Bild
Nästa artikel
Tesla Model 3 är populär i Norge.

Varannan ny bil i Norge går på el

Nyheter

Nästan hälften av alla nya bilar i grannlandet Norge är eldrivna. Tesla säljer bäst.

Till år 2025 är det tänkt att Norge ska ha en 100 procent fossilfri nybilsförsäljning. Men redan nu kan man säga att de är på god väg mot målet. I juni uppgick de rena elbilarnas andel av nybilsmarknaden till drygt 48 procent, och under första halvåret 45 procent. Detta visar statistik från branschorganisationen OFV.

Störst är Tesla som med en marknadsandel på 16 procent hittills i är landets största märke. Tesla Model 3 säljs i nästan dubbelt så många exemplar som VW Golf som är nummer två på listan.

Under juni har fossilbilar backat till 16 procent för bensin och 13,5 procent för diesel. Tidigare har laddbara bilar haft runt 50 procent av marknadsandelarna, men nu tar alltså de rena elbilarna marknadsandelar även från hybriderna.

Diskutera: Varför tror du att elbilsförsäljningen går bra i Norge?

Kommentarer

#1
2019-07-03 08:22

För att priserna är så låga.
Sedan är Norrmännen smartare och mindre problemifierande än vi är.

#2
2019-07-03 08:31

Spännande att studera, finns det siffror på hur många procent av norska bilparken som är batteridriven nu?

Men som junkers säger så är ju försäljningen ett resultat av att fossilbilar är så hårt beskattade i Norge, medans batteribilar inte är det. Oavsett vad man vill köpa så måste de flesta ändå ta hänsyn till ekonomin när man köper bil.

#3
2019-07-03 08:46

Det är MP's fel... eller vänta nu, kanske Norrmännen inte bara är bättre på skidor, de är kanske också smartare än oss.
Vill man så kan man, vi måste sluta vara sådana bakåtsträvare i Sverige.

#4
2019-07-03 09:02

Vill man verkligen göra något för miljön kan man sluta pumpa upp olja och sälja världen över, allt annat blir ett skämt i jämförelse.

#5
2019-07-03 10:04

Medan svenskarna önskar att Mp åker ur Riksdagen så har Norge redan gått in i Framtiden och lämnat det bakåtsträvande svenska folket långt efter sig.

#6
2019-07-03 10:25

Skillnaden i miljötänket mellan svenska och norska miljöivrare är att i Norge används morot, i Sverige piska. Man har även ett helt annat tänk gällande landsbygd i Norge, man underlättar och premierar för dom som vill bo, flytta till landsbygd, (morot), Sverige straffar,(piska) dom som valt natur, livskvalitet och frisk luft. Vissa norrmän beter sig visserligen som bufflar och tror dom är bättre än oss, men tittar man på hur dom hanterar miljö, framåtskridande och landsbygd, ja då har bufflarna rätt.

#7
2019-07-03 11:28

Norge är ett mycket rikare land än Sverige och har gjort andra prioriteringar hur de fördelar sina resurser. Det är grundförklaringen.

#8
2019-07-03 12:12

Allt finansierat med oljepengar!

Är de några som bidragit till utsläpp av växthusgaser så är det just Norge.

MVH AL

#9
2019-07-03 12:13

Sen får man inte heller glömma att Norge inte har någon inhemsk bilindustri att ta hänsyn till.

#10
2019-07-03 12:20

A.L, där fick du till det...så sant som det är sagt. Oljepengar, och inga stats skulder...

#11
2019-07-03 12:38

Ca: 7 % av bilparken i Norge är nu eldriven tack vare jättesubventioner som även invånare utan bil är med och betalar. Även Sverige är med och betalar 100 miljoner per år när subventionerade elbilar från Sverige köps av norrmän. Det finns trettio gånger bättre åtgärder för att minska koldioxidutsläppen än att subventionera elbilsköpare läser man om här!
https://www.svd.se/vara-skattepengar-ska-inte-skankas-till-norge

#12
2019-07-03 13:42

Nåja, trots att Norge har gott ställt pga oljan så har inte Norge likt vissa andra oljeländer kraftigt subventionerat bränsle för att på hemmaplan stödja försäljning och användning av bränsledrivna fordon.

#13
2019-07-03 14:02

AL, Styggavargen og PREVIA:

Dere tar fullstendig feil, bortfallet av moms, engangsavgift (importavgift) og andre bilrelaterte avgifter er det som muliggjør et elbil-salg på 48% av totalt bilsalg i 2019.

I 2013 tok staten inn 70 milliarder NOK i bil-relaterte avgifter (årsavgift, omregistreringsavgift, moms, engangsavgift, veibruksavgift på diesel og bensin, bomavgift samt parkeringsavgift)
I 2018 var den andelen falt til 45 milliarder NOK, så det er faktisk bilistene med biler som går på fossilt drivstoff som betaler for el-bilene.
Så der PREVIA falt løgnen om at innbyggere uten bil betaler for elbil-fordelene.

#14
2019-07-03 15:26

Hur är det i Norge? Har de inte en elbil som används i byn och en bensinare som används för fjällturerna?
Törs man köra till hytten på kalfjället med elbilen?
Som PREVIA skriver är 7% eldrivet. Läser man rubriken lite snabbt kan man tro att det är 50%...

#15
2019-07-03 17:28

Villevalla: Det står väl väldigt klart och tydligt att det är de nya bilarna som det är 50 procent av......
Att de redan har en sammanlagd bilpark på hela 7 procent eldrivet är ju riktigt imponerande med tanke på att vi i Norden har en tendens köra längre med våra bilar med.
Sen varför skulle man inte kunna ta elbilen till fjälls? Jag vet massor som kör sina elbilar till fjällen på både skidsemestrar och fjälläventyr.

#16
2019-07-04 07:25

RTR;
Det är oljan som gjort att Norge är ett rikt land.

Idag står den för 40 procent av Norges export och nära 20% av BNP.

Den har också byggt upp världensstörsta fond.

Norge är därför en koldioxidproducent av rang, med eller utan elbilar och med eller utan subventioner av desamma.

MVH AL

#17
2019-07-04 08:41

@wacom59, Norge har ju använt en gigantisk "piska" för bensin/diesel motorer så länge att norrmännen ser det som normalt.

#18
2019-07-04 19:11

Norge satsar rejält på både morot och piska. Förutom skatter och subventioner, finns det förmåner beträffande parkeringar, busskörfält och tullar.

#19
2019-07-05 08:23

Svenska leasingbolag har satt i system att registrera elbilar i Sverige, leasa ut dem till en svensk leasingtagare en kort tidsperiod (ofta så kort som ett år), inkassera svensk Supermiljöbilspremie – och sedan exportera bilen till Norge. På så vis bidrar svenska skattepengar till att markant öka andelen billiga begagnade elbilar i Norge.

1.4 miljarder av våra skattepengar bränns på "miljöbonusar": Pengar som går dels till Norge och förstås till de företag runt om i världen som tillverkar dessa blodsbatterier. Bara i år.

.

#20
2019-07-05 09:18

Ja, det sk bonus/malus i Sverige är en bråkdel av norrmännens. Så har de också fått resultat.

#21
2019-07-05 16:48

Villevalle #14
Skulle rekommendera du tar en tur till norsk fjällen så får du se. Kryllar av elbilar.
Inga problem då laddinfrastrukturen är bra utbyggd. Eller så kör dom laddhybrid Volvos T8 modeller t.ex är väl dom som institut sett säljs av V90, XC60 och XC90.
Men som alltid ett antagande baserat på gammal fakta på hur det var ocv hur diskussionerna gick även i Norge innan laddinfrastruktur och elbilarnas räckvidd ökat rejält senaste åren. Kanske ett befogat antagande för fem år sedan, men inte i dag.

#22
2019-07-05 19:08

Klarsynt #19
Vara för att upplysa dig om något du tydligen inte vet utan bara har fått för dig.
Det finns inga billiga begagnade elbilar i Norge. Däremot billigare, än i Sverige nya, och nästan lika dyra begagnade.
Men däremot har vissa mindre nogräknade Svenska bolag funnit en luckrativ marknad att inkassera 60.000kr och sedan dyrt sälja bilen till Norge.

#23
2019-07-05 21:31

Klarsynt: Faktan på att svenska Leasingbolag har satt detta i system? Eller menar du att något enstaka leasingbolag har hittat ett kryphål att göra såhär?
Alla de leasingbolag som jag vet om som folk/företag har leasat elbil genom låter tvärtom Miljöbonusen på 60.000 kr gå tillbaks till leasingtagaren genom att de efter 6 månader sänker leasingkostnaden med dessa pengar utslaget på resterande månader av leasingen. Med andra ord i mitt fall så sjunker leasingavgiften med 2000 kr per månad från månad 7-36.
Så leasingföretaget får ingen vinst alls av detta.
Så vilken fakta har du? Vilket/vilka leasinggivare gör detta? Kan du länka till vart du läst att detta är nåt stort som sker systematiskt på ett sätt att det utarmar bidraget i stort som staten ger? Länk till en artikel med källhänvisning såklart.
Självklart tror jag på att det kan ha hänt, men jag tror verkligen inte det sker systematiskt i stor skala så att det som du skriver rör sig om massa miljoner......

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.