Nästa artikel
Vilken bil tror du blir en framtida klassiker?
Läsarfrågan

Vilken bil tror du blir en framtida klassiker?

Publicerad 2 januari 2021
Nu är det upp till dig – kommentarsfältet är öppet!

Vi är nog många som går och drömmer om att göra Klippet med stort K. Ett bortglömt garagefynd, kanske, eller att helt enkelt köpa en ny eller begagnad bil billigt och sedan bara luta sig tillbaka medan den ökar i värde.

Men det går en tunn linje mellan framtida klassiker och en bil som bara fortsätter tappa i värde utan att någonsin öka.

Vilken modern bil tror du kommer bli en framtida klassiker, som är välkommen på bilträffen om 20 år och som också ökat en del i värde? Skriv i kommentarsfältet!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2021-01-02 07:57
Desmoholic

Toyota GT86/Subaru BRZ, Alfa Romeo 4C, Saab 9-3 Cab kommer upp i huvudet direkt.

#2 • Uppdaterat: 2021-01-02 09:06
Jarl Karlsson

Alla bilar med manuell låda

#3 • Uppdaterat: 2021-01-02 09:38
CEAT

Alla de första versionerna av tesla.

#4 • Uppdaterat: 2021-01-02 09:39
glimma-48

Om man med klassiker menar kultbil, så tror jag att Dacia Duster ligger bra till. Den kommer att hamna i ungefär samma fack som Renault 4L (skrytbilen). Det behöver absolut inte vara en dyr ouppnåelig bil med massor av innovation och finesser. Den behöver "bara" stå för en speciell livsstil.

#5 • Uppdaterat: 2021-01-02 10:02
Thommys

Nu när förbränningsmotorns dagar är räknade så borde det vara någon som har något extra under huven. En med många cylindrar, stor cylindervolym och flera turbo, många växlar och så en jättestor katalysator, för att ta hand om avgaserna.

Så kan man berätta för barnen luftens väg genom fossilmotorn: Från absolut ren till en skitig gas som fått jorden att svettas. Just bara för att få bilen att röra sig behövde man denna makalösa rykande och bullrande manick. Dessutom var den så orkeslös utom just vid vissa varvtal, att man var tvungen att ha med sig flera utväxlingar i en låda som skulle skiftas beroende på vilken hastighet bilen kördes i. Lådan förseddes med fler och fler utväxlingar allt efter åren som gick. Man var helt fast i att detta var utveckling. Att ha en motor konstruerad av koppartråd som var lindad runt en spole och som varken lät, vibrerade eller osade hade många svårt att ta in.

#6 • Uppdaterat: 2021-01-02 10:42
Henrik M

Glimma: De efterfrågade modern bil! ;) Duster är otroligt omodern även om den råkar säljas ännu....

#7 • Uppdaterat: 2021-01-02 10:44
Henrik M

Jag tror att en Mini Clubman Cooper S kommer vara väldigt välkommen med sin charm, de udda dörrarna och den körglädjen den förmedlar trots relativt blygsam effekt.

#8 • Uppdaterat: 2021-01-02 11:09
Raphael

Fiat 500 e. Gamla 500 och 600 är kultbilar. Första versionen av nya 500 elettra borde bli det också.

Det är bilar som är udda på något vis som blir kultbilar. Inte nödvändigtvis udda i försäljning men udda i stil.

Citroën Cactus är en självklar klassiker och kultbil om 20 år. Hånad och missförstådd i motorpressen.

#9 • Uppdaterat: 2021-01-02 12:20
Tobo

Toyota GR Yaris, som inte är rallykörd eller "pimpad" av någon yngling, alltså bra originalskick.

Lada Niva, ingen kommer tro att det är årsmodell 2020, på bilträffen år 2041.

#a • Uppdaterat: 2021-01-02 14:09
Apex

GR Yaris är given, i UK säljs dom redan för mer än listpriset.
BMW 1M eftersom så få såldes

Z3 M roadster. Fantastisk drivlina, oerhört snygg. En bristfällig bil på ett charmigt sätt. Kanske lite för gammal för att kallas modern.

Bubblare: Tesla Roadster(första gen)?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.