Nästa artikel
Trängselskatten höjs
Nyheter

Trängselskatten höjs

Publicerad 29 december 2015
Trängselskatten i Stockholm höjs från och med årsskiftet. Samtidigt införs också trängselskatt på Essingeleden.
Den fjärde januari blir den första dagen med höjd trängselskatt i Stockholm. Då stiger beloppen med mellan en och 15 kronor, beroende på vilken tid man passerar stationerna. Samtidigt höjs maxbeloppet från nuvarande 60 kronor per dygn till 105 kronor.

Även Essingeleden kommer att beläggas med trängselskatt med förhoppningen att minska trafiken där i väntan på Förbifart Stockholm.

Mer information om ändringarna hittar du här.

Diskutera: Vad tycker du om trängselskatt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-12-29 09:17
trasten

Blir det inte fler bilar som kör genom stan nu?

#2 • Uppdaterat: 2015-12-29 09:24
Vidstige

Är nog bra med avgift som läget är nu på Essingeleden men samtidigt illa om det fuskas mycket. Inte heller rätt om utlandsregistrerade fordon slipper betala och andra undantag. Allas lika värde = ALLA ska betala lika mycket.

Tycker även det egentligen är fel att man tar pengar från bilister och lägger på annat än vägbyggen. Men samtidigt kommer detta ju innebära att man blir helt beroende av bilismen och deras pengar. En skön känga till det bilfientliga, tillväxtfientliga och framstegsfientliga partiet MP.

#3 • Uppdaterat: 2015-12-29 09:39
Styrbjörn

Bra, låt pengarna gå till kollektivtrafiken så vi på landet slipper subventionera eländet.

#4 • Uppdaterat: 2015-12-29 09:40
lsoderlund

Det jag kan tycka är det mest beklämmande är att det inte finns några alternativa vägar istället för Essingeleden. Att då belägga den vägen med trängselskatt är lite beklagligt då även dem som skall icke boende i Stockholm måste betala då de kör på en europaväg fast de enbart passerar den. Att ta vägen runt Mälaren, dvs via Eskilstuna, Arboga, Västerås, Enköping , Solna känns inte som ekonomiskt eller ekologiskt försvarbart.

#5 • Uppdaterat: 2015-12-29 10:17
Reverend Benny

Samma system som i Göteborg, man lägger det på de stora lederna och det är omöjligt att komma undan.
Jag anser det finns fördelar och nackdelar med tränsgselskatt, men ett par tydliga nackdelar i implementationen i Sverige är att mkt av pengarna går till drift av systemen samt att till stor del missat att utnyttja det som en vikig del i att påverka människors bilval.

Luften i Stockholm hade sannolikt blivit bättre om det nyttjades fler rena el-bilar och kanske plug-in varitanter och biogasfordon framför diesel eller bensindrivna fordon.

#6 • Uppdaterat: 2015-12-29 10:37
zipfer

Trasten, högst troligast kommer det bli så, jag själv kommer nog ta genvägen genom stan om det visar sig att trafiken flyter bättre där än på Essingeleden, tidigare har jag ställt mig i köerna på leden tack vare trängselavgiften, nu spelar det ju ingen roll längre, skiljer inte många kronor. Tyvärr finns ingen alternativ väg på minst 10 år.

#7 • Uppdaterat: 2015-12-29 13:41
Vidstige

zipfer, det där kan man på sätt å viss känna lite skadeglädje över. Hela idén med trängselavgiften var från början att minska trafiken i innerstaden. Nu kan det vara tillbaka till ruta 1 pga rätt korkade politiker och experter.

#8 • Uppdaterat: 2015-12-29 17:35
Optimus

Lite blandade känslor för detta med höjd avgift. Själv har jag mer eller mindre lagt av att köra bil till jobbet numer. Arbetar mitt i city. Dyrt och svårt att parkera plus vägtullarna. Men detta är som privatperson och med egen ägd bil. Jag har kört förmånsbil de senaste 20 åren, då ingår vägtullarna i förmånsbeloppet. Jag tror inte de som kör förmånsbil slutar med att åka bil till jobbet, det kostar som sagt inte något extra.
Skall det bli någon rejäl förändring på minskningen av bilköerna blir det nog till att ändra på förmånsbeskattningen också.

#9 • Uppdaterat: 2015-12-29 19:00
Stefan Eriksson

Tydliga signaler från Transportstyrelsen: I rusningstrafik underlättar vi framkomligheten för tjänstebilsåkare och bättre bemedlade." Fattiglappar" ska ställa bilen och åka kommunalt.
Förövrigt anser jag att bilskatten ska sänkas, vi har numera inte fri tillgång till Sveriges vägnät via bilskatten, dessutom har numera Transportstyrelsen utökat sina inkomster via trängselskatten.

#a • Uppdaterat: 2015-12-29 19:30
Vidstige

Optimus, jo jag kände kanske lite som du när man började med biltullarna i Stockholm. Stort finger till det fisförnäma innerstadsfolket och innerstaden som helhet. Är mycket snobbism där inne. Problemet för dom är att dom även behöver pengar från vanligt folk och att då biltullarna hindrar det.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.