Bild
Nästa artikel
Var fjärde bil har dålig belysning

Var fjärde bil har dålig belysning

Nyheter

540.000 förare i jultrafiken utgör en säkerhetsrisk eftersom belysningen på deras bilar har brister.

Statistik från Bilprovningens kontrollbesiktningar visar att 27 procent, alltså mer än var fjärde bil som besiktas hos dem, har någon form av brister med sin belysning. Om man utgår från Motormännens uppgift att drygt 2 miljoner bilister rör sig på vägarna under jul och nyår betyder det uppskattningsvis att mer än en halv miljon av dessa bilar har dåliga ljus. 

– Många saker kan man kontrollera själv och åtgärda innan man åker iväg med bilen. Det är särskilt viktigt med en fungerande och rätt inställd belysning för att se och synas nu när det är så mörkt, säger Morgan Isacsson, Bilprovningens expert på kontrollbesiktning och bilar.

Transportstyrelsen uppmärksammar problemet att många mpderna bilar saknar funktionen att både fram- och baklyktor tänds i mörkret. Enligt halvljuslagen ska alla bilar ha halvljus eller minst varselljus tända vid färd och sedan 2011 ska alla nya bilar det framtill, men baklyktorna omfattas inte av kravet. 
– Många förare tänker inte på att de själva måste tända halvljuset för att synas bakifrån. De bryter mot lagen utan att de vet om det, säger Hans Cassepierre, utredare på Transportstyrelsen.

Polisen kan utfärda böter på tusentals kronor för den som kör med släckt belysning.

Diskutera: Ser du många bilar med dålig eller icke-fungerande belysning i trafiken just nu?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-12-18 14:30

Jag såg en bil igår kväll som körde runt med ett fungerande parkeringsljus. Inga problem, det gick ju bra...

#2
2018-12-18 14:51

Folk betalar gärna 10 000 kr för att få LED-strålkastare med Laser/Matrix/Multibeam/Active/Dynamic och allt vad det heter. Och sedan så åker de ändå omkring med släckta bakljus. Fattar de inte att lika väl som de själva vill se bra framåt vill andra trafikanter kunna upptäcka dem bakifrån?

#3
2018-12-18 15:25

Folk är ju så otroligt korkade att dom inte ens fattar vad auto läget är på ljusomkopplaren och i auto så tänds både bak och framljusen vid skymning.

Och spontant känns det som det är 80% Toyota eller asiater som kör med svart bakdel hela kvällen.
Helt sjukt att folk inte fattar bättre.

#4
2018-12-18 16:31

MSO
Många billiga versioner av asiatiska bilar har ingen ljusautomatik som slår på halvljuset, förutom automatisk DRL. Så när dom kör omkring så är det många som fortsätter köra med DRL ljusen, som oftast lyser ganska skarpt på moderna bilar, istället för att slå om till halvljus. Därav svart bakdel.

#5
2018-12-18 16:41

Det här med bilars belysning är faktiskt något som är enormt irriterande och farligt. Ny bilar med LED-strålkastare är enormt bländande. Kanske är det så att när man som jag passerat 40 strecket blir mer ljuskänslig. Och då är vi ju många i trafiken som påverkas. Dels blir man väldigt bländad innan själva mötesögonblicket, och dels tar det sedan lång tid för ögonen att ställa om sig till mitt egna halvljus, som är betydligt mycket mer beskedligt.

Jag har lyckats förbättra detta på en av mina bilar som är utrustad med vanliga halogenstrålkastare. På den andra bilen har jag original xenon. Därför blir det inte ett lika stort problem när jag kär den bilen. I bilen med vanliga halogenstrålkastare av årsmodell -10, med projektorlins ochH7-lampa, har jag nu bytt lampa till marknadens starkaste LED-lampa och jag har ett vansinnigt bra halvljus nu och störs inte alls lika mycket av att möta nya dyra bilar med fabriks-LED.

Men tyvärr är det olagligt, och det är inget annat är idioti! Det är en sorts diskriminering skulle jag påstå. Har du inte råd med en ny bil med svindyra LED-strålkastare ska du fan lida också, lyder budskapet.

Därför tycker jag att fler borde göra som jag. Se till att du själv ser ordentligt bra, och skit i andra. För det är precis vad tillverkare av nya bilar säljer till sina mest välbeställda kunder. Fram för möjlighet att konvertera lagligt så att fler slipper detta elände som vi annars måste stå ut med. Alla ska kunna se bra utan att bli onödigt mycket bländade i trafiken.

#6
2018-12-18 16:55

@starclass, det är nog så enkelt att bilen är "tyda" med halogen och därför endast godkänd med halogen även i fortsättningen om man nu inte försöker sig på en omreg. helt enkelt enklast vid ev. kontroll att det finns en typ av lampa som man ska använda, sen vet jag inte om det är särskilt hög sannolikhet att du får böter om din bil har LED rätt monterade så de inte bländar (likt helljus, alltså).

#7
2018-12-18 16:56

Guran. Dom är väl lika korkade ändå som inte reagerar när dom ser alla andra med svarta bakljus.

#8
2018-12-18 17:56

MSO, Finns ju faktiskt människor som inte retar sig på att någon inte har bakljusen tända vid skymning och tycker dom är idioter, kan ju vara så att ställt halvljusautomatiken på ”mörkt” så att det ställer omnsent. Varför bry sig om det över huvud taget? Finns annat att reta sig på, t.ex ohemult höga skatter på bensin och diesel å sedan moms på det. Men att nån kör med bakljuset släckt. Man ser ju bilen ändå, och dom som kör med adaptiv farthållare behöver ju inte ens se bilen framför, det fixar ju radarn.

#9
2018-12-18 17:58

Skraj
Med led och xenon så måste bilen vara utrustad med automatisk nivåreglering på ljusen, jusst för att inte blända mötande.

#10
2018-12-18 18:56

Guran. Fler än en gång har det blivit olyckor pga avsaknad av bakljus vid dålig väderlek.

Skatten är ju lika för alla och går ju till nåt bra.
Inget att gnälla på där inte.

#11
2018-12-18 19:58

Guran
Ja, det är oerhört korkat att inte veta hur ljusen funkar på den bil man kör.
Och ja, i viss väderlek så ser man inte ett piss av bil med släckta bakljus förrän väldigt sent.

#12
2018-12-18 20:01

StarClass, håller med dig. Och hur blev alla dessa bländande strålkastare godkända från första början, det är extremt iriterande. Ibland går det knappt att avgöra om det är hel eller halvjus på mötande bil.

#13
2018-12-18 20:14

Starclass och Styrbjörn kan gott köpa sig ett par glasögon med gula glas. De är speciellt bra för de som har dålig mörkersyn och bländas av mötande bilar. Precis som ni nog kör med solglasögon, när solen skiner, kan ni köra med mörkerglasögon, så slipper ni bli bländade av mötande bilar. Jag är ung och har inget problem med bländande halvljus. Bättre att ni sköter era tillkortakommanden, än att kräva att alla andra ska köra med positionsljus, bara för att ni inte ska bli bländade.

#14
2018-12-18 21:21

Slapphet från berörda myndighets sida, om man var det minsta intresserade skulle det vara enkelt att komma överens med svenska generalagenter att ändra på bilarnas ljus så att bakljusen brinner med DRL, tar 5 minuter med en dator att ställa in.

Uppenbarligen känner Transportstyrelsen inget som helst ansvar.

#15
2018-12-18 21:38

Tack och lov så är det helt upp till vardera biltillverkare och generalagent, att bestämma hur de vill ha det. Ex Audi har baklysen på, tillsammans med DRL, men mindre intresserade biltillverkare har det inte. Det har Audi haft sedan många år tillbaka.

#16
2018-12-19 01:55

Bilar med helt släckta lampor bak och bilar med trasiga lampor framför allt fram, finns det en hel del av i trafiken, även när det är mörkt. Alla fattar heller inte hur man använder dimljus på rätt sätt. Olagligt monterade LED- och xenon-lampor finns det på en del bilar. Polisen skulle få fullt upp med att bara kolla upp de med felaktig och bristande belysning om man gjorde kontroller, men tyvärr lyser polisen med sin frånvaro.

#17
2018-12-19 08:10

Avskyr SUV med sina nya skarpa lysen, de bländar också mer pga höjd skillnaden. Ibland åker de nära bakom och lysena lyser rakt in i bakrutan...och min automatiskt avbländbara backspegel klarar inte av att blända ner skiten.

#18
2018-12-19 08:53

Häromdagen var jag nära att köra av vägen för det kom en bil med fronten fylld av påslagna extraljus. Jag såg ingenting och var tvungen att bromsa och stanna min bil. Han bländade inte av föränn strax framför mig och då hade jag redan stannat. Ett himla oskick!

#19
2018-12-19 10:02

Ivarsson kör med åldersdiskriminering, ungdomens oförmåga att förstå mogna vuxna och han visar ungdomens intolerans och otålighet i sitt språkbruk. Det finns en enkel lösning och det är gula ljus. En gul ljusbild förbättrar kontrasten på vintern och mörkerseendet. Blåvitt ljus förstör hornhinnan och försämrar synen, det är något jag tycker att ungdomarna ska tänka på. Tänk också på det när ni använder datorer. Jag har läsglasögon som blockerar en del av det blåa ljuset, vilket är skönare och säkrare för ögat vid terminalarbete. Men är man ung struntar man i sånt för man tror att man har hela livet framför sig och ögonhälsa är väl det sista man tänker på.

#20
2018-12-19 11:48

Vargen, det säljs gott om SUVar med billig skitbelysning där man kan tro att det sitter stearinljus i lamphuset. Vi känner alla till din agenda vid det här laget, nästa gång räcker det att du skriver "avskyr SUV".

#21
2018-12-19 12:46

"... förstör hornhinnan... " jo men tjenare Raphael!

Den enkla lösningen, är att den minoritet som har problem, ser till att lösa det de har problem med. Att den stora massan ska flytta sig, bara för att en gubbe med rullator vill passera, är ett väldigt snett tänk.

Och jag hoppas att du inte tror att betydelsen av åldersdiskriminering, är att ge tips och råd om hur ni ska sluta bli bländade. Då får du allt läsa på lite mer om vad diskriminering är.

#22
2018-12-19 13:15

Ivarsson fortsätter med sin nedlåtande och arroganta attityd mot äldre, "gubbe med rullator" etc. Helst borde väl vi seniorer lämna in körkortet och åka färdtjänst, så vi inte stör hans framfart i sin raska premiumbil. Men jag har också varit ung och dum, osårbar och odödlig, och därigenom självklart föraktat svaghet hos andra. Det kanske kommer som en nyhet, men vi blir alla äldre om vi får leva, och kroppsliga förändringar och försämringar kommer då till alla.

#23
2018-12-19 14:36

Ja du Ivarsson, eller "foreweryoung" kanske vi ska kalla dig. Du har kanske stannat i utvecklingen, men det har inte vi övriga. Vi blir äldre. Och klokare =)

#24
2018-12-19 16:07

Att hornhinnan skadas av blåvitt ljus är bevisat inom forskningen, bl a ett forskarteam hos University of Toledo har visat detta, men jag är inte förvånad över att ungdomar som Ivarsson inte tänker på sin framtid. Uttrycket ”ung och dum” har viss bärighet, man tror man är oövervinnlig. Ingen mår bra av blåvitt ljus rakt in i ögat, det gynnar alla åldrar att ändra färgtemperaturen på billyktor till ett gulvarmt ljus och på köpet får man bättre kontrast vid vinterkörning. Alla får nytta av detta. Ivarsson ger andra ungdomar dåligt rykte genom hans tydliga förakt för mogna vuxna människor.

#25
2018-12-19 18:01

Jag föraktar inte mogna vuxna människor. Ni drar det till såna extremer, att det är makalöst! Herrejävlar. Ta till er av vetskapen om att ni kan lösa detta problem själva, genom att köpa körglasögon, istället för att komma med extremt överdrivna kommentarer. Om ni nu är så kloka och mogna och intelligenta, är det bara att ni bevisar det för er själva. Köp glasögon!

Jag föraktar alla som tillhör en minoritet, men som anser att majoriteten ska tvingas att böja sig. Lika mycket som jag föraktar att rökare ser sig kränkta av rökförbud, så bryr jag mig inte om att äldre har problem med bländande halvljus. Skaffa glasögon, som löser erat problem, så kan ni gnälla över något annat istället. Det kommer aldrig att införas gult halvljus, vare sig för eran skull, eller för den sämre sikten det skulle ge 95 % av bilisterna.

#26
2018-12-20 21:33

Även om jag blir äldre och mina ögon har blivit känsligare för bländning så håller jag med Ivarsson.
Att utveckling på lyktfronten går framåt med modernare och starkare ljus får man räkna med. Förhoppningsvis blir tekniken för avbländning genom automatiken eller typ Matrix bättre och mer utspritt. Vi äldre får helt enkelt leva med det eller som det föreslås, skaffa någon typ av glasögon.

Jag själv vill ju ha när jag kör så bra ljus som möjligt och helst led. Då kan jag inte heller gnälla om att andra vill ha så.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.