Bild
Nästa artikel
Volkswagen Passat R-Line – nytt sportpaket

Volkswagen Passat R-Line – nytt sportpaket

Nyheter

Vill du ha en lite tuffare Volkswagen Passat? Från och med årsmodell 2013 erbjuds paketet R-Line som höjer sportkänslan.

Inte mindre än 6 153 nya exemplar av Passat har rullat ut i den svenska trafiken hittills i år. Det gör VW-modellen till landets näst mest registrerade bil.

Den som vill sticka ut i den mängden har än så länge haft det besvärligt, men efter sommaren introduceras ett nytt paket som sätter en lite sportigare prägel på bilen.

Paketet R-Line omfattar nya detaljer både på in- och utsidan och det kommer att erbjudas både till kombi- och sedanvarianten. Utvändigt noterar vi bland annat den omarbetade fronten med ny stötfångare och större luftintag, kromade trösklar på sidan och vinge bak. Bilen levereras med nya 17-tumsfälgar (18 tum är tillval) och sportfjädring som sänker bilen 15 millimeter.

Öppnas dörrarna ser vi att interiören kryddats med instegslister i rostfritt utförande, sportratt i läder som fasats av nedtill och ett antal kosmetiska detaljer på instrumentbrädan, mittkonsolen och dörrpanelerna.

Än så länge är de svenska priserna inte klara.

Diskutera: Vad tycker du om R-Line till Volkswagen Passat?

Kommentarer

#1
2012-05-04 10:29

Visst är den snygg men Passat kan väl aldrig kallas sportig precis, även med sportiga tillbehör. Gillar fortfarande inte den nya grillen och som någon sade (bara en persiennfabrikant kan älska den grillen) det instämmer jag i.

#3
2012-05-04 12:38

Borde heta Volkswagen S-line. Samma skit, annat märke inom koncernen.

#4
2012-05-04 13:38

Detta är ungefär lika fånigt som när ungdomar satte bakrutejalusi och vinge på bakluckan på sina Volvo 240 för att den skulle bli sportigare. De satt och hoppades och trodde att bilen skulle gå fortare med detta på bilen.

#5
2012-05-04 16:25

Tidigare R-line från VW har varit super som tjänstebil.
Allt "lullull" som man vill ha finns med som grund.
Kommer att bli en storsäljare.
Gamla Passat R-line var underbar att köra, vore lustigt om inte denna blev lika bra.

#6
2012-05-04 17:22

Jag gillar ratten simon .. Hade den suttit i en T-bil hade du också gjort det ju! Apropå fånig ;o)

#7
2012-05-04 20:16

Hoppas att stolarna är lika sköna som dom ser ut och inte som träbänkarna som sitter standard.

#8
2012-05-04 20:26

Tycker mig sett vanliga Passater i trafiken idag som ser minst lika sportiga ut än den där, exteriört iallafall.

#9
2012-05-06 07:03

Passat och sport? Nää, inte finns det nån sport i den bilen inte.

#10
2012-05-07 10:06

Peugo: Läs mer om R36 och gärna då TV "bankalaset". Där placerades den med dubblet så dyra sportvagnar.

#11
2012-05-07 13:31

Sänkt? Ännu stötigare med andra ord. Var ska det sluta? Markfrigång på 5 cm..? Och gratis njurbälte?

#12
2012-05-07 19:01

McTar: Var i artikeln står det R36? Jag kommenterade normala Passat (en av de tråkigaste designerna op utsidan och insidan) samt R-Line men inte *ser* heller R36 ut som något med sport i sej eller?

#13
2012-05-09 10:12

Peugo: Skriv då "vanliga Passat". Skriver du som du gör så kan det tolkas fritt. Jag håller med om att nya "R" inte fått något speciellt. Gamla "R" had ju lite snyggare kjolar å så.
Jag måsta bara fråga dig vilken "vanlig" personbil från Frankrike (som stora massorna köper) är sportig och rolig?

#14
2012-05-09 22:04

Varför begränsa sej till franska? Till exempel dessa Mazda 6, Opel Insignia, Astra, Renault Megane, Citroen DS4, Peugeot 508/308 och Honda Accord. Vissa av dessa kräver rätt motor samt 18" däck för att ge sport-känsla så räknas det till "vanlig" kan ju diskuteras. Passat anser jag är allt för tråkig, speciellt körglädjen fattas i bilen samt fjädringen fungerar inte som den skall på ojämna vägytor (däcken hålls inte på vägytan och fjädringen blir kvar och vibrerar) eller så körde jag fel variant (2.0 TDI 103 kW, DSG) för motorvalet har ju alltid stor betydelse för hur dom ställt in chassit. En jobbkompis köpte en Passat och han underskriver egenskaperna jag hittade i bilen men han tar det som en lämplig kompromiss. Blev förvånad att Skoda Superb fungerade mycket bättre.

#15
2012-05-10 09:40

Peugo: Som jag ser det är standardfjädringen med 16" en riktig komfortvagn (sån har jag nu). Original sportfjädring samt 18" med fyrhjulsdrift är riktig kul att köra (sån hade jag förut), tror den bakvagnen gör endel för körglädjen.
Din kollega har rätt i att det är den bästa kompromissen, för av de bilar du nämner så (enligt min mening då) når dessa inte fram till Passats storlek / användarvänlighet / rostskydd / tillvalsmöjlighet. Skulle man dessutom vilja köra på 100% biobränsle går alla dina alternativ bort.

#16
2012-05-10 19:18

Det finns ingen bästa kompromiss som gäller alla, försök att komma ihåg det! ;)
För *mej* är nyaste Passat en av dom sämre i klassen för den är allt för tråkig och inte bra på just någonting. Livet är alldeles för kort att slösas på välja medelvägen eller det s.k. "säkra" valet. Välj bilar för dej själv så vinner alla! Är Passat en bil som ger dej vibbar så är njut av den och bry inte om vad jag tycker och tänker (inte för att jag tror nån gör det ändå).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.