Bild
Nästa artikel
Direktrapport

Volkswagen Cross Up – rapport från provkörningen

Publicerad 26 september 2013 (uppdaterad 27 september 2013)
Volkswagens senaste tillskott i småbilsfamiljen Up är högre och påminner om en suv. Vi Bilägare rapporterar direkt från provkörningen.

Vi Bilägares testförare Erik Rönnblom befinner sig just nu på vägarna utanför tyska Hannover. Där kör han det senaste tillskottet bland Volkswagens småbilar, Cross Up.

– Det är en High Up, med designelement för dem som gillar suv-stuket. Det är egentligen bara för ögat. Bilen är 15 millimeter högre och har till exempel skydd för terrängkörning, men den är inte gjord för sådant egentligen, säger Erik Rönnblom.

– Volkswagen tror att Cross Up ska stå för tio procent av försäljningen av Up-bilar, så de tror inte att det blir någon storsäljare.

Vad är ditt första intryck av bilen?
– Den har samma trecylindriga motor på 75 hästar som vanliga Up, så den är lika trevlig. Den ser bra ut också med lite små grejer som man kan glädja sig åt, och det är ju roligt.

När kommer den till Sverige?
– Den kommer ganska omgående.

Vad kommer den att kosta?
– Den går för 12 000 kronor mer än High Up, vilket betyder 142 900 kronor. Frågan är om det är värt de extra pengarna, man kan göra ganska mycket för 12 000 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Cross Up?

Kommentarer

#1 • 2013-09-26 15:38
Hackenbush

143.000 för denna leksaksbil, det är horribelt.

#2 • 2013-09-26 15:41
John2008

Jag hade hoppats på att en riktigt snål diesel-Up skulle släppts istället.

#3 • 2013-09-26 15:52
Havsfidran

1,5 centimeter högre markfri gång. Woow!

Då väljer jag nog hellre Denna:

http://www.blocket.se/halland/Fiat_Panda_900CC_TwinAir_4x4_47871777.htm?ca=18&w=3

#4 • 2013-09-26 16:35
Prestigelös

Det är väl så här den billigare instegsmodellen borde se ut, med tanke på det svenska vägnätets standard idag...
Sen kan den som vill lägga till ett antal tusenlappar för att få en lägre bil med sämre insteg och framkomlighet.

#5 • 2013-09-26 17:33
saabnisse

12000:- för 1,5cm! Ganska häftigt!
Man kan ju undra varför?
Men det finns tydligen 10% beräknat av presumtiva köpare som kommer att lägga på dessa pengar.
Själv skulle jag hellre köpa en begagnad Polo för samma pengar.
Om jag nu skulle köpa en VW.

#6 • 2013-09-26 18:08
Rålle G.

Hittar inget på Skodas hemsida nu men för nåt år sedan så kunde man välja förhöjd markfrigång och en rejäl hasplåt på Fabia och Octavia. Vill minnas att det kostade runt fyra tusen. (Kanske finns kvar dock).

Även om plasten tillkommer så känns 13 tusen saftigt på denna för en bil i samma koncern. Panda 4x4 diesel för samma pengar är ett givet val för den intelligente.

#7 • 2013-09-26 21:32
Swemba

Sportpaket, som sänker bilen 1,5 cm och ger dig lite räjsiga plastattribut, finns på var och varannan bil idag och ofta kostar de mer än 12000kr. Så varför skulle detta "suv-iga" designpaket vara så konstigt?

#8 • 2013-09-26 22:04
Pattebb

Fantastiskt av bra jobb av VW, de gjorde en ful bil ännu fulare...

#9 • 2013-09-27 07:38
VW Polo 2012

Jag håller med Hackenbush i synnerhet när man idag, i alla fall för en dryg vecka sedan i Stockholm kunde köpa en ny 85 hästars Polo masters för 125,000 kronor i Hammarby

#a • 2013-09-27 14:38
Raphael

Om Fiat Panda Trekking hade sålts i Sverige så hade den blivit billigare än Up, även med 85 hästars turbomotorn. Nu finns istället Panda 4x4 för bara några få tusenlappar mer... Jag gillar Panda Trekking, men eftersom den inte säljs här så tar jag en Panda 4x4 istället om jag var på jakt efter en minsta småbil med cross-utseende.

Eller en Peugeot 2008 för 149 900 kr, visserligen i enklaste utförandet men ändå med AC och 82 hästars motor och betydligt rymligare än en Up, plus att 2008:an också har en höjd markfrigång.

Eller en Dacia Stepway för 115 900 kr... Hög markfrigång, 90 hästars motor och plastskydd runt hjulhusen.

142 900 kr för denna Up, det är helt enkelt mycket pengar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.