Bild
Nästa artikel
Tyst asfalt blev ett fiasko

Tyst asfalt blev ett fiasko

Nyheter

Den tysta asfalten höll inte måttet. Bara några år efter beläggning är vägarna slitna och den bullerdämpande effekten förlorad.

Från flera håll i landet kommer nu rapporter om så kallad tyst asfalt vars effekt minskat rejält.

Bara fem år efter att asfalten lades ut längs en vältrafikerad gata i Helsingborg bryts nu vägen upp.

Den bullerdämpande effekten är borta och asfalten så sliten att den måste bytas ut. Vanlig asfalt borde ha klarat tio till tolv år, enligt Helsingborg kommun.
 
Hål absorberar ljud
Tyst asfalt är mer porös med mindre stenar än vanlig asfalt. Små håligheter i asfalten absorberar ljud från däcken och leder bort regnvatten från vägen.

En nackdel är att håligheterna så småningom fylls med partiklar och för att upprätthålla den bullerdämpande effekten måste vägen tvättas regelbundet.

Beläggningen är samtidigt ungefär dubbelt så tjock jämfört med vanlig asfalt och därmed dubbelt så dyr.

”Vi fortsätter testa”
Samma erfarenheter som i Helsingborg rapporteras också från Göteborg där den ljudabsorberande effekten i det närmaste är försvunnen, tre år efter beläggning.

I Stockholm på Södermalm måste asfalten bytas ut på en gata redan nästa år, två år efter beläggning.

Trafikverket vill än så länge inte döma ut den bullerdämpande metoden.
 
– Vi fortsätter testa men har blivit mycket restriktiva, säger Mats Hemminger, beläggningssamordnare i Skåne, till TT.

Diskutera: Vad tycker du om bullerdämpande asfalt?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Pontus Karlsson
2010-10-12 10:02

Alltså är hela Holland ett fiasko? Har inte de merparten av vägarna belagd med tyst asfalt? Hur gör de?
Är det dubbdäcken som river upp? Eller överlastad yrkestrafik?
Jag ser(hör?) buller längs med framför allt motorvägar i tätort som ett stort stresspåslag och flyttar från storstadsmiljön nu p.g.a det, trots att jag är uppväxt och van att bo intill motorväg. Dessutom är det påvisat i forskning att bullerföroreningar är ett problem av allvar.

#2
2010-10-12 10:28

Nu är det här tydligen en extra speciell asfalt. I biltester gjorda av svenska testförare utomlands, så framhålls alltid att man inte kan bedöma ljudnivån eftersom bilarna ännu inte är körda på svensk, grov asfalt.
Vad använder de utomlands som inte duger i Sverige? Är den för slät och blir regnhal? (Borde ju vara ett problem var den än läggs.) Tål den inte dubbar?
Vad händer med däcksgummiinblandning som man emellanåt läser om?

#3
lubos
2010-10-12 12:47

Kommunerna har faktiskt ett samarbetsorgan, fast man inte kan tro det efter såna här "nyheter"! Hade det inte varit klokt att först testa tekniken i liten skala i en kommun innan alla gjorde samma misstag? Kommuner är och förblir skattebetalarnas "svarta hål"!

#4
SD
2010-10-12 14:43

Hur kan man tro att "tyst asfalt" är tyst efter 2 år med dubbdäcksslitage, det är bäde naivt och inkompetent!
VÅGA FÖRBJUD DUBBDÄCK NU!

#6
DeN
2010-10-12 20:20

Bara att inse att Sverige ligger på en annan plats hät på jorden än Holland, sen har vi även lite större ytor i detta landet, så folk måste absolut inte bo "på" vägen.
Hellre asfalt som håller några år en lite buller, vem vill ha potthål och sprickor, snacka om trafikfarligt och bilskadande.
Se till att skaffa en någorlunda tyst bil (det finns) som har bra och tysta däck, väljer man tex. 19'' och 235/50 så får man leken tåla...

#7
chaufför i norr
2010-10-12 20:42

Förbjuda dubbdäck?! Så mycke sliter inte dubben på vägen, däremot är det värre me allt salt som dom vräker ut. Här i norr kör nästa alla med dubbdäck och visst sliter det på vägarna men sedan dom började salta även här så slits vägen många gånger värre, för salt binder ju vatten och drar ner fukt i vägbanans sprickor istället för att vattnet ska dunsta och när det sedan fryser på så spränger det sönder beläggningen. Det tar ju även betydligt längre för vägbanan att torka när vägen är saltad, jämför när du svänger av från en saltad till en osaltad väg...

#9
Vägis
2010-10-13 13:51

En liten lektion; Sv asfaltbeläggning är bullrig pga det stora mängd sten som slitskikt. Detta för att vi inte ska behöva lägga ny beläggning så ofta. När den nylagda asfalten slits försvinner den svarta färgen i ytan, som alltså är själva asfalten/bindemedlet, efter några månader. Sen kommer stenmaterialet mer eller mindre grovt fram. Grå granitfärg eller som på Sthlmsinfarterna röd Dalaporfyr (slitstark). I Europa har man inte dubb och får därmed längre hållbarhet, behöver inte grovt stenmaterial och får då tystare beläggning - frågor på det!?
'Tyst asfalt' har x-tra hålrum och ett tätt undre lager där vattnet leds bort mot sidorna. Därför är den också torr i ytan vilket är bra (inget stänk/vattendimma bakom). Denna asfaltbeläggning kräver rensploning med jämna mellanrum och läggs mestadels (alltid ?) med funktionsgaranti, dvs entreprenören t ex Skanska, ska se till att funktionen upprätthålls ett antal avtalade år (5/10).

#11
Vägis
2010-10-14 13:00

Ja Leifer så är det. Trafikverket (fd Vägverket) har en naturlig förkärlek till grovstensasfalt - men med dubbförbud borde vi få slät asfalt även här. Vattenplaningsrisken kanske ökar ngt. Sen hävdar ju de flesta att en mix med ca 50% dubbdäck hjälper till att 'riva' upp isen, åt dem som kör dubbfrittv, vilket ju verkar troligt. Igensättningen av den tysta asfaltytan beror nog sen inte enbart på dubbdäcken. Sandningssand förekommer ofta spec i kommunala gatuvägnätet - gissa var den fastnar? Av säkerhets- och framför allt framkomlighetsskäl tror jag att saltning i t ex Sthlmsområdet alltid kommer att behövas. Ni Norrlänningar är lyckliga som slipper detta - fina vintervägar får ni när det stadigt är under ca -5 grader kallt. Det har vi aldrig i mellansverige.

#12
2010-10-25 20:26

Fan - jag tror jag flytt till Norrland! Jo!
(Faktiskt inte bara skämtsamt menat - jag gillar Norland.)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.