Bild
Nästa artikel
Sveriges fordonsverkstäders förening varnar för farliga gör-det-själv-kit till klimatanläggningar.
Sveriges fordonsverkstäders förening varnar för farliga gör-det-själv-kit till klimatanläggningar.

Varning för livsfarliga gör-det-själv-kit för AC

Nyheter

Olagliga lösningar för att fylla på kylmedel i klimatanläggningar kan göra bilen till en brandbomb. Detta enligt en varning som Sveriges fordonsverkstäders förening nu går ut med.

Privatpersoner och företag utan utbildning och certifiering har börjat sälja kylmedel till klimatanläggningar. Detta har fått Sveriges fordonsverkstäders förening att gå ut med varning till både bilägare och verkstäder.
 
Genom annonsering på nätet
och i vissa tidningar säljs hydrocarbongas, exempelvis propan och butan/propan, i gör-det-själv-kitt till AC-system. Detta strider mot både svenska regler och EU-lagstiftning på området. Dessa gaser är mycket explosiva och ett läckande system i kombination med gnistbildning eller öppen låga kan bli en dödsfälla.
 
Varningen riktar sig till privatpersoner men även till verkstäder som kan få sina maskiner förstörda om de byter kylmedel i en bil utan att veta vad systemet tankats med. Sveriges fordonsverkstäders förening har lämnat in en lista på de företag som helt öppet säljer dessa produkter till Naturvårdsverket.
 
Diskutera: Tycker du att det är ok att fylla på kylmedel i AC:n själv?

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2014-08-13 15:00

Självklart varnar verkstäderna för detta, då de förlorar många överprisade reparationer...

För övrigt följer det i GDS-kiten med både information om brandrisk och varningsetiketter att sätta under huven.

#2
2014-08-13 15:08

Biltemas kylspray innehåller 95%-99% R134a. Billigare än för verkstaden. Bara köpa slanganslutning och krympslang. Har sett auktoriserade göra detta tom!

#3
2014-08-13 16:23

Ett AC-system innehåller typiskt 400-500 gram kylmedel. Det ska till en ganska ordentlig läcka i kombination med ordentlig gnistbildning för att få till någon brandfara att tala om.
För övrigt har jag för mig att bensin är brandfarligt.

#4
2014-08-13 16:27

Ja för varken R12, R134, diesel eller bensin är ju brandfarliga.... Haha. Snacka om fåniga verkstäder.

#5
2014-08-13 16:39

Ang. biltemas kylspray. Är det inte ett problem att den inte innehåller någon olja som AC-systemet behöver? Hur vet man när man fyllt lagom?

#6
2014-08-13 16:45

I USA säljer dom påfyllningskit för hemmabruk på t.ex. Walmart. Kostar ca 150 kr. Dom innehåller R134a och inte butan, gasol etc. Dom som tar hem sådana från USA och säljer dom här brukar begära ca 800 kr.

#7
2014-08-13 16:55

Audi s4, r134 och r12 är inte ens brännbara!
Butan, propan osv är jävligt brännbara, även i små doser, och tänder på 1 gnista, åtminstone i min grill!
Handelsnamn är gasol, och det hör väl inte hemma i ett motorrum, låt vara att risken är låg att det tänder!
Senast jag fick fyllt av en kylmontör, kostade det 800 spänn, utan kvitto förvisso, och då blev den vacuumsugen och fylld på riktigt, även om vi sket i allt runtom, som torkfilter osv.

#8
2014-08-13 17:06

Är det inte i Australien man använder butan istf R134a etc i AC-systemen.....
Undrar om de har mängder med exploderande bilar där??
En av "egenheterna" hos AC-system är väl att de är absolut slutna? Dvs Ingen explosionsrisk alls utan syretillgång?
Dessa "certifierade kylmontörer" vill ständigt göra sig oumbärliga för att kunna ta rejält betalt..
Kan ha fel men jag får pyssla AC med MIN bil, men inte med kompisens???

Den som vill kan ju surfa runt lite och kolla upp..

#9
2014-08-13 17:42

Det här varningen känns inte helt seriös. De GDS-kit som finns innehåller med största sannolikhet just R134A och inte någon explosiv butan/propan-tändargas. De har som tidigare nämnts i tråden funnits att köpa på varuhus i USA, har någon hört talas om stämningarnas förlovade land USA? Hade varuhusen i USA sålt detta om bilarna exploderade??? Problemet har varit att du kan ju inte beställa en sats från USA då det är tryckbehållare som inte får gå med flyg. Nu har det så tydligen varit några som köpt hem via båtfrakt och säljer här hemma och därav denna "varning från branschen".

#10
2014-08-13 17:59

Gäller nog inte alla GDS-kit, det här t.ex. innehåller inte brännbara ämnen.
http://www.envirosafe.se/webshop/view/all-in-one-gds-kit-for-r134a-r12-k...
Artikeln verkar som ofta vara ett skrämskott för att händigt folk inte ska sno pengar från verkstäderna..

#11
2014-08-13 19:04

fniss. Den nya sörjan HFO1234yf som alla bilar fylls med är brännbar den med :) Och jag tror dom 50 litrarna bensin i tanken smäller högre än brännbar propan i AC-anläggningen som brukar fyllas till halva r134a mängden... Detta krig utspelas enbart för att propan är utmärkt att fylla AC med, men då försvinner hela marknaden med att tillverka köldmedium till fordon.. pengar pengar... :/

#12
2014-08-13 19:06

@SaabNisse. just det. detta miljövänliga kit innehåller just gasol, "hydrocarboner”. dessutom lättantändligt enligt text. lurendrejeri!

#13
2014-08-13 19:08

Vid upphettning, typ vid grenrör, blir R134a giftig. Dock brinner den inte.

#14
2014-08-13 19:31

Ok, man köper 330gr kylspray på Biltema, ren R134a, 99kr. Sedan anslutning på typ Ebay
http://m.ebay.co.uk/itm/360714131745?nav=SEARCH
Kapa slangen i skruvänden och skarva ihop med en sprayburk, mja krympslang.

#15
2014-08-13 19:38

Nu är de ju såhär att om man ska få koppla på ett manometerställ på en kylanläggning så måste man ha ett kylcertifikat, annars riskerar man att få en sanktionsavgift på 10000 per anläggning om man skulle få en anmälan på sig. Sen till er som tror att man får fixa med sin egen AC på SIN bil som en kille nämnde i en kommentar ovan så kan jag säga att du borde läsa f-gasförorningen, man får absolut inte göra ett ingrepp i systemet utan certifikat!

#16
2014-08-13 19:57

kristoffern 93, det är flera hundra år sedan man fick tillverka eget brännvin, ändå var det väldigt vanligt tills det blev enklare med privatimport.
Finns det möjlighet att återfylla sin kylanläggning på ett enkelt och billigt sätt kommer många att göra det.
Lagligt eller inte, skit samma.

#17
2014-08-13 19:59

Nu är ju faran för en gasolycka så mycket större i andra gasanläggningar som använder gasol, som i tusentals båtar, husvagnar och gasgrillar.
Fast det låtsas de inte om i varningen....

Må vara att man inte får fylla sin AC privat, men det är knappast det allvarligaste brottet. Funkar bra gör det i vart fall. Har jag hört....

#18
2014-08-13 20:12

Följer det med en vakuumsug också, eller hur får ni ur fukten?

#19
2014-08-13 20:18

trasten: normalt sett om man bara fyller på lite, så behövs inte vacuumsugning. Det är en annan sak om man bytt t.ex. kondensor, och fått in luft överallt.

#20
2014-08-13 20:20

Jag har fyllt min AC med Envirosafe kit. Nu fungerar min AC igen. Och den har, inte än i alla fal, exploderat. Och jag tror inte att den gör det. I så fall hör jag av mig...

#21
2014-08-13 20:27

@Boxer: rök inte i bilen, bara ;/
(finns på Youtube de som bränt upp hela bilen)

#22
2014-08-13 20:46

Ja, vad gör man inte för att spara några kronor?!

#24
2014-08-13 21:03

Jag har använt det på 3 av mina bilar under några års tid, har inte haft några problem. Risken att man skulle omkomma pga av ett GDS-kit är troligen någon 100.000-del av att omkomma i en trafikolycka...

#25
2014-08-13 21:08

Ifrågasätt priset istället?
Med dagens automatiska maskiner behöver man inte ens vara i närheten, dom sköter sig själva.

#26
2014-08-13 21:21

Påminn mig om att aldrig köpa en bil av hultarn! =)

#27
2014-08-14 08:50

Tycker att det är bra att man varnar för detta. Jag var nära att köpa ett envirosafe kit tills jag såg att det inte var r134a, utan bara en gas som enligt envirosafe "motsvarade" r134a.
Rätt ofta när det är fel på ACn så finns en läcka så att kylmedlet försvunnit. Inte så bra att pumpa in en massa gasol då. Vill jag ändå göra det kan jag köpa gasol för 50 spänn på biltema och strunta i envirosafes skit.
Finns gör det själv kit från andra handlare som innehåller rätt gas.

#28
2014-08-14 09:21

Att fippla med piratsatser och kanske äventyra kompressorn eller hela AC-anläggningen är typexempel på när snålheten bedrar visheten.

#29
2014-08-14 09:59

En kylanläggning som tappat fyllningen ska läcksökas och lagas innan den får återfyllas. Det kan bli en dyr historia, därför fyller folk i det själva om de kan och så får det hålla så länge det kan. Och det är väl kanske därför verkstäder tillhandahåller samma service utan att ens rekommendera lagning, dessutom får de kanske en årligen återkommande kund. Någon gång kommer även en ac fylld med propan att läcka tillräckligt mycket för att det ska uppstå explosionsrisk och brandfara.

#30
2014-08-14 11:08

Klart att Sveriges fordonsverkstäder varnar för allt som ger dem mindre jobb och inkomster, allt sådan är ju superfarligt. Därmed inte sagt att vem som helst kan laga AC, man måste veta vad man gör

#31
2014-08-14 11:51

Oftast beror en minskad kyleffekt på att en viss mängd gas försvunnit. Det behöver inte bero på någon läcka utan kan vara helt naturligt efter några år, speciellt på äldre bilar där kylanläggningen aldrig körs vintertid och då läcker gasen gärna ut genom kompressorns tätningar.
Att ersätta rätt mängd R124a behöver inte vara dyrt, men det går att göra själv t.ex. härifrån
http://internetshopping.se/nyheter-1/ac-refill-gor-det-sjalv-bil-kit/
Obs att det är 1,1,1,2 Tetrafluoretan, inte gasol i flaskan.

#32
2014-08-14 17:51

Om man har tappat så mycket gas att man känner av det i bilen så har man nog en läcka. Normalt läckage pga ålder handlar oftast om ca 100g på ett antal år och det känner man oftast inte av. Har man en läcka riskerar man att få in fukt i systemet vilket inte är bra. Hur får ni ut fukten? Hur vet man hur mycket man ska fylla på? Hur mycket olja fyller ni på? Jag tycker det låter som ett utmärkt sätt att korta av livslängden på ett kylsysten!

#33
2014-08-14 21:59

Så länge man har ett övertryck i systemet är det liten risk att fukten tar sig in. När det gäller smörjning, så finns det speciella burkar som innehåller både kylmedia och olja, likaväl som att det finns burkar som innehåller kylmedia och läcktät. Precis som saabnisse påpekar, så beror ofta långsamma läckor på att tätningarna i kompressorn torkar ihop vintertid när AC:n står still. (är lite annorlunda med ECC/ACC somm snurrar lite även på vintern).

Oftast räcker det med en burk för att få tillräckligt tryck i systemet, och det är skönt med kyla även i en gammal bruksbil som min, som inte är värd över 10.000. Jag roade mig även att kolla om det fanns tryck i systemet på min gamla MI16 -92, och det var det! Men, där gick det faktiskt åt två burkar innan det funkade, men sen fortsatte det att funka. Inte illa för en bil för 3.000 kr.... (OK, 3.250 inkl. fyllningen)

Skulle man däremot upptäcka att systemet är helt utan övertryck lär det inte hjälpa med några snabblösningar, då har man förmodligen större bekymmer och kostnader att vänta. Det är inte ovanligt med kondensor med stenskott eller saltfrätning, likaså på rören. Tacka Trafikverket för de utsläppen av ozonfarlig gas!

#34
2014-08-14 21:38

trasten, vatten kommer inte in i systemet så länge det inte är helt trycklöst och det är inte olja som läcker ut, det är gas. Mängden gas som ska finnas i systemet framgår ju av tabellen i den sajt jag hänvisade till tidigare.

#35
2014-08-15 12:04

efter drygt 10år kan så pass mycket gas försvunnit "naturligt" så att en påfyllning får tryckvakten att vakna. Bil yngre än 10år=läcka.
Äldre system är större dimensionerade än nya och kyler bättre. Torkfiltret på min 940 är drygt 1 liter.Peugeoten ( 2002) bara någon dl.

#36
2014-08-16 10:07

saabnisse: Läcker gasen ut tar den oljan med sig. Tabellen visar väl mängden i systemet, den talar väl inte om hur mycket du har kvar i din bil och hur mycket du ska fylla på?

#37
2014-08-16 12:15

Det är olika densitet på gas och olja, så det är inte särskilt troligt att oljan läcker ut bara för att gasen gör det.

Vad gäller brandfarlighet så är flampunkten av betydelse. Propan och butan är alltid brandfarligt. Om man häller ut bensin på en rumsvarm plåt så är den ganska svår att få eld på, diesel och fotogen helt omöjligt. Aceton, etylmetylketon och liknande, inte så helt ovanliga medel, tar eld direkt.
Att bensinen inte så lätt tar eld på den där plåten beror mest på att gasen som bildas vid förångningen ventileras bort. I ett slutet utrymme som en bensintank är det en helt annan sak.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.