
Trafikverket har i nästan 20 års tid byggt så kallade vilthopp längs en del svenska vägar. Tack vare dem kan djur som hamnat på fel sida av viltstängslet ”hoppa tillbaka” och undvika att bli påkörda.
Men myndigheten har också infört en typ av viltpassage med ett varningssystem. Det började användas för omkring tio år sedan men ska nu skalas upp till betydligt fler vägar.
– Vi använder en särskild ”detektionszon”, och när djuren går in i den zonen tänds det en varning för bilisterna, säger Johan Rydlöv, ekolog och sakkunnig på avdelningen Landskap på Trafikverket.
Enligt honom kan också hastighetsgränsen sänkas tillfälligt om det är djur i närheten. E45:an i Jämtlands län är hårt drabbad av viltolyckor och där har den här typen av varningssystem visat sig fungera bra.
– Det är där vi jobbat med detta mest, och det är också därför vi vet att det fungerar.
”När larmet går kan det plötsligt komma ett djur som du inte har sett”

Ibland kommer kritik från bilister om att varningsskyltarna tänds trots att det inte verkar finnas några djur i detektionszonen.
– Ja, det förekommer falsklarm. Det är något vi jobbar med hela tiden med de här systemen. Men vi ser också när vi följer upp detta att det ofta står djur i zonen som föraren inte alltid ser.
Att det inte syns något djur från vägen betyder alltså inte att det är fritt fram att gasa på.
– Man ska vara beredd på att när larmet går kan det plötsligt komma ett djur som du inte har sett.
Varningssystemet finns nu på ”en handfull platser” och det ska införas på ytterligare 10–15 platser framöver.
– Det kommer finnas betydligt fler sådana här varningssystem om bara fem år, och det är en kostnadseffektiv åtgärd jämfört med att bygga en bro eller en port under vägen.
Läs gärna vår guide till hur du ska göra om du råkar ut för en viltolycka, och du kan läsa mer om vilthoppen här.