Bild
Nästa artikel
Nyheter

Volkswagen Passat Alltrack – ny terrängkombi

Publicerad 23 november 2011 (uppdaterad 24 november 2011)
Volvo XC70 får se upp – här är nya Volkswagen Passat Alltrack. Terrängkombin får högre frigång, robust design och fyrhjulsdrift som standard.

Volkswagen beskriver sin nya skogsmulle som ”en kombination av personbil och suv”, ett alternativ till terrängdugliga modeller av större snitt. I tyskarnas modellprogram placeras bilen någonstans mellan konventionella Passat Variant och suven Tiguan.

Bilen baseras på kombivarianten av Passat, men har fått ny design utvändigt och ett modifierat chassi. Markfrigången har höjts från 135 till 165 millimeter och de främre och bakre sluttningsvinklarna utökats från 13,5° till 16° respektive 11,9° till 13,6°. Att köra över toppen på krön blir också enklare eftersom rampvinkeln höjts från 9,5° till 12,8°.

Utvändigt har Volkswagen utrustat bilen med nya stötfångare, hasplåtar och skrämbreddare. Trots ingreppen är bilen lika stor som Passat Variant med en längd på 4,77 meter och bredd på 1,82 meter

Passat Alltrack får också samma terrängläge som återfinns i Tiguan och Touareg. Genom att trycka på ”Offroad”-knappen på mittkonsolen justeras inställningar för bland annat växellåda, styrning och de låsningsfria bromsarna.
 
Fyrhjulsdrift från Haldex
Som standard får Passat Alltrack fyrhjulsdrift från Haldex av typen 4Motion. För att spara bränsle fördelas endast tio procent av drivkraften till bakaxeln vid bra väglag. Via en elektrohydraulisk fyrhjulskoppling regleras sedan kraften steglöst.

Två motoralternativ står till förfogande för den svenska markanden. Dels en turboladdad bensinmotor på 211 hästkrafter, dels en turbodiesel på 170 hästar. Automatlåda med dubbla kopplingar (DSG) är standard.

Volkswagen Passat Alltrack kommer att säljas i Sverige med riklig utrustning från start. Som standard finns 17-tums lättmetallfälgar, däcktrycksövervakning och instegslister i rostfritt utförande. Alltrack-emblem återfinns fram, bak och inuti bilen.

Terrängkombin börjar att säljas i mars eller april 2012. Priserna är ännu inte fastställda.

Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen Passat Alltrack?

Kommentarer

#1 • 23 november 2011
KaptenOberkommando

Det här är en bil som jag garanterat kommer att ta i beaktande vid nästa bilbyte! En hederlig Volkswagen - och inte vilken som helst heller. Precis lagom mittemellan. Snygg, fet utsida och riktigt läcker insida. Fantastiskt träffande namn också: Alltrack. Funkar både på svenska, engelska och tyska. Ett frågetecken för priset bara men fasen, jag blir riktigt sugen!

#2 • 23 november 2011
Lelle

Tja, kan de matcha både pris, standardutrustning och släpvagnsvikt för b-kort med min nuvarande subaru outback (vilket jag tvivlar starkt på) så kan jag nog tänka mig att kika lite närmare på denna. Trots att det är en passat, hehe. Bra initiativ av vw i alla fall, jag vill gärna se fler 4wd kombis med höjd markfrigång (bruksbilar) än korta höga trånga minisuvar (trendbilar).

#3 • 23 november 2011
erito

Håller med Lelle, och tycker att Tiguan nu borde sälja betydligt sämre framöver (den är trång och dyr). Tror också det blir svårt för denna att matcha Subaru Outback som tex har automatisk nivåreglering som standard. Perfekt då man drar tunga släp. Dessutom är Subarus AWD överlägsen, men det skall bli spännande att provköra denna.
Och jag kommer också att ta med den här bilen i min "lista" på tänkbara köp nästa gång jag byter bil.
Spännande ny modell VW!

#4 • 23 november 2011
erito

Glöm det jag skrev om att den här bilen är på min "lista" nästa gång jag köper ny bil. 165 millimeter markfrigång! Det måste vara ett skämt eller ett fel?

#5 • 23 november 2011
Fredrik Diits …

Erito:
Markfrigången är 165 millimeter. Inget fel där.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#6 • 23 november 2011
erito

Fredrik, tack för snabbt svar. Det var väldigt snålt tilltaget. En helt underbar "detalj" med Subaru Outback är väghållningen trots 20cm markfrigång. Kul att jämföra tex xc70 och sedan sätta sig i en Outback och köra samma sträcka. Snacka om skillnad i väghållning/känsla.
Denna Passat får kanske fina vägegenskaper, men inget för framkomligheten jag behöver.

#7 • 23 november 2011
king of the road

Bättre köp skoda octavia scout, lika rymlig, m m.
17 cm markfrigång och det bäst av alla fyrhjulsdrift system """"haldex""""

#8 • 23 november 2011
Mistro

Intressant nyhet även om Octavia Scout har funnits ett bra tag nu och som i så fall också borde ses som ett alternativ till biltypen då den är ungefär lika rymlig och har en marfrigång på 180mm
Dock tycker jag Skoda snålar på motoralternativen vilket kanske innebär att modellen skall försvinna? ( säljer nog för dåligt )

Tycker även att det är en märklig formulering att Alltrack hamnar mellan Tiguan och Passat variant!!?? ( hur då?)
Borde inte en korrekt formulering vara att den hamnar mellan Tiguan och Touareg?

Prismässigt kan den säkert utgöra ett bra hot mot Xc70 men jag tror inte att den direkt kommer att vara något "hot" mot Outback!

#9 • 23 november 2011
McTar

Shogun: Tycker du inte att du dömmer lite på förhand nu?

#a • 23 november 2011
A_q

Fast VW har en betydligt mer påkostad inredning etc + hyfsat snygg design.
Så de har nog lite olika kundgrupper.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.