Bild
Nästa artikel
Nyheter

Volkswagen har byggt sista exemplaret av e-Golf – ersätts av ID 3

Publicerad 28 december 2020 (uppdaterad 28 december 2020)
Nu har sista exemplaret av Volkswagens elbil e-Golf rullat av bandet.

Volkswagen har byggt det sista exemplaret av e-Golf, den eldrivna versionen av förra generationen Golf. Den ersätts av nya elbilen ID 3.

Till skillnad från ID 3, som bygger på en helt ny plattform för elbilar, baserades e-Golf helt på Golf med förbränningsmotor. e-Golf har byggts i två VW-fabriker – Dresden och Wolfsburg – och totalt byggdes 145 561 bilar.

”e-Golf skulle läggas ned tidigare i år, men tack vare rejäla elbilsrabatter hölls den vid liv fram till jul”

Volkswagens fabrik i Dresden byggdes från början för att tillverka lyxbilen Phaeton. Nu stängs den i tre veckor för att ställa om till produktion av elbilen ID 3.

Den imponerande glasfabriken i Dresden heter Gläserne Manufaktur och byggdes från början för att tillverka lyxbilen Phaeton, men blir nu ansvarig för att bygga ID 3.

Volkswagen e-Golf uppdaterades med åren och fick bland annat längre räckvidd men den kritiserades också för långsam snabbladdning. Modellen skulle egentligen läggas ned tidigare i år, men när Tyskland införde rejäla elbilsrabatter för att få igång försäljningen under coronapandemin valde Volkswagen att hålla liv i produktionen fram till jul.

Läs också: Högtryck för elbilar: Nu får Volkswagen e-Golf leva vidare

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.