Bild
Nästa artikel
Var femte vill skaffa elbil

Var femte vill skaffa elbil

Nyheter

Inom tre år vill 1 av 5 personer att deras nästa bil ska drivas av el. Män är mer benägna än kvinnor att vilja köra elektriskt.

Av 1.219 intervjuade personer svarade 18 procent att de planerar att skaffa elbil under den kommande treårsperioden. Det är resultatet av en undersökning som bilauktionssajten kvdbil.se har gjort. De genomförde samma undersökning för ett år sedan och siffran är exakt samma som då.

Däremot har intresset för elbilar ökat hos männen. I år sade 19 procent av de tillfrågade männen att de tänker köpa en elbil, att jämföra med 17 procent i fjol. Bland kvinnorna svarade 15 procent att de funderar på eldrift, det är en lägre andel än 2017 då siffran var 18 procent. 

– Det är överraskande men roligt att se att miljötänket ökat bland den manliga delen av befolkningen när det kommer till valet av bil. I övrigt verkar inte den extremvarma sommaren med efterföljande klimatdebatt samt regeringens nya supermiljöbonus ha fått någon stor effekt på intresset för elbilar, säger Karl Danowsky Prytz, marknads och produktchef på kvdbil.se.


Andra resultat av undersökningen 2018 var att majoriteten, 42 procent, anser att miljöbonusen på maximalt 60.000 kronor är för låg för att det ska löna sig att köpa elbil. Av de som vill ha en högre bonus tycker hälften att 100.000 kronor är rimligt. 
 

Skulle du kunna tänka dig en elbil som din nästa bil?

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-12-20 09:50

Det är inte bonusen som är för liten utan priserna som är för höga.

#2
2018-12-20 10:08

Priset är ju fortfarande ganska högt för en vettig elbil. Men framförallt är det ju utbudet som sätter käppar i de elektriska hjulen. Som artikeln säger har många fått upp ögonen för elbilar, men båda antalet modeller och produktionskapaciteten av de som finns är långt under vad marknaden efterfrågar.

#3
2018-12-20 10:11

Som jag ser det är det alldeles för tidigt att köpa en elbil om man vill ha ett bekymmerslöst bilägande. Det fordras långa serier och flera generationer innan tekniken är lika robust som vår gamla förbränningsmotordrivna fordonspark. Tror jag. Kommer att vara sist på bollen.

#4
2018-12-20 10:59

Tyvärr är el-bilar nischbilar. De är små och familjen får inte plats, har dålig räckvidd, ingen dragkrok, dyra och opraktiskt att behöva leta efter de få ladduttag som finns.
Ja, förutom om man vill man lägga 1 miljon kronor finns det faktiskt vettiga bilar och det är väl inga problem för de flesta, eller? Vilken värld vi lever i!

#5
2018-12-20 11:34

Nåja Fredda - när Kia e-Niro inom kort finns på marknaden så kan du nog stryka många av dina "argument" mot elbilar - även om jag kan hålla med om att urvalet av prismässigt överkomliga familjebilar med eldrift är lite skralt.

#6
2018-12-20 11:39

Men snälla nån då.. det är inte resultatet av något miljötänk utan av bonus-malus och den bonus som utgår (också den förstås av våra skattepengar, som skulle kunna använts till fler sjuksköterskor istället, t ex). Att mängden elbilar ökar, om än måttligt, beror inte på att de är bättre. Detta är viktigt att hålla i minne. Det beror på att staten använder våra skattepengar till att gynna dem. Tog man bort alla skatter, bonus-malus med mera så skulle det bli pinsamt tydligt hur mycket både bättre och billigare bensin- och dieselbilar är. Skattepengarna skulle dessutom då kunna användas till något betydligt vettigare (alternativt kanske sänka någon skatt, hemska tanke, och låta folk behålla lite mer av sina surt förvärvade inkomster) än att gynna dessa blodsbatterier.

.

#7
2018-12-20 11:59

@Fredda1: det där är en åsikt som alla inklusive du själv kommer att skratta åt om 10 år.

#8
2018-12-20 12:22

Jag skulle gärna köra elbil. Men ingen av de som finns på marknaden intresserar mig det minsta. Helst skulle jag se att man stimulerade konvertering av befintliga bilar till eldrift. Dessa bilar har ju redan en stort miljöpåverkan eftersom de redan tillverkats. Att byta ut fungerande bilar innan de är slut är det absolut sämsta för miljön. Ville politikerna att vi ska sluta med bensin/diesel och göra minst påverkan på klimatet så är konvertering det enda vettiga. Sedan kan man diskutera om etanol/metanol, biogas, vätgas eller eldrift är bästa vägen.

Min dröm är att konvertera en av mina befintliga bilar (en amerikansk stationsvagn) genom att ta bort V8:an samt bensintanken och montera en lämplig elmotor och ett 40 kW batteripaket.Det skulle ge minst 20-25 mil och är helt tillräckligt för mig.
En vettig elmotor med tillbehör landar på 50-60 000 kronor. Problemet är kostnaden för batteriet. Där springer det lätt iväg till 100 000. 150 000 kronor för en fungerande elbil låter ändå rätt billigt. Kan betala sig på 4-6 år med inbesparingen av bensin. Det enda sura i kråksången är att Vattenfall måste få in pengar för att täcka sin bedrägliga affärer och höga direktörslöner och då stiger elpriset.

Några exempel:
http://www.ev-elbil.se
http://www.steelneck.eu/elbil
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=2829

#9
2018-12-20 12:49

Nyss, jag har röstat här JA efter skulle jag kunna tänka mig en elbil som min nästa bil.
ViB, det står inte när men då säger jag inom 5 år att beställa höst/vinter 2023 och bilen är årsmodell 2024 Skoda elbil.

#10
2018-12-20 13:12

Eftersom min nuvarande bil är en elbil kommer nästa definitivt ha eldrift den med...

#11
2018-12-20 14:49

Inom 5 år kommer det komma en snabbutredning om skattesatserna som måste höjas för elbilar...

#12
2018-12-20 16:25

Nej, Kia E-niro håller inte den heller.
Spännande, så jag kollade upp den. Den är i storlek som en 4-dörrars Golf, fast hela 10 cm längre ;)
och en sådan bil funkar inte för familjen, platsmässigt. Jo, visst får alla plats att sitta, om man skippar att ta med sig bagage. Skulle man få plats med bagaget ändå så räcker inte lastvikten på 414 kg till. Med fem i bilen, 4 passagerare alltså får man i princip skippa bagaget. Skidbox är inte en att tänka på viktmässigt. En 4-dörrars Golf bensin lastar 485 kg och det skulle räcka, bara man får plats med bagaget. Men en Golf Sportscombi är lite större bil och funkar bra för en familj och lastar ungefär samma vikt.
E-niro kostar 429.000 kr och det blir cirka 370.000 kr efter miljörabatten.
En Golf 4-dörrars kostar 212.000 kr
En Golf Sportscombi kostar 229.000 kr
En Passat kombi kostar 259.000 kr

Väljer man istället för Kia en Golf Sportscombi sparar man 141.000 kr. För de pengarna kan man köpa 9400 liter bensin och köra 18.000 mil.
Kia kostar cirka 1,5 kr/mil i kostnaden för el. Fast det är inte riktigt sant som vanligt eftersom batteriet behöver också underhållsladdas från fulladdning om bilen står ute över en helg och inte används. Sedan är ingen hänsyn tagen till ökad el-förbrukning under den svenska vintern och vinterdäck. Skulle tro att verklig el-förbrukning blir 2,5 kr/mil, På 18.000 mil blir kostnaden minst 30.000 kr. Vilket är ungefär servicekostnaden för en Golf om man lämnar in den på service på en vanlig verkstad, ej VW:s dyra verkstad. Kanske mindre el-kostnad om man har tillgång till "gratis" el någonstans.
Sedan har man böket med att behöva ladda och det blir svårt att planera för långresor.

Förstår inte själva grejen med el-bilar alls. Jo, om man är väldigt förmögen och gillar att syssla med Överklasscharity samt också skaffa en fin miljöprofil och därmed köpa en andrabil till frun för att ha att skjutsa barnen i, handla och hälsa på mormor i Borås.

Löjligt att 1 av 5 skulle vilja köpa en el-bil, sådan smörja. Jo, kanske om 10 år när de har utvecklats mer och kostar så gemene man kan köpa dem.

Någon som inte håller med?

#13
2018-12-20 16:25

Fredda1, hur ofta åker du i din bil med 4 passagerare och last och takbox?

#14
2018-12-20 16:33

Ennannan Robban. Ja, Varannan helg åker vi till sommarstugan och då är bilen full. Ibland takbox på. Nu på nyår kör vi till Trysil och sedan på Sportlovet till Sälen och kanske någon skidtur till under påsken, får se om vi hittar något då. I somras körde vi till Gotland med takbox och tältade på ön. Så det blir kanske full bil med takbox cirka 15 gånger om året.
Spelar ju egentligen ingen roll hur många gånger om året. Känner bara inte riktigt för (och har inte riktigt den ekonomin) att hyra en storbil ibland och ha min vanliga bil stående hemma då.

#15
2018-12-20 17:23

Fredda
Fast utifrån hur du kör så kan jag förstå att du behöver något annat än elbil.
Med min körprofil så skulle jag lätt kunna ha elbil.

#16
2018-12-20 17:56

jo, Axa. Men skulle du ha råd att lägga 370.000 för att köra en så kort körprofil? Men har du råd, i så fall klart roligare med en begagnad Porsche för samma pengar istället. Slippa begränsad räckvidd ocg ha andrahandsvärdet tryggat. Ett minne för livet blir det.

Eller så kan du ta taxi. En taxiresa per dag i 3-6 år blir i runda slängar för samma kostnad.

Någon som inte håller med?

#17
2018-12-20 18:35

Fredda for president!

#18
2018-12-20 20:01

Jag själv tänker vänta tills det kommer elbilar som kostar max. 200 000 kr (med ev. bidrag inräknat), minst 50 mils verklig räckvidd och med andra generationens batterier s k solid state, som verkar vara bättre på alla sätt.

#19
2018-12-20 20:12

I sommar skall vi med familjen resa i Europa med bil. Har sparat ett par tusen per månad i två år för det. Vi skall köra ändå till Rom, via Paris m.m. i 3 veckor. Allt är bokat redan nu.
Tänk samma en resa med El-bil??? Även med Tesla. Går utvecklingen framåt eller bakåt? Man börjar ju undra!

Förvisso gjorde min far samma resa på 60-talet med en PV och den behövde in på verkstad under resan några gånger för rundsmörjning, men det gjorde de på mackarna medans de käkade.
En el-bil liten bil med pris som begagnad Porsche jag bara skrattar, än så länge i alla fall...

#20
2018-12-20 20:26

Jag vill ha elbil igen för att de är trevligare att köra än konventionella bilar. Jag har inte en hoper illbattingar att transportera hit och dit och gissningsvis 95% av det jag kör är utan passagerare.

Min hittills enda elbil kostade mig mindre per mil än motsvarande bensinbil hade kostat, allt inräknat.

#21
2018-12-20 20:46

Det är flera i bekantskapskretsen som har åkt på Europasemester med sina Tesla Model S. Ganska billigt att använda supercharger hela vägen till Italien och tillbaka.

#22
2018-12-20 21:50

Fredda
Jag har inte sagt att jag är beredd att betala så mycket pengar. Så länge motsvarande bränslebil är betydligt billigare så är inte elbil alternativ för mig. Men med samma pris, ja.

#23
2018-12-21 05:43

Nej L. Mäkinen. Tesla och Supercharger tar 75 minuter till fullt batteri om det är lite ladd kvar. och sedan kan man köra 40 mil kanske med lite marginal kvar. Betyder att man måste ladda var 3:e timme ungefär. Funkar inte i Europa på långkörningar och familj. Men är man entusiast och vill lägga 2 extra dagar av semestern på att stå och ladda så varsågod... Hur är det möjligt att någon lägger 1 miljon på att syssla med detta?
Går över mitt förstånd! Nä en begagnad Porsche + en ny fin Volvo eller VW får man för mindre pengar och då har man ändå pengar över.
Med min bil en VW diesel kan jag köra 110-115 mil lätt på en full tank och att tanka tar kanske 10 minuter.

#24
2018-12-21 08:13

Fredda1,
Man lägger inte en miljon på det. Bilen är inte utan värde när man haft den några år. Prova att studera annonser på Tesla Model S och räkna på hur deras värde stått sig jämfört med andra bilar i samma prisklass. Sitt du och vibrera i din dieselbil om du är nöjd med det. Vi andra kanske prioriterar annorlunda. Ingen bil passar som bekant alla individer. Det är liksom därför det finns olika bilar att köpa.

#25
2018-12-21 08:17

Apropå laddhastigheter så ska Porsche Taycan kunna ta emot 300-350 kW under en stor del av laddprocessen. Det har testats med 450 kW också med vätskekylda ledningar.
För de flestas vardagskörning behövs dock ingen snabbladdning mer än i undantagsfall.

#26
2018-12-21 09:08

Hede jag tillgång till de pengarna som en Tesla kostar eller en "Taycan" (vad är vad det nu är för något?)
Hade jag köpt denna istället: https://www.blocket.se/lulea/Porsche_997_Carrera_S_3_8_355hk_Manuell_825...
Och någon annan bra bil att ha till vardags

och en vattenskoter.

Sedan kan alla med sina dyra el-bilar hålla på med dem och ladda och leta efter laddstolpar och njuta av det.

Ja, tänk vad alla är olika. Tur är det för Elon Musk i alla fall att alla är olika . Så han får råd med sina marijuana joints. Kanske det är så att man behöver några joints för att komma in i el-bils-tänket? kan ju vara en tanke... inget skämt faktiskt jag fattar inte alls... ärligt talat!

nån som inte håller med?

#27
2018-12-21 09:28

Snacka Porsche och inte veta var deras utvecklingspengar hamnar... https://electrek.co/2018/12/13/porsche-electric-car-prototype-record-400...
Den största fördelen med elbilar är att man laddar dem när man sover. Då slipper man sitta på macken och vänta på att nån ska flytta sin bil efter att de köpt en "korv".

#28
2018-12-21 09:40

Oj, kör man med takbox 15 gånger per år, hade jag varit ännu mer miljöbov och låtit den sitta kvar hela året. Vill man slita ut axel lederna för att montera en takbox så många gånger? Tänk alla SUV ägare som dessutom måste stå på en stege för att ens nå taket med sin takbox. Då hade jag nog köpt en större minibuss, kan knappt vara värre än köra runt med takbox nästan hela året, eller!?

#29
2018-12-21 10:47

Fredda
Fast nu börjar du bli motsägesfull. Du sågar Tesla för att den är dyr och man inte får plats med familjen på semester. Men du kan tänka dig en Porsche Carrera...

#30
2018-12-21 11:34

Elbilar är dyra ja. Till er (Klarsynt specifikt) som hävdar att elbilar finansieras med bidrag från era skattepengar har jag följande argument. Låt oss säga att en elbil kostar 500tkr, och motsvarande bensin/diesel kostar 300tkr, vilket inte är helt orimligt. Hur mycket pengar får staten in via moms i dessa fall? Det skiljer sig ganska mycket mellan de två fallen. Ställ detta mot premien på 60tkr så ser du premien i dagsläget inte kostar staten många kronor.

#31
2018-12-21 12:10

Ja AXA. Ja, men då skulle jag köpa 2 bilar förstås. För samma pengar får man en ny familjebil och en begagnad Porsche och pengar över dessutom.

Det är just detta jag inte blir klok på. Lägga 1 miljon för att köpa en Tesla. Varför????????

Någon kanske menar att prestandan på Tesla är kanon. Men Tesla är ändå en rätt standard personbil (förutom att den är el-driven) som råkar vara riktigt snabb rakt fram, men inget att sportköra med. Har själv kört Tesla. Vill man ha prestanda är det bättre att satsa på en sportbil som har låg tyngdpunkt och väghållning som en gokart. Finns fina begagnade från 100.000 kr till 300.000 kr nånting massor av roliga bilar som Mazda MX5, BMW Z3, Z4, Porsche av olika slag, m.m.
Jag hade en gång en Porsche 944 turbo och den var, ja sjukt kul att köra. Men en gång en sportbil alltid en sportbil. Om några år igen kanske...

#32
2018-12-21 18:14

Fredda
Fast det är ju inget som säger att man måste ha en Tesla när man ska ha elbil.
Du kritiserar en produkt som är på frammarsch och kommer att utvecklas samt bli billigare.
Ungefär som kritiken mot mobiltelefoner på 80-talet mot att dem var stora, klumpiga och hade dålig batteritid.

#33
2018-12-21 18:55

Fredda, nu har du snurrat upp alla på läktarna med ditt snack... är det inte bättre du hyr lämpligt fordon när du väl behöver det? Du verkar ha gott om pengar. Själv hyr jag minibuss när min familj skall på semester ibland, för varför köra runt med en jättebil när man 99% av tiden bara sitter 1-3 personer i bilen?

#34
2018-12-22 05:27

Skulle kunna ha elbil. Men, de är ff åt helsike för dyra anser jag, så det får bli en hybrid av något slag.

#35
2018-12-22 08:52

Hej. vi har inte gått om pengar, bor billigt i radhus som jag själv har reparerat och betalat och kostar inte på oss förutom en sommarstuga och resor. Tänker på ekonomin främst när det gäller bil. Och jag var sen med mobiltelefon, köpte första när de blev mindre och billigare. Skaffade Internet och dator sent, först när de var billigare och när ADSL kom.
Inser att jag inte ligger i framkant och satsar pengar på nytt oprövat.
Bra diskussioner tack!
E-niro tror jag vi kommer att skratta åt om 5 år och då har den 70.000 kr kvar i värde och 300.000 kr är upp i rök. Är vad jag tror. får se...

#36
2018-12-22 12:54

Bensin/elhybrid som jag haft fd Auris HSD och upplevelse är trist som känna sig på och av hela tiden genom motorvibration som från tyst elstart och kör över 30 km/h kopplar bensinmotor. Det är sista för mig hybrid. Just fortsättning enbart bensin som är snål Fabia 1.0 TSI. Framöver blir det enbart elbil Skoda för mig. Nyheter redan kommande som VW och Nevs som kostar 200.000 - 220.000 kr.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20181109/mystiska-upp...

https://teknikensvarld.se/volkswagens-elbil-kan-bli-annu-billigare-fran-...

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20181221/nevs-ar-inge...

#37
2018-12-23 11:04

GF,
Du kan inte jämföra en Auris HSD med andra hybrider och laddhybrider. Toyota har fastnat i utvecklingen.

#38
2018-12-23 19:48

Jaha, det är 20% som kan tänka sig elbil.
Från den politiska världen har vi fått lära oss att 20% kan man strunta i , dom är bara knäppgökar!

#39
2018-12-24 20:42

Det kommer inte att hända med så många elbilar. FN påpekar att man måste bygga 100..200% fler kärnreaktorer bara att nå klimatmålet. Vill man ha 20% elbilar då måste Sverige bygga minst 6st till reaktorer.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/fn-behovs-mer-karnkraft-for-att-...
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ny-rapport-karnkraften-maste-oka-for-...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.