Nästa artikel
Toyotas vätgasbilar klara tidigare än väntat
Nyheter

Toyotas vätgasbilar klara tidigare än väntat

Publicerad 9 juni 2014
Toyotas bränslecellsbilar kan komma tidigare än väntat. Här är konceptet FCV från Tokyosalongen 2013.
Toyotas bränslecellsbilar börjar produceras tidigare än planerat. Enligt vad tidningen Japan Times erfar kommer nästa generation gröna bilar lanseras redan i slutet av året.
Toyotas mål var tidigare att få ut sin första vätgasbil på marknaden under nästa år. Enligt uppgifter som tidningen Japan Times nyligen gått ut med har produktionsstarten av Toyotas vätgasdrivna bränslecellsbil nu tidigarelagts till i december.
 
Bilen ska enligt Japan Times kosta kring åtta millioner yen, motsvarande 544 960 svenska kronor, när den kommer ut i bilhallarna. Det är mycket pengar för en bil som sannolikt baseras på Toyota Prius. Men det är avsevärt billigare än Hyundai ix35 Fuel Cell som just nu är den enda konkurrenten på området. Hyundais bränclecells-suv kostar i dag cirka 1,3 miljoner kronor.
 
 Diskutera: Vad tror du om framtiden för vätgasdrivna bränslecellsbilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-06-09 13:51
Hackenbush

Vet inte varför men denna Toyotan får mig att tänka på Lexus.
Undrar om denna bilen kommer att få tillräckligt med kylning?

#2 • Uppdaterat: 2014-06-09 13:59
Gunnar Lindberg

Att lagra energi som vätgas för att senare omvandla den till elenergi kan inte vara annat än ett mellanspel på vägen mot att kunna lagra tillräckligt med elenergi i batterier. Kan det vara lönt att bygga ut infrastrukturen för vätgas under tiden?

#3 • Uppdaterat: 2014-06-09 15:02
Roy J

Att distribuera vätgas är avsevärt svårare än beträffande el. Det är svårt nog med framställningen.
Eftersom det hela tiden händer saker på batterifronten, så håller jag nog med Gunnar.

Hackenbush, anar jag en viss ironi? :-)

#4 • Uppdaterat: 2014-06-09 15:04
Hackenbush

Ja Roy :-)

#5 • Uppdaterat: 2014-06-09 16:12
Nicke

Eftersom Toyota äger närmare 80% av världens all tillverkning av kraftfulla batterier så tror jag att de har tänkt över saken. Tror de på vätgas så tror jag på vätgas.

#6 • Uppdaterat: 2014-06-09 16:21
Pi

Det kan ju ha nåt med biltillverkarens egen ekonomi att göra också, Nicke - och inte allenast omsorg om oss konsumenter....
F ö håller jag med Gunnar och Roy. Har heller inte sett några "mackar" där man kan tanka detta drivmedel och det torde ju vara en av grundförutsättningarna - alltså att infrastrukturen finns.

#7 • Uppdaterat: 2014-06-09 16:24
Nicke

Ingen trodde på hybrider 1997 heller...

#8 • Uppdaterat: 2014-06-09 17:29
V8-Power

Hacken, här finns det faktiskt en poäng med hajgapet, det går åt mycket luft för omvandlingen till el.

#9 • Uppdaterat: 2014-06-09 17:35
Klarsyn

I Tokyo-området och i södra Kalifornien finns redan ett antal vätgasmackar eftersom Toyota och Honda haft 500 vätgasdrivna bränslecellshybrider samtidigt i drift hela tiden sedan 2001. Både i Japan, USA och EU har det tagits beslutom att satsa på vätgasmackar.
Framställningen av vätgas kommer framledes att ske energieffektivt ur vatten i fjärde generationens högtemperaturkärnreaktorer, även här i Sverige.

#a • Uppdaterat: 2014-06-09 19:28
Thommys

Elnät finns redan. Men vätgas?

Om bensin är farligt så är det ingenting mot vätgas. Dessutom tar vätgas en väldig stor plats. Den kräver komprimering. Nedkylning. Den läcker igenom alla material. Vätet utmattar kärl.

Problemet med batteribilar är att man inte kan fylla på en reservdunk. Man kan inte ha en reservdunk väte med sig heller.

Avgaserna kan vara vatten, men bara om vätet reagerar med rent syre och det är det inte frågan om att ta med sig i bilen. Utan det är syret i luften vätet ska reagera med men där finns också en massa andra ämnen som vätet kommer att reagera med och skapa nya ämnen av mindre trevlig art än vatten.

Väte är en energibärare precis som el och ingen energikälla. Från "ax till limpa" blir det mycket förluster på vägen. Vätedrivna bilar i större skala inom nära framtid är inte troligt.

Under en kortare tid hade SL i Stockholm tre vätgasbussar på prov i staden. Men det är över tio år sedan nu och det ledde inte vidare. Då är ändå slutna infrastrukturer som linjebussar rätt lämpliga för ändamålet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.