Bild
Nästa artikel
Var tredje skrämd av ny teknik

Var tredje skrämd av ny teknik

Nyheter

Ford har satt ihop en trendrapport för 2019 som undersöker bilförares relationer till teknologisk förändring.

Det är den sjunde trendrapporten Ford sätter ihop för att veta vad deras kunder känner och tycker. Årets rapport har fokuserat på teknisk förändring. Rapporten visar att en klar majoritet, 86 procent, tycker att en förändring är nödvändig för att komma framåt och nästan lika många säger att de får energi av att saker förbättras, men en tredjedel säger att den tekniska förändringen är skrämmande.

– Vi bestämde oss för att försöka finna frön till positiv förändring – saker som gör att vi och våra beteenden rör oss framåt och förändras till det bättre. Även om förändring ofta gör oss obekväma så kan vi ändå lyssna inåt och kontrollera våra egna handlingar. När vi inser att vi har kontroll över vårt eget beteende, så kan det hända väldigt bra saker, säger Sheryl Connellly, chef för Fords globala trend- och framtidsavdelning.

Rapporten fann sju trender, bland annat att många tycker att teknologi är den största drivkraften till förändring och att teknik underlättar pendling. Fler och fler försöker också begränsa tiden de spenderar med sina digital prylar. Läs hela rapporten här

Diskutera: Hur förhåller du dig till teknologisk förändring? 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
1
2018-12-27 12:14

Haha. Bland kommentarer på denna sida känns det ofta som att typ 90 % är mot nyheter. Men det är nog bara så att de är mest högljudda.

#2
2018-12-27 12:29

Teknologi utan intelligens ger dåliga resultat.

#3
2018-12-27 13:36

Jag avskyr all elektronik och som kommer mer och mer inbyggt i nya bilar. Inget som jag har efterfrågat eller som behövs. Jag tar mig för pannan när val av bil bestäms av vilket "infotainment" system som finns. Eller vilken upplösning skärmen har. Det verkar som att det är mer intressant vad för datakraft och div fantastiska elektroniska finesser som finns än att bilen ska gå att köra. Men det finns naturligtvis ett undantag, det är sådant som får motorn att gå bättre, snålare och renare, i form av bättre insprutningssystem.

#4
2018-12-27 13:40

Många här kan tänka tillbaka på vad de skrev om hybrider när Prius kom och även fram till idag förkommer det.....det är faktiskt riktigt lustigt att tänka på när man tänker tillbaka på vad många förståsigpåare skrev då här och på andra ställen.....

#5
2018-12-27 13:58

Att det tog lång tid att förstå att utsläppen minskar med hybrid eftersom förbrukningen minskar, jo det verkar vara svårt...

Skämt åsido, själv tycker jag för lite fokus lagts på att minska förbrukning och sedan i ett handslag kan man utan att tveka kasta bort 20-30 års kunskaper och plötsligt börjar bygga högre bilar. Borde man inte ställa sig frågan varför de var låga?

#6
2018-12-27 15:36

Fast nu är det väl så att i princip varenda bil går att köra. Den tröskeln har vi liksom kommit över. De flesta bilar har ett någorlunda väl placerat pedalställ och ratten sitter väl typ i mitten på 99% av bilarna. Då kanske man kan tillåtas börja fokusera lite på upplevelsen när nu de basala kraven uppfylls.

Dessutom verkar folk tro att "elektronik" automatiskt är nåt jättedyrt, jättekomplicerat och att det kommer gå sönder jättefort! Vojne vojne! Hur SKA det sluta?

De flesta prylarna är rätt billiga. När väl en skärm går sönder i en bil kommer man kunna byta ut den för nån tusenlapp. Har hittils inte läst om någon bil där skärmen gått sönder dock. Vajrar som går upp till mätarhusen i gamla 60-70-talshäckar dock? Funkade de ens som nya? Som jag skrev i ett tidigare exempel - en så "avancerad" sak (som garanterat kommer gå sönder och alla dör) så är det inte ens, i sammanhangent, dyra delar.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/VOLVO-V70/2014_2016/EL-&-Giv...

Där är tex hela klustret för adaptiv farthållare etc. 1700 kr på skroten. Lär väl kosta det dubbla ny kanske. Antar att det bara är att skrota bilen om den skulle gå sönder?

#7
2018-12-27 15:45

Jag är mest skrämd över hur lättvändigt våra politiker kastar ut våra skattepengar till saker som är helt hål i huvudet. Som att ge massvis av dem till rika köpare som köper blodsbatteribilar, t ex.

.

#8
2018-12-27 18:22

Tänk om vi kunde köpa bilen likadan fast i olika utföranden. En med "enkla" tillbehör utan mycket elektronik, En med alla tänkbara innovationer och framtidselektronik, En med "lugn motor" men med extra komfort (för damer, ålder + och herrar med hatt), och en med extra hkr, variabelt fram- bak -eller 4hjulsdrift , och nitrotillskott i 10 sekundersintervaller (xtra tillbehör bakvänd keps) och en med plåtcabb och tillbehöret guldbågade solgasögon med spegelglas och rutig scarvs. Var god och välj.....

#9
2018-12-27 20:16

Så kunde man köpa flera bilar i USA för 50-60 år sedan.
En av de större tillverkarna påstod att de skulle kunna tillverka bilar i över 100 år utan att leverera två likadana med alla modellvarianter och färgkombinationer!

#10
2018-12-27 21:17

Roger, det finns nog fler än man tror som inte vågar köpa nyare bilar pga all elektronik. Jag känner en, han köper bilar ifrån sent 90-tal och kanske max till årsmodell 2003-2004. Rädsla är en stark kraft man inte skall underskatta.

#11
2018-12-27 22:59

Jag är glad att vi får in mer teknik i bilarna, det visar ju ändå på en bransch i (försiktig) utveckling.

#12
2018-12-27 23:18

"Så kunde man köpa flera bilar i USA för 50-60 år sedan.
En av de större tillverkarna påstod att de skulle kunna tillverka bilar i över 100 år utan att leverera två likadana med alla modellvarianter och färgkombinationer!"

Adam var ju som bekant ett försök att göra en sådan bil.
Och det är precis så jag vill ha en bil, möjlighet att skräddarsy den efter egna behov och önskemål.

Att alla bilar är likadana med kosmetiska förändringar är pest.

#13
2018-12-27 23:48

Jag känner oro för den dagen då allt i hela bilen styrs via en pekskärm och det inga fysiska knappar eller reglage finns.

#14
2018-12-28 07:58

@Styggavargen

Det låter mer som att han vill ha bilar utan onödiga problem och därmed onödiga kostnader.

.

#15
2018-12-28 08:35

N-iklas, jag gillade Adam, synd att den var så dyr och att det bara var en halv bil. men den var elegant avskalad i inredningen, men ändå trivsam genom alla färgkombinationer i motsats till allt tråksvart.
Men den var ändå långt från 50-talsjänkarna och inte bara i storlek!

#16
2018-12-28 08:53

John, den dagen kör du nog inte bilen själv och alla knappar du pratar om är borta och ersatt med en dator du ger instruktioner vart du viłl är åka.

#17
2018-12-28 10:17

Fast nu är det väl knappast saker som infotainmentsystem som krånglar. Det som krånglar på nya bilar är exakt samma skit som krånglat på gamla bilar. Bara det att nu finns det sensorer som talar om vad om är trasigt så man inte behöver montera ner halva bilen för att hitta ett fel. Sen finns det så klart alltid de som har otur och får en bil med "grovt elfel" a la bilen är på verkstad i flera veckor utan att de kommer på vad det är. Men hände inte det förr med? Är inte hela grejen i Macken om han med den vita Opeln en parodi på just det?

#18
2018-12-28 11:32

Det finns teknik och det finns teknik. Ett tips är Twitterkontot "Internet of Shit" som illustrerar vad som kan hända om man aningslöst sluter sig till den rådande trenden där varenda pryl, även ner till minsta tandborste och kaffemugg, ska vara uppkopplad mot nätet.

#19
2018-12-28 13:52

" Bara det att nu finns det sensorer som talar om vad om är trasigt så man inte behöver montera ner halva bilen för att hitta ett fel."

Stämmer inte alltid, dessa system är inte så avancerade och perfekta som man kan tro, om en komponent inte är sönder utan endast har råkat ut för en mindre "störning" som kommer och går klarar dessa "sensorer men framför allt inte datorn av att registrera vad som är fel och då står man där ännu sämre än förr i tiden för då var mekanikerna skickligare på att veta vad som var fel, i dag är man så beroende av datorer att om de inte kan ge information så finns det ingen i verkstaden som vet vad man ska göra.

("Är inte hela grejen i Macken om han med den vita Opeln en parodi på just det?"
Det är nog fel minne.
Det handlar istället om hur slarviga och ointresserade människor är eftersom orsaken till att den "vita Opeln" försvann var att en annan ägare hade tagit den istället för sin egen bil utan att märka det, och det märket heller ingen annan för den delen.)

#20
2018-12-28 13:52

@Roger Skagerström1

Du skriver " Det som krånglar på nya bilar är exakt samma skit som krånglat på gamla bilar. "

Dessvärre inte. Antalet elfel ökar kraftigt. Och ju mer komplexa fordonen görs desto mer kommer denna typ av fel av öka. Så vad vi ser är en förändring i felfloran.

.

#21
2018-12-28 21:54

Klarsynt, du kan ha rätt i att elfel ökar, men det bror ju på att elsystemet är avsevärt mer komplext.
Tittar du tillbaka trettio år var det mer systemfel då än nu för tiden.
Tänk efter, inga brytarspetsar, ingen kondensator till dessa, ingen förgasare och ändå fungerar det.
För sextio år sedan kunde det kosta enorma summor att ha en bil rullande, delservice var hundrade mil t.ex. för trettio år sedan var det mesta av det borta, men ändå var det många felkällor kvar.
Idag är det ett under att bilar fungerar så bra som de gör.

#22
2018-12-29 16:26

Har inte haft någon bil med elfel de senaste 23 åren...är det verkligen ett problem idag?

#23
2018-12-29 17:15

Förändringar är läskigt för en del så är det bara. Jag hyllar merparten av ny teknik. MEN. Det finns ju alltid ett men.

Farthållare. Ändå sedan den kom för länge sedan fram till dagens adaptiva som läser av skyltar och omgivningen så har jag aldrig någonsin känt mig bekväm med farthållare. Bortsett från enstaka lågtrafikerade dagar på motorväg. Har hittills aldrig kört något adaptivt som kör mjukare och mindre ryckigt än mig själv. Blir bara irriterad för att den bromsar eller gasar lite för ryckigt/hetsigt eller för sent/mesigt. I stort sett allt annan teknik gillar jag skarpt men farthållare har aldrig blivit min vän oavsett biltillverkare.

#24
2018-12-30 18:16

Ingooo. Då kan du inte gett en modern adaptiva farthållaren en chans.

Du tillhör förmodligen dom som ligger på E4 och pendlar mellan 82-97 på 90 vägen men hävdar att du kör jämnt och bra.

#25
2018-12-31 10:59

#24 mso 1000, -haha, och troligen är det samma personer som måste bromsa när de skall köra in i en (läskig, bilätande, hotfull?) tunnel... Inget ont om ny teknik om den kan få bort diverse underliga mänskliga defekter. Men för vissa kan det vara obehagligt att bli styrda. En modern bil klarar ofta långt mycket mer än vad föraren tror, och lite digital styrning är bara bra -t ex behöver man inte börja bromsa en kilometer innan motorvägsavfarten...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.