Bild
Nästa artikel
Transportstyrelsen vill skärpa reglerna i miljözoner

Transportstyrelsen vill skärpa reglerna i miljözoner

Nyheter

Föreslår att bilar som inte får köra i vissa stadsdelar inte heller tillåts att parkera där.

I nuläget finns på flera håll miljözoner som stänger ute bussar och lastbilar och 2020 kan de kommuner som vill införa miljözoner ämnade för personbilar. 

Transportstyrelsen har inför detta fått i uppdrag att komma med förslag på vad som kan göras för att reglerna för miljözoner ska efterlevas.
Ett förslag är att fordon som inte får köra in i en miljözon inte heller ska tillåtas att stanna eller parkera där. På så sätt kan obehöriga bilar kontrolleras och bötfällas även när de står stilla. Detta arbete skulle kunna utföras av vakt- eller parkeringsbolag som anlitas av kommunerna. 

– Kommuner har ett egenintresse av att säkerställa att de som kör i miljözoner följer reglerna, och vi tror att kommunerna kommer att prioritera övervakningen i högre grad än vad polisen har möjlighet att göra. Vi bedömer därför att förslaget bidrar till utökad övervakning och i sin tur god regelefterlevnad, säger utredare Kristofer Elo på Transportstyrelsen.

Diskutera: Tror du att reglerna för miljözoner kommer att kunna följas på ett bra sätt?
 

Taggar: Nyheter
Miljözoner

Klass 1: Finns idag, gäller endast tunga fordon. 

Klass 2
Från 1 januari 2020:
• Bilar med kompressions-tänd motor (diesel, elhybrid, laddhybrid) i Euro 5 eller bättre
• bilar med gnisttänd motor (bensin, elhybrid, laddhybrid, fordonsgas, E85) i Euro 5, eller bättre
• Elbilar
• Bränslecellsbilar

Från 1 juli 2022:
• Bilar med kompressions-tänd motor (diesel, elhybrid, laddhybrid) i Euro 6
• bilar med gnisttänd motor (bensin, elhybrid, laddhybrid, fordonsgas, E85) i Euro 5, eller bättre
• Elbilar
• Bränslecellsbilar

Klass 3
Från 1 januari 2020:
• Elbilar
• Bränslecellsbilar
• Bilar som kan drivas med fordonsgas i Euro 6

Källa: Transportstyrelsen

Fakta: Utsläppsklasser

Klassningen sker avseende utsläppsmängd av koloxid, kolväten, kväveoxider och partiklar.

  • Euro 5 Från och med 1 januari 2011 var det obligatoriskt för alla nya bilar som såldes att uppfylla Euro 5.
  • Euro 6 Från och med 1 september 2015 måste alla nya bilar som säljs vara klassade enligt Euro 6.

För att se vilken utsläppsklass din bil tillhör kan du knappa in registreringsnummer på Transportstyrelsens hemsida.

Kommentarer

#1
2019-03-27 13:09

När ska de agera mot dem som kör med dubbdäck året om? Det, om något, är väl miljösvineri?

#2
2019-03-27 14:07

Har nån lagt en massa tid o pengar på ett ickeproblem ??

Om bilen inte får köra i zonen, är det svårt att stanna el parkera där.

#3
2019-03-27 14:35

Rikard, jo men det handlar ju om att inte behöva ta alla bilar på bar gärning och stoppa dem medan de kör - står de parkerade inne i en miljözon där de inte får köra kan man rilmligen dra slutsatsen att de körts dit och därmed kan man bötfälla dem också.

#4
2019-03-27 16:11

Hur ska men veta om en bil som inte får köras i en miljözon inte har transporterats dit av en miljöbil?

#5
2019-03-27 16:23

Vart kan man föra en bil som inte får vara i miljözon mera. Den blir ju stående på gatan där den var när regeln infördes. Man borde ha parkeringsplatser utanför miljözon och sedan kunna ta buss hem därifrån. Det är ju fråga om bilar som har minst 20 år kvar av sin livstid. Mina bilar blir alltid minst 30 år.

#6
2019-03-27 17:53

Vad är det för [Redigerat] på Transportstyrelsen som kommit på det här med miljözoner? Varför ska inte bilar som betalar den högsta fordonsskatten få köra över allt utan att bli bötfällda? Stänger man ute en del av Sveriges fordonspark, då ska de banne mej premieras med lägre fordonsskatt också. [Redigerat] Inte undra på att städer med miljözoner tappar turister. Jag har slutat att åka till Norge t.ex. då de hela tiden tar betalt vid sina vägtullar. De vill inte ha turister, samma är det i Stockholm, Göteborg m.fl. städer.

[Inlägg redigerat: Håll dig borta från påhopp!//Deeds]

#7
2019-03-27 18:08

rattmuffen18: Skatt på bilar och bränsle har inget med miljö att göra. Det är främst ett verktyg för staten att pungslå stora medelklassen med normala bilar på pengar. Bilen är det enda transportslaget i Sverige som bär sina kostnader, flera gånger om. Tåg och flyg gör det inte. Så skatten på bil och bränsle går till annat i samhället. Inte miljö. Hade man värnat miljön så hade man tvingat fram syntetiska drivmedel för längesen. Det har riktig miljöeffekt. Nu är det bara fånigt... Högre kostnad på bil är bara högre kostnad, högre lön... osv. Karusell. Ingen riktig miljöeffekt.

#8
2019-03-27 19:17

Rattmuffen, de bilar som kostar mest i skatt kommer att få köra i miljözon 2, eftersom det är nya dieselbilar med hög förbrukning och med Euro6. Det gamla avgasmonstret betalar inte så mycket i årlig fordonsskatt.

#9
2019-03-28 09:05

jete, det finns en bra parkering för dina gamla bilar utanför staden. "Bilskrot" står det på skylten.

#10
2019-03-28 12:39

Tänk att vi måste betala för en "transportstyrelse" där "kraftfulla tag" mot bilar och motorcyklar premieras. De måste alltså visa att de gör något för sin lön. Svaret blir alltid olika former av förbud, fördyringar och framförallt sänkta hastighetsgränser. Tror det är dags för en rejäl lönesänkning för de på transportstyrelsen. Eller förresten lägg ner skiten

#11
2019-03-29 10:30

Håller med milkylainen. Dessa skatter och miljözoner är tämligen verkningslösa. De uppnår inte syftet, vilket är att folk ska köra mindre bil i innerstan. Istället så drabbar de dem som vill ta bilen in till stan men inte har råd med en elbil eller en Euro 6 bil. De välbeställda kan fortsätta att glida runt i sina Teslor och sina Euro 6 Range Rovers på Östermalm. Om man verkligen ville få bort biltrafiken så skulle man införa en komplett bilfri innerstad, med parkeringsmöjlighet i ytterkanten. Men inga partier har några sådana förslag. Istället så smalnar man av gator och breddar cykelbanor som ingen cyklar på. Jag tycker att antingen så låter man alla bilar köra i innerstan, eller så förbjuder man dem helt. Det här duttandet är helt meningslöst.

#12
2019-03-30 09:06

Ett vidrigt förslag!
Stakars de som bor där i sitt bostadsområde, då det blir förbjudet , både köra och parkera sina bilar som inte tillhör den godkända fordons gruppen.
Vad blir det för lösning för dom? Måste de flytta eller får de bidrag till att köpa en ny bil som så de får parkera vid sin bostaden eller?

#13
2019-03-30 10:47

Håller med Hultarn.
Ingen myndighet gör något åt att praktiskt taget alla bilar med dubbdäck fortfarande åker omkring här i Stockholmstrakten en halv månad efter förbud mot dubbdäck inträdde vilket gör att dammet från vägarna gör att man alltid får starta med att torka av vindrutan med torkarna för att kunna se ut ur bilen, och det är ändå inget mot att få dammet i lungorna.

#14
2019-03-31 08:12

Men snälla någon. Inte f-n är det dammigt pga att några få kör med vinterdäck. Hur kan man ens börja jobba med den tanken i huvudet och sedan inte slå bort den lika snabbt, baserat på dess totala absurditet???

#15
2019-03-31 20:57

Bara att hoppas att detta förslag hamnar i pappersskorgen

#16
2019-04-03 08:41

Det är egentligen inte biltypen som är problemet utan den totala mängden fordon. För att dra ner på koncentrationerna kan man öka trängselskatten. Att begränsa med förbud ger ingen direkt påvisbar effekt och kommer enbart vara dyrt att både administrera som operationalisera. Då är det bättre att använda de verktyg som finns - vilket också är vad utredningar inom området visar.

Ett annat alternativ är att främja samåkning. Många fordon har platser över när de körs inne i tätorter. Med smart mobil teknik och ekonomiska styrmedel (reducerad trängselskatt etc) kan detta motverkas.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.