Nästa artikel
Usel autobroms i skåpbilar – dundrar in i krockhindret
Nyheter

Usel autobroms i skåpbilar – dundrar in i krockhindret

Publicerad 15 april 2020
Många olyckor kan undvikas helt och liv kan räddas om transportbilar utrustas med autobroms. Men det är sällan standard – och systemen fungerar heller inte tillräckligt bra.

Det finns en klassisk åsikt i bilvärlden om att transportbilsförare inte kan hålla avståndet. Det kan å andra sidan gälla även förare av personbilar, men faktum är att var femte olycka som inträffade 2018 och där en transportbil var inblandad berodde på att föraren inte höll tillräckligt långt avstånd.

Det uppger tyska bilistorganisationen ADAC som även hävdar att hälften av alla transportbilsolyckor kan undvikas med hjälp av ett smart autobromssystem som i personbilar. Eftersom transportbilar även fungerar som arbetsplats för chaufförerna är detta en arbetsmiljöfråga.

Med tanke på att det fanns 670 000 registrerade lastbilar 2019 i Sverige enligt statistik från Trafikanalys, och med tanke på att det registrerades hela 64 000 nya lastbilar samma år, kan alltså autobromssystem i transportbilar rädda många liv. 

Trots det har bara en av de elva transportbilar ADAC undersökt på den tyska marknaden autobroms som standard (Man TGE). I övriga bilar kan det finnas som tillval, men många transportbilar köps helt och hållet av praktiska och ekonomiska skäl och då finns sällan marginal för några dyrare tillval. Nissan NV400 och Opel Movano har inte systemen ens som tillval i Tyskland.

Läs också: Test av autobroms i 19 bilar: Här är modellerna som är överlägset bäst

ADAC har testat hur autobromssystemet i transportbilen Ford Transit reagerar på flera olika hinder, med och utan last. Bilen reagerade på nästan alla olika typer av hinder, men resultatet är betydligt sämre än för motsvarande personbil som ofta ligger flera år före transportbilar när det gäller teknik och säkerhet.

Testet där bilen framför transportbilen stod helt stilla var inte helt övertygande, enligt ADAC. När bilen framför kördes men började bromsa reagerade inte transportbilens autobroms alls. Det klarade att bromsa för en cyklist men inte för en korsande fotgängare, vilket också syns i filmen nedan.

”Det är oroande att resultaten i alla tester försämras avsevärt när bilen är fullt lastad. Autobroms i skåpbilar är avgörande för att förare och trafikanter ska överleva”, skriver ADAC.

Transportbilar körs ofta fullastade av stressade chaufförer vilket ökar risken för olyckor. Mindre transportbilar med totalvikt på under 3,5 ton fungerar även som grundchassi för husbilar.

Nya bilar som säljs i EU ska ha autobromssystem som standard senast i mitten av 2022.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.