Bild
Nästa artikel
Trådlös laddning i hela bilen kan bli verklighet

Trådlös laddning i hela bilen kan bli verklighet

Nyheter

Företaget Yank Technologies gör det möjligt för flera mobiler att laddas samtidigt utan några sladdar.


 

CES-mässan fortsätter att presentera spännande ny teknik och framtidsvisioner.  Start up-företaget Yank Technologies presenterade i dagarna en ny teknik som ska kunna tillåta trådlös mobilladdning i hela bilen.

Genom en tredimensionell antenn och en avancerad förstärkarteknik skickas laddningen ut i luften och flera mobiler ska då kunna laddas samtidigt. Företagets vd Josh Yank säger att det fungerar ungefär som wifi.

Enligt företaget ska detta system bara skicka ut 0,06 watt per kilo radiovågsstrålning. En telefon placerad vid örat skickar ut någonstans mellan 1,1 och 1,5 watt.

När vi kan komma att se denna teknik i våra bilar återstår att se.

Här kan du se en presentationsvideo från Yank Technologies:

Diskutera: Vad tror du om den trådlösa tekniken?

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-01-09 11:11

Först och främst behöver ju telefonen ha möjlighet till trådlös laddning och det är långt ifrån alla modeller som har. Många tillverkare satsar på supersnabb laddning via kabel och tycks inte bry sig om trådlös. Ett av mina krav på en mobiltelefon är just trådlös laddning, mycket smidigt och man slipper onödigt slitage på kontakten. Sen kan man ju undra hur hög laddningseffekt man får. Men idén är ju god om det fungerar.

#2
2020-01-09 11:49

Förr var man rädd för strålskador på lång sikt.
Undrar vad dagens ungdom får för problem om 50 år.
Jag laddar min telefon hemma och det räcker minst ett dygn.

#3
2020-01-09 15:26

Toppen om pacemakern också laddas...

#4
2020-01-09 17:15

Jag har trådlös laddning i min Tesla. Bara att lägga telefonen på sin avsedda plats. Fungerar alldeles utmärkt.

#5
2020-01-09 17:46

Jag det är otroligt vad man kostar på nyttiga grejor.....*ironi*

Det kan knappast kosta mer än 300:- att ge fullgott rostskydd på varje bil under tillverkningen.

#6
2020-01-09 18:16

Har kört både trådlös laddning och trådad i samma telefon och min erfarenhet är att telefonen (och batteriet rimligen) blir betydligt varmare när man kör trådlöst. Känns inte helt optimalt.

#7
2020-01-09 19:45

Människorna kommer att grillas ihjäl i en enda stor mikrovågsugn (läs hela samhället). Alla former av cancer ökar, gissa varför … Och nu ska 5G sjösättas, men inte en enda studie om hälsoriskerna har gjorts. Gissa varför. Människor kommer i framtiden att leva bara hälften så länge som idag - samtidigt som sjukvården faller samman på grund av trycket. Folk ondgör sig över påstådda klimatförändringar och några kväveoxider i luften, men det här om att vi tillagas levande i en stor mikrovågsugn är det ingen som pratar om. Nu pratar vi hot mot mänskligheten på riktigt. Paradoxalt nog är det de fattiga u-länderna som går en sund framtid till mötes!

#8
2020-01-09 19:58

Undrar om det laddar elbilen samtidigt?

#9
2020-01-09 20:31

Faktum är att det finns flera andra orsaker till cancer och det tydligaste sambandet är generna.

#10
2020-01-10 01:34

@ Intelligenser?
Vid tågets barndom var man rädd för att människan inte tålde farter högre än 15 km/h!! För att dra en parallell!
Däremot håller jag med om att ett fabriksgjort rostskydd är betydligt billigare än i en efterbehandling! Och de rostar värre på Australiens ostkust än hos oss i Sverige!! (Som ett exempel)Allt bling-bling som sätts i bilarna idag, kommer att kosta multum att reparera imorgon!
Men att bli ”grillad” i sin bil i framtiden, är kanske lösningen på världens överbefolkning ?

#11
2020-01-10 11:07

Pacemakern laddas samtidigt för dom som behöver det......

#12
2020-01-11 08:36

Det är ingen kvalificerad gissning att alltmer strålning påverkar oss negativt på ett eller annat sätt.

#13
2020-01-12 15:03

Helt riktigt, Hacken. Vi äter bättre mat idag än tidigare, vi tränar mer än tidigare, vi är mycket mer medvetna om saker och ting idag än tidigare. Problemet är att alla cancerformer ökar, men forskarna kan INTE förklara varför. Det har ställts krav på att 5G ska testas för dess strålningsinverkan på oss människor, men stat, myndigheter och involverade företag vägrar att genomföra strålningstester. Alla förstår ju varför. Man vet att strålningen är skadlig, men pengar och marknad har företräde. Vi behöver inte oroa oss för klimatförändringar, för vi kommer att dö ut av andra orsaker - och det ganska snart.

#14
2020-01-13 21:53

Intelli
Sluta sprid lögner.
Cancer orsakad av strålning står för en mindre del än andra typer av orsak. Och den strålning som det då snarast handlar om är UV från solning.
Att strålning från tex mobiltelefoner skulle orsaka cancer är en myt.

#15
2020-01-13 22:43

Och ändå säger forskarna att alla cancerformer ökar, men att de kan inte förklara varför. Och några strålningstester av 5G vill ingen utföra. Givet varför.

#16
2020-01-13 23:07

Intelli
Trots att antalet mobilanvändare har exploderat senaste 10-20 åren så ser man ingen kraftig ökning av hjärncancer.
Visst, vad gäller 5G så behövs mer forskning men strålning från 5G skiljer sig från tidigare generationer genom att dess våglängd inte kan penetrera hud. Man kan inte utesluta hälsorisker men enligt forskarna så innebär detta en betydligt mindre risk för att strålningen ska kunna medföra förändringar på cellnivå.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.