Bild
Nästa artikel
Volkswagen CC – rapport från provkörningen

Volkswagen CC – rapport från provkörningen

Direktrapport

Volkswagen Passat CC byter namn till CC och får mera utrustning och ny front på kuppen. Vi rapporterar från provkörningen.

Vi Bilägares testchef Marianne Sterner befinner sig i Tyskland för att stifta bekantskap med Volkswagens uppdaterade fyradörrarskupé, CC.

– Det här är en facelift som man brukar göra mitt i en bils liv. Det var fyra år sedan den kom, så det var väl dags att piffa till den liten, säger Marianne Sterner.

– Nu ska den också vara en egen modell, så nu har namnet Passat fallit bort.

Vad är nytt?
– Det är en måttlig facelift, den ser lite maffigare ut i fronten. Det som är nytt på bilen är grillen, stråkastare fram och bakljus bak. Och lite mera ljudisolering.

– Sedan är det mera utrustning i den, man har graderat upp den till lyxnivå. Den har bland annat fått adaptiv farthållare som standard i Sverige, som även fungerar som Volvos City Safety, så den bromsar själv om den riskerar att köra på en bil framför.

Hur var den att köra?
– Det här är en bil som är perfekt för långresor, men provkörningen hade förlagts till Nice och alla som varit på Rivieran vet hur trafiken ser ut där. Jag tror aldrig att jag var över 80 km/tim, men upp till 80 fungerade den jättebra. Den är tyst, lättkörd och motorerna är trevliga.

Uppdaterade Volkswagen CC får svensk premiär vecka 11. Sex motoralternativ erbjuds från start:


TSI 160 MultiFuel Twincharger: 289 900 kr
TSI 160 MultiFuel Twincharger DSG: 309 800 kr
TSI 211: 299 900 kr
TSI 211 DSG: 319 800 kr
TDI 170 BlueMotion Technology: 301 200 kr
TDI 170 BlueMotion Technology DSG: 321 100 kr

Läs provkörningen av ansiktslyfta Volkswagen CC i Vi Bilägare 3/2012. Tidningen finns i butik från den 21 februari.

Diskutera: Vad tycker du Volkswagen CC?

Kommentarer

#1
2012-01-26 11:03

En till utseendet mycket sober bil! En sådan eller en Alltrack börjar på allvar bli ett hett alternativ för mig. Skulle dock gärna se att man ersätter aluminiumet i mittkonsolen mot samma trä som sitter i dörrarna. Det blir lite "hattigt" som det är nu.

#2
2012-01-26 11:27

Otroligt fin vagn. Vill ha såklart.

#3
2012-01-26 12:45

Detta är väl den snyggaste folkan, men som tyvärr blivit mindre attraktiv med den nya fronten (och även baken).
Synd!

#4
2012-01-26 13:44

v.a.g.. *rys*

Så... tråkiga... bilar...

#5
2012-01-26 15:15

Tycker även jag att den såg bättre ut förut, så här är det med nästan varje facelift. Stora fälgar gör CC:n också finare. VW:s snyggaste bilar är Scirocco och CC, dom andra har jag redan glömt för dom är otroligt tråkiga.

#6
2012-01-26 16:21

Är glad att jag har den gamla modellen, mycket snyggare och aggresivare front. Denna ser tyvärr alldeles för snäll ut även den har samma läckra linjer...

#7
2012-01-26 18:04

Alltrack har jag inte sett på riktigt men CC och Scirocco är, i mina ögon väldigt tilltalande VW-bilar .. Nåja, nu ska jag kanske inte glömma kronan på verket .. Phaeton. I en sådan får du mer träpaneler Kapten .. ;o)

#8
2012-01-26 19:51

Fronten är för ful! Mer gubbig än Volvo S80!

#9
2012-01-26 20:40

Snyggaste VW bilen. Men den såg snyggare ut förut innan facelift.

#10
2012-01-26 22:16

Hur många Scirocco's och Phaeton's har du sett Shogun? Har du verkligen redan sett nyaste CC'n? ;o)

#11
2012-01-26 22:58

Inget bra facelift, den är definitivt inte snygg utan tråkig.

#12
2012-01-26 23:19

Phaeton "tråkig" Peugo?

#13
2012-01-27 14:32

Jes: Tycker faktiskt det. Ser gammal ut.

#14
2012-01-27 16:58

Den är ju gammal Peugo, redan som koncept 1999 var formspråket onekligen hämtat från lillasyster Passat.
Men vad den utstrålar vill jag inte kalla "tråkig".

#15
2012-01-27 19:02

Jag har sett flera Phaeton och Scirocco. Och även Passat CC som jag var nära att köpa i sommras. En skitsnygg bil med nappaläder tror jag det hette, Svart och beigeaktig kombination samma som dessa bilder. Desseutom var den fyrsitsig enbart. Detta är VWs klart snyggaste bil och den enda som lockar till köp hos mig. Men faceliften är ju misslyckad enligt mig Den var snyggare förut,tex bakljusen var snyggare förut samt grillen. Kort sagt det var bättre förr.

#16
2012-01-28 14:37

Tycker den är snygg förutom bakluckan. Ser förjävlig ut i profil. Släng på ett reservdäck och det är en modern reinkarnation av den där gamla rumphuggna Lincolnen.

#17
2012-01-28 19:12

Den gamla modellen borde öka i pris, den är ju så mycket snyggare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.