stora även om pris-skillnaden var stor då bilarna var nya.
Alla de pengar som sedan en del anser att man måste lägga ner för att bilen inte skall rosta bort i förtid samt diverse övrig omsorg som t.e.x lackskydd m.m är också borta med vinden.

#48
2014-01-30 23:31

minimats1 och truebeliever,
Om det inte fanns mätare - fanns det någon varningslampa som kunde tändas?
Jag har faktiskt aldrig stött på en bil utan vattentempmätare - jag trodde hastighetsmätare, varvräknare, bensinmätare och vattentempmätare var minimistandard för alla biltillverkare. Man lär sig något nytt var dag.

#49
2014-01-31 00:11

Vetu leifer, jag tycker faktiskt du gör bort dej totalt i ditt försök att agera dels konsumentrådgivare och dels faktaförmedlare.
Har du någonsin ens funderat på att ta reda på saker innan du påstår en massa?
Troll!

#50
2014-01-31 08:52

Minimats1, jag har bara haft en bil utan tempmätare, en V70 III, men det fungerade bra det med. Tycker mest att de har stått på typ 90 grader på alla mina bilar sedan evigheter, varken mer eller mindre så det är en information som jag kan mista.
Jag tror som MickeAn att det finns en varningslampa som tänds om tempen går över ett visst värde och att det är den som kommer att kalla på min uppmärksamhet om ökad temp, inte att mätaren rör sig...

Jag säger inte att du har fel, jag säger bara att jag inte behöver den.
Sedan är jag kanske en av få som gillade SAAB.s Night panel... Jag fick all information som jag behövde när jag körde bil, hastigheten och helljusindikationslampan... typ :-)

#51
2014-01-31 09:21

MickeAn@ ja, det finns en röd och gul varningslampa, finns blå också, gul betyder varning röd stäng av direkt! ;-)

#52
2014-01-31 10:48

Ja tyvärr är det många bilar som saknar tempmätare vilket jag tycker är synd/dumt. Är glad för min mätare och tycker att den är lika självklar som de flesta andra instrument. Vem behöver egentligen en varvräknare eller ens bränslemätare som vi alla ser som självklarheter men de finns där ändå och det tycker jag att tempmätaren också skall få göra.

#54
2014-01-31 14:40

MickeAn:
Opels flesta modeller av förra generationen hade inte vatten tempmätare detsamma med Volvos modeller och det är ju i snålaste laget. Volvo fick det i samband med facelift på Volvo V70 III & S/V 60 vattentempmätare. Fast har man oljetemperatur mätare som de flesta VAG-bilar fått inbyggda i färddatorn behöver man kanske inte vattentemp mätare. Hur ska man veta när man kan gasa om det varken finns vatten eller oljetemp?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.