Bild
Nästa artikel
Om tre år ska en eldriven suv rulla ut från den gamla Saab-fabriken i Trollhättan.
Iconiq Motors visade eldrivna modellen Seven på bilmässan i Shanghai.
Nevs och Iconiq Motors utvecklar en bilplattform tillsammans, bland annat ska den utgöra grund för Seven.

Trollhättans el-suv kommer 2020

Nyheter

En eldriven suv på ungefär fem meter. Det är vad Nevs planerar att tillverka i Trollhättan med start 2020. Bilen får en kusin i en kinesisk minibuss.

Nu kan Vi Bilägare berätta nya detaljer om Nevs framtidsplaner.
 
Företaget som köpte Saabs konkursbo 2012 ska utveckla en ny bilplattform tillsammans med nystartade kinesiska tillverkaren Iconiq Motors.
 
– Vi har bestämt att vi ska utveckla bilar tillsammans på vår arkitektur, säger Mikael Östlund som är kommunikationschef på Nevs.
 
– På så sätt kan vi dela kostnader och ta in deras tekniska kunnande. Det blir win-win när vi kan jobba tillsammans.
 
Tekniken bygger på den så kallade Phoenix-plattformen som Saab började utveckla innan konkursen.
 
– Den togs fram av Saab Automobile men vi har utvecklat den vidare i flera steg, säger Mikael Östlund.
 
Tanken är att Nevs och Iconiq Motors ska ta fram egna modeller baserade på samma grundstomme.
 
Nevs bilar ska tillverkas både i Trollhättan och i fabriken som håller på att färdigställas i kinesiska Tianjin. Där ska också Iconiq Motors bilar byggas.
 
– Deras första bil börjar produceras 2019 i Tianjin och vår egen 2020. Då kommer vi också starta produktion av vår bil i Trollhättan, säger Mikael Östlund.
 
Iconiq Motors debutbil blir en eldriven minibuss/flexbil med åtminstone 40 mil i räckvidd. Den kommer att säljas i två utföranden med fyra eller sex sittplatser.

Eldrivna modellen Seven är den första bilen från Iconiq Motors.

Nevs första bil blir också eldriven men får i stället en högbyggd suv-kaross.
 
– Det blir något åt det hållet, säger Mikael Östlund och fortsätter:
 
– Det blir en rätt stor bil. Vi kallar den för en ”commuter” (pendlarbil) i E-segmentet. Längden kommer att ligga på ungefär fem meter. Det finns inte riktigt något motsvarande på marknaden.
 
Innan de nyutvecklade bilarna blir aktuella ska Nevs tillverka en eldriven version av gamla Saab 9-3.
 
– Just nu håller vi på att bygga färdigt fabriken i Tianjin. Byggnaden ska stå klar till sommaren. Då börjar vi sätta in monteringslinor och sådant. Sedan börjar vi producera 9-3:an i uppgraderad elversion. Vi räknar med att leverera de första bilarna till kund under nästa sommar, säger Mikael Östlund.
 
Underredsmoduler ska sättas ihop i Trollhättan för att sedan skeppas till Kina.
 
Eldrivna ”Nevs 9-3” kan komma att säljas i Sverige men det är inte bestämt ännu.
 
– Vi kommer nog kunna erbjuda den till marknaden här också men det är inte vårt primära mål, säger Mikael Östlund.
 
Diskutera: Vad tycker du om Nevs planer?

Kommentarer

#1
2017-04-27 13:49

Ologiskt - att börja tillverka en helt ny bil på två ställen samma år - 2020. En "biljätte" skulle möjligen klara det, men inte ett företag av NEVS storlek och brist på historik/erfarenhet.
Kan - möjligen - skeppa plåtar, men måste ha två karossfabriker, målerier och monteringsfabriker. Tianjin är ju under uppbyggnad, men Trollhättefabriken samlar spindelväv.

#2
2017-04-27 17:50

Det är nog för bra för att vara sant, möjligen att försöka mjölka staten på lite pengar, som Kanadensarna gjorde i Pajala,där rullade många skattekronor ut ur landet och som vanligt snodde direktörerna åt sig en del millioner.

#3
2017-04-27 20:07

Ja han lyckades ju blåsa staten (oss) på en hel del kulor med sitt lyckade(?) etanolproduktion i Härjedalen.
Eller gav det någon vinst?
Jag menar alltså mr Jiang.

#4
2017-04-28 18:13

Ser du som Toyota har haft ett finger med i designen..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.