Bild
Nästa artikel
Tyskland återkallar dieselbilar

Tyskland återkallar dieselbilar

Nyheter

I ett försök att hindra det föreslagna dieselförbudet i Tyskland har nu landets samlade bilindustri gått med på att återkalla stora mängder dieselfordon för att minska utsläppen.

Representanter för bilindustrin i Tyskland har efter förhandlingar med tyska myndigheter gått med på att återkalla och uppgradera mjukvaran i ett stort antal dieselfordon. Exakt hur många är inte klart ännu, men Audi räknar med att ta in minst 850 000 bilar och Mercedes har redan sagt att de återkallar tre miljoner bilar. Kostnaden för åtgärderna beräknas hamna omkring två miljarder euro och det är tillverkarna som får stå för hela den kostnaden.

Samtidigt avslöjar den tyska tidningen Spiegel Online att Volkswagen, Audi, Porsche, BMW och Daimler sedan 90-talet haft hemliga möten där de diskuterat bland annat utsläppsnivåer och kommit överens om standarder för avgasrening. Spiegel menar att det är detta samarbete som lagt grunden till det utsläppsfusk som avslöjats.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-07-21 15:44

Avgå alla!

#2
2017-07-21 16:26

Har man fuskat eller inte?! Varför har man fuskat om det inte är några problem att rena dieselbilar, då har man inte behövt fuska. Om det inte är mer skadligt än bensin, varför fuskade man då? Nej stoppa försäljningen och börja med något som har framtiden försig, dit hör inte diesel. I avseende vilka sjukdommar det genererar cancer, hjärt och kärlsjukdommar, allergier m.m De ska ha skyhöga böter för detta, kunderna har inte fått det de trott sig köpt. Framtiden är elektrisk i olika utföranden. Dieseln är död. Eller framkallar död för oss och för barnbarnen.

#3
2017-07-21 16:39

Ok jag avgår!

#4
2017-07-21 16:44

Barnbarnen dör nog även om enbart bensinbilar skulle tillåtas koncentrera sina utsläpp i stadsmiljöer. Det är inte fel att biltillverkarna kläms åt och får tänka till - oavsett bränsletyp.

#5
2017-07-21 16:55

Enligt Naturvårdsverket släppte bensindrivna bilar ca 19000 ton kväveoxider och dieseldrivna ca 4500 ton 2006!
Tio år senare 2016 släppte bensindrivna ca 4500 ton och de dieseldrivna ca 19000 ton!

#6
2017-07-21 16:55

Dum fråga: om det är biltillverkaren som skall stå för hela kostnaden - innebär det att man får gratis lånebil när de har den på verkstaden? Eller står de för förlorad inkomst om man väntar? Och står de för kostnaden för resan från hemmet/jobbet till verkstaden?
Om svaret på ovanstående fråga är nej, står de ju faktiskt inte för hela kostnaden. Och att påstå någonting i stil med att de tänker göra åtgärd i samband med normala servicen håller inte riktigt i det sammanhanget.

#7
2017-07-21 16:56

Så med andra ord borde vi ha dött redan 2006.....
Eller spelar det roll vilken motortyp det är? :-)

#8
2017-07-21 17:02

Överlevde man 2006 så kanske man var immun 2016...

#9
2017-07-21 17:14

Nu sitter bilindustrin i Tyskland med skägget i brevlådan! Pga satsningen på dieselbilarna. När hamnar Volvo i skottgluggen? Som konkurrerat på samma marknad med liknande produkter. Sover svenska myndigheter o politiker?

#10
2017-07-21 17:29

Och vad händer i Sverige? Handlingsförlamning som vanligt?

#11
2017-07-21 17:42

Dra inte in Volvo i detta också då kanske det går lika dåligt för dom som det gör för Ericsson och hela Sverige sitter med skägget i brevlådan...
,-}

#12
2017-07-21 17:55

Vi har gott om både skägg och brevlådor så...

#13
2017-07-21 18:09

Är det verkligen ingen som funderar på det märkliga i utsläppen från bensin och dieselbilar för tio år sedan jämfört med idag?

#14
2017-07-21 18:09

Löjligt ...
Återkall resor till Thailand!
Där har vi grisarna .. i flera bemärkelser.

#15
2017-07-21 18:14

saabnisse: Jag konstaterar att jag inte dog vare sig 2006 eller 2016. :-)

#16
2017-07-21 18:34

@saabnisse: Vi har ju haft en dieselboom det senaste decenniet så då är det väl inte konstigt om de totala utsläppen från dieselbilar blir högre? Och tvärtom för bensinbilar.

#17
2017-07-21 18:49

pinjong, ja det var ju en intelligent slutsats, men jag undrar om mupparna på Naturvårdsverket har samma uppfattning.

#18
2017-07-21 19:00

Saabnisse...
2014 var fördelningen 70% bensinbilar och 24% dieselbilar så dieseln har en stor inverkan på NOX utsläppen tänker jag...

#19
2017-07-21 18:59

saabnisse, den andra sidan av myntet heter CO2 och just där och då gillar Naturvårdsverket den effektiva dieselmotorn.

#20
2017-07-21 19:07

saabnisses inlägg om kväveoxid utsläppens utveckling o fördelning förklarar problemet väl.

#21
2017-07-21 19:17

Med andra ord:
Så här kan vi ju inte har det! Dieselbilarna visar sig vara riktiga miljösvin, gäller även de dieslar som kvalat in som Eu5 o Eu6.
Det är bara att skrota dom o låta de som köpt dom ta den ekonomiska smällen då de gjort ett bilval som är hälsovådligt för alla andra, särskilt barn, o börja åka kollektivt eller låna till en ny lätt modern bil med trecylindrig motor.

#22
2017-07-21 19:27

leo_1: Du glömmer att svenska myndigheter miljöklassat Euro5-dieslar och skattebefriat dem i fem år. Var ligger skulden tycker du?

#23
2017-07-21 19:27

Nåja, nu tror jag ju inte antalet cylindrar har så mycket med miljö att göra, men helt klart är det problem med NOX och det är ett större problem än CO2 som man låst sig till.

#24
2017-07-21 19:31

Att svenska myndigheter skulle granska Volvo, finns inte "på kartan"!

#25
2017-07-21 19:32

Här är information om tyska kartellen som pågått sen 1990-talet.

http://teknikensvarld.se/tysk-bilindustri-utreds-for-kartellverksamhet-4...

#26
2017-07-21 19:33

pinjong, givetvis hos våra folkvalda politiker som i sin okunnighet sett till att det blivit så här!
Nej, jag tror inte många hade räknat med det här, men nu är det som det är och då gäller det att göra det bästa av det.
Och vad är det?
Det går att styra utvecklingen väldigt effektivt via skattemedel, men åt vilket håll?
Vad ska straffas och vad ska belönas?

#27
2017-07-21 20:00

pinjong: Jag glömmer inte att svenska myndigheter miljöklassade Eu5 dieslar o skattebefriade dem i 5 år..Den dagen skålades det nog hos lobbyisterna på Volvo.. Näringsminister var då Annie Lööf, Centerpartiet, som man lurade trosorna av.

Det orsakade då ökad lönsamhet hos Volvo till stor skada för miljö och våra barn.

Själv blev jag väldigt förbannad o ser rött när Lööf numera "skall värna miljön"

#28
2017-07-21 20:18

leo_1; Det kan ha varit så att Annie Lööf agerade utifrån den rådande kunskapen vid tidpunkten för dåtidens politik. Fortfarande är dieselmotorn i mänsklighetens tjänst men de farliga baksidor som existerar måste givetvis undvikas. Det finns olika sätt för detta och jag tror att teknik löser problemet. Men det är bråttom. Riktigt bråttom. Tills vidare kan man frivilligt avstå från att köra sin äldre dieselbil i storstaden. Inget svårt val just för mig.

#29
2017-07-21 20:19

Alla som levde i Tyskland på medeltiden dog.

#30
2017-07-21 20:19

Med tanke på att man så fort hittade en lösning på problemet så misstänker man ju att programvaran fån Bosch kan vara inblandad. Det känns som att man börjar nå vägs ände med fossildriva motorer.

#31
2017-07-21 20:49

Jag tror att lyssna på/läsa om allt tjat om att dieseln är så farlig ökar risken för förtida död mer än själva dieselavgaserna...

#32
2017-07-22 00:39

Hur vore det om man som biltillverkare gjort rätt från början eller var det tekniskt omöjligt?

#33
2017-07-22 08:10

John biltillverkare vill ha vinst, kan man fuska sig till vinst så gör man det.

#34
2017-07-22 08:22

Får väl tjata om det en gång till: "All teknik är i princip en fråga om ekonomi".

#35
2017-07-22 11:28

Några skriver balanserade inlägg, som pinjong, och så har vi de som kör med hjärndöda "skämt".

När jag var grabb hade vi minsann inga säkerhetsbälten. Lillsyrran kurade gärna ihop sig på hatthyllan. Och vi överlevde allihop!
Det finns märkligt nog de som resonerar på det sättet oavsett objekt.

Ni som nu går till aggressiv attack mot diesel, vad tyckte ni för fem år sen?
Själv trodde jag starkt på diesel. Jämnare dragkraft och lägre förbrukning. Enligt vissa uträkningar skulle det löna sig även om man åkte kortare sträckor, åtminstone med några modeller. Men räknar man ihop skatt, högre inköpspris, dyrare service, kostnaden för Adblue och liknande, så blir inte dieseln så billig ändå om man inte kör långa sträckor varje år.
Att man först nu fokuserar på kväveoxiderna är märkligt. Partikelutsläppen är förstås också viktiga.
Sammantaget tycker jag nu att dieseln bör undvikas.
Men glöm inte heller direktinsprutade bensinare.

#36
2017-07-22 11:29

Det är då själva fan att man fortfarande inte kan göra normala radbrytningar!
Det inlägg jag skrev nyss var tydligt och välbehövligt uppdelat i stycken.

#37
2017-07-22 11:43

@Roy: det kan löna sig att prova olika browsers. Jag kan göra styckesindelningar när jag skriver hemma, som nu.

Men inte när jag skriver från jobbet -- fast då använder jag ändå Firefox på i båda fallen. Ett mysterium. Från mobilen (iPhone) blir det aldrig radbrytningar. Chrome, Explorer, Safari kanske är bättre?

#38
2017-07-22 12:14

Hela dieselsvängen i Sverige och EU handlar ju om att försöka minska skatteffekten på bränsle. Staten kan snacka om att det var för miljön, men det är ju bullshit. I princip ingen bilägare skulle köra på diesel om det inte vore för att det är gynnsamt ur skattesynpunkt. Och nu när EU fått CO2 som högsta prioritet lär ingenting ändras, några stora förbud mot diesel kommer alltså inte i EU.

#39
2017-07-22 16:44

Här anser jag att Vidstige har helt fel. Min C3 Picasso har med dieselmotor högre skatt än bensinaren (jag har inte miljöbilsvarianten). Min kostar mig över 2000 kr om året i skatt, om skattem var viktig hade jag inte köpt diesel. Men det som var viktigt för mig var låg förbrukning, körbarhet och utvecklingen av biodiesel. Jag kör över 2 000 mil om året. Här på landsbygden i Mellansverige finns det många som har kombinationen diesel och större bil, SUV eller minibuss och 7 av 10 har dragkrok.

#40
2017-07-22 17:42

Roy
Klart som sjutton man inte kan inlägg på allvar med utspel om att 500 kommer dö av dieselavgaser. Särskilt när det saknas faktisk grund för det påståendet.

Vidare antar jag att bilvänner här är som folk med jakt efter perfekta dieten. Ena stunden är det LCHF eller chipsdieten eller vattendieten. Fast här handlar det om diesel, bensin, etanol och el. Vilken trend ska folk tycka bäst om just nu?

#42
2017-07-22 19:28
#43
2017-07-22 19:35

http://www.svt.se//nyheter/utrikes/professorn-dieselavgaserna-skadar-bar...

Problemet med dödsfall o skador pga dieselavgaserna är att det inte "kommer att ske"
Det händer just nu! Därför är dieselboomen så olycklig.

#44
2017-07-22 19:43

@leo_1, du behöver läsa på. Direktinsprutande bensinmotorer släpper ut mer skadliga partiklar än dieslar. Det finns massor av olika typer av syntetisk diesel idag och utvecklingen går framåt. Biodiesel som sådan är alltså ingen garanti för renare avgaser, utan dess fördel är att den är CO2-neutral. Avgaserna kan man hantera med effektiv avgasrening, något som läkaren i din länks ovetenskapliga slutsats inte har tagit någon hänsyn till.

#45
2017-07-22 19:50

OM man kunde hantera dieselavgaserna Tex kväveoxider
effektivt via avgasrening skulle det vara gjort för länge sedan istället för att fuska o få böter på miljardbelopp..

#46
2017-07-22 20:01

Swemba. Det är lönlöst. Leo är bara ett nick med samma trollsyfte som en viss annan herre. Beteendet, skriftspråket och svenskan är mer eller mindre identisk så det är troligtvis samma person bakom tangentbordet. . MVH AL

#47
2017-07-22 20:27

@leo_1, du tror inte på utveckling och tekniska framsteg? Allt man kan göra idag och allt vi kanske kan göra i morgon skulle vi kunnat gjort tidigare, annars är det inte möjligt?
Höga utsläpp av NOx är en konsekvens av hög effektivitet i jakten på låga utsläpp av CO2. Med syntetisk diesel kan man lätt ändra på det förhållandet med gott samvete, även om man är klimatalarmist.

#48
2017-07-22 20:43

På bensinbilar blir det höga NOx-utsläpp med direktinsprutade bilar. Toyotas 1,2 Turbo är tex en bensinare med höga NOx-utsläpp.

På dieselbilar kan man med modern teknik och adblue nå lika låga NOx-utsläpp som bensinbilar utan direktinsprutning.

Varför man gjort som man gjort är ju till 100% en kostnadsfråga, det kostar 5-10000:- mer per bil att göra dem rena på riktigt.

#49
2017-07-22 21:04

Swemba, du minskar inte NOX speciellt mycket, kanske inget, med syntetisk diesel.
Kväveoxiderna kommer inte från bränslet.

#50
2017-07-22 21:23

Även om det är möjligt för ett fåtal att bosätta sig i citykärnor förstår jag inte varför man bor kvar där om man får barn. Någon slags självklart föräldraansvar borde väl föranleda en flytt till förorten. Lika självklart som att rensa barnets närmiljö från cigarettrök och vassa bordshörn.

#51
2017-07-22 22:42

@saabnisse, läs hela min kommentar så förstår du vad jag menar. Med syntetisk diesel kan man med gott samvete sänka förbränningstemperaturen och öka förbrukningen något.

#52
2017-07-23 00:49

Diesel slog igenom när SUV ökade, man använder diesel till att kunna köra större och tyngre bilar. Hade vi hållt kvar vid vanliga bilar tror jag utsläppen hade minskat. Jag menar en Octavia diesel drar knappt 0,4 liter/mil. Medan man tycker det är helt ok att köra runt med en SUV eller XC60 som "bara" drar 0,6 - 0,8 liter/mil med dieselmotor.

#53
2017-07-23 01:37

Swemba:
Du har helt rätt! Med Co2 neutral syntetdiesel tex HVO kan man öka bränsleförbrukningen något vilket leder till sänkt förbränningstemperatur och därmed minskade Nox utsläpp.

http://fof.se/tidning/2001/5/bensin-eller-diesel

https://www.nyteknik.se/fordon/professorn-for-dyrt-begransa-utslappen-63...

#54
2017-07-23 07:12

FoF artikeln är från 2001, skriven innan dieselboomen och stadsjeeparnas genombrott och är ett bra exempel på hur fel man då hade. Och en av förklaringarna till att vi nu står riktigt illa till med vår fordonsflotta! Många tunga personbilsfordon med hälsovådliga utsläpp, flest i storstäder, då de dessutom gick mode och status i detta bilval.
Nu har vi nya kunskaper och det kommer allteftersom att inte tillåtas användas i alltfler storstäder. Författaren av artikeln skulle i dag stå med skammens rodnad om man påminde henne idag.
Mercedes-Benz desperata åtgärd att återkalla över 3 miljoner dieselbilar för åtgärd till en kostnad på miljard invånare för att ev. Kunna stoppa kommande förbud mot att använda deras produkter i tyska storstäder. En katastrof för Mercedes.
Tyvärr kommer man ej att lyckas, då åtgärden kan jämföras med bagaren som glömt att tillsätta jästen i degen och kastade in den i ugnen efter brödet.
Volkswagen, som valde fuskvägen för att lyckas med konststycket att få sina dieselfordon att framstå som miljövänliga står nu med böter på miljard nivå! Fler skandaler följer. När skall svenska myndigheter, motormedia, politiker o konsumenter börja granska Volvo?

#56
2017-07-23 07:25

HVO diesel lösningen?
Knappast! Sänker Nox utsläpp med ca 9%.

https://www.energifabriken.se/branslen

#57
2017-07-23 09:05

Leo:
Anledningen till att dagens bilar har högre Nox utsläpp än för säg 10 år sedan är kraven / önskan att kapa Co2 utsläppen ännu mer från redan låga nivåer från tex dieselfordon. En dieselmotor har ca 25% lägre Co2 utsläpp jmf med motsvarande bensinmotor. Ju mer man sänker bränsleförbrukningen dvs ju magrare motorn går ju mer ökar Nox andelen i avgaserna.

Med ökad andel biomassa i dieseln tex HVO kan man således öka bränsleförbrukningen något och fortfarande få ännu lägre Co2 utsläpp eftersom HVO:n i sig kapar Co2 utsläppen med över 90% OCH nu kommer hemligheten / det positiva att Nox utsläppen MINSKAR i motsvarande grad! Utöver denna enkelt självkla metod att kapa Nox utsläppen finns även sk SCR katalysatorer som radikalt minskar utsläppen av gödande / försurande kväveoxid.

- Vi kloka dieselbilsägare måste dock acceptera att våra klimatsmarta dieselbilar tex min Toyota måste få dra lite mer bränsle i framtiden för att skona vår värld genom i första hand lägre Co2 dvs global uppvärmning och sekundärt lägre Nox utsläpp likaså.

#58
2017-07-23 11:56

Stoor, sluta låtsas att du kör en Toyota diesel. Toyota är smarta nog att fasa ut diesel sedan länge. Man har insett begränsningarna att nå framtida utsläppsnivåer av tex Nox. 2020 kommer man nog inte ens att sälja några dieselmotorer på Europamarknaden, om nu inte tyskbilindustri tillsammans med korrupta politiker kommit överens om annat för att rädda tyskbilindustri som satsat fel under minst två decenier. Och nu är man där man är.......

#59
2017-07-23 12:46

Snarare är det väl så att Toyota inte har klarat att konkurrera med egentillverkade dieselmotorer på den europeiska marknaden. Smartheten har väl visat sig i att köpa motorer från BMW då ur kommersiell synpunkt. Frågan är om BMW även kommer att programmera om "sina" motorer som sitter i Toyotabilar.

#60
2017-07-23 12:52

Pinjong.

Det är väl smart att köpa in motorer när man inte vill lägga egna utvecklingspengar på något som man själv inte anser är gångbart i framtiden. Man gjorde en bytes affär med BMW, där BMW fick tillgång till vissdel i Toyotas hybridteknik/bränslecell teknik. Men tro vad du vill hur det ligger till........;o)

#61
2017-07-23 13:36

Toyota tog fram en NOx producerande 1.2 turbo istället som är sämre än adblue dieslar avseende NOx.
Direktinsprutade bensinare har dessutom betydligt högre partikelutsläpp än moderna dieselmotorer.

#62
2017-07-23 13:20

Shogun, jag tror snarare att Toyota insåg att deras egna dieselmotorer inte hade den förfining som den europeiska marknaden krävde. De duger dock i Toyotas pickup och 4wd-modeller.

#63
2017-07-23 15:56

Ja, det är därför vi ser alla skriverier om framtidens bränsle diesel nu i dagarna. Och vad tyskbilindustri sysslat med, jo fusk! Det var en fin förfining de har dessa motorer. Och att flera märken sagt att man inte kommer att utveckla några nya generationer dieselmotorer, bla Volvo VW mfl, man följer alltså Toyota. Men som sagt tro vad ni vill......;o)

#64
2017-07-23 16:31

Shogun. Tror du virkelig at diesel er på vei ut i kort framtid, når både bmw og Mercedes har satset ca 15 milliarder hver seg på nye dieselmotorer og bensinmotorer, bmw har nå fått en ny serie motorer B37 B47 og B57 som er de mest brukte det er 3,4 og 6 sylindrede som erstatter N serien. Jeg har en kompis som jobber i bmw Norge og han sier at bmw komer til og produsere og levere diesel i de neste 15 år uten minsking heller økning. Tror du blir veldig skuffet hvis du håper på det, kjører du selv bensin så er du ikke noe særlig bedre vedrørende forurensing. Mercedes har nå utviklet ny motorserie der de går fra V til rekkesekser på både diesel og bensin, motorer som har veldig lavt utslipp.

#65
2017-07-23 16:39

ToRy, jag använder Chrome, men använde tidigare MS Edge med samma resultat.
Korta kommentarer, som denna, går att radbryta, precis som jag just gjort.

#66
2017-07-23 16:58

Saab experimenterade på 70-talet med en ångmotor som hade ett gäng cylindrar verkande vertikalt som längs kanten på en burk. De jobbade mot en vickplatta och växellådan var enkel med låga transmissionsförluster. Den skulle utveckla omkring 175 hk, vilket då var en hel del, men framförallt ha ett högt och konstant vridmoment från noll och uppåt. En ångmotor går ju att starta belastad. När bilen stod still, stod motorn still. Yttre förbränning har ju fördelen av att arbeta under konstanta förhållanden och kan lätt optimeras. (Gäller även Sterlingmotorn.) Förbättrade konvektorer skulle transportera bort värmen så effektivt att det skulle gå att använda ett slutet vattensystem utan problem. Det var visst vissa tätningsproblem (precis som med Wankeln).
Av detta blev det dock ingenting. Om det berodde på tekniska problem eller ekonomiska, vet jag inte.
Deras lösning med variabel kompression är fortfarande den elegantaste. Det fanns även en motor som skulle gå att köra med eller utan tändstift och som två- eller fyrtaktare.
Man kan undra hur många tekniker som nu ligger på det konservativa GM:s lagerhyllor.
Vi får väl sätta vår tillit till Christian Koenigsegg, men inte heller han tror ju på förbränningsmotorer i långa loppet.

#67
2017-07-23 18:06

Att Toyota valt bort diesel hos sina personbilar hänger enbart på ekonomin. I koncernens bussar och lastbilar, ett bolag med nära 10 000 anställa, sitter det dieselmotorer. Det var till och med utveckling av dieselmotorer som man pysslade med från början. För er som vill veta mera, gå in på http://www.hino-global.com/products/diesel_engines/index.html, och läs själva. Även Shogun kan kolla närmare, om han nu inte som vanligt väljer att blunda och hålla från öronen samtidigt. ;-)
MVH AL

#68
2017-07-23 18:17

Karuseller och gungor som vanligt......;o)

#69
2017-07-23 18:30

Så Shogun. Allt innehållslöst snack om folks väl och ve gäller då inte längre, eller?
Toyota både bygger och utvecklar dieselmotorer i mängder och det har man gjort under lång tid. De säljs världen över, också i Europa, trots att Toyota är så miljömedvetna.

Miljösamvetet sträcker sig hel vägen till plånboken. Toyota gör det man tjänar på vilket härmed visats.

Nu skall Shogun bara läsa in sig på företagets övriga delar så kommer han upptäcka andra saker, också de på tvärs med hans påstående här i trådarna.

MVH AL

#70
2017-07-23 19:07

En bil är en bil, en buss/lastbil är en buss/lastbil. Karuseller och gungor......;o)

Vad krävs för att en del ska förstå? Varför kommer vissa märken tex Volvo inte utveckla någon mer ny generation dieselmotorer till personbilarna? Om inte nu tyskbilindustri tillsammans med korrupta politiker ser till att reglerna ändras i EU vad gäller diesel, så Volvo/Geely ändrar sitt beslut att ev sluta utveckla ny generation dieselmotorer och göra det när tyska konkurrenter ev fortsätter för att rädda tyskbilindustri som satsat på fel häst under lång tid och även tvingas fuska och lura både myndigheter och kunder. http://www.vibilagare.se/nyheter/volvo-och-geely-startar-nytt-samarbete

Vad gäller Hino/Toyota lastbil/buss så kommer de sannolikt vara drivna av bränsleceller i framtiden, inte diesel. Likaså Volvos lastbilar/buss. Inga mer karuseller och gungor nu som förvirrar folk som inte har huvet på skaft.....;o)

#71
2017-07-23 19:24

Man ska nog inte dra alltför stora växlar på det faktum att biltillverkare slutar att egenutveckla dieselmotorer. Det är sedan flera decennier en stark trend att köpa färdiga system av olika slag på den globala marknaden. Volvo har haft motorer med bakgrund i Tyskland, Frankrike och Japan under huven genom historien. Just nu verkar Tyskland, trots det som hänt, ha de starkaste musklerna och viljan när det gäller dieselteknik. Att kapital är billigt spelar också in förstås.

#72
2017-07-23 19:26

Shogun. Jeg skjønner at du vet er informert dypere innsatt i dette en vi andre vedrørende dieselmotorer/teknologi. Da synes jeg du skal skrive et brev til Mercedes og bmw så de ikke bruker mer penger og ressurser på håpløse invensteringer noe må jo du vite som ikke de vet, de blir nok takknemlige for info. Jeg er helt imponert

#73
2017-07-24 07:41

Fast det är inte poängen Shogun. Den är fortfarande att Toyota precis som Volvo inte gör något annat än en affärsmässig bedömning i fallet dieselmotorer. Samma som man nu gjort med elbilen (som man sent omsider satsar resurser på). Man ger sjutton i folkhälsan, ty då skulle man inte producera bilar alls och allra minst med bensinmotorer (med bensen).
Toyota både bygger, utvecklar och saluför dieselmotorer. Tvärtemot vad du påstår. Man har 10000 anställda som håller på med det till ett värde om nära 100 miljarder kronor varje år.

Det är alltså märkligt att Toyota, som ju enligt Shogun valt bort diesel på grund av utsläpp, tydligen både använder och säljer just dieselmotorer. Är det inte en smula motsägelsefullt?

Toyota vill tjäna pengar. Försök förstå det nu.

Och visst satsar även Hino på utveckling. Läs på så ser du var man lägger sitt investeringskapital. Sedan är du välkommen att skriva ut det här. Men det blundas och hålls nog för öronen nu igen;-).

MVH AL

#74
2017-07-24 12:21

Detta du låtas veta mer än jag har jag vetat i många år......det är en kombination av att tjäna pengar och en fråga om miljö. Toyota är inga klåpare må du tro i jämförelse med många andra.....äras den som äras bör då! Diesel är fel spår, det kostar tyskarna multum nu att man valde fel spår sedan många år tillbaka. Nu förlorar de pengar pga det, smart? Nej inte om du frågar mig.....

#75
2017-07-24 12:38

Så om du nu känt till Hino sedan många år ter sig din hållning som än mer anmärkningsvärd. Men det var på tiden att du kan erkänna att Toyotas produktstrategi handlar om lönsamhet och inte om att man värnar om miljön. Låt denna tankeställare sjunka in nu och ha det även i åtanke i fortsatta kommentarer.

Och förresten. Diesel är fortfarande bättre än om motsvarande trafikarbete utförs med bensin. Men det har du nog förstått vid det här laget. MVH AL

!

#76
2017-07-24 13:07

Raphael, du är väl snarare ett undantag i dina skäl att skaffa diesel. För nästan alla andra skulle jag säga så är dom lägre bränslekostnaderna jämfört med bensin huvudskälet. Ja förvisso, det kan ju faktiskt gälla dig också biodiesel eller inte. Låga bränslekostnader ger en stor frihetskänsla även om det inte alltid är så lönsamt ekonomiskt totalt sett.

#77
2017-07-24 23:30

Kan du inte läsa? Jag säger att det är en kombination av lönsamhet och miljö, jag har inte erkänt något för dig, varför skulle jag det? Finns inte på kartan. Du och några till lever i en egen värld om diesel och dess effekter, men ni är ganska få och inget att bry sig om som vanligt. Det brinner runt om er vad gäller diesel, ser och hör och märker inget i sin egen lilla bubbla. Tyskarna önskar nog inget hellre nu att man satsat annorlunda. Snaran dras åt sakta men säkert, vilket är bra. Dieseln är död. Framtiden är elektrisk och hybrid, inte alls svårt att förstå. Och därtill lönsam......

#78
2017-07-25 00:09

Jodå Shogun. Läsa är precis det jag kan. Exempelvis kan jag läsa i Toyotas egen koncernredovisning att man både bygger och utvecklar dieselmotorer, tvärt emot vad du skrivit här i trådarna under de senaste åren. Och anledningen till att Toyota gör det stavas lönsamhet, vilket personbilarna från koncernen för övrigt inte kan uppvisa i Europa (-1,6%). Men Shogun kan säkert utveckla hur han får det till lönsamhet. I min och koncernledningens ögon går man back, kopplat till minskade marknadsandelar och brister i produktutformningen. Hybriden har inte kunnat konkurrera i Europa. Och det är inte konstigt eftersom de inte har tillräckliga prestanda. Angående diesel eller inte så bygger sådana resonemang på att man kan erbjuda marknaden substitut. Och det har som vi kunnat se Toyota helt misslyckats med (=tappat 1/3 av sin försäljning). Men visst är framtiden elektrifierad. Det är därför Toyota äntligen börjat utveckla en egen elbil (och därför sålt av sitt innehav i Tesla med god förtjänst). Men att man skulle sluta med dieselmotorer kopplat till att man helt plötsligt tycker synd om miljön, det är att blunda för verkligheten. Man tänker precis som alla andra med plånboken, inget annat. Det är dags att du lär dig det nu. MVH AL

#79
2017-07-25 10:40

"Det är därför Toyota äntligen börjat utveckla en egen elbil (och därför sålt av sitt innehav i Tesla med god förtjänst)."

"äntligen börjat att utveckla sin egen elbil", jaha du har de börjat nu? Var har du befunnit dej de sista 30-40 åren?

Miljötänk och plånbok går hand i hand, det är det nya sättet att tjäna pengar på i framtiden, det har Toyota fattat för länge sedan och satsar på att få en sådan profil med sina produkter. Lär dej det nu.

Sedan behöver du inte låtsas att du vet mer än mig om att företag gör vinster och att det är nödvändigt, du gör dig återigen bara löjlig och framstår som en besserwisser igen, lär dej det nu. Och det är inte något jag uppfattar som positivt och ödmjukt......tvärtom.

#80
2017-07-25 10:30

Fast en anledning till att du upplever saken så Shogun hänger nog ihop med att du sitter och skriver ner diesel under parollen att det skall framställa ditt favoritmärke (hur man nu kan ta det personligt) i bättre dager. Helt utan att tänka på att Toyota säljer dieselmotorer för miljardbelopp varje år. Har du förresten kollat hur mycket Toyota investerar i nya dieselsnurror än? Angående elbilar har Toyota väntat längre än konkurrenterna och det man fått fram hittills är inget som imponerat på ledningen. Men det är ju därför man har en utvecklingsavdelning. Och tyvärr går alltså Toyota back i Europa, med stora försäljningstapp i EU/EFTA är det helt uppenbart att en ylande drivlina till hybrid inte är ett substitut till en stark (fyrhjulsdriven) diesel. Det är marknadens dom. Profil? Menar du att man övergivit sitt kärnvärden om problemfri och hög kundanpassning? Eller försöker man bredda sig? I så fall har ju även den strategin misslyckats. Ett problem som Toyota har är att man är för inriktade på USA. Hittills har inga amerikanska bilprodukter blivit en framgång i EU och Toyota är inget undantag. Hybriden bekräftar just det. Kunderna har andra preferenser, med eller utan tendentiös propaganda från en självutnämnd talesman för märket uppe i Norden. ;-) MVH AL

#82
2017-07-25 11:03

Jo jag har både läst och framförallt förstått vad jag läst, både i Toyotas koncernredovisning, ledningens uttalanden och allehanda "undersökningar". Där är skillnaden mellan oss, jag blundar inte och håller för öronen samtidigt;-).

Men vi behöver inte fortsätta diskussionen. Toyoga bygger och producerar dieselmotorer som aldig förr. Det är fakta.
MVH AL

#83
2017-07-25 20:44

Shugun. Det meste som A.L har skrivet ned her er ikke så langt fra virkeligheten som du sier, men er nok så tett på sannheten som det kan komme, det går ikke å stikke hodet i sanden fordi det ikke er det du vil lese pga det går mot det du håper å tror på. Å tro er ikke det samme som fakta, fakta er de parameter som eksistere i dag, tror du virkelig at store bilkonserner som Mercedes og BMW investerer mange milliarder hver seg på ny motorteknologi for så å skrote det til neste kvartal? Nei de bruker ressurser på ny teknologi vedrørende dieselforbrenning fordi de vet at det kommer til å fortsatt eksistere de neste 15 år og at de vil optimalisere det på beste måte for deg og meg. Jeg kan love deg at de store konserns vet mye mer om framtiden vedrørende dette en du og jeg og a.l, forskjellen mellom oss er at jeg tar til meg logikken av dette og ikke kaster det på båten pga trass og at det ikke passer meg. Toyota gikk in i en deal med bmw om dieselmotorer til sine biler fordi da slapp de og investere mange milliarder til egen motor, noe som var veldig smart, de fikk da ta del i en topp moderne motor uten egen ressurs, i Norge så selges det per i dag mange nye toyotaer med bmw diesel. Jeg leser og tar til meg mye om ny teknologi og forkaster det aldri bare for det ikke passer meg, det er en del som jeg har blitt overrasket over, noe jeg ikke har trodd på men som er riktig, jeg kan ikke fornekte det hvis det stemmer, hvis en prøver å ta ting inn over seg som er fakta, er det enklere EN å fornekte det og da blir en mer riktig innsat i ting

#84
2017-07-26 11:21

Karuseller och gungor, det är skillnaden. Som inte alla förstår....

#85
2017-07-26 15:12

Nej skillnaden ligger i att du konsekvent förnekar data som strider mot din ideologi Shogun. Om du bara för en enda minut kunde släppa på skygglapparna skulle vi faktiskt kunna ha mycket glädje av varandra.
Toyota har affärsintressen i dieselmotorer. Att man inte erbjuder dem i sin personbilar Europa var ett stort taktiskt misstag som kostat bolaget både pengar som marknadsandelar. Men man prioriterar förmodligen de marknader där man är lönsamma, och så får Europa gå som det går. Det är alltså inte relaterat till någon miljöhänsyn, lika lite som att återkallelserna har något med ansvar att göra. Det är fortfarande affärer det handlar om.
MVH AL

#86
2017-07-26 17:49

Fortfarande är det karuseller och gungor som diskuters två helt olika saker, bilar och bussar/lastbilar. Så rådet att satsa på dieslar måste ju vara hål i huvudet som jag sagt tidigare nu när "alla" sitter med skägget i brevlådan vad gäller diesel här i Europa och även USA. Det rådet har nog inte Toyota tagit till sig, de har haft rätt hela tiden om diesel och satsat på hybrider istället. Annars hade man varit i samma situation som tyskarna är nu med dieselmotorer. Toyota visste att denna dag skulle komma. Så sluta ge korkade råd till världens största biltillverkare som har kunnigt folk som jobbar med detta vadsom är gångbart eller ej i längden.

#87
2017-07-26 22:27

Toyota har mycket riktigt låtit bli diesel till personbilar eftersom det inte har varit lönsamt givet den förhållandevis blygsamma volym de skulle sälja. Det har fortfarande inget med miljön att göra utan handlar om affärer. Det är garanterat ett beslut som de analyserat fram och tillbaka. Och det som var fel var givetvis att man inte köpte in lösningen externt. Istället erbjöd man kunderna en hybrid varvid 1/3 övergav märket i EU/EFTA. Europadivisionen går därför med förlust. Att det som sagt skulle handla om miljön, såsom Shogun klistrat ner detta forum med, får bokföras under posten bedrägeri. Det handlar nämligen inte ett dugg om miljön (eftersom man fortfarande tillverkar dieselmotorer). Diesel är nämligen minst lika bra som en bensinare (och bättre på flera sätt). Det handlar om att till lägsta möjliga kostnad kunna sälja samma motoralternativ över hela världen.
Toyota har övergivit Europa. Det är uppenbart. Det är därför man förlorat försäljningen här. Dieseln hade varit lösningen på det. MVH AL

#88
2017-07-27 21:31

Liten oppdatering, Daimler har satt av 90 milliarder til ny motorteknologi 90 milliarder!!!! De har nå kommet med de første 3 liter rekke 6ern av diesel og det samme med bensin, det forteller meg at bensin og diesel kommer til å eksistere i mange 10 år til, på sluten av artikkelen så står det skrivet om milliard satsinga vedrørende motorer. http://www.tv2.no/broom/9250987/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.