Bild
Nästa artikel
Volkswagen Passat Alltrack – ny terrängkombi

Volkswagen Passat Alltrack – ny terrängkombi

Nyheter

Volvo XC70 får se upp – här är nya Volkswagen Passat Alltrack. Terrängkombin får högre frigång, robust design och fyrhjulsdrift som standard.

Volkswagen beskriver sin nya skogsmulle som ”en kombination av personbil och suv”, ett alternativ till terrängdugliga modeller av större snitt. I tyskarnas modellprogram placeras bilen någonstans mellan konventionella Passat Variant och suven Tiguan.

Bilen baseras på kombivarianten av Passat, men har fått ny design utvändigt och ett modifierat chassi. Markfrigången har höjts från 135 till 165 millimeter och de främre och bakre sluttningsvinklarna utökats från 13,5° till 16° respektive 11,9° till 13,6°. Att köra över toppen på krön blir också enklare eftersom rampvinkeln höjts från 9,5° till 12,8°.

Utvändigt har Volkswagen utrustat bilen med nya stötfångare, hasplåtar och skrämbreddare. Trots ingreppen är bilen lika stor som Passat Variant med en längd på 4,77 meter och bredd på 1,82 meter

Passat Alltrack får också samma terrängläge som återfinns i Tiguan och Touareg. Genom att trycka på ”Offroad”-knappen på mittkonsolen justeras inställningar för bland annat växellåda, styrning och de låsningsfria bromsarna.
 
Fyrhjulsdrift från Haldex
Som standard får Passat Alltrack fyrhjulsdrift från Haldex av typen 4Motion. För att spara bränsle fördelas endast tio procent av drivkraften till bakaxeln vid bra väglag. Via en elektrohydraulisk fyrhjulskoppling regleras sedan kraften steglöst.


Två motoralternativ står till förfogande för den svenska markanden. Dels en turboladdad bensinmotor på 211 hästkrafter, dels en turbodiesel på 170 hästar. Automatlåda med dubbla kopplingar (DSG) är standard.

Volkswagen Passat Alltrack kommer att säljas i Sverige med riklig utrustning från start. Som standard finns 17-tums lättmetallfälgar, däcktrycksövervakning och instegslister i rostfritt utförande. Alltrack-emblem återfinns fram, bak och inuti bilen.

Terrängkombin börjar att säljas i mars eller april 2012. Priserna är ännu inte fastställda.

Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen Passat Alltrack?

Kommentarer

#1
2011-11-23 10:50

Det här är en bil som jag garanterat kommer att ta i beaktande vid nästa bilbyte! En hederlig Volkswagen - och inte vilken som helst heller. Precis lagom mittemellan. Snygg, fet utsida och riktigt läcker insida. Fantastiskt träffande namn också: Alltrack. Funkar både på svenska, engelska och tyska. Ett frågetecken för priset bara men fasen, jag blir riktigt sugen!

#2
2011-11-23 11:06

Tja, kan de matcha både pris, standardutrustning och släpvagnsvikt för b-kort med min nuvarande subaru outback (vilket jag tvivlar starkt på) så kan jag nog tänka mig att kika lite närmare på denna. Trots att det är en passat, hehe. Bra initiativ av vw i alla fall, jag vill gärna se fler 4wd kombis med höjd markfrigång (bruksbilar) än korta höga trånga minisuvar (trendbilar).

#3
2011-11-23 11:22

Håller med Lelle, och tycker att Tiguan nu borde sälja betydligt sämre framöver (den är trång och dyr). Tror också det blir svårt för denna att matcha Subaru Outback som tex har automatisk nivåreglering som standard. Perfekt då man drar tunga släp. Dessutom är Subarus AWD överlägsen, men det skall bli spännande att provköra denna.
Och jag kommer också att ta med den här bilen i min "lista" på tänkbara köp nästa gång jag byter bil.
Spännande ny modell VW!

#4
2011-11-23 11:32

Glöm det jag skrev om att den här bilen är på min "lista" nästa gång jag köper ny bil. 165 millimeter markfrigång! Det måste vara ett skämt eller ett fel?

#5
2011-11-23 11:37

Erito:
Markfrigången är 165 millimeter. Inget fel där.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#6
2011-11-23 11:45

Fredrik, tack för snabbt svar. Det var väldigt snålt tilltaget. En helt underbar "detalj" med Subaru Outback är väghållningen trots 20cm markfrigång. Kul att jämföra tex xc70 och sedan sätta sig i en Outback och köra samma sträcka. Snacka om skillnad i väghållning/känsla.
Denna Passat får kanske fina vägegenskaper, men inget för framkomligheten jag behöver.

#7
2011-11-23 11:56

Bättre köp skoda octavia scout, lika rymlig, m m.
17 cm markfrigång och det bäst av alla fyrhjulsdrift system """"haldex""""

#8
2011-11-23 12:02

Nej tack! Jag köper orginalet Subaru Outback istället. Inte någon kopia som inte håller måttet kvalitetsmässigt,en wannabee Outback.

#9
2011-11-23 12:24

Intressant nyhet även om Octavia Scout har funnits ett bra tag nu och som i så fall också borde ses som ett alternativ till biltypen då den är ungefär lika rymlig och har en marfrigång på 180mm
Dock tycker jag Skoda snålar på motoralternativen vilket kanske innebär att modellen skall försvinna? ( säljer nog för dåligt )

Tycker även att det är en märklig formulering att Alltrack hamnar mellan Tiguan och Passat variant!!?? ( hur då?)
Borde inte en korrekt formulering vara att den hamnar mellan Tiguan och Touareg?

Prismässigt kan den säkert utgöra ett bra hot mot Xc70 men jag tror inte att den direkt kommer att vara något "hot" mot Outback!

#10
2011-11-23 14:14

Shogun: Tycker du inte att du dömmer lite på förhand nu?

#11
2011-11-23 14:22

McTar.

Nej,jag tror inte det. Med en markfrigång på bara 16,5cm är för dåligt enligt mig. När man ändå höjde upp bilen varför tog man inte till ordentligt med en gång? Utan det här liknar mer en halvmesyr. Nej,jag vidhåller att orginalet Subaru Outback i detta fall är bättre. Desseutom kan Subaru visa upp att kvaliten ÄR bra,där har VW lite mer att bevisa fortfarande.

#12
2011-11-23 14:33

Fast VW har en betydligt mer påkostad inredning etc + hyfsat snygg design.
Så de har nog lite olika kundgrupper.

#13
2011-11-23 14:47

Det stämmer att denna läckra VW e inte nått hot mot XC70 eftersom den e så mycket dyrare? än VW men denna fina VW är såklart ett giggantist hot mot Subarus köpare tex mig och "AL" som iof redan har bestält en XC60 läste jag häromveckan.

#14
2011-11-23 15:06

Vad vet du om prissättningen som inte vi vet "Swenssons"?
Vw har en stor lucka att fylla upp till Touareg och både Volvo och Vw är duktiga på att ta bra betalt för extrautrustning varpå jag gissar att Xc70 och Alltrack hamnar i ungefär samma prisklass med "likvärdig" utr.
Att blanda in "trams Xc6o" här är nästan ett hån mot det mesta i bilväg.

#15
2011-11-23 16:20

Jag vet intet om priset på nya fina läkra VW men de brukar vara billigare än Volvo och då kånkurrerar de inte med varann, eller hur?

#16
2011-11-23 16:21

165 mm?! Ja, jag tyckte den såg lite låg ut på bilden. Undrar om inte min gamla volvo 745 har bättre markfrigång? MEN, de kanske har valt att inte ha så hög markfrigång med avsikt just för att inte konkurrera med sina egna SUV:ar möjligtvis. Synd också att det absolut måste sitta turbo på snart alla bilar. På dieselbilar kan jag förstå, men en väl tilltagen bensinare klarar sig rätt bra utan.

#17
2011-11-23 18:09

Jag tror att markfrigången räcker för den mesta körning som är laglig i alla fall. Jag bor illa till, i Norrlands inland, och min gamla Audi 80 Quattro Avant räcker för de skogsutflykter jag gör och de extrema vinterförhållanden som råder här. Det är nästan mest viktigt att undersidan är relativt slät, så man törs lita på markfrigången. Verkar vara en riktigt bra bil.

#18
2011-11-23 20:19

Jag gillar det här konceptet med förhöjd och pimpad standardbil med 4WD.
Skulle önska att jag hade en förra vintern.Har däremot inget till övers för alla SUVar typ XC 90,X5,Q7 mm=bilutveckling åt fel håll gällande bränsleförbrukning och säkerhet för medtrafikanter i vanliga bilar och fotgängare.Om Alltrack med nödvändig utrustning blir billigare än dyra Subaru och XC 70 blir det en storsäljare.

#19
2011-11-23 20:31

Nästa version av Passat cc får namnet "Volkswagen cc".
Den här Passaten borde fått namnet "Das Auto" ;o)
.
VW gör ideligen underbart små lyft på sina modeller .. tillräckligt för att de ska verka nya och inte så mycket att man inte känner igen den.
Passaten har under många år nu konkurrerat med V70 (i Sverige) och nu även med xc70 ...
Ur-Passaten var inte en konkurrent till 240/740 så vad har hänt? Har Passaten växt eller Volvon krympt?

#20
2011-11-23 22:05

Gillar man att köra bil i sidled på halt underlag går det inte att jämföra Passaten med Subaru. Subarun verkar helt oslagbar och otroligt stabil vid "aktiv" körning. Däremot har dom gjort bort sig totalt på design sidan utom på Forestern och därför vinner Passaten med sin utrustningsnivå och komfort.

#21
2011-11-24 08:24

Ople, du har så rätt så
Bara ännu ett exempel:

http://www.youtube.com/watch?v=P21lwEYY-D0

:)

Stefan E, jag håller med. Stadsjeep är lika smart som djungel-frack. Utrymmen och framkomlighet är ofta bättre i en bil typ Outback än i en X5.

#22
2011-11-24 10:27

Vill inte hissa subaru till skyarna på något vis, men skulle jag istället välja t.ex. en skoda scout, och sedan utrusta den med allt jag har som standard i min outback så kostar scouten minst lika mycket i inköp. Med fri service i tre år hos subaru, plus ett bättre 4wd system och bättre andrahandsvärde blir valet ganska lätt. Så subaru är inte så dyrt, som någon skrev. Just därför tror jag att passaten kommer att bli för dyr för att vara en konkurrent till subaru. Möjligtvis kan den vara en konkurrent till xc70:n, men det känns ändå som att jämföra päron och äpplen på något vis.

#23
2011-11-24 14:30

Ople: Jag hade en 2007 Passat 4-motion. Hur lätt som helst att köra "sidvägs" med. Den kunde man stänga av ESPn på.
Den hade "exakt" styrning, vilket medförde att man hade kontroll på bilen, det saknar Legacy och V70 AWD som jag kört under samma förhållanden.
Ser man det från andra hållet så kanske man tycker att dessa bilar har bättre fjädringskomfort...

#24
2011-11-24 22:51

Tycker den är riktigt snygg, inga överdrivna plastdetaljer som stör. Så svenskt lagom i allt. Jag tror inte den kommer att ta så många genuina Subaruköpare, det är nog inte riktigt samma typ av bilägare. De vill ha robust, enkelt och permanent fyrhjulsdrift. Däremot xc70 kanske kan känna sig lite hotad, beroende på prisnivå. Jag kan för övrigt inte förstå varför Volvo inte kan erbjuda en V70 med fyrhjulsdrift inom "rimlig" prisnivå, de formligen skänker iväg köpare till VW. Efter de senaste snövintrarna talar de flesta resande bilförarna om att de önskar detta och Volvo kan tacka sin lyckliga stjärna att VW har så monstruösa levtider.

#25
2011-11-25 10:02

McTar, om du inte tycker att Legacy har körstabilitet och bra direkt styrning så måste jag nog börja tvivla på att du ens kört bilen. Den är betydligt bättre på väg än allt utom möjligtvis BMW 3serie xDrive. Och desto sämre väg, desto bättre än konkurrenterna upplever jag bilarna som iallafall. V70 kan jag hålla med om har dålig vägkontakt, men den enda Subaru som är sämre än Passat är Subaru Justy... :)

#26
2011-11-25 17:18

Alltså ni tröttsamma Asiatkramare ... VW och sådant nämns inte i samma artiklar.
Nu gällde väl frågan vad man tycker om Volkswagen Passat Alltrack och inte nåt Subaru eller annat. I artikeln nämns Volvo XC70 och det är väl där jämförelsen ska göras .. och inte med någon taskig julklapp till fästmön ;o)

#27
2011-11-25 19:16

Håller med McTar att Legacy inte har exakt styrning utan mera i stil med Passat som inte går att sätta exakt dit man vill på vägen. Har provkört Passat (inte 4WD) två gånger och Legacy vid tre olika tillfällen.

#28
2011-11-27 01:42

Haha Jes_ oftast är du vettig men hur du kan dissa Legacy i det här sammanhanget är ganska oförståligt :p Det är väl en av huvudkonkurenterna. Som dessutom håller bättre. Sen är nuvarande Legacy omätbart ful, men det är en annan historia ;)

#29
Herman R
2011-11-27 10:27

Japanska bilar är bra. Det är inte tyska bilar Jes_. Sluta smutskasta dem och förstöra stämningen under varenda artikel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.