Bild
Nästa artikel
Uppdaterad Camaro till Sverige

Uppdaterad Camaro till Sverige

Nyheter

Amerikanska muskelbilen Chevrolet Camaro får ett ansiktslyft och kommer till Sverige senare i år som både Coupé och Cabriolet.

Den uppdaterade muskel-Chevan har fått en del kosmetisk finputs, bland annat är fronten, strålkastarna och baklyktorna till viss del omformade. Dessutom sägs aerodynamiken ha förbättrats tack vare ett nytt luftinsläpp på motorhuven.

Nytt är också ett infotainmentsystem med en pekskärm på sju tum.

Under den resliga huven återfinns samma effektstinna maskineri som tidigare, en 6,2 liter stor V8-motor som levererar 432 hästar till bakhjulen. 0-100 km/tim går på 5,2 sekunder med kupévarianten och 5,4 sekunder med cabrioleten.

Säljstarten sker senare i år och för en Camaro Coupé får man betala 387 000 kronor. Vill man i stället ha Camaro Cabriolet med fällbart tygtak är priset 435 000 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade Camaro?

Kommentarer

#1
2013-08-22 12:26

Är de där priserna verkligen för V8'an? Låter som V6-priser :P Hur som så är det en fet bil som jag fått ett gott öga till på senare tid.

#2
2013-08-23 10:23

Kikade på en såndär nyligen, när den stod parkerad bredvid originalet (Camaro 67-69)
Bilen är ju enorm!
Visst är både nya Challenger, Camaro och Mustang snyggt formgivna, men jäklar vad feta de blivit!

#3
2013-08-23 12:32

Visst är den trevlig men jag köper hellre en Camaro från slutet på 60-talet.

#4
2013-08-23 13:15

Hackenbush: jodå, mycket roligare, jag dreglade över flera stycken igår kväll när det var motorträff.
Såg du avsnittet av "Trading up" där Mike Brewer köpte en fin -67 Camaro av en dam i LA? En ägare, och orörd (bilen alltså, damen vet jag inte). Vit med turkos inredning, mycket trevlig! 15.000 USD, billigt!

Det finns f.ö. en nästan ny Camaro, i samma färg som i artikeln, hemmavid.

#5
2013-08-23 17:03

Roger Skagerström:
Priserna är för V8-modellen. Mig veterligen kommer inte V6:an att importeras.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#6
2013-08-23 20:02

Där ser man :P Ordinarie pris på årsmodell -13 coupé verkar ligga runt 400 000 kr om man kollar blocket (och inte räknar med de som är prissänkta). Fast på Chevas hemsida är det mer nära det som den nya ska kosta... Aja :p

#7
2013-08-24 10:42

Nä hultarn, det programmet missade jag men jag kollar ofta Mike i programmet Wheeler Dealer och där har de renoverat några fina jänkare i några avsnitt.
Vill man se fina jänkare (men dyra) så skall man se Chasing cars med Wayne Carini. Det är mitt favoritbilprogram.

#8
2013-08-24 17:51

Sveriges mest sålda sportbil förra året, välförtjänt.

#9
2013-08-24 19:10

Hackenbush: Tack för tipset, måste kollas! :-)
Trading up hittar man på nätet om man letar på "rätt plats"...

#10
2013-08-25 22:36

Så stor är den inte, aningen större än en 1:a generationens och marginellt större än en 2:a generationens.

Moderna bilar har ju alltid högre midja som får bilen att se maffigare ut än den är.

#11
2013-08-28 23:42

Såg någonstans att den blivit hypermodern - att de slopat bladfjädrarna. (Eller om det möjligen gällde nya Mussen.)

#12
2013-08-29 12:42

Roy: Nej, Camaro har haft spiralfjädrar sedan 1982, och har sedan några delad bakaxel.
Mustang har haft spiralfjädrar bak sedan 1979. Däremot har man ännu inte infört delad bakaxel, men det är tydligen på G.

Corvette använder tvärställda bladfjädrar sedan 1963 (något som Volvo använde på 960, Volvo använde även längsgående bladfjädrar bak till 1991 på 360)

#13
2013-08-29 15:36

Corvettens bladfjädrar är väl dock i kolfiber va? Var så på C4'an iallafall :P Det väger upp lite ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.