Bild
Nästa artikel
Nyheter

Turkisk Saab 9-3 på G

Publicerad 16 oktober 2015
Saab 9-3 byter namn och land.
Trollhättanbaserade Nevs ska utveckla en folkbil tillsammans med den turkiska staten.
Samarbetet med turkiska forskningsrådet Tübitak som offentliggjordes på en presskonferens idag innebär att Nevs kommer att hjälpa landet att ta fram en ”turkisk nationell bil”, som man kallar det i pressmeddelandet.

Nevs kommer att bistå med sin branschkunskap och enligt nyhetssajten TTELA har Turkiet har köpt vissa rättigheter till Saab 9-3 och ska ta över varumärket. Bilen kommer inte att heta Saab i framtiden. 

– Jag är mycket stolt över det här strategiska samarbetet. Turkiet kommer att vara en långsiktig partner och vi kommer båda att vinna mycket på detta. Med Turkiets satsning på eldrivna fordon så ser vi detta som ett viktigt steg mot vår vision att forma en mer hållbar framtid, säger Mattias Bergman, vd för Nevs.

Sedan tidigare har Nevs flera samarbetspartners i Kina. Bland annat fordonsföretaget Dongfeng, städerna Tianjin och Beijing och IT-företaget Teamsun.
 
Diskutera: Vad tycker du om samarbetet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2015-10-16 15:02
lsoderlund

Kul, de som även stod i pressmeddeladet för detta var att detta kommer att bidra till 100 nya tjänster hos NEVS, vilket är toppen.

#2 • 2015-10-16 18:28
GDS

Grattis Nevs!
Tråkigt att Saab delvis konkurerades ut av fuskande Volksvagen som visade bättre siffror map förbrukning. Nu vet vi att det är bara toppen av ett isberg av fusk som VW ägnat sej åt. Fy så arg man kan bli!

#3 • 2015-10-16 18:45
nef

En sorgens dag för Fredrik Reinfeldt..! :-o

#4 • 2015-10-16 20:26
masse_th

Nevs verkar uthålliga. De ger sig inte! Ett gott tecken. Det verkar lovande. Lyckönskningar!

#5 • Uppdaterat: 2015-10-16 20:55
saabnisse

Kanske är det ett sätt för kineserna att få in en fot i Turkiet.

#6 • 2015-10-16 21:28
Rålle G.

Låter ytterst diffust. ”Turkisk nationell bil”, va?

Men om det ger pengar till Nevs så varför inte...

#7 • 2015-10-17 16:49
LC4ever

Jag gav upp SAAB efter alla problem.
Bytte till VAG och har aldrig haft några problem.
Alla VAG dieslar har dragit precis enligt manual.
Mina SAAB-dieslar drog 20-30% mer än vad de skulle.
Säger bara grattis till er som lyckats få tag på bra SAAB 9-3, mina föll sönder.
Efter 3år och 10000mil var de helt slut.
Nä, hoppa inte på VW, för något sämre än SAAB har jag aldrig haft.
Och alla tillverkare fuskar!

#8 • 2015-10-17 17:48
Diesel

Som ett svar till milkylainen om man ska göra en rättvis jämförelse så har 2nd gen Saab 9-3 närmast okänslig styrning om man jämför med BMW E90. Om man kollar på dieselfronten så är Fiatdieseln 1.9 TiD hopplöst trött och törstig om man jämför med Bmw:s N47 dieselmotorer (318, 320). På drivlinefronten var Saab höpplöst efter sina tyska konkurrenter.
9-3 2nd gen är ingen dålig bil men med en gammal GM plattform från stenåldern så tror jag att NEVS kommer att misslyckas ännu en gång till på grund av att det finns så mycket bättre modernare konkurrenter.

#9 • Uppdaterat: 2015-10-17 21:33
Pajosv

Om fem år ska den turkiska Saaben lanseras. Då är konstruktionen 17 år gammal. Visst, ska den bara säljas i Turkiet så kan det kanske funka... Eller ska 9-3:an bara vara en grund som de ska bygga något nytt på.

#a • 2015-10-18 00:25
Diesel

Milkylainen jag kan inte hålla med om att styrningen är okänslig i vw-koncernens bilar, Passat B8 som jag kör nu har hastighetsberoende servo. I låga farter i stan är styrningen lätt och i högre hastigheter på landsväg och motorväg styvas styrningen upp, det funkar riktigt bra. Angående styrningen i F10 ska jag inte uttala mig för jag har kört denna bil för få gånger för att kunna göra en rättvis bedömning.
När det gäller väggrepp och spårstabilitet är Audi A4 och A6 betydligt bättre än 9-3 och 9-5.
TTiD 1,9 eller fiatdieseln är ingen dålig motor men jag tycker att BMW:s N47 dieslar och Mercedes dieslar är piggare och har en trevligare gång.
ZF 6HP26 och ZF 8HP tycker jag är en trevligare automatlådor än den sexstegad Aisin-lådan som sitter i 9-3:än. ZF-lådorna växlar silkeslent och snabbt medan Aisin-lådan laggar mellan växlarna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.