Bild
Nästa artikel
Nyheter

Volkswagen: nu utvecklar vi den sista förbränningsmotorn

Publicerad 24 augusti 2019 (uppdaterad 27 augusti 2019)
Volkswagens högste elbilschef, Thomas Ulbrich, gästade Sverige i veckan. Vi Bilägare var med på en pressträff där Ulbrich hyllade Greta Thunberg och gav en fördjupad bild av de utmaningar som bilindustrin står inför.
Volkswagenkoncernen har sedan 2018 en dedikerad styrelsemedlem med ansvar för elektrifiering. Huvudansvaret för e-Mobility ligger på Thomas Ulbrich som inser betydelsen med uppdraget. Volkswagengruppen står själva för en procent av transportsektorns globala koldioxidutsläpp.
– Vi har en viktig roll för att minska utsläppen och vi är i mitt i den förändringsprocessen. Det är inget som händer sen, om några decennier, det är vad vi gör nu som förändrar framtiden.

– För att bli helt CO2-neutrala år 2050 måste vi sluta sälja förbränningsmotorer 2040, eftersom livstiden på en bil är cirka 10 år. Sedan är modellcykeln för en bilmodell är cirka sju år och en plattform lever över två modellgenerationer. Det betyder att vi lanserar den sista plattformen för förbränningsmotorer år 2026 och utvecklingsarbetet påbörjas långt tidigare.

Ulbrich vittnar om en snabb attitydförändring inom Volkswagen de sista 2–3 åren. 
–Det arbete som många gör just nu, är något de gör för allra sista gången. Den insikten har bidragit till att många snabbt har ändrat sin inställning till vad som måste göras och vilka beslut som måste tas för framtiden.

"Ingen kommer kunna tjäna pengar på elbilar i början."

VW-koncernen ska investera över 300 miljarder kronor på elektrifiering till 2023. Fem år senare ska de ha lanserat 70 olika elbilsmodeller och sålt totalt 22 miljoner elbilar. Först ut i elektrifieringsvågen är Volkswagen ID.3 som når till de första köparna i början på nästa år.

Miljösatsningen handlar inte bara om elbilar. Ulbrich ser laddhybrider som en vital komponent i miljöarbetet under en lång tid framöver.
– Vi kommer att erbjuda laddhybrider så länge det finns en efterfrågan. De kommer att  spela en viktig roll i minst 10-15 år till. Men inte för evigt. På långsikt är en laddhybrid dyrare i drift än en elbil, men den fungerar som en viktig brygga över till eldrift. 

Elektrifiering handlar inte bara om att byta motortyp under skalet. Bilindustrin står inför en helt ny affärsmodell. Inte minst för eftermarknaden, då elbilar har lägre servicebehov. 
–Vi måste kompensera detta med att sälja nya saker, inte reservdelar. Att erbjuda kunden olika typer av servicetjänster till sin uppkopplade bil ger nya vinstverktyg att arbeta med. 

De kommande åren blir tuffa tider för branschen.
– Ingen kommer kunna tjäna pengar på elbilar i början.

Ulbrich spår att den redan pressade bilindustrin behöver vinstmarginaler på sex procent för att kunna överleva omställningen till elektrifiering med de stora investeringskostnader som krävs för att ändra produktportföljen. Först efter 6–7 år efter lanseringen av ID.3 tror Volkswagen att elbilen ska generera rimliga intäkter.

I arbetet med att få stora konsumentvolymer att gå över till elbil lyfter Ulbrich fram ett svenskt namn.
– Vi ser en snabb attitydförändring i Europa. Greta Thunberg har öppnat ögonen för många. Steg för steg ser vi att saker och ting börjar röra på sig och skapa en stabil grund för oss.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens framtidsplaner? 

Volkswagen ID.3.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.