Bild
Nästa artikel
Vilken bil tror du blir en framtida klassiker?

Vilken bil tror du blir en framtida klassiker?

Läsarfrågan

Nu är det upp till dig – kommentarsfältet är öppet!

Vi är nog många som går och drömmer om att göra Klippet med stort K. Ett bortglömt garagefynd, kanske, eller att helt enkelt köpa en ny eller begagnad bil billigt och sedan bara luta sig tillbaka medan den ökar i värde.

Men det går en tunn linje mellan framtida klassiker och en bil som bara fortsätter tappa i värde utan att någonsin öka.

Vilken modern bil tror du kommer bli en framtida klassiker, som är välkommen på bilträffen om 20 år och som också ökat en del i värde? Skriv i kommentarsfältet!

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2021-01-02 07:57

Toyota GT86/Subaru BRZ, Alfa Romeo 4C, Saab 9-3 Cab kommer upp i huvudet direkt.

#2
2021-01-02 09:06

Alla bilar med manuell låda

#3
2021-01-02 09:38

Alla de första versionerna av tesla.

#4
2021-01-02 09:39

Om man med klassiker menar kultbil, så tror jag att Dacia Duster ligger bra till. Den kommer att hamna i ungefär samma fack som Renault 4L (skrytbilen). Det behöver absolut inte vara en dyr ouppnåelig bil med massor av innovation och finesser. Den behöver "bara" stå för en speciell livsstil.

#5
2021-01-02 10:02

Nu när förbränningsmotorns dagar är räknade så borde det vara någon som har något extra under huven. En med många cylindrar, stor cylindervolym och flera turbo, många växlar och så en jättestor katalysator, för att ta hand om avgaserna.

Så kan man berätta för barnen luftens väg genom fossilmotorn: Från absolut ren till en skitig gas som fått jorden att svettas. Just bara för att få bilen att röra sig behövde man denna makalösa rykande och bullrande manick. Dessutom var den så orkeslös utom just vid vissa varvtal, att man var tvungen att ha med sig flera utväxlingar i en låda som skulle skiftas beroende på vilken hastighet bilen kördes i. Lådan förseddes med fler och fler utväxlingar allt efter åren som gick. Man var helt fast i att detta var utveckling. Att ha en motor konstruerad av koppartråd som var lindad runt en spole och som varken lät, vibrerade eller osade hade många svårt att ta in.

#6
2021-01-02 10:42

Glimma: De efterfrågade modern bil! ;) Duster är otroligt omodern även om den råkar säljas ännu....

#7
2021-01-02 10:44

Jag tror att en Mini Clubman Cooper S kommer vara väldigt välkommen med sin charm, de udda dörrarna och den körglädjen den förmedlar trots relativt blygsam effekt.

#8
2021-01-02 11:09

Fiat 500 e. Gamla 500 och 600 är kultbilar. Första versionen av nya 500 elettra borde bli det också.

Det är bilar som är udda på något vis som blir kultbilar. Inte nödvändigtvis udda i försäljning men udda i stil.

Citroën Cactus är en självklar klassiker och kultbil om 20 år. Hånad och missförstådd i motorpressen.

#9
2021-01-02 12:20

Toyota GR Yaris, som inte är rallykörd eller "pimpad" av någon yngling, alltså bra originalskick.

Lada Niva, ingen kommer tro att det är årsmodell 2020, på bilträffen år 2041.

#10
2021-01-02 14:09

GR Yaris är given, i UK säljs dom redan för mer än listpriset.
BMW 1M eftersom så få såldes

Z3 M roadster. Fantastisk drivlina, oerhört snygg. En bristfällig bil på ett charmigt sätt. Kanske lite för gammal för att kallas modern.

Bubblare: Tesla Roadster(första gen)?

#11
2021-01-02 14:22

Nu låter jag som en BMW-fanboy, men jag älskar små M-bilar:
M2 CS med manuell låda. Endast 2200 ska tillverkas, en bråkdel med manuell låda. Låter som en given klassiker men dom kan kosta så mycket som 1 miljon nya, vilket är sinnessjukt för en BMW 2-serie.

#12
2021-01-02 14:39

Apex: Z3 M utan tvekan, dock tror jag Coupén kommer få större kultstatus men frågan är den inte redan är en klassiker..........

Modernare så tror jag på Z4 Coupé om vi ska prata BMW.

Och såklart i8, det är en bil som aldrig kommer trilla ner långt i pris....

#13
2021-01-02 14:45

Elon Musk Tesla will release its 'full self-driving' early 2021

https://www.businessinsider.com/tesla-autopilot-full-self-driving-subscr...

Elon Musk, igen! han är redan en klassiker

#14
2021-01-02 15:30

Ferrari V12!

Mera kult kan inte fås.

MVH AL

#15
2021-01-02 15:36

A.L. En icke-bil för 99.5% av folket är så långt ifrån att kunna bli förklarad som kultbil i framtiden man kan komma. Har man inte sett den på vägarna när man var ung så kan den inte ses senare som någon kultbil.

#16
2021-01-02 16:24

Henrik M: lite så jag tänkte. Z3 M coupe är redan lite av en klassiker, roadstern går fortfarande att köpa ganska billigt.

#17
2021-01-02 17:58

Nja, en Ferrari V12 är alltid en klassiker. Kanske just p.g.a. av att det är en icke-bil för 99.5% av folket. Kika bara på 250 California Spider. Typ världens mest eftertraktade bil. Skulle de råka komma ut en till salu så får du hosta upp 150 miljoner...

#18
2021-01-02 18:03

Allt som inte är en dussinbil och har 8 cylindar eller mer under motorhuven.
Om 50 år kommer det vara sällsynt och klassat som mekaniska konstverk.

#19
2021-01-02 18:10

Problemet är att enormt få bilar som säljs idag kommer att gå att köra om 20-30 år.
Elektroniken kommer inte att kunna hållas i drift.
Därav så tror jag mest att framtida klassiker är dagens klassiker.

#20
2021-01-02 19:01

Toyota Auris HSD - är iofs redan en klassiker

#21
2021-01-02 19:02

Jag tror jag har en framtida klassiker i garaget. En modell som inte kommer att tillverkas längre och en variant av modellen som tillverkades i begränsad (9.000 ex) upplaga. Har den dessutom en plåtcab och en fet V8:a så blir det nog bättre. Om någon missat; Mercedes SLK (R171) 55 AMG.

F.ö. så har jag beställt en blivande klassiker (Polestar 2), men lär inte hinna se hur det gick till;-)

#22
2021-01-02 20:00

Vad är en "modern bil"?
Den frågan är väl inte helt självklar.
Ska det räknas på årsmodell eller baseras på teknik och design?

Ett avvikande utseende som inte följer den allmänna trenden är nog rätt nödvändigt.
Samtidigt som det ska vara en vanlig överkomlig modell och ändå inte en som säljer i "VW Golf volymer".
Inte så väldigt många passar in på den beskrivningen.

Det bör väl inte vara en som det då fortfarande vimlar av, 20 år är inte speciellt gammalt, räknat på gammal erfarenhet, men dagens bilar tycks prioritera kortsiktighet hos första ägaren och låga kostnader för tillverkaren, det låter inte direkt lovande för långsiktig livslängd, det där med rost på Volvo V90 som det skrivs om är ju ett tecken i tiden, det var ju väntat, men många sa när den var ny att det inte skulle hända oavsett hur det såg ut, det hände, så...

#23
2021-01-02 21:36

Toyota GT86/Subaru BRZ
Alpine A110
Porsche Taycan
Tesla Roadster (1a gen)
MB SLS måsvinge med valfri motor

Lite dåligt utanför specialbilar. Nya XC90 kommer nog bli lika klassisk som gamla XC90. Dock lär den mest klassiska Volvon i "modern" tappning bli XC70II 2014-2016.

#24
2021-01-03 00:03

Tro mig N-iklas. Det var många som protesterade mot det svaga rostskyddet på V90 -likväl som att släppa ut XC90 på SPA-plattformen ett år för tidigt (med allt vad det här inneburit i form av barnsjukdomar)

Men som alltid är det ekonomin som styr. Volvo kunde inte vänta (Ford hade redan försenat utvecklingen) och därför fattade ledningen beslutet att sätta den i produktion.

MVH AL

#25
2021-01-03 09:13

Med N-iklas definition, som inte är orimlig, skulle nog t ex Opel Adam kunna vara en av aspiranterna. Lite som dåtidens Fiat 500 och Fiat 600 även om den relativt sett ligger i en helt annan prisklass. Vi kommer nog att se denna typ av bilar i alla pris- , biltyps- och storleksklasser. Sen varierar det givetvis också mellan olika länder och kulturer.

#26
2021-01-03 15:12

Mini coupe.
En meningslös variant av en lite finare standardbil.

#27
2021-01-03 17:06

Opel Adam, ja kanske, speciellt Rocks versionen som är milt sagt "avvikande", det är nog inte helt omöjligt att den i framtiden kan bli något som knappast tappar i värde.
Astra-Corsa OPC och Cascada kanske också, pga. PSA affären har värdet på de före den ökat.

#28
2021-01-03 17:40

Skulle tippa att Audi med femcylindriga motorn. Rs3 och TTRS kan bli en klassiker. Precis som "gamla" Quattro.

#29
2021-01-03 18:32

"Nya" SAAB 9-5. Många gillar SAAB. Få exemplar finns av denna modell. En elegant framtidsmodell som självdog. Jag tror att de bilar som finns kommer att bli rejält ompysslade av entusiaster.

#30
2021-01-03 18:54

Jag måste också säga Saab 9-5 NG både Sedan och kombin som tillverkades i så få exemplar för att GM aldrig begrep att det var den som skulle bli bästsäljaren, trots att 80% av 9-5 OG var kombi!
Sedan kan jag hålla med N-iklas, Opel Adam var värd ett bättre öde och kommer säkert att bli en framtida klassiker.
Men som junkers skriver kommer säkert elektroniken att sätta en funktionssätt på alla bilar i vår tid.
De bilar som inte gått till mullbänken kommer att enbart vara skådebröd!
Kanske kommer någon primitiv konstruktion att vara körbar?l

#31
2021-01-03 21:29

Adam har förresten fått toppbetyg av TÜV för bilen med minst antal fel i storleksklassen, i princip sedan den kom, fortfarande 7 år gammal noteras den för minst fel i klassen och den tar förstaplatsen inför 2021 likaså.

#32
2021-01-03 22:08

Garanterat Audi TT lika tidlös som 911:an

#33
2021-01-03 22:17

N-iklas. En snabb koll i TuV gav mig inte stöd för det uttalandet. Både Mazda och Audi och mb tycks ha något färre fel kontra körda mil än Opels Adam.

MVH AL

#35
2021-01-03 23:32

Jag gillar Opel Adam. Trevlig och glad, men klassiker? Knappast. Jag tror den kommer att försvinna som andra slit-och-släng-bilar typ Ford Ka och Hyundai Atos. Synd på en trevlig (och säkert bra) liten bil men SÅ speciellt den väl ändå inte. Eller?

#36
2021-01-04 07:24

Ja tack så mycket. Men det är tyvärr felaktiga påståenden.

Korrekt är att eliminera olikheter i form av körda mil och därefter göra jämförelser. Inte ens Opel har nämligen byggt någon evighetsmaskin ännu;-)

Då ser man att Opel Adam förvisso fortfarande har ett bra resultat, men i huvudsak kopplat till att bilarna inte körs lika långt som konkurrenterna

http://www.anusedcar.com/index.php/tuv-report-year-age/2017-2-3/577

Opel Adam redovisar 2,6% fel med 2600 körda mil i genomsnitt. Genom att ta kvoten mellan fel och körda mil (och justera nollorna lite för att slippa för krångliga värden) får vi ett värde som kan jämföras mellan bilmodellerna.

Opel Adam får en felkvot om: 0,026/2,6=0,01
Att jämföra med;

Mercedes A-klass 0,023/4,0=0,00575
Audi A1; 0,009
BMW 1; 0,01
Mazda 2: 0,008
BMW X1: 0,007

Ja även Opel Mokka har färre fel med 0,026/3,5= 0,007 än vad Adam har.

Minst fel hos Tuv i länken ovan är det Audi A6 som har med 0,0039, följt av Mercedes M-klass, MB GLK och Audi Q5 (kan ha missat någon modell eftersom jag inte räknat på alla).

Flest fel är det å andra sidan Chevrolet spark (0,035) Fiat 500 (0,033), Fiat Punto (0,032) och Nissan Micra ( 0,027)

MVH AL

#37
2021-01-04 00:32

Köp en Hyundai Atos av den allra första modellen om du hittar en ganska rostfri, och ställ undan. Om bara ca 10 år är du ensam i världen om att ha en sådan

#38
2021-01-04 00:52

MB S 600 är en utgående modell V12,an ska sluta tillverkas, så passa på och köp en och ställ i garaget.

#39
2021-01-04 16:07

Mercedes A-klass
Audi A1
BMW 1
Mazda 2
BMW X1
Opel Mokka

Ingen av dessa bilar tillhör Adams storleksklass och kan därför inte jämföras eftersom det handlade om bilklass och inget annat.
De där är motsvarighet till Corsa, Mazda 2 är 23 cm längre och har 18 cm större axelavstånd, det är VW UP och andra microbilar som är den korrekta jämförelsen och det var också dessa man avsåg från början. .

#40
2021-01-04 16:56

Ja nåväl, uppgifterna om definierade konkurrenten Audi A1 kom från Opel själv (om än förmedlade via media), men den är mycket riktigt något större. Ett skäl till det kan ju vara att Audi inte har någon mindre modell att erbjuda? https://www.svd.se/opels-nya-vinna-eller-forsvinna-bil

Tittar man i TuV:s underlag finns det dock ett alternativ till Adam med lika få eller många fel (välj själv) och som har snarlika yttermått och det är Skoda Citigo. Även den ligger på 3,4% med 34000 kördakilometer (i snitt). Och där kan man faktiskt påstå att resultatet är bättre än hos Opel eftersom exponeringstiden är högre. När Opels population rullat 34000 km lär felkvoten ha ökat något (så brukar vara fallet, felnivån växer ofta lite snabbare än medelkörsträckan).

Så Adam är bra, riktigt bra t.o.m, men faktiskt inte den med minst fel oavsett vi pratar den egna klassen eller totalt sett.

En annan observation man kan göra i materialet är att Opel verkar ha försämrat sig något detta år i jämförelse med tidigare resultat från åren innan. Är det något N-iklas har mer ingående kunskaper om?

MVH AL

#41
2021-01-04 17:22

Kommer inte finnas några klassiker om 20-30år det ser ju elbilsfanatikerna till. Vem vill gå på en veteran utställning och titta på bilar med sladd, för bensinen ska ju förbjudas. Allt det roliga med bilar kommer att försvinna. Tack och lov är jag så gammal att jag fått uppleva sången av Saab tvåtakt, mullret av V8an, skriket av Fords BDA motorer med mera. Vad ska alla som är bilintreserade göra med sina gamla klassiker, köra kan dom ju inte så det blir väl på museum.

#42
2021-01-04 17:34

Jag tror att bra bilar med förbränningmotor kommer att öka i pris.

#43
2021-01-04 19:46

Audi RS 3 tror jag kommer att bli en framtida klassiker, vilken bil herre jösses.

#44
2021-01-04 20:11

VW Sportsvan: Du har ju fått allt om bakfoten......som så många andra! Det är ju precis som så att elbilsfanatikerna kommer rädda hobbybilarna med förbränningsmotor. Ju fortare dessa enligt dig fanatiker får med sig fler att byta till elbil frivilligt utan statens tvång, desto friare kommer vi framöver även kunna nyttja hobbybilar. Det är tvärtom om alla stenåldersbromsklossar som dig sitter på tvären så länge som möjligt och måste tvingas in i framtiden med tvång, lagar och regler som det kommer bli minst utrymme för hobbybilar med fossildrift framåt. Hur kan det vara så otroligt svårt att se?

#45
2021-01-04 21:24

Hm, tycker det finns flera bra förslag på framtida klassiker. Z3 M helt klart och Audi TT. Första generationen av TT är väl modern klassiker redan nu?
Gissar även på Corvette C8 som en framtida klassiker.

#46
2021-01-05 00:43

Om jag tolkar "modern bil som framtida klassiker" som bilmodeller f.o.m. 2000 kommer jag på följande kandidater :

Audi A2 - speciellt 3L TDI modellen, VW Lupo 3L, Audi R8 första generationen, Audi A8 första generationen, MB CLS första generationen W219, MB AMG SLS, MB SLK första generationen R170, Opel Ampera/Chevrolet Volt, VW Passat CC, VW Phaeton, VW Eos, Ferrari FF, BMW Z8 (ok, var nästan en klassiker redan från fabrik), BMW Z3 Coupe', BMW 7-serie E38, MB S-klass Cabriolet/Coupe W222, Volvo C70 plåt-cab

Hittade följande intressanta video från Harry's garage om den möjliga takten framåt för el-bilar, framtiden och möjligheterna för våra nuvarande och framtida klassiska bilar (ok, ur ett UK perspektiv med mer fossil-el än vi har)
https://www.youtube.com/watch?v=1CUA2imRYRM

#47
2021-01-05 08:56

Lupo 3L? Ja även idiotiska konstruktioner kan ju bli en klassiker,

Maken till plåga till bil har jag nog aldrig haft...

MVH AL

#48
2021-01-05 14:19

Är helt säker på att en av Bmw.s snyggaste bilar någonsin nya 850 och 3 serien coupé E92 kommer bli en klassiker

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.