Bild
Nästa artikel
Dessa långsamtgående fordon måste hädanefter in på regelbunden kontroll.
Dessa långsamtgående fordon måste hädanefter in på regelbunden kontroll.

A-traktorer måste besiktas

Nyheter

Den ombyggda fordonstypen A-traktor, i folkmun kallad EPA-traktor, måste hädanefter kontrollbesiktigas efter nytt regeringsbeslut.

A-traktorer är ombyggda bilar som har fått växlarna spärrade och en maxhastighet begränsad till 30 kilometer i timmen. Tidigare behövde de inte kontrollbesiktigas, men efter regeringens beslut om ändrade besiktningsregler ska även A-traktorer genomgå regelbundna kontroller:

”Bilar ombyggda till motorredskap (s.k. Epa-traktor) och bilar ombyggda till traktorer (s.k. A-traktor) ändras så att kontrollbesiktning ska ske första gången efter fyra år och därefter vartannat år”, skriver regeringen i ett pressmeddelande på sin hemsida.
 
Diskutera: Tror du att beslutet kommer att innebära färre A-traktorer på vägarna?
Taggar: Nyheter
Vad är en A-traktor?

A-traktor är en ombyggd bil och kallas ofta felaktigt Epa-traktor. Namnet syftade på låga priser och enklare kvalitet, efter lågprisvaruhuset EPA. Det är en bil ombyggd till motorredskap och är en äldre fordonstyp som inte längre går att registrera, men de gamla får fortsätta att rulla. Den principiella skillnaden är att A-traktorn ska vara ombyggd för en maxhastighet av 30 km/tim. Epa-traktorn ska vara konstruerad med ett visst utväxlingsförhållande (10:1). Inget av fordonsslagen behöver ha bilbälten. För att få köra A-traktor eller Epa krävs körkort med behörighet AM eller traktorkort. Minimiåldern är 15 år.
 

Kommentarer

#1
Leif R
2016-12-12 11:38

Ett välkommet beslut !

#2
Hubbabubbabubben
2016-12-12 12:05

Förbjud dem helt. Finns inte en epa som bara går 30kmh

#3
Hackenbush
2016-12-12 12:10

Att besiktiga dem är ett bra beslut för de vistas ju i trafiken som alla vi andra bilister.
Att förbjuda dem är ett dumt förslag. Om ungdomen intresserar sig för A-traktorer och lär sig meka och göra underhåll på sitt fordon så betyder det att de kanske håller sig undan annat bus och droger.

#4
L. Mäkinen
2016-12-12 13:05

I min avkrok verkar de främst möjliggöra att de unga tar sig mellan olika aktiviteter utan att föräldrarna kör dem dit de ska. Det finns ett behov av dem, men precis som med snabbare fordon verkar det rimligt med besiktning ibland.
Visst var det väl 1975 som EPA-traktorn slutade registreras och A-traktorn kom?

#5
Lasse J
2016-12-12 13:33

Stämmer. Epa traktorn var dessutom ett rambygge utan fjädring baktill. Fick till en början framföras högst tjugo km/tim på landsväg, vilket senare höjdes till trettio. Kunde i princip ha mycket hög toppfart då enda begränsande krav var utväxling motor- drivhjul tio till ett. Detta fungerade väl på 30- och 40-talen då motorernas maxvarv var betydligt lägre, men i och med att man började bygga på gamla Volvo Duettchassier så fick man tillgång till en piggare högvarvig motor och då blev det mer fart på skrotet.

#6
L. Mäkinen
2016-12-12 14:52

Jag åkte med en bekant i en EPA på 80-talet och kombinationen stel bakvagn, hög däckssida och lågt lufttryck gav vad man kan kalla för spännande vägegenskaper. Inte lät B20:n trevligt med konstant högt varvtal heller.

#7
JorgenE
2016-12-12 15:18

Hipp hipp....... HURRA !!!!

#8
daem0n
2016-12-12 15:30

Cyklar måste också kontrollbesiktigas. Jag är trött på galna cyklister som kör mer än 30km/t, speciellt på nedförsbackar...

#9
Vidstige
2016-12-12 15:42

Är väl mer rimligt att förbjuda dessa så kallade fordon nu, av trafiksäkerhetsskäl och miljöskäl.

#10
Denver
2016-12-12 16:36

Mycket bra, då kommer många av dessa skrothögar att försvinna från våra vägar. Ser ofta att dom kör mycket fortare än tillåtet. Har sett en köra i cirka 90 km/h.

#11
rover_micke
2016-12-12 16:48

Bättre med en A-traktor som är baserad på en vanlig bil istället för de rappliga och osäkra mopedbilarna.
Nu kanske fler av dem kommer att gå lagligt.
Tänk på ungdomarna på landsbyggden!

#12
trickar
2016-12-12 17:01

Äntligen har man vaknat, jag ser dagligen sk epatraktorer som framförs alldeles för fort på allmän väg i min omgivning.

#13
Eric H
2016-12-12 22:14

Besiktning på fordonen?
..hade hellre sett besiktning av förarna...
Vi har en EPA i trakten som drar omkring i 80-90 på vägarna...

#14
a128
2016-12-12 17:45

Ett bakslag för bilägarna

#15
Hubbabubbabubben
2016-12-12 17:46

En epa som går 30 ska göra det på typ max varv. Hur ofta kör man om en epa som gör det? Aldrig.

#16
S-E S
2016-12-12 18:42

Det kommer nog med tiden att finnas fler lagliga på vägen.

#17
systembolaget
2016-12-12 20:22

det var på tiden bättre sent än aldrig.

#18
saabnisse
2016-12-12 21:48

Naturligtvis är det bra med besiktning av A-traktorer, det kommer definitivt att minska antalet, men säkert kommer många obesiktigade att fara runt på vischan i fortsättningen.
Men det är märkligt att man efter alla år med obligatorisk fordonsbesiktning ännu inte kommit på att det skulle behövas en återkommande förarbesiktning.
Inte varje år förstås, men kanske en enklare genomgång med läkarintyg vart femte eller tionde år?

#19
klaus.lindqvist...
2016-12-12 23:07

Det var på tiden med besiktning. De flesta tycks vara trimmade. Har sällan sätt någon som kört under 40 eller 50 km/t!

#21
Focus
2016-12-12 23:55

Det är naivt att tro att besiktning av dessa fordon skulle ha någon avgörande betydelse. Dessa ungdomar är duktiga på att sköta sina fordon och de klarar besiktningen. När de lämnat besiktningsstationerna kan de ex.vis byta växellåda eller göra andra ingrepp. Eftersom det finns så få poliser med kompetens för fordonskontroll klarar sig ungdomarna. Utöver detta får vare sig EPA -traktor eller andra traktorer framföras med högre hastighet än 30 km/timmen oavsett om de klarar högre hastighet och återigen saknas poliser på vägarna varför besiktning blir ett slag i luften och kommer inte att göra skillnad.

#23
StBa
2016-12-13 09:53

Ytterligare ett sätt att öka besiktningsföretagens kassa lite ..... det har ingen som helst betydelse för trafiksäkerheten. Bättre vore att besiktiga cycklar och kolla så ljus mm fungerar samt att lagstadga om sidoreflexer. Eller att öka fortkörningsböter rejält, göra om så att alkohol och drogfylla straffas MYCKET hårdare. Dessutom få bort tunga transporter från vägarna.

#24
Focus
2016-12-13 15:57

Jodå kloten men det förändrat inte att man bara får köra högst 30 km/timmen. För att använda b-traktor fordras B-kort och det lär inte vara många av dem som är sugna på traktor som har sådant körkort om ens någon.

#25
Tvärnit
2016-12-14 19:26

Det är märkligt när en sådan nitiskhet råder över bilismen att man o andra hand tillåter idiotier som A-traktor och EU- mopedbil.
15åringar, muppar o fyllskallar får sig ett kryphål i att kunna kör "bil" givetvis är merparten fordon satta i ett olagligt skick där de går betydligt fortare än 45kmh.
70kmh är mer en regel än ett undantag, och det är för oss andra trafikanter lite bättre än en ren stoppkloss men med tanke på klientelet som framför dessa vansinniga fordon, de äger inte rätt till B-kort men framför typ en bil på vägen, skrämmande!

#26
Kolbiörn
2016-12-17 12:55

"och är en äldre fordonstyp som inte längre går att registrera," Hur går den meningen ihop med "att kontrollbesiktning ska ske första gången efter fyra år och därefter vartannat år”, skriver regeringen "?
Dessutom så ser man Volvo740/940 som är reggade epatraktor på vägarna

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.