Bild
Nästa artikel

Trafikverket vill testa att ge elbilar egen fil

Nyheter

Planerar att prova så kallade gröna körfält.

I ett försök att få fler vägtransporter att ske fossilfritt vill Trafikverket testa att låta utsläppsfria lastbilar utnyttja bussfilerna. Om det fungerar bra kan det även bli aktuellt för fossilfria personbilar att nyttja samma körfält. Förebilden är Oslo där elbilar har tillträde till kollektivtrafikkörfält och gratis parkering.

Förslaget är ett av ett tjugotal idéer Trafikverket presenterar för att minska klimatpåverkan, öka framkomlighet och öka trafiksäkerhet. Bland de andra förslagen finns att ge självkörande fordon eget körfält, testa autonoma snöröjningsfordon och att prova förarlösa bussar på landsväg. Trafikverket vill också införa geofencing i större skala för att se till att reglerna följs i miljözoner. Geofencing är ett slags digitalt staket som hindrar vissa fordon att köra in i ett visst område. 

Diskutera: Vad tycker du om Trafikverkets förslag?
 

Kommentarer

#1
2019-06-19 14:02

Förarlösa bussar tror och hoppas jag är låååångt fram! Inte så sugen på att möta en autonom snöplog inom närmsta tiden heller......
Låt elbilarna köra i bussfilerna dock, japp! Kan börja i morgon! ;)

#2
2019-06-19 14:20

Fossilfria personbilar - det innebär väl även diesel- och etanolbilar i så fall om de kör på fossilfritt? Dock inte elbilar som kör på importerad el från Tysklands kolkraftverk...

#3
2019-06-19 14:35

Ja man kan ju undra varför Trafikverket vill göra bilkörningen till en klassfråga.

Men inte mig emot: Jag har alltid velat ha en egen fil där jag kan köra förbi fattiglapparna som inte har råd med en elbil;-).

Men det innebär inte att jag tycker en sådan här sak är vettig för den sakens skull (det är nämligen inget effektivt resursutnyttjande).

Så vi får hoppas att iden är tänkt att väcka diskussion snarare än att den skall genomföras rent praktiskt.

MVH AL

#4
2019-06-19 14:44

Regeringen och dess visioner.
Intressant att det börjas diskuteras och kika på alternativa lösningar.
Bara att leva och se vad som händer.

#5
2019-06-19 14:48

Jag som pendlar skulle önska att vi som kör med carpool och alltid är 4st i bilen skulle få köra i bussfilen.

#6
2019-06-19 15:37

Det finns begagnade elbilar från 90 00 kr om man inte räknar med Twizy från 40 000 kr. Att privatleasa en Zoë kostar från 2800 kr i månaden, och då har man inga utgifter för bensin. Så elbilar är billigare än många tycks tro.

#7
2019-06-19 17:11

Det blir säkert problem i Sverige - där "tillfälliga" elbilar - med fossilbränsle i tanken, säkert kommer att trafikera "elfilen"..
Jag hoppas verkligen att filen är till för enbart elbilar - utan utsläpp oavsett när och hur långt de körs. Hybrider är fossil-bilar med politikernas välsignelse - för mig är de vanliga smutsiga bilar med några km renlighet... "Wish_I_was_fully_electric" - hybrid komplexet, om någon frågar min åsikt.. Lycka till Trafikverket!..

#8
2019-06-19 18:05

"inga utgifter för bensin", elräkningen är faktiskt inte gratis och den lär inte bli billigare.
Kostnaden för att köra elbil kommer att öka dramatiskt när antalet elbilar ökar och skulle det bli brist på el kommer räkningen att ticka iväg mot oanade höjder.

#9
2019-06-19 18:19

Raphael, 2960:-/månad, 1000 mil/år och det är inte gratis att ladda batterierna,
https://privatleasing.renault.se/renault/zoe/life/eldriven/automat/2wd/r...

#10
2019-06-19 18:35

Bor man i villa kan man oftast investera i en solcellanläggning. Den kan ge upp till 18% ränta på investerat kapital och ger ett reducerat kW-pris.
Sammantaget kan det bli rejält billigare med batteribil än med fossilbil just i dessa tider!

#11
2019-06-19 18:36

N-iklas vet alltså inte att el är billigare än bensin och elbilar har dessutom betydligt billigare servicekostnader och de har även färre delar som behöver repareras. Detta innebär att elbilar har betydligt, *betydligt* lägre driftskostnader än bensinbilar. Det är mycket billigare att köra elbil än det är att köra bensinbil. Så man tjänar ekonomiskt på att köra elbil.

#12
2019-06-19 18:40

Saabnisse, Bilia i Segelstorp har Zoë för 2890 kr privatleasing, inte 2990 kr. Kolla på Blocket.

#13
2019-06-19 18:40

Segeltorp, inte Segelstorp.

#14
2019-06-19 20:08

Apropå egna körfiler: Inför högertrafikomläggningen på 60-talet, så var det något ljushuvud som tyckte att lastbilstrafiken några veckor skulle först få testa att köra till höger... :)

#15
2019-06-19 20:38

Jaha. Så bussfil är en och elfil är en.
Alla andra har 0 filer.
Måste vara det dummaste förslaget ever.
Alla såna här idiotiska idéer ger total infarkt på alla vägar.

Bussfiler har gett att bilar står ännu längre i köer med ännu mer avgaser.
Kapande av vägar till förmån för busshållsplatser har gett totalt trafikkaos.

När ska trafikverket fatta att trafik inte magiskt försvinner för att man önskar det?

#16
2019-06-19 21:07

Hade det inte varit bättre som de hade I Norge, där elbilarna fick köra i bussfiler. En av alla de fördelar som gjort elbilar så populära där. Men det funkar ju bara upp till en viss andel elbilar, sen blir ju bussfilerna också igenkorkade.

#17
2019-06-19 22:28

@Raphael "Det finns begagnade elbilar från 90 00 kr om man inte räknar med Twizy från 40 000 kr. Att privatleasa en Zoë kostar från 2800 kr i månaden, och då har man inga utgifter för bensin. Så elbilar är billigare än många tycks tro.". "Bilia i Segelstorp har Zoë för 2890 kr privatleasing, inte 2990 kr. Kolla på Blocket."
Det finns bensin och dieselbilar från >5 000,- på blocket också, så det är ett mycket dåligt argument.
Att du skriver ut leasingpriser för Bilia känns som att du har en agenda där, jobbar du för dom?
Det finns ett stort antal personer i vårt avlånga land, t.ex. jag, som bor i lägenhet. Det finns ingen möjlighet för mig eller troligen majoriteten av de andra som bor i lägenhet att ladda en elbil. Men du kanske föreslår att vi ska som med elbil, titta på blocket och och köpa oss en villa, du kan nog föreslå en mäklare på blocket med låg provision, kanske med samma kvalite som Renault??
Elpriserna kanske nu ligger lägre än bensin, diesel. Men som du vet, om du inte ligger under en sten och fantiserar, så klarar inte Sverige idag av att leverera tillräckligt med elkraft enligt behov. Bristen består inte av elproduktion, den kan vi köpa utomlands, omiljövänlig, utan av kapacitetsbrist i överföringen.
"Detta innebär att elbilar har betydligt, *betydligt* lägre driftskostnader än bensinbilar." Detta är ett helt felaktigt påstående!
Totalt ekonomiskt för en elbil kontra bensin/diesel +30 000 mil så är elbilarna dyrare. Om du lägger ned lite möda och kontrollerar med de som kört elbilar en lägre period, så är service, reperationskostnaderna så pass dyra att de överstiger kostnadsbesparingen på drivmedel. Det finns mycket bra kostnadskalkyler från våra taxi och dist. åkare
Lägger du även till det faktum att det finns ett antal personer, mig inkluderat som aldrig kommer att köpa en Renault, definitivt inte en begagnad, så varför rapa deras leasing priser?

#18
2019-06-19 23:21

Man undrar ju vad Trafikverket har för galaxhjärnor springande på sin genuscertifierade kontor?

#19
2019-06-19 23:48

Jag har några andra tips för att lyckas implementera politiska önskemål: 1. Rakblad i alla cigarettfilter. 2. Glasbitar i alla chipspåsar. 3. En svag dos råttgift i all läsk. (För alla som tog det där på allvar - nej, detta är inte vad jag önskar). Ju mer man gör livet besvärligt för folk desto lättare är det att få dem att leta bekvämare lösningar. Egna elbilsfiler känns som ett desperat försök att tvinga landets bilister (de som har råd) att ändra sitt beteende så att Svea rike hävdar sig bättre i internationella jämförelser.

#20
2019-06-20 10:19

Trafikverket kämpar hårt för att förvärra köerna, i namn av "miljö". Miljö är en av de mest missbrukade orden i vårt land, eftersom det mesta som görs i miljöns namn är kontraproduktivt. Därutöver har man mage att kalla koldioxid för förorening eller att det "skitar ner". Sedan påstås det att elbilarna är billiga i drift. Ja så kan det vara än så länge när man inte har infört kilometerskatt på elbilar, och att elpriserna ännu inte har skjutit i höjden pga. satsning på vindkraftverk och annat s.k. "förnybart". Och att man inte räknar in batteribyte i kalkylen.

#21
2019-06-20 11:37

Svenne: Varför ska ett batteribyte räknas in i kalkylen? Du menar att de nyproducerade fossilbilarna idag kommer överleva dubbelt sålänge som en elbils batteri gör det? Därför du anser det ska räknas in?

#22
2019-06-21 06:31

Det vore bättre att staten fixade de vägar vi redan har, samt att försöka införa någon form av skatt för de utländska lastbilarna som kontinuerligt kör för fort i Sverige. Många betalar inte en spänn i Sverige, stora tankar och ambulerande däckverkstäder. Rent miljömässigt borde tragikverket se över 70-nedsättningar vid plankorsning, och om det inte är ekonomiskt försvarbart eller praktiskt möjligt att bygga om för genomfart utan hastighetsreducering, kan de i vissa fall placera den höjande tavlan i nedförsbacke, vilket i vissa fall kan vara i runda slängar 100m efter nuvarande placering. Trevlig midsommar, och ta det lugnt i midsommartrafiken.

#23
2019-06-21 09:05

Återigen återigen ett sjukt förslag från Trafikverket!!!!!!!
Se till att det finns eluttag för dessa giftiga fordon istället.
Så långt jag kan se efter gatan så finns det inte ett enda eluttag.

#24
2019-06-21 11:02

Korkat förslag , vilka delar av Sverige skulle det gälla i storstäderna där finns ju bussfilerna det är ju bra men att bygga ut vägnätet med en extra fil för elbilar på alla vägar, det måste vara någon som äter gräs som kommit med ett sånt förslag

#25
2019-06-21 20:00

Ja, jag ser fram emot att Sverige anammar några eller alla av de fördelar norska bilister har med sina elbilar även om fördelarna nu börjar naggas i kanten där. Dags för Sverige med 0 i trängselskatt och att köra i bussfiler. Ja, elbilar har mycket lägre driftskostnader - oftast kan man köra med helt gratis ström. Jag flyttade från min villa sista mars, tog med min laddstation men har ännu inte monterat den eftersom jag laddat gratis "på stan" så nog kan man bo i lägenhet och ha elbil! Någon som sa. "Tänkte inte på det"? Servicekostnaderna för en elbil är betydligt lägre för vissa märken, andra har förvånansvärt korta intervall och höga priser - underligt. Nej, batteribyte behöver inte alls läggas in i kalkylen. Det har ju visat sig nu efter att elbilar i en större utsträckning har använts i minst 10 år att batterierna håller mycket bra! Enstaka celler har ju lagt av men då kan batteriet renoveras. Finns egentligen inga argument emot att inte köra elbil. Jag har kört elbil sedan 2013 och mer än 15000 mil.

#26
2019-06-21 21:25

Tror nog inte denna skulle funka riktig bra, alldeles för tidigt, nog har väl Miljöpartiet nåt med det och göra. Hade dom varit vettiga, dom som sitter där uppe och bestämmer dessa, så borde dom veta carpooling är den som är nog mest effektiv just nu. Provat och testat och har get jätte bra resultat för trafik minskning då mest av bilisterna är till och från jobbet. Varför ska tre ta var sin bil när dom kan träffas och ta en.
Sen varför gå mot attack mot bilarna när vi har lastbilar som är ännu värre, samt flygplanet och båtar är ju värst, men ingen går mot attack på alla båtägare. Detta kommer nog bara vara ett sett att ta bort friheten från privatister. Vad du än tror så är Sverige ingen stor miljöbov alls när det gäller inne i landet. Men fan vad stort miljöbov det är när det gäller indirekt kopplingar, såsom flyg och båt för resmål (finns ju statistiskt bevis bakom detta)
Hursomhelst, så är detta ett helt fel approach. Varför inte minska antal inköp av ”stora” bilar som drar över 1L per mil. varför påverka dom som drar 0,3L per mil? Verkligen orimligt tänkande. Skulle ni kunna faktiskt ha nån med lite mer kritiskt tänkande i eran möten eller är alla utan nån utbildning alls?

#27
2019-06-22 01:02

Nej men vad roligt. Politikerna är totalt körda i huvudet i sin panik att styra vad folket ska göra. Elbilar ska köras av alla, igår, till varje pris.
Kommer gå åt helvete alltihop såklart. Även den som inte kör bil alls kommer få betala denna gång, var så säker.

#28
2019-06-22 10:31

Ökar köbildningen i återstående fossilkörfält, lägre genomsnittsfart,längre körtid, behov av fler bilar för samma transportarbete, högre drivmedelsförbrukning! Elkörfälten behöver nästan samma biltäthet som fossilkörfälten för att detta ska leda till mindre utsläpp!
I stället borde fossilbilarna få bättre framkomlighet vilket minskar utsläppen, en elbil vållar inga utsläpp i långsamma bilköer som fossilbilar gör.

#29
2019-06-24 16:51

bgl: Lite hjärnsläpp nu va? Du förstår att syftet är ge fler och fler incitament att skaffa elbil.....inte att minska utsläppen just nu i den mix av bilar som är idag.....

#30
2019-06-24 19:40

Utsläppen ökar varje år nu.
https://www.expressen.se/nyheter/klimat/koldioxidutslapp-for-nya-bilar-o...
Istället för SUV borde elbilar köpas.

#31
2019-06-24 19:49

Lugn och fin ny allihopa!
Detta är bara ett sätt till att skrämma oss för att få oss att tänka på annat än det som verkligen pågår bakom kulisserna...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.