EU:s förbud mot att sälja nya bilar med förbränningsmotorer efter 2035 har fått hård kritik från bilbranschen. Flera stora bilmärken har krävt att förbudet ska luckras upp.
Och så verkar det bli. Enligt uppgifter till tyska Bild har EU nått ett genombrott i de ”intensiva” förhandlingarna i natt.
Manfred Weber som är Europaparlamentariker bekräftar för tidningen att biltillverkarnas snittsiffra för koldioxidutsläpp behöver minska med 90 procent till 2035, inte med 100 procent. Det blir heller inget krav på en 100-procentig minskning av utsläppen till 2040.
– Det innebär att förbudet mot förbränningsmotorer försvinner. Alla motorer som just nu byggs i Tyskland kan fortsätta byggas och säljas, säger han till Bild.
Tysklands förbundskansler Friedrich Merz har uppmanat EU-kommissionen att lätta på reglerna, och han har även fått stöd av flera andra länder.
– Vi uppfyller de två viktigaste löftena: vi fortsätter på vägen mot klimatneutralitet, men vi säkerställer också teknikneutralitet. Det är en viktig signal till hela bilindustrin som säkrar tiotusentals industrijobb, säger Manfred Weber.
Enligt honom innebär beslutet att högerextrema partier inte längre kan använda förbränningsförbudet som ”attackyta” för att locka väljare.
Enligt Bloombergs senaste uppgifter behålls dock kravet att förbjuda förbränningsmotorer 2040. Laddhybrider och elbilar med räckviddsförlängare ska bli fortsatt tillåtna även efter 2035 – om de kan köras på biobränsle eller syntetiskt bränsle.
Alla detaljer om det färdiga förslaget ska presenteras i nästa vecka.
Volvo och Polestar har flera gånger kritiserat uppgifterna om att förbudet kan tas bort. De hävdar att EU drar undan mattan för biltillverkare som investerat stort i omställningen till eldrift, men Volvo har samtidigt backat från sitt eget elbilsmål som var mer ambitiöst än EU-målet.