
Ett 30-tal vilthopp byggs mellan Brunflo och Hackås.
Hösten innebär högsäsong för viltolyckor. Under förra årets fyra sista månader inträffade i genomsnitt nästan 260 viltolyckor om dagen runt om i Sverige.
Ett av flera problem är att älgar, rådjur och andra djur hamnar på fel sida av vägens viltstängsel. För att komma till rätta med det bygger Trafikverket så kallade ”vilthopp”.
– Jag skulle säga att det är omöjligt att bygga ett helt tätt viltstängsel. Det blir inte hundraprocentigt, säger Johan Rydlöv, ekolog och sakkunnig på avdelningen Landskap på Trafikverket.
Tanken med vilthoppen är att djuren på så sätt ska kunna ta sig upp för backen och sedan hoppa i säkerhet på andra sidan. Det går inte att klättra åt andra sidan: där stoppas djuren av en brant betongvägg.
– Vi har gjort studier som visar att de här vilthoppen fungerar. Men vi är inte nöjda, vi vill att de ska fungera ännu bättre.
”Vi är inte nöjda, vi vill att de ska fungera ännu bättre”

Johan Riklöv förklarar att vilthoppen fungerar olika bra för olika djur.
– För älgar är de jättebra, men många rådjur tvekar inför att hoppa ned. Grävlingar vill inte heller använda vilthoppen. Vi ska sätta höjden på vilthoppen så att de funkar så bra som möjligt för alla.
I Sverige har det byggts vilthopp i nästan 20 år och när stängsel sätts upp längs vägarna är de numera ett krav.
Ett 30-tal vilthopp byggs just nu mellan Brunflo och Hackås i Jämtlands län – en sträcka på fem mil som är en av de farligaste när det gäller viltolyckor.
”Kostnaden ligger på 37 miljoner kronor inklusive stängsel och arbete. En ovanlig och lovvärd satsning!”, skriver Erik Rönnblom som är redaktör för Bilfrågan på Vi Bilägare, i ett svar till en läsare som undrat över betongklumparna.
Läs gärna vår guide till hur du ska göra om du råkar ut för en viltolycka.