Bild
Nästa artikel
Volkswagen kan snart vara störst

Volkswagen kan snart vara störst

Nyheter

När Toyota är nere för räkning på grund av naturkatastrofer passar Volkswagen på att gå om och bli världens största biltillverkare.

Tre analytiker på Bloomberg har sagt sitt. Volkswagen väntas öka sin försäljning med 13 procent i år, till totalt 8,1 miljoner sålda bilar. Tillverkaren, som förra året placerade sig trea på bästsäljarlistan, går i så fall om både Toyota och General Motors.

Därmed blir man världens sörsta biltillverkare, mycket tack vare att Toyota väntas tappa 9 procent av sin försäljning. Det rapporterar Automotive News Europe.

Framför allt har Volkswagens försäljning ökat stort på den kinesiska marknaden, som är världens största, med 20 procent. Samtidigt har thailändska översvämningar och japanska jordbävningar bokstavligt talat satt käppar i hjulen för Toyota.

Experterna räknar dock med att maktskiftet blir tillfälligt. Redan nästa år tror man att Toyota är tillbaka på topp. Det beror på att de då har hunnit med att återställa produktionen efter jordbävningarna i Japan.

Vi Bilägare har tidigare rapporterat om Volkswagens framgångar på försäljningsfronten. Bland annat har vi tidigare skrivit att två modeller toppar listan över europas mest sålda. Så sent som i början av september sålde tillverkaren flest bilar i Sverige och gick därmed om Volvo.

Diskutera: Tror du att Volkswagen blir störst?

Taggar: Nyheter, , Volkswagen

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-10-25 12:58

Bryr mig faktiskt inte om vilken biltillverkare som är störst. Det är bra för dom men jag tror inte deras bilar blir billigare för det och det som intresserar mig mest som köpare är vad jag får för pengarna.

#2
2011-10-25 13:45

Exakt, helt ointressant vilken tillverkare som är störst.

#3
2011-10-25 14:15

ViB skriver att Volkswagen är på väg att bli världens största bilmärke, detta är ett faktafel, det är koncernerna General Motors, Toyota Motor och Volkswagen AG som kämpar om att vara störst i världen.
Notera då att det rör sig om koncernerna med alla sina respektive varumärken inräknade.
Volkswagen är ju således bara ett märke i koncernen (tillsammans med Audi, Skoda, Seat, Bentley, Lamborghini, Bugatti ).
Till Toyotas koncern räknas Toyota,Lexus,Daihatsu.
Toyota är ojämförligt störst alla kategorier som märke och har så varit under många år även om GM räknats som störst med alla sina märken

#4
2011-10-25 14:25

Att en del orkar anmärka på sådant här ...

#5
2011-10-25 14:41

Tobo, tack för påpekandet. Felet är nu åtgärdat.

/Kevin Carlsson, tillförordnad webbredaktör.

#6
2011-10-25 14:53

Tobo.

Du glömde att Hino (lastbilar bussar) räknas in i Toyota koncernen.

#7
2011-10-26 21:48

Tror nog att VAG äger det mesta i Scania Shogun.
Men nu är det kanske inte så intressant vilket som är störst, bäst och vackrast ... även om jag vet att vissa vill framhålla ett visst fabrikat som universellt och större än en gud, så ofelbart (så länge det inte kommer i kontakt med annat än Japaner) att det helt enkelt inte kan gå sönder ... och om det ändå gör det så gjorde det egentligen inte det eller så var det Tyskarnas fel (eller Engelsmännens) .. och så naturligtvis vackrare än en citronblå ros mot en slottsvägg ..
.
Fråga den som arbetar på en Toyotaverkastad ... den har Aldrig sett en trasig Toyota .. enbart sådana som är inne för "service". Trasiga bilar kommer från VAG, MB, BMW men lustigt nog sällan från Volvo och Saab. Andra Japanska fabrikat på en Toyotaverkstad har inga fel de heller ... men de är förstås inte lika driftsäkra som Toyota .. såvida de inte är Engelsktillverkade förstås, då har de flera fel .. fast inte lika många som de Tyska ... och de Franska ska vi inte tala om, där är ju bara fel. Ja, man tror nästan att Fransmän inte vet att det finns Japanska bilar, de vet kanske inte ens om att det finns ett Japan?
.
Det är lite synd om oss som inte förstår!
Men bilen (das auto) ... min bil alltså, trivs med mej ... Så jag sällar mej till den enorma skaran det är synd om ;o)

#8
2011-10-26 23:25

Jes.

Ja,det gäller att vara påläst! Men det kommer kanske med åldern ;o)

#9
2011-10-29 20:39

Att det finns så många lättlurade människor i världen!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.