Bild
Nästa artikel

Toyotas goodwill räcker inte åt Leif

KONSUMENT-FALLET:

Goodwill är godtyckligt hos Toyota. Det tycker Leif Bergman i Hudiksvall som köpte en begagnad Toyota Avensis, -02, med 1,8-litersmotor.

- Jag är mycket besviken på hur världens största biltillverkare behandlar en enskild kund, säger Leif Bergman till Vibilagare.se.

Avensis av årgång 00-02 med 1,8-litersmotor har ett fabriksfel på skrapringarna till kolvarna och materialet i cylinderfodret som resulterar i onormalt hög oljeförbrukning. Leif Bergmans bil drar fem liter olja per 1 500 mil.

- När jag vände mig till Toyota-verkstan i Hudiksvall fick jag vet att Toyota åtagit sig att byta motor på bilar med dessa problem som en goodwill-åtgärd. Verkstan sa också att min bil var ett solklart sådant fall som skulle få utbytesmotor.

Men sen ändrade sig både verkstad och fick stöd av Toyota centralet i Rissne utanför Stockholm. Leif Bergman hade visserligen servat sin bil enligt gällande serviceprogram men han hade inte gjort det hos en Toyota-verkstad. Det hjälpte inte att servicen skett hos en auktoriserad bilverkstad.

Hade de gällt en garantiåtgärd så hade det räckt för Leif Bergman men goodwill är ett frivilligt åtagande och i det fallet bestämmer tillverkaren själv villkoren.

Leif Bergman är ändå djupt besviken på Toyota.

- De har tillverkat en dålig motor och borde stå för det fullt ut. Bara här i Hudiksvall har de bytt ett 20-tal motorer på Avensis-bilar. Jag tycker att det är skitdåligt av Toyota.
---------
TOYOTAS SVAR:

Vi har tidigare svarat på detta kundärende i Hudiksvalls Tidning som gäller en 6 år gammal bil, så jag citerar vår garantihandläggare från detta tillfälle.


- Vår goodwill är begränsad. Kunder som varit lojala mot märket kan få tjänster i högre utsträckning. Dessutom kan personalen i verkstaden, som är utbildade på våra bilar, på ett tidigare stadium upptäcka om det är något fel på bilen.

Det görs en individuell bedömning om vilka bilar som omfattas av goodwill där hänsyn tas till servicebokens historik, fakta om bilen, körsträcka och om bilen har servats hos en av Toyota auktoriserade verkstäder.

Bengt Dalström
General Manager
External Affairs / PR
Toyota Sweden AB
--------------
DISKUTERA: Detta är det första konsument-fallet på Vibilagare.se. Har du varit med om något liknande? Vad tycker du om detta fall? Ta chansen att diskutera!
Taggar: Nyheter
Toyotas goodwill räcker inte åt Leif

Kommentarer

#1
bertil karlsson
2009-01-21 11:58

Vår saab 9-3 servas aldrig hos saab
pga dyrt och mindre bra bemötande. Kanske är det så också för Toyota-ägaren.

#1
Markus
2009-01-21 12:03

Jätteintressant artikel Vibilägare.se! Hoppas ni fortsätter med sånt här. Kul att både Leif och Bengt får förklara hur de ser på detta. Själv håller jag lite på Leif.

#1
Ola
2009-01-21 12:56

Det är anmärkningsvärt att Toyota som skryter vitt och brett om sin Kaizen-kultur, där ett fel omgående tas om hand för att hitta en bättre lösning. Uppenbarligen har inte Bengt Dahlström tillsammans med sitt team inte förstått vikten av att tidigt ta hand om sina badwill problem som ju detta nu blivit tack vare att det redan startat i media. Helsidan på Expressen nästa kanske, räkna på den kostnaden i relation till att fixa problemet tidigt i processen. Vilka tomtar det jobbar på Toyota!

#1
B. Lag
2009-01-21 13:01

Det är märkligt att försäljare av märkesfordon kan tvinga bilägare att serva på deras egna verkstäder.
När man som jag har blivit taskigt bemött på en sådan verkstad, både vad gäller service och prissättning.Denna händelse inträffade för några år sedan.
I mitt fall fick jag betala för den tid som bilen var inne på verkstadsgolvet i väntan på att en dator blev ledig, detta tog en halvtimme.
Själva reparationen tog 40 minuter, men jag fick betala för 1,5 timme, jag var med hela tiden, så själva tidsåtgången höll jag koll på.
Cirka 1 vecka senare ville Upplands motor i Uppsala brevledes fråga mej om vad jag tyckte om
verkstadsbesöket.
Jag berättade om min upplevelse,men fick inget svar från dom, sedan dess gör jag alla mina service och reparationsarbeten på en mindre verkstad där bemötande och prissättningen är bra mycket bättre, även om garanti åtaganden på bilen kan komma att diskuteras, så tycker jag att det är värt detta.

#1
Kalle R
2009-01-21 13:08

Ja, det är inte alltid Toyota lever upp till sitt goda ryckte. Har själv erfarenheter av att man på verkstaden vid Arlanda stad istället för att fixa en display på en Prius 07 som inte bländar av som den ska skickar en faktura på 1000:-. Felet var påtalt vid två tillfällen men man verkar inte förstå sig på bilen. Ingen har reagerat på att jag är missnöjd som kund trots att jag svarat på Toyotas uppföljande kundenkät...

#1
Bertil
2009-01-21 13:15

Samtidigt måste ju Toyota sätta gränsen någonstans och kan inte ge goodwill till precis alla.

#1
CA
2009-01-21 13:20

Tänk om alla fattade att 'kunden alltid har rätt'. Uttrycket kommer från USA (förstårs) och medför att en kund som får upprättelse (även om hon kanske inte borde få det/har rätt), blir en suverän marknadsföraren för produkten. Skulle i detta fall kunnat vara Toyota! Där kan man göra 'affär', för där ställer de alltid upp....men fattar inte kundansvariga detta så får dom skylla sig själva. Som kund är det bara att 'rösta med fötterna', dvs byt leverantör.

#1
Lasse J
2009-01-21 13:54

Hur är det egentligen med EU:s regler?
Servicen behöver vare sig ske på en märkesverkstad eller auktoriserad dito utan "kunnig kompetent" räcker för att garantin ska gälla?
Ligger inte ett ärende hos marknadsdomstolen mot bakgrund av att KIA tvingar kunderna till sina egna verkstäder för att garantin ska gälla?
VIB kanske vet.
För övrigt tycker jag att Leif har rätt.
Ett konstaterat fabrikationsfel!!
Gör det samma hur gammal bilen är!

#1
Shogun
2009-01-21 14:09

Det är ju tråkigt för Leif detta att han drabbas. Men det talas inte något om alla dessa som Toyota hjälpt i artikeln och hur nöjda dom är ! Jag menar det kanske hade lönat sig att göra servicen hos en auktoriserad Toyota verkstad nu med facit i hand, även om man har rätt att välja var man har rätt att serva bilen så kan det bli så här när man valt att serva bilen på annan plats. Därför servar jag alltid på Toyotas egna verkstäder, då blir det inget tjafs senare som det uppenbarligen är i Leifs fall.
Kan ju nämna att jag köpte en Yaris Verso en begangnad, jag visade försäljaren på firman där jag köpte bilen på lite små bubblor på insidan huven i framkant. (icke Toyota handlare) Det tar du med Toyota sa han. Så gjorde jag åkte till min Toyota handlare och påtalade att det var små bubblor på insidan huven. Jag fick en ny motorhuv lackerad och klar monterad.
Likaså då jag 1998 köpte en Toyota previa som gått 23000mil och av årsmodell 1992, alltså garantin var utgången på bilen. Bilen hade en rostfläck stor som en 5krona intill gummilisten mot rutan på bakluckan. Åkte ner till plåtverkstan som Toyota anlitade då för att få prisförslag på vad det skulle kosta att lacka om bakluckan. Killen som följde med mig ut tittar på bakluckan och säger. " Det här oberopar vi rostskyddsgarantin på sa han" Va, sa jag på en bil som gått 23000mil och garantin är utgången ! Det kan aldrig gå igenom sa jag. Jo, Toyota brukar vara väldigt generösa med detta sa han, du vet ju hur ryktet går om att Toyota rostar mer än andra sa han.
Mycket riktigt Toyota stod för allting även då. Kan man som kund då bli annat än nöjd ?!
Det jag menar är Toyota måste som sagt som någon tidigare sa dra gränsen någonstans. Hade Leif servat bilen hos Toyota kanske man godkänt byte av motor på hans bil. De kronor han sparade på att serva bilen på annan plats än Toyotas auktoriserade verkstad får han betala nu istället pga av detta tråkigt nog. Jag har bara positiva erfarenheter av Toyota när det gäller problem som jag drabbats av så har man ställt upp på ett otroligt bra sätt. Sedan kan ju också Vibilägare forska i hur många bilägare med samma problem som Leif har som faktiskt fått hjälp av Toyota och som faktiskt är nöjda Toyota ägare, men sådant kommer sällan fram när det gäller sådant här i artiklar. Så jag kan inte klaga på bemötandet hos Toyotas verkstäder, alltid lika trevliga när man är där. Kanske också därför man ligger bra till hos Vibilägares Autoindex. Bra kvalitet på bilarna överlag, ger också nöjda kunder överlag i jämförelse med andra.
Jag skulle vilja rekommendera att serva bilen på auktoriserad verkstad oavsett om man sparar några kronor på annan verkstad, då slipper man sådant här tjafs som Leif drabbats av, tyvärr.

#1
j.w
2009-01-21 14:47

Jag tycker helt klart att Toyota gjort rätt. Garanti är garanti och har den gått ut så har den. Lämna goodwill på en bil som Toyota inte ens själva fått ta hand om är ju vrickat. Men det passar ju självklart bra att knalla in hos den när det visar sig vara ett fel på bilen...

#1
Johan
2009-01-21 15:03

Toyota har inte dyr service kostnad så det är nog värt att lämna hos dom..Men dom brukar alltid vara pigga på att kolla upp om det är goodwill om någon har något problem..Iaf i min stad.Men jag har pepppar peppar klarat mig från stora problem med min Toyota.Och många med mig bevisligen..Men men sånt kan ändras med tiden det gäller ju att hålla kvaliten och kundrelationerna och det tycker jag Toyota gör men det finns såklart undantag.Jag skulle aldrig köpa en Audi eller VW för dom är verkligen otrevliga där jag bor och man läser även om problem med allt från verkstäder till försäljare..Nej ni ska inte smutskasta en ta gärna upp sådana här saker.

#1
LS
2009-01-21 15:36

Tommy Wahlström, Vi Bilägare.
Fattas det något i texten här under.
(Den nya TDI:n vi har i långteststallet kostar 225 000 kr, då har den väsentligt utrustning än vad som finns på min Prius som ny kostade strax över 250.)
Ett Priusbatteri från en krockad prius kan man hitta på skroten från ca: 1500 kr och uppåt,från en bil som gått tusen mil eller mer.Lika svårt att byta ut som det vanliga batteriet i en bil.Jag tycker att det är bra om ni fortsätter att testa bilarna från Japan då det hela tiden i bilpressen pratas om deras sämre hållbarhet.
Sen kan man få billigare mil med sin Prius, min Prius en 00 som kostade 90 000 år 1995 då den gått 1382 mil,nu står mätaren på ca:5000 mil.Den har missat alla besök på verkstaden och bara kommit till mackens gör det självavdelning,har säkert kostat femhundra om året att serva för olja filter och gördetsjälvhyra på OK.Den har fått klara sig med halvförsäkring också.Jag ser att min bilkalkyl ser billigare ut än Vi bilägares kalkyl.Men jag tror att det kan vara bra med alla stämplar i serviceboken om man har en bil som hittar själv till verkstaden eller om man bara behåller den en kortare period efter den var ny.
Nu väntar jag bara på att alla fel skall dyka upp på bilen, för det gör dom förr eller senare.Se bara på min andra Japanska bil från 1993 som bara gått 33 000 mil, och vips så gick den inte genom besiktningen för för höga avgasvärden.Tror ni man kan få den lagad på goodwill?
Svar på varför inte Prius vart en dieselbil är till en del att det nästan inte sålts några dieselbilar i USA som är deras största marknad vilket man kan se här under på jämförelsesidan från deras statliga bränslemyndighet.
http://www.fueleconomy.gov/feg/2008car2tablef.jsp?column=2&id=25262
Sen ville man inte ha vibrationerna från dieselmotorns start då motorn startas ofta i Priusen.

#1
E QVIST
2009-01-21 16:17

Garantin har ju gått ut och bilen är sex år gammal. Att få något som goodwill därefter bestämmer ju självklart Toyota. Och som sagt, man måste ju ha en gräns någonstans. För övrigt brukar märkesverkstäder ha bra koll på specifika fel på sina märken.

#1
Johan
2009-01-21 16:51

Toyota har 8års kvalitetsgaranti som även gäller begagnade bilar köpta och servade hos Toyota inte mycket begärt att man servar hos dom när dom har sådana bra garantier och deras goodwill är ju oftast bra oxå men den är ju aldrig garanterad och som sagt det är nog tryggare om man är trogen sitt märke.

#1
lasse åberg
2009-01-21 17:18

hej prova vanlig bonnolja 10/40 och byt varje 1000 mil och filter varannan gång.billig o bra lösning. lycka till.

#1
Erik
2009-01-21 18:59

För att se det positiva i det hela: Med den oljeförbrukningen slipper ägaren byta olja öht! Det är bara till att byta filter enligt serviceintervallet.
Ang. goodwillen så har ju Toyota valt denna hållning, vilket ger badwill hos ägaren och hans nära och kära.
Sälj bilen billigare och köp inte Toyota igen p.g.a. detta bemötande, är ett råd i detta fall.

#1
Johan
2009-01-21 19:29

Jag gillar och kör Toyota men skulle jag få detta bemötande så skulle jag byta märke direkt..Honda eller subaru ska ju vara minst lika bra så det kan jag rekommendera som nästa bil..
My Toyota Is Soo Fantastic!

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-01-21 20:29

Till LS (och andra som undrat)
Jo, det fattas nog ett "mindre". Eller kanske ett "sämre", mellan väsentligt och utrustning i min berättelse om tjänstePriusen. Fast den historien ligger i en annan tråd..

#1
Mike
2009-01-21 20:30

Tråkigt att Toyota inte förstår att missnöjda kunder
sprider sitt missnöje till betydligt fler ev. kunder som
inte köper en Toyota i så fall. Förstår inte riktigt
Toyotas prispolitik vid service.Fick ett pris på en
s k stor service på en Yaris för 5870 kr. Mekonomen
tog 2200 kr för samma service. Gissa var jag servar
bilen ?

#1
Saabnisse
2009-01-21 20:41

Ja, det är bara att konstatera att Toyota inte sklijer sig särskilt mycket från andra bilföretag.
Hade detta varit en Saab eller Volvo hade det föranlett krigsrubriker i de stora tidningsdrakarna.

#1
olle ström
2009-01-21 21:19

Hade en Saab 900 som växelådsmontören hade glömt att låsa brickan på under pinjongmuttern som efter några år lossade och låste drivningen. Ingen hjälp trots uppenbart och helt påvisbart fel (=helt vikbleck). Inte mycket till ansvar.

#1
Jonas
2009-01-21 21:31

Toyota har bättre ryckte, bilarna är inte så bra.
Min avensis är borta sedan länge, efter 1 år hade jag bytt styrväxel, lacksläpp, bytt strålkastare 2 gånger, AC paj pga felmontering mm mm Inte var det någon på toyota som ville hjälpa mig heller. UUUSEEELT !!! Stoppa myten Toyota

#1
Johan
2009-01-21 21:43

Nu är det bekräftat Toyota är världens största biltillverkare..Läste att volvo sålde runt 250 tusen bilar förra året..Toyota sålde runt 9 miljoner..Kan folk vakna upp och fatta att Toyota är ett märke att respektera.
My Toyota Is Soo Fantastic

#1
Calle
2009-01-21 22:10

Har för mig att komsumentköpslagen säger att om en produkt har ett fel i konstruktionen är tillverkaren skyldig att åtgärda felet oavsett garantitid. D.v.s. att Toyota i så fall bryter mot konsumentköpslagen. Bilar är ju produkter som vilken vara som helst. Inte så snyggt Toyota. Kanske funkar i andra länder men här brukar vi respektera lagen.

#1
Anders Egermo
2009-01-22 00:50

För att man ska kunna få något på goodwill är det självklart att man måste serva hos en auktoriserad verkstad. Det är faktiskt så att de som jobbar med ett bilmärke hela dagarna kan det märket bättre än de som bara jobbar med det någon gång då och då. De får även kontinuerligt info om vad som är viktigt att ha koll på.
De som inte servar på auktoriserad verkstad får helt enkelt skylla sig själva!

#1
Challe
2009-01-22 08:01

Jonas
Min granne har också bytt styväxel på sin Avensis. Tog 3 dagar för Toyota att fixa efter mycket tjat från grannen.
Är det ett vanligt fel på de bilarna, någon som vet?

#1
Fredrik
2009-01-22 11:45

En goodwill är en goodwill och hade jag ett företag skulle jag INTE ge goodwill åt en icke trogen kund. I detta fall dock är väl frågan om goodwill inte borde varit en förlängd garanti på ett känt problem? Toyota brukar annars vara väldigt generösa med garantierna. Själv lämnade jag in en VW Polo 03 som jag ägt ett år för kolvknack för ett tag sedan. Det var inga problem att få en ny motor för den gamla hade tydligen varit frusen. Inga problem med den ökända VW verkstaden där inte. Jag tackar & bockar och kommer definitivt lämna in bilen på den auktoriserade verkstaden efter den hjälpen. Kan också säga att jag ville montera dit en Hella ljusramp och det var 500 billigare på VW än Mekonomen. Ta offert innan Ni lämnar bort bilarna!

#1
Uno
2009-01-22 12:37

Hejsan detta var en intressant atriken som ska lyftas ut i pressen för det gjorde jag:
Jag hade en Toyota Avensis -05 som gick perfekt i ca 7000 mil. Sedan började den dra oerhörda mänger olja och låta illa. Jag visade upp bilen på Toyota men de ansåg att jag skulle ta reparationen på bilens motorförsäkring med bonus tapp som resultat. Estimerad reparationskostnad runt 25 000 kr plus arbete. Jag hotade då att gå till pressen och allmännareklamationsnämnden och att ställa bilskrället på en väl upplyst plats vid en av Stockholms infarter med en upplysande skylt om ALLA mina fel på Toyotan så att alla kunde få del av dem. Då vände Toyota på kuttingen och bytte ut min motor och drivlina, växellåda mm. Efter denna episods slut SÅLDE jag Toyotan och köpte ett annat ICKE japanskt bilmärke. Jag kommer aldrig mer att köpa en Toyota eller annat japanskt bilmärke utan säger som jag läste att någon annan skrev på Er sajt. Ursäkta svordomen men det stod såhär: "Toyota is fan så taskig".

#1
LS
2009-01-22 13:41

Här kan man se att de så kallade premiummärkena Audi och BMW tycker att upp till 1 liter olja per 100 km kan man räkna som normal förbrukning!
De som tror att deras bilar inte drar någon olja alls mellan oljebytena räknar nog inte med den utspädning av oljan med bränsle som sker, speciellt vid många korta körningar.Uno har rätt i att konstruktionsfel inte skall belasta motorförsäkringen och oss alla.Det var väl en Svensk motortidning vars Peugeot skar på grund av att vevhusventilationen frös,kostade bara en ny motor för 68000 kr,och då tyckte man att det var okey.Men hur kul är det för nästa ägare när motorgarantin gått ut och vi andra försäkringstagare som får dela på kostnaden för reparationer av felkonstuerade motorer.

#1
LS
2009-01-22 13:42

Och här är länken som inte kom med!
http://www.google.com/search?q=audi+en+liter+olja+per+100+mil+&rls=com.microsoft:sv:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7GGLR

#1
LS
2009-01-22 13:52

1 liter per 100 mil skall det vara som anses normalt, inte per 100 km som i texten här under vid det tidigare inlägget!
Leif Bergmans motors förbrukning kan inte ses som i närheten av normal oljförbrukning.

#1
Lennart
2009-01-22 14:30

Det är rätt kul att läsa toytafantasternas inlägg. Ni skriver om kvalitet m.m. och hur bra Toyta är.Det är säkert så. Jag ägde en SAAB 900 -85 Sedan en gång i tiden. Jag träffade nuvarande ägare till den för en tid sedan. Bilen har i dag gått över 50 000 mil!! De raparationer som har gjorts är försummliga. Jag monterade rostfritt avgassystem när den gått 10 000 mil. Några kul och styrleder är också bytta. Ägaren hade precis besiktigat den, UA! Den tar i dag mindre olja än de tyska premiummärkena,har godkända avgasvärden och är faktiskt i ett fint skick. Snacka om svensk kvalitet! I dag kör jag Volvo S60 2,4 T, jag har ägt den sedan den var ny, den har gått 12 000 mil nu, tar ingen olja, inga reparationer har behövts, jag servar den själv, och den har inte en rostfläck! Jag har ägt många andra märken också, BMW, Ford, Mazda, Toyta, Audi m. m.De svenska märkena har utan tvekan varit bäst!

#1
Johan
2009-01-22 16:08

Toyota är ett Japanskt märke och dom har inte salt på vägarna i Japan därför något sämre rostskydd.Fast jag tror dom europeiska modellerna får extra behandling det hör man ju om andra märken oxå var det inte Ford och MB som fick bassning på rostproblem och har börjat extra behandla för den nordiska marknaden.Min far hade en Saab från 1974 dom knappt hade rost iofs så hade den bara knappt 15000 mil på mätaren när den såldes men det är kvalite det men jag tror inte dagens Saabar har den kvaliten tyvärr allt var bättre i Sverige förut det är en generationsfråga och folk inom industrin har inte samma kvalitetstänk längre..Det är min uppfattning. Men japanerna verkar ha kvar sin yrkesstolthet.

#1
Johan
2009-01-22 16:10

Vilket jobbigt inlägg..Jag har feber ..sorry

#1
Jocke
2009-01-22 16:54

Helt klart har Leif missat poängen... man kan inte komma efter sin "otrohet" och kräva goodwill.
Varför ska de bry sig om honom när han inte brytt sig om dom, utan servat hos bymeken? Men som vanligt är det ju alltid mest synd om konsumenten, endast...

#1
Orre
2009-01-22 17:27

Japs shit!
Jag fick nya däck på min bil på Svinninge Gummiverkstad i Åkersberga där jag hörde hur ägaren och en kund diskuterade japanska bilars kvalitet. Jag hörde att en av dem också har en ett par år gammal Toyota Avensis som han försökt sälja på Blocket mm sedan flera månader tillbaka, utan resultat. Så han sa att Toyotan hör hemma i havet på en plats som visst är 63 meter djupt. Det är hans uppfattning om Toyota eländet. Den gick bra en tid och sedan var det bara fel på fel på fel osv. Ägaren till gummiverkstaden berättade om många missnöjda Toyota ägare. Han berättade för mig att han också är missnöjd med japanska bilar. Han äger en Nissan som efter bara 6300 mil fick ett axelbrott. Dvs bilen bara sjönk ihop på vägen! Så han rekommenderade inte Toyota eller andra japanska bilmärken utan förordade snarare SAAB, Volvo, VW och tom Skoda är en rätt okey bil enligt ägaren till Svinninge Gummiverkstad. Han kallar Toyota och andra japanska bilar för "Japs shit", efter egna och kunders berättelser om de japanska bilmodellerna!

#1
Lasse J
2009-01-22 19:35

Har jag missat något?
Frågan gäller väl något som var felkonstruerat, fel ihopkommet, undermåligt tekniskt sett?
Kan ingen service i världen förebygga.

#1
Johan
2009-01-22 19:36

Japs shit! Jo jag tackar =) Jo jag har hört många kommentarer om japanska bilar genom åren men Toyota tycker nog dom flesta är kvalite nuförtiden..Mazda och Nissan dras väl men skamfilat rykte fortfarande men dom som har fördomarna kör oftast Ford eller Volvo och dom håller väl knappast hög klass på hållbarheten..Nej slutgnabbat om Toyota dom är bra men smaken är som baken och det finns många fina märken inte bara japanska men Toyota är kungar just nu iaf.Sen kan vi ta denna disskussion om tio år då kanske Huyndai eller Kia är störst(Dom är kanske samma?)

#1
Conny Karlsson
2009-01-22 23:57

Orre "hörde en kund och en ägare diskutera japanska bilars kvalitet vid sidan om". Detta är typiskt att man alltid hört något vid sidan om.Verkar väldigt seriöst inlägg detta. Och det ligger helt i linje med Vibilägares undersökning "Autoindex" hur nöjda kunderna är med Toyota, NOT !
Så lägg ner detta snack om Toyota som dåliga bilar, det inger ingen trovärdighet. Alla vet idag som är något insatta i bilar att Toyota ligger med i toppen vad gäller kvalitet och de flesta försöker att kopiera Toyotas produktionsmetoder så lägg ner lögnerna !

#1
pa_forsgren
2009-01-23 09:40

Utan att lägga någon värdering i om Toyota är bra eller ej så kan jag berätta att en kollega till mig har en Yaris. "Toyota är sååå bra" - brukar det låta på lunchen. Då kan jag inte hålla mig och frågar varför. Svaret jag får är att "det är så" och "det har jag hört". Jag frågade då om den hade blivit rostskyddskontrollerad, eftersom det tydligen kan börja rosta i bilen inifrån i golvet. "Ja" - var svaret. Men ägaren visste inte om det var någon rost. Varför frågar man inte???
Min erfarenhet är att de flesta som köper Toyota köper det för andra pratar så gott om bilmärket. Sedan följs det inte upp eftersom samma person är så ointresserad av bilar så det kan lika gärna vara. Håller bilen så är det "toyotakvalitet" går den sönder så har andra bilmärken säker gått mer sönder...
Har bilen ett tillverkningsfel av ganska allvarlig art så skall det vara förlängd garanti ej goodwill.

#1
Rolle
2009-01-23 20:25

Conny Karlsson alias Shogun:
Sluta upp att ibland kalla Dig Shogun och sedan Conny Karlsson! Det blir inte mer troligt att din "kära" toyota blir en del av bil test stallet! Tack och lov håller, förhoppningsvis, Vi Bilägare INTE toyota lobbyisterna om halsen. Det är väl att vi läsare slipper att läsa ännu mer dravel om toyota. Visste Du förresten att det är just toyota som lägger MEST reklam pengar per såld bil? Det krävs mycket och idig marknadsföring för att till slut trumma genom budskapet om toyotas förträfflighet. Upprepar man en lögn, dvs hård marknadsföring, tillräckligt många gånger upphöjs den till slut till sanning...

#1
Conny karlsson
2009-01-24 00:21

Rolle.
Jag hoppas också att inte Vibilägare håller några om halsen, och det vet jag att de inte gör !
Vad menar du med dravel om Toyota ? Tål du inte när de får bra kritik ?
Sluta läsa om dom då ! Din bil eller ditt märke blir inte bättre för det i förhållande till Toyota, så det är bara att gilla läget för dej ! Gör man bra produkter är man värd att det kommer fram.

#1
Patrik
2009-01-24 14:50

Hallå jag tror toyota har glömt och dragit i snöret....märkesverkstäder i all ära är bara så bra som dom som jobbar där, hade en peugeot 406 V6 som käkade tändspolar -tydligen ett känt faktum när man började söka på nätet( så dags då), i början bytte vi alla sex på en gång och blev lovade att det här är dom nya förbättrade spolarna....vad tror ni hände? -efter ha bytt tre kompletta uppsättningar och varje gång frågat efter goodwill så började vi byta spole för spole och den auktoriserade "verkstaden" i borlänge för peugeot som liknade något av dagverksamhet för mindre bemedlade, tog en hel dag att få fram med datorn vilken av spolarna som var paj till en kostnad av 400kr och vi provade en gång att lämna in i grannstaden falun på den auktoriserade verkstaden där, gratis felsök samt alla andra felkoder uppskrivna så vi åkte dit i fortsättningen och slapp då även den starkr svettluktande sävlige gubben som tog emot i borlänge och peugeoten har jag sålt och kommer aldrig och köpa en till, har köpt en saab 9-5 -trevlig bil och dom på verkstaden verkar också trevliga men toyota då?
jag var sugen på en avensis för att designen tilltalade mig men jag tyckte andrahandsvärdet var lite överdrivet när man tittade på begagnade så det blev inget, men dom kanske lider av no-goodwill problem.
Vad jag har läst så är saab väldig generösa med sin garanti när det gäller vevhusventen som inte funkade som den skulle.
heja Sverige

#1
Saabnisse
2009-01-24 15:52

Det är riktigt att Saab varit generösa med motorgarantin, men de kräver att serviceboken är rätt ifylld och att rätt olja använts.
Det har i vissa fall räckt med att missa servicetillfället med en månad för att de ska nobba.
Dock behöver servicen inte vara utförd på en Saabverkstad.
Och detta är en av fördelarna med Saab och Volvo, de är så vanliga att det myllrar av duktiga verkstäder som kan serva och reparera till lägre priser än de som märkesverkstäderna normalt håller. Men det utsätter samtidigt dessa verkstäder för en press som medför att de måste skärpa sig kvalitetsmässigt och prismässigt.
Har de gjort det?
Sedan när det gäller vevhusventilationen på Saab som orsakade oilslugde så gällde det bilar som var utsatta för mycket kallstarter och korta körningar.
Och de var inte ensamma om oilsludge, även Toyota, Citroen/Peugeot och Mercedes t.ex. har råkat ut för detta.

#1
Pelle
2009-01-25 17:43

Rolle vs Conny Karlsson står 1 - 0.
My Toyota is fan så taskig, stod det någonstans och det stämmer med min erfarenhet av Toyota Avensis. Det var en -04 och gick perfekt i ca 8000 mil. Sen var det verkligen godnatt och adjö med Toyotas sk. kvalitet... Innan hade jag en Toyota Camry och den var faktiskt riktigt bra, frånsett att den rostade bort till slut. Min nuvarande BMW hade lite strul i början men efter ca 6000 mil var problemen över och nu går det absolut "My Toyota is fan så taskig" perfekt, 17000 mil. Som sagt var hette det förr "My Toyota is fantastic" idag heter det visst: "My Toyota is fan så taskig" !

#1
Pelle
2009-01-25 17:45

Rolle vs Conny Karlsson står 1 - 0.
My Toyota is fan så taskig, stod det någonstans och det stämmer med min erfarenhet av Toyota Avensis. Det var en -04 och gick perfekt i ca 8000 mil. Sen var det verkligen godnatt och adjö med Toyotas sk. kvalitet... Innan hade jag en Toyota Camry och den var faktiskt riktigt bra, frånsett att den rostade bort till slut. Min nuvarande BMW hade lite strul i början men efter ca 6000 mil var problemen över och nu går den absolut perfekt, 17000 mil. Som sagt var hette det förr "My Toyota is fantastic" idag heter det visst: "My Toyota is fan så taskig" !

#1
Aldrig mer Toyota
2009-01-26 15:46

Toyota vet inte vad goodwill och kundservice är. De ignorerar oss enskilda kunder och tar oss inte på allvar. Har själv varit Toyotakund sedan ca. 10 år tillbaka (Corolla, Yaris och 2 st. RAV4) men tänker ALDRIG mer köpa en Toyota. Bägge RAV4:orna inköptes nya, med cirka tre års mellanrum. Den första läckte in vatten i kupén och så gjorde även den andra. Angående den senaste RAV4.an var jag i kontakt med Toyota Sweden AB. I ett dokument från ToyotaNet står det att man visste om att RAV4 av aktuell årsmodell, läckte in vatten. Min bil är tillverkad efter detta specifika datum som fabrikationsfelet är registrerat i ToyotaNet (infört i juni) och dessutom fick jag min RAV4 levererad i september (3 månader efter att man loggat fabrikationsfelet i ToyotaNet). Bilen stog länge och läckte in vatten innan det upptäcktes. Bilen började lukta illa redan efter ett halvår, jag påpekade detta hos auktoriserad Toyota verkstad och bad om hjälp, men de hade ingen aning om vad det de kunde vara. Helt plötsligt, en dag vid hällregn, bildas en stor vattenpöl nere på golvet! Bilen har alltså under en väldigt lång tid vid regn och biltvätt läckt in vatten, men inte så att det har dränkt isolering, tygmatta och gummimatta. Men en dag blev det alltså översvämning. Jag anser att Toyota skulle ha återkallat dessa bilar med dessa kända fabrikationsfel och åtgärda felet. Bilarna skulle ju inte ens ha gått ut till kund, när man nu faktiskt visste om fabrikationsfelet. Jag har av Toyota begärt kompensation då jag anser att bilen har sjunkit i värde p.g.a. långvarigt läckage och illalukt. Dessutom var jag ju tvingad att vara utan min bil i en vecka vid åtgärd av felet och fick som lånebil en gammal sliten Ford Focus. Efter min första kontakt med Toyota Sweden AB fick jag ett otrevligt brev där Toyota Marknadsavdelningen bland annat skrev att de absolut inte hade någon förståelse för att jag ansåg att min bil hade sjunkit i värde och "opponerade" sig mot att att jag ansåg att det var ett fabrikationsfel (trots att jag alltså har svart på vitt ifrån ToyotaNet - "Vatteninträngning i kupé genom luftinsläpp" med beskrivande problem, orsak och åtgärd). Och dessutom har Toyota mage att skriva "Det inträffade har ju inte påverkat bilen över huvud taget" (obs! det är inte jag som stavar "överhuvudtaget" så). Hur kan de bara skriva så!? Alldeles självklart har det ju påverkat bilen. Jag skickade återigen ett brev till Toyota Sweden AB där jag bad om en rimlig förklaring varför jag fick en felkonstruerad bil, trots att de visste om problemet. Dessutom bad jag om ett formellt svar, då jag tycker det är ohyggligt viktigt i sådana här fall, då personen från Toyota som svarat tidigare uttryckt sig informellt och inte besvarat mina frågor. Detta brev har jag fortfarande inte fått svar på! Så ja, Toyota struntar helt i kunder, oavsett om du lämnar in bilen på auktoriserad verkstad eller inte, oavsett om du är trogen märket eller inte.

#1
Chiefen
2009-01-27 15:45

Äger idag en volvo s40 men pga utökning av familjen har jag kollat runt efter ny bil.
Jag va i kontakt med en kille som har jobbat på toyota och snackade lite allmänt när det här fallet kom upp, och det han sa va att hade kunden gjort sina servicar hos nån som toyota godkänt hade dom fixat felet vid första servicen.
han berättade vidare om ett fall i göteborgstrakten där en kund varit hos nån verkstad som inte var godkänd, och dom fixade någonting med växellådan. felet blev värre och då gick kund till toyota. självklart fick han inte felet avhjälpt på garanti/goodwill.
Dessutom behöver du inte gå till toyotas egna verkstäder. finns fristående verkstäder som har blivit kvalitetsgodkända av toyota, håll dig till dom så e det inga problem.
Jag kommer nog att köpa nya avensis.
volvo, opel och saab har jag bara haft problem med.

#1
Jan Åkesson
2009-01-28 15:45

Oljeförbrukning
Jag har en Volvo 240 -88 där oljepåfyllning inte existerar.
Endast oljebyte vid service.
Där ligger Toyota ljusår efter.

#1
John
2009-01-28 16:35

Hellu!
Det är pinsamt att Toyota som förra året omsatte nästan 4,7 miljarder kronor och gjorde en vinst på 189 miljoner kronor i Sverige inte kan reparera en bevisligen usel bilmotor. Hoppas att Leif driver Toyota till Allmänna reklammationsnämnden och att han vinner. Toyotas arroganta inställning har ökat för varje år allteftersom märket har växt i Sverige. Men nu ska vi gemensamt ändra på det genom att välja bort giriga bilnasare!

#1
C.Bergström
2009-01-29 01:11

Det är surt/skitdåligt att ens bil har ett motorfel som visar sig först efter att alla garantier upphört att gälla. Och det är surt/skitdåligt att Toyota inte ställer upp och åtgärdar felet. Leif kommer helt säkert aldrig att köpa/rekommendera/tala gott om en Toyota någonsin igen. Vem vet, kanske hade Leif börjat serva sin bil hos Toyota om han fått åtgärden på goodwill? Där har Toyota i så fall missat tåget! Jag tror dock att Toyota som alla andra biltillverkare vill knyta kunderna till sig och då pratar jag inte bara om själva nybilsköpet som ju inte ger den bästa av marginaler om man skall tro dem i branschen. Tyvärr så tror jag att många konsumenter (jag själv inkluderad) letar efter ett så billigt pris som möjligt vad gäller service, inköp och försäkring utan att tänka i det lite längre helhetsperspektivet. Efter att ha surfat runt lite på Toyotas hemsida kan jag komma med följande reflektioner: Att serva sin bil på en Toyotaverkstad är förmodligen dyrare än hos Mekonomen eller den lokala lilla verkstaden, å andra sidan hade kanske Toyota ställt upp med goodwill om man servat hos dem? Att köpa sin begagnade Toyota hos en Toyotahandlare är förmodligen dyrare än att köpa den privat eller hos en mindre lokal bilhandlare, å andra sidan får man en kvalitetsgaranti på köpet som täcker ett ev. motorfel på bilen upp till 8 år eller 15 000 mil. Att ha sin Toyota försäkrad via Folksam i Toyota bilförsäkring är förmodligen dyrare än en försäkring hos IF eller Länsförsäkringar, å andra sidan har man en maskinskadeförsäkring upp till 8 år eller 15 000 mil med en självrisk på 3 500 kr. Vågar man chansa och spara några slantar eller blir man dumsnål med facit i hand? Jag antar att kärnfrågan kvarstår, skall man räkna med att en bil drabbas av ett allvarligt fel efter det att garantin/konsumentköplagen upphört att gälla? Hade jag ägt en bil hade jag sannolikt svarat Nej på den frågan. Men jag är realist så jag hade nog tagit det säkra före det osäkra och upprättat en bra kontakt med min märkeshandlare genom att köpa/serva min bil hos dem. När en kund blir en kompis är man nog rätt mån om den. För övrigt ViBilägare.se, bra att ni tar upp saker och ting från den "lilla" konsumentens sida. Tack!

#1
Lasse
2009-01-29 12:44

Hej!
Jag har en Nissan årsmodell 2002 där oljetråget till motorn hade rostat?? sönder varvid jag blev stående på motorvägen eftersom motorn skar! Jag är lite tveksam till japanska bilars kvalitet efter denna incident. Motorbytet kostade drygt 47 000 kr eftersom man bytte hela motorn istället för att renovera den. Har ngn mer drabbats av samma fel som jag?

#1
Johan
2009-01-29 14:09

Lasse
Ganska inskränkt att säga alla japsbilar..Dom tillverkas inte av samma tillverkare eller i samma fabriker..Skulle du kalla Volvo skit för att Saab gjorde missatg med sina bilar?? Det är folk som dig som säger att alla varta ser likadana ut eller dom där om ett helt folkslag..Skrämmande Lasse och ni andra.

#1
Civilekonom
2009-02-02 09:46

Javisst är det så att vi får och - bör - hoppas att den japanska fordonsindustrin faller tillbaka. Detta med tanke på deras statsmakts sätt att sprida sina varor på den internationella marknaden med synnerligen tvivelaktiga affärsmodeller. Den svenska Riksbankens primära mål är att bekämpa inflationen och därmed kontrollera prisökningstakten i landet vilket missgynnar den svenska fordonsindustrin som är exportberoende så länge som folket väljer bort SAAB och Volvo för tex Toyota. Den japanska Riksbanken har som enda mål att hålla den japanska valutan, Yenen, så låg som möjligt allt för att GYNNA den egna exporten dvs att "underbalansera", MISSgynna och därmed att STOPPA importen av tex bilar till japan. Av detta följer att den japanska fordons industrin får ett artificiellt, konstlat, övertag relativt tex SAAB och Volvo och övrig industri på världsmarknaden som beror på avsiktligt nedvärderad japansk valuta. Av detta följer att jag menar att, oaktad kvalitet, bör varje presumtiv nybilsköpare bojkotta de japanska märkena för att på så vis markera att vi ej accepterar falskspel dvs avsiktigt nedvärderad valutakurs hos den japanska Riksbanken som har tillåtits exekvera de senaste 15 - 20 åren. Ensam kan man inte göra så mycket men tillsammans kan vi påverka genom att välja bort de japanska varorna och istället köpa ,inte nödvändigtvis svenska varor, men europeiska eller amerikanska prylar däribland bilar.

#1
Sven-Olof
2009-02-02 14:25

Äger en Avensis Combi 2,4 l motor. 2004 års modell har gått 7000 mil utan minsta broblem.Har noterat att vissa har fått problem med sina motorer med hög oljeförbrukning.Gäller det alla motorer eller bara 1,8 l? Mycket nöjd Toyata ägare.

#1
Shogun
2009-02-02 14:55

Sven Olof.
Det gäller 1,8 L versionen bara.
Civilekonom, trevligt att du bytt namn igen. Och nu ändrat lite i texten från att man bara ska köpa svenska produkter till att man även kan köpa tyska eller amerikanska produkter istället för japanska. år man köpa japanska produkter tillverkade i Europa då, delvis tillverkade av svenska underleverantörer av svenska arbetare i Sverige ? Eller ska de drabbas också och mista sina jobb ?!

#1
Johan
2009-02-03 14:19

Jag hoppas att Toyota ändrar sig och hjälper stackars Leif.

#1
Orre
2009-02-03 14:50

Heeej!
Även OM toyota ändrar sig har de redan smolkat ned sitt rykte. Skulle de ändra sig, vilket är troligt, beroende på skriverierna om toyota i b l a Hudiksvall tidning, helsida, och Vi Bilägare blir toyota bara än mer patetiska...

#1
Johan
2009-02-03 20:21

Varför är dom patetiska? Så om du gör ett misstag och sen när någon påpekar det och du fixar det så är du patetisk? Jag kallar det att komma till insikt.
Men när Toyota gör fel då ska man aldrig förlåta.
Jag skulle råda alla som tänker så byta från toyota direkt.

#1
Jackie
2009-02-04 16:03

Prefixet "Toy" i Toyota står för vad bilmärket är. Toy på engelska betyder "leksak". Kanske inte patetisk som Orre skrev men en leksak, det är vad Toyota var, är och kommer att vara!

#1
Patrik
2009-02-05 17:34

Festligt inlägg!
T i Toyota kan oxå stå för Trasig. Min Toyota fick växellådshaveri, bilen bara tvärstannade på Essingeleden, för snart 2 veckor sedan med en skuren växellåda. Det ska ta ca 2 - 3 veckor sa min meck innan bilen är fixad. Den har visserligen gått ganska bra i strax över 16000 mil men jag har aldrig tidare drabbats av en skuren växellåda förr... Så i mitt fall står T för Trasig Toyota!
Ha det bra!

#1
Lennart
2009-02-07 21:00

Goodwill är något som man ger till sin kund, en ny bil kostar ca 30-45 kr milen att bruka, varav servicedelen är ca 1,5 kr per mil, varför riskerar man som kund då sin goodwill för att spara kanske ca 20 öre milen? Man missar garanterat flera mjukvaruuppdateringar m.m.
Den goodwill jag har fått under åren från min märkesverkstad uppväger garanterat prisskillnaden flera gånger om.
Har man en bil under 10 år bör man inte ens reflektera över att serva någon annanstans än på en märkesverkstad.

#1
besviken
2009-02-11 01:02

Har en toyota rav4..efter 11100mil rasar kopplingen..totalhaveri.Garantin gäller ej men toyota tar på sig material kostnaden ca 14000kr..jag får betala repet 9000kr..värdelöst att dom monterat i en koppling som ej är gjord för diesel motorerna som dom vet inte håller...9000kr helt i onödan..Aldrig mer toyota....

#1
Simon
2009-02-12 20:42

Stackars lilla Leif, först ska han minsann inte gynna märkesverkstaden, men sen är han arg för att inte märkesverkstaden gynnar honom......
Man kan inte annat än skratta, snålheten bedrar visheten heter det visst......
Själv har jag aldrig haft något som helst problem varken med någon Toyota eller med någon verkstad...
Trots att jag kört Toyota i 27 år och stundtals ägt flera stycken...

#1
Anders
2009-02-14 20:53

Om Toyota inte vill ha badwill skulle de ha kallat tillbaka bilarna för åtgärd när felet upptäcktes.
Jag har en Peugeot 406 som jag innan 4000 mil bytt com 2000 (blinkers/torkar reglage) ett känt fel som jag försökte få ett godwill åtagande på helt utan resultat. Tändningslåset gick sönder, springstart resten av semestern och åtta veckor på verkstad då det inte kom något nytt. Jag kommer knappast att köpa en Peugeot igen. Jag har servat bilen på auktoriserad verkstad, ink. kamremsbyte. Men som kundmottagaren svarade när jag tyckte en kompensation från Peugot var skälig för åtta veckors väntan på delar. De vill ju inte ens stå för reklamationer.

#1
murphy
2009-02-15 00:52

Avensis
Årsmodell:
1
fel:
Bilen som har gått 9500 mil dricker 2 liter olja per 300 mil.
kommentar:
Toyota Göteborg vägrar att acceptera felet som fabrikationsfel. Skyller på att bilen är importerad från Danmark samt att den inte är servad hos dem. Bilen är pedantskött! Det framgår av Toyota Club Sweden att felet har åtgärdats av Toyota i vissa delar av landet genom blockbyte.
åtgärdat:
Inte åtgärdat ännu.
rapporterat:
2007-08-17
av:
Importerat från tidigare system
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=101&modelID=406
Genom Folksams motorgaranti upp till 10 000 mil fick vi en beg.motor som gått ca 6000 mil. Toyota monterade den . Den visade sig ha samma problem när vi klagade bytte de till annan beg motor som hade gått ca 3900 mil .
Eftersom vi viste att den skulle börja dricka när som helst sålde vi bilen. Annars var den otrolig bra bil .

#1
Simon
2009-02-15 03:03

Återigen visar det sig hur det går när man tror att man sparar pengar genom att inte serva hos märkesverkstad......
Serva där man ska så får man inga problem....:)

#1
Toyota
2009-02-18 14:43

Simon:
Jag säger så här efter att ha lämnat in bilen på service på Toyota Center i Stockholm. Toyotas service är inte annat än ett j-vla skämt och riunerad blir man oxå. Fy f-n för Toyota Center. Aldrig mer en Toyota jävel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

#1
Simon
2009-02-19 13:35

Det var ett bra försök TOYOTA men jag vet att du inte ens äger en Toyota så din kommentar saknar all trovärdighet.....

#1
Leif
2009-02-20 22:44

Vi kör en VW Polo -04 och hade varit glada om det bara varit 5L olja på 1500 mil,det tar Polon också + 3 EGR-ventiler,generatorbyte,AC-reparation,Tankavluftningsventil,Bromsar,5 bilbärgningar,mm nu är den uppe i 11000 mil så jag kommer att köpa Toyota nästa gång.

#1
Ola
2009-02-21 00:54

Förr hette det "My Toyota is fantastic". 2009 heter det "My Toyota is f-n så taskig"!

#1
Bertil
2009-02-21 00:58

Leif:
Du ljuger! Det finns inga belägg för att Polo ska ha de fel Du beskriver. Du har fö. skrivit många inlägg om Toyotas fördelar. Säljer Du Toyota eller? Man undrar...

#1
Leif
2009-02-21 09:10

Bertil:
Du har nog blandat ihop mig med en annan Leif ,jag har aldrig skrivit nåt här innan.
Jag kan fortsätta med fel i långa rader.Bilen är fullservad på VAG-firma enligt s-boken och det är var 3000 mil vilket jag är 100% säker på att det är för lång tid.Nu kan vi få frågan om vi kör diesel men nej,vi har en vanlig 1,4 bensin men den låter som en diesel.
Vi har även en SAAB 9-5 Aero -04 som har mycket bättre kvalite än Polon.

#1
Simon
2009-02-22 00:02

Ola är bara avundsjuk för att han inte har råd med en Toyota.....:)
Jag vet hurdet känns, det var jag med innan jag hadde råd....

#1
Joachim
2009-02-22 11:00

Simon:
ALLA har rå att köpa billiga skrynkliga skjortor från "Buttricks" liksom skramliga Toyotor med ytterst tveksam långtidskvalitet. Undrar varför yrkesfolket tex taxi och åkerinäringen kör främst SAAB, Volvo och Mercedes istället för Toyota...

#1
Simon
2009-02-22 12:07

Billiga skrynkliga skjortor...? Vi talar om goodwill här, du skriver om tveksam långtidskvalitet, det är ju bara att kolla fakta, även efter 7 år är Toyota i topp när det gäller minst fel, att de är det hela vägen dit med är ju självklartt....:)
Fast det är ganska ointressant i debatten...

#1
Ola
2009-02-23 09:25

Simon:
Ja, just det. TVEKSAM långtidskvalitet. När såg Du senast en 10 år gammal Toyota i trafik? Ärligt talat jag har inte sett en enda 10 år gammal Toyota de senaste veckorna. Då ska Du ha i minne att jag är chaufför och kör mycket. Jag läste att förr hette det om Toyota "My Toyota is fantastic" Idag: "My Toyota is f-n så taskig"!

#1
Simon
2009-02-23 12:01

Ja, du Ola, jag kör en själv, en Celica från 1975 (34 år gammal) besiktigad med rent papper....:)
En enkel sökning på Blocket på toyota äldre än 10 år ger 773 träffar trots att toyota på den tiden var ganska litet märke, dessutom är det bara en bråkdel som är till salu... Så nog rullar det många gamla Toyotor än idag..
Är det inte lite märkligt att du byter namn hela tiden Jalle...?

#1
Ola
2009-02-23 18:31

Simon:
Du har rätt det finns faktiskt så här många bilar på Blocket av 1999 års modell och äldre:
Volvo 5306 st
SAAB 1752 st
Mercedes 1692 st
Och
765 st stackars Toyota...
Oj oj det finns faktiskt några få "skrothögar" kvar. Men var är resten av Toyotorna? Förmodligen skrotade... By the way, Hur långt har Din Celica gått från -75? Har den nått 5000 mil... än? Vi Bilägare utlyste en tävling härom året som vanns av Volvo. Den har gått över 130 000 mil med SAMMA motor, växellåda mm. Ägs av en kille som är hästfanatiker och har dragit tungt hästsläp dessutom. Slå det det bilmärke som kan! Hitíntills är det Volvo som är "Herre på Täppan". Sök i Vi Bilägare artikel funktion och begrunda vilket bilmärke som har flest DOKUMENTERADE mil. Taxi oräknat. Ett tips: det är ingen Toyota eller anna japansk "Pellejönsbil" utan en hederlig Volvo!

#1
Simon
2009-02-23 19:09

Ola, din herre på täppan kan du plocka ner, den bil som registrerats för världens längsta körsträcka, över 4 miljoner kilometer är ingen Volvo! Rekordet sattes av en servicetekniker i USA i en MB 240 diesel.
Själv skulle jag aldrig vilja sitta i samma bil under så många mil...
Vad gäller min bil har den bara rullat 29 000 mil och den går väldigt bra för att vara så gammal, att det finns över 700 Toyotor äldre än 10 år gamla till salu på blocket visar hur bra de faktiskt är, många ägare är så nöjda att de behåller den....:)
Eran utlysta tävling, hur väl har ni följt upp de fakta bilägarna har, ditt fall låter väldigt likt men här är det en Subaru....
http://www.gotland.net/sv/bo-leva/arkiv/2005/han-kor-70-mil-varje-arbetsdag-med-husvagndetta
Vill du lägga in länk till den dokumenterade Volvon...?
Hittade den inte....

#1
OLA
2009-02-25 00:47

Simon!
OM Du inte hittar länken till Vi Bilägare artikel om den bil, en Volvo, som BEVISLIGEN gått längst i Sverige så kontakta Vi Bilägares webb kille så hjälper han Dig. Svårare än så är det inte! Volvo har passerat 130 000 mil med SAMMA motor, växellåda mm. Vi Bilägare har haft en hel serie reportage om denna Volvo i ett flertal tidningar under de senaste åren. Volvo är bevisligen än så länge "Herre på täppan".

#1
Simon
2009-02-25 01:26

Ola, du ändrar reglerna allt eftersom det passar dig tydligen, plötsligt säger du rullat mest mil i Sverige......:)
Ja det är nog inte lönt att diskutera mer med dig..... Men för skojs skull ska jag se om jag kan få fram denna Volvo du talar om...

#1
Ola
2009-02-25 09:45

Simon:
Det är Volvo som bevisligen rullat flest mil både i Sverige liksom internationellt. Längst i världen är en Volvo i Karlifornien ägd av en "bilfanatiker" som nästintill har vigt sitt liv till att köra slut på en Volvo. Tills för ca 2 år sedan har den Volvon gått över 350 000 mil. Ja, det ÄR sant! Du kan säkert hitta den bilen om Du googlar. Jag läste om den testen i en biltidning härom året. Vad gäller den svenska Volvon så hittade jag att den första artikeln om den publicerades i det 7:e numret från 2004. Sedan dess har Vi Bilägare följt Volvon under en hel serie av artiklar genom åren.

#1
Simon
2009-02-25 15:56

Tyvärr finns det ingen info om den svenska Volvon på nätet, fick svar av VB att det inte ligger på nätet
Hur menar du att en Volvo som gått 350 000 mil skulle ha rullat mer än en Mercedes som rullat 400 000 mil ?

#1
Shogun
2009-02-25 16:51

Simon.
Kör du dagligen med din Celica -75:a ute i trafiken ?
Den bilen borde du vara mer rädd om ! Den borde du spara till eftervärlden och ha som entusiastbil. Hur är skicket på den ? Hur långt har den gått ? Var rädd om den om skicket är bra, annars borde du ställa av den och renovera upp den. Själv hade jag nämnda celica som första bil en -77:a sista modellen av denna. sedan en 81:a med de fyrkantiga dubbla strålkastarna och i liftback version.
I fjol köpte jag mig en Toyota Supra targa -89 årsmodell som gått 870 mil !!! Som jag sparat åt efter världen och som jag bara kör med på sommaren. Bilen har nu gått ca 1300mil. Jag börjar att längta till sommaren.......Ps var rädd om din Celica Ds
Celica är spanska och betyder "den himmelska"
Förövrigt vill jag bara säga lägg ner fjortis snacket i tråden. För ingen verkar veta något om Toyota av de som uttalar sig ! Än mindre ägt någon.....

#1
Simon
2009-02-25 18:17

Shogun Nej jag kör den bara på sommaren och nån runda när vägarna är torra på vintern, jag köpte den förra våren och körde ca 300 mil i somras, det är en GT-75:a så den är extremt ovanlig, jag har även en ST-75:a som köptes för inredningens skull.... Min var bytt till beige
Jag åker Rav4 annars......
Ja här verkar det inte poppis att gilla Toyota, ganska märkligt att det är så... Jag har haft 22 st Toyotor genom åren....:)
Kul att du funnit en så lågmilad Supra, min dröm har alltid varit Twinturbon från -93 och framåt, men den är alldeles för dyr för vad man får för pengarna...
Mina Celicor kan du se här
http://www.garaget.org/Fireblade

#1
Shogun
2009-02-25 23:58

Simon. Celican var skitsnygg ! Även din Auris ! Jag har själv också en Auris med samma färg, fast med 2,2 L dieseln. Maila mig på ecc@bredband.net mvh Shogun.

#1
Pelle
2009-03-01 02:39

Shogun, Simon:
Att ni bara orkar skryta och ens bry er om Toyota. Usch och fy 17!!! Ska det vara bil ska det tex vá Pontiac GTO, Corvette. Vill man må genuint illa ska man besöka en Toyota handlare!

#1
Simon
2009-03-01 03:27

Pelle, så blir det när man lever kvar i det förgångna, bilar ihopdragna med tumskruvar...:)

#1
Johan B
2009-03-01 12:12

Man säger allt oftare:
"My Toyota is f-n så taskig" istället för "My toyota is fantastic"...

#1
Shogun
2009-03-01 14:05

Pelle. Skryter gör jag inte ,talar bara om hur mitt bilinnehav har varit det jag berättar om Toyota. Och det har varit betydligt bättre än andra märken, fast det kanske kan vara svårt att TA !? Vill du veta något om andra märken jag haft och vilka erfarenheter så ska du få dom berättade för dig. Har inget att dölja ! Haft ca 30st Toyota och aldrig ombesiktning !!! Ca 50 bilar av olika märken totalt. Så visst finns skillnader mellan märken.

#1
murphy
2009-03-01 20:00

När jag läste inläggen kom jag ihåg ett annat forum lagabilen.nu som ockuperades av Volvo och Saab-fanatiker som tjatade om sina "fantastiska" bilar. Det forumet har lagts ner pga av allt skitsnack. Detta forum ser ut att gå samma öde till mötes. Alla vet att japanska bilar är överlägsna när det gäller driftsäkerhet och nöjdkundindex. T o m tyskarna som var riktiga patrioter när det gällde de egna bilmärkena har upptäckt japanska och koreanska bilar. Sluta tjata om hur bra Volvo och Saab är. Det är de inte! Sällan de köps av folk som betalar med sina egna pengar.
Patriotism kommer inte att rädda dessa bilmärken. Räddningen finns kanske i Fjärran Östern.

#1
Simon
2009-03-01 21:12

Johan B, Jalle och Ola, har du fler namn du kallar dig för...?
Samma inlägg gång på gång.....

#1
A
2009-03-07 01:55

Toyotas kvalitet - som de flesta oberoende mätningar vittnar om - består inte bara av teknisk kvalitet. Det är ett koncept.
Toyota bygger utan tvekan bilar med bra teknisk kvalitet. Det innebär på intet sätt att de är överlägsna andra märken men strävan är att åtgärda de brister som uppkommer i konstruktion och produktion snarast möjligt.
I detta koncept ingår så vitt jag känner till en "försäkring" från Toyota Sverige AB till återförsäljarna, vilket innebär att hanteringen av uppkomna fel är mycket enkel. Återförsäljaren behöver aldrig diskutera en ersättning med generalagenten utan "försäkringen" träder i kraft och felet kan åtgärdas utan kostnad för kunden eller återförsäljaren. Detta är den största delen av Toyotas "good-will-åtaganden". En försäkring baseras alltid på villkor, i detta fall kanske ålder, körsträcka och kanske också servicekrav.
I något inlägg pratas det om konsumentköplagen. Det är korrekt att konsumentköpslagen omfattar konstruktions- och produktionsfel. Men för att det ska anses finnas ett rimligt orsakssamband mellan felet och produktionen/konstruktionen är tiden för ersättning inom ramen för konsumentköpslagen begränsad till 24 månader från inköpsdatumet för en NY vara.
Som avslutning vill jag också blanda in lite "känslor". Enligt min uppfattning ska inte leverantören behöva använda ett good-will åtagande för en kund som valt en annan leverantör för service. Och kom ihåg - Det här handlar bara om good-will, ingen garanti eller konsumentköplag är aktuell i detta fall, så enligt lagen har Toyota rätt att göra precis hur man vill.
Det viktigaste är dock följande: Hade bilen servats hos en märkesverkstad hade verkstaden känt till problemet med denna motortyp och skadan hade kunnat åtgärdas mycket tidigare, sannolikt till en lägre kostnad för Toyota sverige då åtaganden för detta fel sannolikt finns hos fabriken och inte belastar Toyota sveriges resultat fullt ut om ersättningsanspråk inkommer inom rimlig tid och är baserat på att de åtgärder som krävs för att försöka förhindra felet gjorts. Verkstaden hade alltså - vilket kanske är det viktigaste i det här fallet - kunnat åberopa "försäkringen" mot Toyota sverige för att åtgärda felet och Toyota sverige hade i sin tur fått ett godkännande från fabriken att felet belastar fabrikens budget istället för Toyota sveriges.
Som avslutning vill jag bara säga att jag på intet sätt tillhör Toyotas organisation. Jag är inte heller - och har aldrig varit - Toyotaägare.
/A

#1
Nenne
2009-03-07 15:02

Apropå säkerhet och stöldsäkerhet stod det i tidningen Metro igår att Toyota Avensis ALLA bilmodeller ligger "väsentligt" ÚNDER medelbilens säkerhet och stöldsäkerhet!!! Det står på sidan 10 i tidningen. Så Toyota Avensis är både FUL och osäker. Tacka vet jag fransk stil och finess! Säkraste bilarna är de stora Volvo, SAAB, Mercedes och BMW´s modeller.

#1
Arne Persson, Täby
2009-03-09 11:14

Det var det fräckaste att påstå att min kritik ej är sann och korrekt! Du borde först oh främst skämmas och därefter lära Dig att läsa och rätt tolka de statistik som gjorts tillgänglig för oss bilkonsumenter INNAN Du ens uttalar Dig! Försök inte att liksom Toyota blanda ihop korten och påstå sedan att det är sant. Du känner kanske till historien om "Kejsarens nya kläder" där kejsaren befanns vara helt naken. Så är det med såväl Folksam liksom Toyota. Pinsamt för alla oss som ser!

#1
Simon
2009-03-09 17:14

Ja du Arne Persson i Täby, inte för att jag vet vem du bemöter, men du talar om att vara sann och korrekt... Det finns ingen Arne Persson folkbokförd i Täby....:)

#1
Arne Persson, Täby
2009-03-09 23:14

Simon:
Du borde också vara lite mer kreativ i ditt "tänkande". För det första arbetar jag på ett IT bolag i Täby, Danderydskommun? sedan 2001 som projektledare med systemunderhåll och för det andra vet Du inte ett "Hjalmar" om vilka som bor eller inte i tex Täby....? Enda publika sättet att få full koll är att gå via befolkningsregistret i Härnösand, där man måste besöka dem för att få ut uppgifter. Det kan Du inte göra med enkelhet. Så kontentan är att Du svänger Dig med mycket illa underbygda påståenden! Vem ÄR "modige" "Simon" som inte ens vågar framträda med fullständigt namn?

#1
Lelle
2009-03-10 08:09

Simon:
Vem fan bryr sig var ngn bor eller jobbar eller inte bor? Se på Toyotas alla fel istället för att byta fokus och dölja Toyotas tappar!

#1
Simon
2009-03-10 15:15

Oavsett vad du tycker så har Toyota topp 3 nöjdast ägare, det är ingen slump...

#1
Pelle
2009-03-14 11:22

Simon:
Nej, det är ingen slump. Orsaken kallas indoktinering av svenska bilköpare. Upprepar Toyota en lögn tex om dess säkerhet, driftegenskaper tillräckligt många gånger blir det "automa(g)iskt" en sanning. Det är däremot sant att de flesta som lever på sin bil tex taxinäringen kör säkra och hållbara bilar tex SAAB, Volvo och Mercedes.

#1
Shogun
2009-03-14 21:31

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/krockprov-toyota-yaris-vs-volvo-945-1.9939

#1
Nenne
2009-03-15 09:34

Shogun:
Apropå säkerhet och stöldsäkerhet stod det i tidningen Metro för ca en vecka sedan att Toyota Avensis ALLA bilmodeller ligger "väsentligt" ÚNDER medelbilens säkerhet och stöldsäkerhet!!! Det står på sidan 10 i tidningen. Så Toyota Avensis är både FUL och osäker. Tacka vet jag fransk stil och finess! Säkraste bilarna är de stora Volvo, SAAB, Mercedes och BMW´s modeller. Vidare är det precis som vanligt att man jämför gammalt med nytt och då är det inte konstigt att de nya modellerna är säkrare än de gamla. Men faktum kvarstår att "nya" Toyota Avensis är en betydligt farligare bil att färdas i jämfört med konkurrenterna av SAMMA årsmodell, allt enligt den stora undersökningen som tidningen Metro refererar till.

#1
Simon
2009-03-15 11:55

Nenne din kunskap är lysande....:) En avensis är altså osäkrare att åka i för att en tjuv lättare bryter sig in i den när den står på en parkering....????
Pelle, jag förstår att du bor i en liten by, i storstäderna rullar massor av Toyotor som taxibilar, att de sparar enorma pengar på detta än om de skulle valt Volvo kan du läsa om här, och visst det finns fortfarande taxibolag som inte förstått detta ännu....:)
http://www.webfinanser.com/nyheter/?id=134033

#1
pg
2009-03-17 20:07

Det finns massor av bilmärken som hade samma fel just åren kring sekelskiftet. Opel, Saab, Volvo, ja de flesta märken hade hög oljeförbrukning på grund av lösa kolvingar, mjuka ventilstyrningar etc. allt för att minska bränsleförbrukningen,-trodde man.
Ingen av de märken jag räknat upp, har stått för några som helst kostnader utöver garantitiden, så jag tycker inte att det är märkligt.
Sedan är det dessutom så, att bilägaren själv har ansvaret att se till så att inte oljenivån underskrids. Om man inte kört dessa motorer näst intill tom på olja, håller även dessa motorer hur länge som helst, dock med hög oljeförbrukning.
Jag håller med om att det är dålig stil av alla bilfabrikanter, inte bara Toyota, som i det här fallet.

#1
Simon
2009-03-18 00:02

PG det är säkert så som du skriver, men i just detta fall med Leif så handlar det om att han inte har velat ha med Toyotas verkstad att göra för han trodde sig tjäna pengar på att serva billigt, när det sen visar sig att han har ett allvarligt fel blir han skitsur för att verkstaden inte ger honom goodwill......
Jag vet att Toyota bytt ett antal 1,8:or på goodwill utan protest, men då till ägare som hållt sig till märkesverkstaden....
Så går det när snålheten bedrar visheten....

#1
John
2009-03-20 18:04

Simon:
Javisst är det så det går när snålheten bedrar visheten och man köper en Toyota istället för att lägga till lite deg och köpa en riktig bil tex SAAB, Volvo, VW eller varför inte en Ford eller Peugout?

#1
Simon
2009-03-20 18:43

John antagligen är du bara dåligt påläst, men de bilmärken du räknar upp har inte generösare regler angående goodwill än Toyotas, förr tvärtom....
Inbilla dig inte att en Saab, WV, Peugeot, Ford, eller Volvoägare som inte servat på märkesverkstad skulle få sin motor utbytt efter 6 år på goodwill...
Nejdu, den går jag inte på....

#1
John
2009-03-21 01:42

Simon:
Du har rätt att en SAAB, Volvo, Audi eller Peugeout ägare inte får en motor utbytt efter bara sex år eftersom det är bara Toyota ägare som behöver byta motor efter blott sex (6) år ; -).

#1
Simon
2009-03-21 03:31

John du är dåligt påläst !
Läs denna rapporten först så kan vi snacka sen.....
http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/press_och_media/fran_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf

#1
John
2009-03-21 16:24

Simon: Som man frågar får man svar. Ibland framhåller Toyotaäagre ett visst försäkringsbolag som seriöst men en tid senare ska man glömma det som sagts och se på nästa bolag. Ta tex debatten om Folksam som framhåller Toyotas säkerhet då man jämfört helt nya Toyota med över 5 år gamla konkurrenters bilar... Sedan talar Toyota ägarna om att man nu ska läsa Länsförsökringars rapport som efter en tid ersätts av...???

#1
Simon
2009-03-21 19:44

Tydligen svider det i skinnet att vi kan kolla vilket försäkringsbolag som helst, de har alla insett att verkligheten ser ut så här, Japanare i topp år ut och år in...
Och kom ihåg att det var de som inte gillade toyota som var sura för Folksams tester, var nöjd nu då när det inte är Folksam.....:)

#1
shm
2009-03-23 14:10

Jag tycker synd om Leif Bergman som
hade otur med sin Toyota.När jag läser kommentaterna med all denna hat mot Toyota blir jag skrämd. Vad
är det som orsakar den? Är det för
att Toyota är det bästa bilen och
ger den absolut bästa servicen och bemötande? Eller är det för den utklasar i hela världen såväl Volvo som Saab?
Jag har en annan erfarenhet om
Toyotas bemötande och kvalitet.I dag
besiktikade jag min Yaris och fick efterkontroll kontrollbesiktning för
att framlamporna var ojämna.Jag åkte
direkt till Toyota representand i
Vällinby och berättade om vad som hade hänt.
Direkt tog de in bilen och åtgärdade
felet.Innan jag gick fick jag en check på 300 kr och en ursäkt för
besväret.Jag undrar hur många Volvo
ellerSAAB-ägare får sammabehandling.
Slutligen undrar jag varför tidningen driver den här kampanjen
under mer än 2 månader.Andra tidningar brukar avsluta kommentarerna för en artikel
efter ca 5 dagar.

#1
Conny Karlsson
2009-03-24 15:21

SHM.
Jag tycker det är bra att Vibilägare har enna sida/artikel om Toyota framme, Toyota har allt att vinna på det. Leif hade inte gjort service hos Toyota och då ger inte Toyota goodwill för det då han inte varit trogen Toyota helt naturligt. Med detta visar det sig att det inte blir billigare att serva bilen på annan plats än Toyota, utan kan slå tillbaka hårt som i Leifs fall.
Vad vi kan vänta oss nu SHM från Vibilägares sida tycker jag är en artikel som visar oss den andra sidan av detta problem som denna artikel belyser. Alla de ägare som faktiskt har fått hjälp av Toyota och byte av motorblock så att de också får ge sin syn på saken och hur de tycker att Toyota agerat på detta problem som en del drabbats av. Myntet har alltid två sidor, tyvärr får man säga att man bara får reda på den ena sidan som sagt. Nu väntar vi Vibilägare på en artikel som belyser hur Toyota agerat i andra fall där man stått för bytet av motor och hur de ägarna ser på Toyotas agerande så det också kommer fram i denna debatt, eller hur Vibilägare är inte det fairplay ???! Väntar på svar !

#1
MIKAEL ARVIDSSON
2009-10-01 22:50

Det har ingen betydelse om man servar bilen på Toyota eller inte, många verkstäder slarvar och går på ackord, jag vet.
Deras rykte och priser är baserade på kvalitet, därför bör de om någon ha en starkare godwill känsla.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.