Bild
Nästa artikel
Volkswagen har angett fel tjänstevikt för 30 000 bilar

Volkswagen har angett fel tjänstevikt för 30 000 bilar

Nyheter

Felet påverkar bilens tjänstevikt och maxlast. Nu meddelas ägarna med ett brev.

Drygt 30 000 bilar från Volkswagenkoncernen har fått fel tjänstevikt inrapporterat till Transportstyrelsen. Det innebär att även bilarnas högsta tillåtna lastvikt blivit felaktig.

Felet gjordes under en viss period förra året, bekräftar VW-gruppens svenska informationschef Marcus Thomasfolk för Vi Bilägare.

– Felet berodde på en övergång till ett nytt datasystem i vår organisation. När felet upptäcktes rapporterades detta in till Transportstyrelsen som nu gått ut och informerat berörda bilägare om detta och att ett nytt registreringsbevis kommer att skickas till dem, säger han.

En av modellerna som drabbats är Skoda Superb.

– Det stämmer att Superb är en del av detta problem tillsammans med cirka 30 000 bilar från VW Group. Felet gäller endast tjänstevikt och maxlast och påverkar inte koldioxidvärdet, bränsleförbrukningen eller fordonskatten, säger Veronica Nilsson, informationschef på svenska Skoda.

Enligt henne ska Transportstyrelsen lägga in rätt tjänstevikt och maxlast, och skickar därefter ut ett nytt registreringsbevis till bilägaren.

Exakt vilka modeller som omfattas och hur stor skillnaden är mellan gamla och nya tjänstevikten kan dock Volkswagen inte svara på.

– Vi kan tyvärr inte svara på det då det berör ganska många bilar och det kan variera, säger Marcus Thomasfolk.

Kommentarer

#1
2020-06-29 09:06

Vilken maxlast har försäljaren uppgett, resp skriftligt informationsmaterial redovisat, till köparen? Är det den, som nu hävdas, rätta eller i sämsta läge en högre, dvs bilen är inte godkänd för tänkt last?
I så fall kan ifrågasättas om försäljaren lämnat konsumenträttsligt relevanta uppgifter till köparen.

#2
2020-06-29 09:46

Om det är höjning bruttovikten kan det ju påverka körkortsbehörigheten med släp

#3
2020-06-29 11:07

Det känns som om det viktigaste saknas i artikeln. Informationschef Thomasfolk verkar ha som uppgift att inte informera om specifika fakta oavsett frågeställning.
Oavsett åt vilket håll det slår kan det påverka legaliteten i folks användning av fordonen. Dagens bilar är så tunga att man alltför ofta är nära gränserna för vad som är tillåtet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.