Flera bilmärken samlar in data om exempelvis väglag och väderförhållanden, för att till exempel varna för halka. Det har pågått sedan flera år.
Nu ska Trafikverket köpa in dessa uppgifter från flera olika bilmärken, bland andra Volvo och Volkswagen, och det ska för första gången göras i betydligt större skala och över hela landet.
– Vi börjar nu använda data direkt från bilar för att se hur väglaget faktiskt är och vilken friktion det är på vägytan, sa Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana på en pressträff under måndagen.
”Nu får vi in över 300 miljoner mätpunkter under vintern”
Enligt honom är detta ett stort steg framåt för vinterväghållningen.
– Innan vi hade tillgång till den här datan gjorde vi mätningar runt 3 000 gånger per år. Nu får vi in över 300 miljoner mätpunkter under vintern. Det är en stor skillnad och ger betydligt bättre precision i vårt arbete.
Trafikverket ska därmed kunna få fram hur halt det är på en viss plats med hjälp av uppgifterna, som enligt Dagens Nyheter kostar sju miljoner kronor per år att köpa in.
– Vi släpper nu på informationen för hela landet i alla våra basunderhållskontrakt, med syfte att entreprenörerna ska kunna utvärdera sina egna leveranser och analysera hur man kan arbeta på bästa sätt, säger Björn Eklund, senior utredare på Trafikverkets avdelning Underhåll, till Vi Bilägare.
Vilka bilmärken skickar data till er i nuläget?
– För närvarande är det uteslutande Volvo, Volkswagen, Skoda och Seat som är aktuella. Vi förbereder en ny upphandling av fordonsdata som ska vara på plats 2027, då kan det bli aktuellt med kompletterande fabrikat då denna teknik nu sprider sig framåt.
- När bilen körs samlas mängder av data in från olika sensorer. Det kan till exempel handla om ABS-bromsar samt antisladd- och antispinnsystem.
- Uppgifterna skickas vidare från bilen, och samlas sedan in av Trafikverket som bearbetar den.
- Uppgifterna kan användas av Trafikverkets entreprenörer för att dra slutsatser både i realtid och i efterhand.
- Informationen som delas ska inte kunna härledas till en enskild bilförare. En enskild bilägare kan inte tacka nej till informationsdelningen.
Källa: DN och Trafikverket