Bild
Nästa artikel
Volkswagen misstänks ha missbrukat EU-medel

Volkswagen misstänks ha missbrukat EU-medel

Nyheter

Volkswagen anklagas nu av EUs antikorruptionsbyrå Olaf för att ha använt EU-medel för att utveckla den motor som ligger bakom dieselgate-avslöjandena 2015.

Europeiska investeringsbanken (EIB) lånade ut 400 miljoner euro till Volkswagen för att företaget skullekunna utveckla motorer som möter de hårdare utsläppskraven. Resultatet blev dieselmotorn EA 189, den motor som först avslöjades med manipulerad mjukvara i det som kom att bli dieselgate. Det har visat sig efter att antikorruptionsbyrån Olaf rapporterat resultatet av den undersökning de inledde direkt efter att skandalen kom upp till ytan.

Olaf har inte kunnat bevisa att just de här pengarna har gått till att utveckla den otillåtna mjukvaran men det kan inte heller uteslutas. 

– Vi kan inte utesluta att ett av våra lån, Volkswagen Antrieb RDI på 400 miljoner euro, var kopplat till utsläppskontrollerande teknik som utvecklades vid samma tid som den utpekade mjukvaran designades och användes, säger EIB-chefen Werner Hoyer.

 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-08-02 10:55

Om det finns den minsta möjlighet att fuska och bedra så har VW redan varit där och snyltat åt sig hela kakan... -det är det enda som är helt säkert här. Vare sig det gäller kunder eller myndigheter.

#2
2017-08-02 11:07

Vem blir förvånad?
Jag!
Värre än tom.jag trodde!

#3
2017-08-02 11:12

Borde de inte få näringsförbud snart?

#4
2017-08-02 11:25

Dom har ju utvecklat en hel hög med nya motorer, så det blir nog svårt att bevisa att dessa miljoner gått till att tweaka kodsnuttar i ett styrprogram.
Känns lite som ett långskott faktiskt.
Men kommer dom fram till att dom fått LÅNA pengar till förmånlig ränta så ska dom självklart få betala för det.

#5
2017-08-02 11:34

Ja men att lånet betalades tillbaka redan 2014 och det är vad som räknas att man gör rätt för sig.
En intressant sak och det finns flera angående EU lån, bidrag och anslag det är att EU gått in och minskat antalet grisbönder till förmån för en sponsrad mjölkproduktion, som få i Europa nyttjar.
Tyskland står med ett berg, av torrmjölk/grädde.
Fattar man lite så handlar detta om korruption när det startas upp näringar helt utan ett behov där produkterna bara lagerhålls och att denna verksamhet bara tickar på i skymundan, man kan ju tycka att de borde skänka världen men nej för då spricker bubblan.

#6
2017-08-02 11:42

Verkar som en del inte läser vad som faktiskt framkommer i artikeln....

#7
2017-08-02 11:58

400 miljoner euro, ca 4 miljarder kronor, och ut kom en fuskmanipulerad motor!!
Som orsakade dieselgate..o mängder av skadliga utsläpp som dödat ? Personer.

#8
2017-08-02 12:03

Det som är intressant är ju vad EIB ställde som krav rörande hårdare utsläppskrav, undrar om man fokuserade på NOx eller bara CO2?
Och det står ju i artikeln att dom inte kunnat bevisa att pengarna gått till att utveckla mjukvaran, som faktiskt levererades av Bosch.
Känns som en väldigt förenklad artikel som man kanske inte ska starta ett fackeltåg eller skrika sig hes för än sålänge.

Men om dom får fram bevis på att dom fått låna pengar förmånligt för att utveckla en fuskprogramvara som går emot de vilkor som var ställda i lånen, så ska det ju komma upp till ytan och dom ska få betala för det.

#9
2017-08-02 12:23

Aktiebolaget (eller dess motsvarighet i andra länder), är som en vinstmaximerande psykopat. Har fulla juridiska rättigheter, men betydligt färre skyldigheter och tar betydligt mindre ansvar än en fysisk person. WV är bara ännu ett tragiskt exempel på detta beteende.

#10
2017-08-02 13:04

VW som varit så fattiga och haft det så svårt och eländigt på alla sätt är naturligtvis rätt att få stödpengar för att driva verksamheten ja...

Men eftersom det är VW så anser nog vissa att det är bara är så rätt och riktigt.

#11
2017-08-02 13:21

Kan inte säga att det här fenomenet skulle vara reserverat för Tyskar.. men jag har faktiskt varit med om fenomenet själv.
Var med i ett EU-projekt med bland annat tyskar. Det var helt uppenbart att Tyskarna var totalt ointresserade av att samarbeta. De hade bara ansökt om pengarna för att få dem och utveckla egna produkter. De var inte alls intresserade i kraven som ingick för att få dem. De gjorde bara minsta möjliga, bidrog noll och ville bara håva in stålarna från EU.

#12
2017-08-02 13:45

Ja, återigen vad krävs för att man inte ska ha förtroende för detta företag......? Jag skulle aldrig köpa en bil efter allt detta som hänt de senaste åren. Det finns bättre bilar oavsett vad man säger i tester.....

#13
2017-08-02 14:19

Felet ligger hos EU - dom skall inte låna ut mina pengar till lönsamma företag.

Jag känner till ett fall där Göran lånade ut mina pengar, varav en del var bidrag, till tre svenska företag, för att utveckla motorer, varav en - mycket speciell motor- aldrig kom i produktion.

#14
2017-08-02 14:56

Tjalle
Så du menar att EU hellre ska låna ut pengar till företag med dålig ekonomi och med konkurshot? Tycker du att en bank ska löna ut pengar till en arbetslös som inte kan betala tillbaka lånet?

#15
2017-08-02 16:02

Att ge pengar till den som badar i pengar strider mot all moral och sunt förnuft - dock är ekonomer och kapitalister som bekant inte moraliska eller förnuftiga.

#16
2017-08-02 16:29

Var vad jag minns så var problemet att motorn inte klarar kraven.
För dåligt material.
Sen fick Bosch ta över för att få skiten godkänd.
Bosch fick väl betalt när lånet kunde lyftas.

#17
2017-08-02 16:29

Var vad jag minns så var problemet att motorn inte klarar kraven.
För dåligt material.
Sen fick Bosch ta över för att få skiten godkänd.
Bosch fick väl betalt när lånet kunde lyftas.

#18
2017-08-02 17:23

@N-iklas, att som stat återinvestera en slant i ett företag som betalar miljarder i skatt och sysselsätter över en kvarts miljon människor är nog tvärtom just sunt förnuft.

#19
2017-08-02 17:33

Det verkar flyta omkring alldeles för mycket pengar inom EU. Så en rejäl uppstramning skulle sitta bra tycker jag. Behöver företag kapital så finns det otaliga instanser för det. Aktier, obligationer, vanliga lån osv.

#20
2017-08-02 18:29

Finns det någon biltillverkare som ännu inte beslagits med att fuska med mätningarna av dieselmotorer?

#21
2017-08-02 20:58

Fyra miljarder i sjön, fy skäms på sig VW att utnyttja godtrogna EU på det viset...

Till skillnad från de 40 procenten (ca:500 miljarder) av EU:s totala budget som årligen går till jordbruksstöd, men det är väl inget att bli upprörd över, det är ju inte VW gudbevars...

#22
2017-08-03 09:10

Vi borde inte ens varit med EU, det kostar oss mer än det ger.

#24
2017-08-03 09:30

Länken kanske var fel, kunde inte utläsa att det skulle vara sämre att stå utanför EU. Norge och Tyskland är länder vi har mycket handel med, där Norge inte är med i EU. Vi har fått många kostnader, invandring, brott osv pga EU. Så att bara stirra sig blind på siffror ger nog inte hela bilden. Däremot skall det bli mycket intressant att se vad som händer med Storbritannien när de fullbordat sin urgång. Om det vänder i deras land så skulle jag vilja påstå att EU är inget bra i längden.

#25
1
2017-08-03 10:26

EU är fantastiskt bra. Nationalism är däremot dåligt. Klart att VW som fuskat ska betala tillbaka. Hur kan man köpa en VW? Dåliga växellådor och fusk med miljöpåverkan. De förtjänar att ingen handlar av dem och att de går i konkurs.

#26
2017-08-03 12:10

Det blir som med EU-bidragen till Bulgarien, Rumänien och många andra länder med t ex jordbruksstöd.
"Olaf har inte kunnat bevisa att just de här pengarna gått till annat än jordbruksstöd, men det kan heller inte uteslutas". Så är det bara inom den oöverskådliga klumpedunsen EU. Och gratulerar Spanien till alla högklassiga vägar på t ex Mallorca och andra ställen. Hoppas att pengarna kom från rätt EU-konto?

#27
2017-08-03 13:50

Stygga
Ja, UKs utträde kommer vara ett skrämmande exempel på att ställa sig utanför EU. Läste på DN att 17000 bankjobb är på väg att försvinna från UK. Nu har även Cambridge och Oxford ställt krav på att utländska studenter inte ska drabbas så hårt av utträdet då universiteten befarar en dränering av kompetenta vid högre utbildningar.

Som jag sagt tidigare, Brexit kommer få oanade konsekvenser och det mesta kommer gå åt skogen för UK.

För Sverige så är det på det stora hela en vinst att vara med i EU. Vilket vi kommer inse när Brexit blir skarpt.

#28
2017-08-04 09:05

"Swemba 2017-08-02 17:23
@N-iklas, att som stat återinvestera en slant i ett företag som betalar miljarder i skatt och sysselsätter över en kvarts miljon människor är nog tvärtom just sunt förnuft."

Det är ju just det argumentet som används för att låta sådana företag komma undan med precis vilken brottslig verksamhet som helst.

Har man bara massor av pengar kan man komma undan med massmord utan att någon upplever det som något fel.

Vi kan inte ha ett samhälle där det dräller av Al Capone - han var också väldigt populär därför att han strödde generösa mängder mutpengar omkring sig, han sågs som en hjälte av många.

Precis som vissa ser att företag som VW är hjältar och goda och fina tjänare av samhället och mänskligheten - oavsett vad de gör.

Pengar är många människors gud och religion.

"On the other hand, Al Capone was seen as a hero by many during the great depression in the US. He was the one who gave poor people job opportunities when no one else could and fed their children by opening soup kitchens in different corners of Chicago."

VW har en klar förebild man tycks följa troget för att vinna folket på sin sida...

#29
2017-08-04 11:22

Niklas
Tror du fått det hela om bakfoten. VEM ser VW som hjältar? Egentligen är det du som pratar om VW som antihjältar. De flesta av oss andra ser VW som ett företag.

Förresten, finns det något företag i världen som inte alls vill presentera sina produkter på ett sätt så att de vinner kunder?

#30
2017-08-04 13:16

"i ett företag som betalar miljarder i skatt och sysselsätter över en kvarts miljon människor" - Vad är detta annat än ett klart antydande att VW är hjältar...

Och de som köper fler och fler VW ser nog också VW som hjälten som tillverkar den underbara bil man älskar så högt...

#31
2017-08-04 14:59

Att N-iklas ser en bil som en person är inget nytt. Det är han inte ensam om här i spalterna. För vissa här är bilmärket personligt. För andra, mig själv inkluderad, är en bil sammanpressad plåt på fyra hjul byggd av ett vinstdrivande företag för att förflytta människor och gods. Att Volkswagen utnyttjar det manliga könets benägenhet att uppleva ett känslomässigt utbyte med en maskin är inte heller unikt. Det gör flertalet tillverkare. MVH AL

#32
2017-08-05 10:23

Niklas, du gör det ganska lätt för att inte ta dig på allvar...

#33
2017-08-05 10:45

AL, du bör nog sluta upprepa det där mantrat att vissa tar bilmärken personligt och att du är ett lysande undantag. I alla fall eftersom du aldrig kritiserar den vanligaste sorten som ju förekommer här, dom som just tar tyska märken i allmänhet och VW i synnerhet personligt. Niklas ett undantag i att han är en Opel entusiast. Den vanligaste entusiasten här är VW, Vi bilägare, en tidning som nästan alltid utser VW till vinnare. Hela denna sajt genomsyras av VW, ändå aldrig kritik från dig om det.

#34
2017-08-05 14:00

Vidstige. Även VW är sammanpressad plåt byggd och producerad i ett vinstdrivande syfte. Precis som i resterande delar av bilindustrin. MVH AL

#35
2017-08-05 16:38

A.L, hade varit kul då att se en del kritik mot VW och med tanke på alla härvor VW är inblandad i. Tyska bilindustrin befinner sig ju faktiskt i en djup, om inte ekonomisk, så i alla fall moralisk kris just nu. Dom åtgärder tyska politiker förbereder verkar vara korkade, efterjustering av euro 5 dieslar i första hand, mer skada än nytta. Skulle då hellre se en ökad skatt på bränslet, ungefär motsvarande 2 kr liter mer än bensin per liter, men med tanke på CO2-fokuset så händer väl inte det.

#36
2017-08-06 01:06

Vidstige. Volkswagen har gjort bort sig rejält och fått betala ett högt pris för det. Dessutom har man startat en debatt om diesel som fordonsbränsle. En diskussion som dessvärre går allt mer i en populistisk och grund riktning än baserat på sakkunskap. Insatser mot Euro 5 är ett slag i luften, där är vi överens. Att höja bränsleskatterna är sedan inget jag ställer mig bakom. Tvärtom bör de säknas, både hos bensin- som diesel, så att de hamnar i nivå med de externa kostnaderna. Då blir det konkurrensneutralt precis som du önskar. MVH AL

#38
2017-08-06 16:12

Folk går i mitt tycke igång på fel saker men i det stora hela så multipliceras raden av misstag så att sluträkningen för VW del ser inte munter ut.
Det jag blir upprörd över är att VW har stämt i bäcken vad gäller EU6 kraven men återigen inte helt snyggt och i värsta fall så har VW erbjudit konsumenterna ett alternativ som kan bli till ett stickspår och att ägarna till dem fordonen om tre år får stå med mössan i hand och be om att någon köper deras bil.
Vi står i en teknikväxling och att det gick fortare än jag någonsin anat men helt klart så är många märken med och fram tills nu har de hållit sig vid volym stora motorer (ärligt gjort) vilka även framöver finner sin marknad men runt hörnet där står elhybriderna och de kommer nu inom tre år att ta marknaden och det är lätt att sia om vilka bilar som de skickar av brädet i ett första steg.

#39
2017-08-06 16:26

A.L, sänka bränsleskatter på diesel och bensin känns inte så realistiskt men min huvudpoäng var dock att diesel ska vara dyrare vid pumpen än bensin, idag är det tvärtom pga lägre skatt på diesel. Det menar jag skulle vara en bra signal nu att ändra och då även med hänsyn till dieselns större energiinnehåll. Som kompensation så menar jag vidare att man då kan sänka fordonsskatten på nya dieselbilar till samma som bensin. För tunga fordon kan man då skippa tankarna på att införa kilometerskatt.

#40
2017-08-06 17:32

Vidstige: Som princip skall skatten ligga i nivå med de externa kostnaderna för olyckor, vägslitage och miljö (enligt gällande direktiv från svensk riksdag). Det är i fallet miljö som bensinbilen blir dyrare, eftersom koldioxidkomponenten ligger högre där. Jag är den första att tycka illa om en sådan prissättning, eftersom koldioxidbeskattningen är idiotisk från första början. Men det är skälet som anges. Så nej, jag anser fortfarande att bränsleskatterna skall justeras ner. De bör harmoniseras mot den moderna bilparkens allt lägre olycks- och utsläppsnivåer. Resterande problem (trängsel och lokal miljöpåverkan) får regleras via separata avgifter. Koldioxiden bör tas bort helt eftersom den är tillväxtdämpande. Fordonsskatten är vidare tänkt att investeras i utbyggd vägkapacitet. Den skall alltså inte användas för att balansera upp de externa kostnaderna, eftersom det är stor skillnad på en investering och en kostnad. MVH AL

#41
2017-08-06 18:20

A.L, jo du har tyvärr rätt om CO2 och det gör väl det omöjligt med mitt förslag. Även så med hänsyn till tunga transporter i EU, som ju görs med diesel. Dock tror jag signalvärdet är viktigt och att folk reagerar mental på det dom ser vid macken hela tiden. Alltså att diesel är billigare normalt sätt. Signalen är då att skaffa en dieselbil om man vill spara på soppan, ännu mer så då ju dieselbilar normalt drar mindre än motsvarande bensinbil. Så i alla fall samma priser för dom två vid macken.

#42
2017-08-06 22:46

Signalvärdet är lite av själva idén Vidstige. Om man får information om alla de kostnader som resan är förknippad med tar man också hänsyn till dem i sin egen interna kalkyl. Fungerande prissignaler är ju en grundläggande del i en marknadsekonomi.

En diesel är snålare än en bensin och det är nog, förutom råstyrkan, en av anledningarna till dess framgångar. Köper man en diesel vill man spara soppa, men i gengäld är grundpriset högre. Själv gillar jag dieselmotorn mycket, även om just den som sitter i min nuvarande vagn inte direkt är toppmodern. MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.