Bild
Nästa artikel
Toyota Yaris Hybrid – rapport från provkörningen

Toyota Yaris Hybrid – rapport från provkörningen

Provkörning

Vi Bilägare har varit på en tidig provkörning av nya generationen av småbilen med hybriddrift. Här är första intrycken.

Hej Maria! Varför är det maskering på botten av provbilen du kör?
– Hej! Det är mest för syns skull. Bilen är i stort sett färdigutvecklad men det här är en slags förhandsprovkörning med några få biljournalister inbjudna. Främsta syftet med mönstret i nederkant är nog att väcka uppmärksamhet hos de som ser oss köra runt här i Portugal. Med det sagt så tycker jag ändå att nya Yaris är riktigt snygg utseendemässigt. Den har tuffat till sig.

Berätta om nya Toyota Yaris!
– Den byggs på Toyotas välanvända TNGA-plattform, men med tillägget GA-B som är en specialanpassning för mindre bilar. Nya grunden gör att Yaris har blivit 5 centimeter bredare och 4 centimeter lägre och så har tyngdpunkten flyttats närmre marken. Som förare sitter man några centimeter lägre och längre bak också och ratten har numera en mer upprätt vinkel. Toyota har även jobbat på att höja kvalitetskänslan invändigt.   

Hur är drivlinan uppbyggd?
– En trecylindrig bensinmotor får elektrisk hjälp från två elmotorer som hämtar kraft ur ett nytt litiumjonbatteri. Total effekt är 116 hästkrafter, 16 fler än förut. Växellådan är automatisk CVT. Att det är litiumjon i batteriet istället för nickelmetallhydrid ska ge snabbare acceleration. Dessutom sägs utsläppen av koldioxid ha minskats med 20 procent.
 

Toyota Yaris Hybrid – rapport från provkörningen

Och hur är den att köra?
– Gamla Yaris har fått kritik för sin bedövade styrning. Jag tycker att nya generationen har mer närvarokänsla i det avseendet. Den låga tyngdpunkten gör bilen stabil på motorväg. Men att köra helt elektriskt är svårt. Motorn morrar igång vid minsta uppforslut. Med imbillade äggskal under pedalen lyckades jag få upp den till 60 km/tim innan förbränningsmotorn blandade sig i. 

När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Den går att förboka nu och första kundleveranserna kommer i september/oktober. Det finns fem utrustningsnivåer och grundversionen Life kostar 185.900 kronor. Sedan fortsätter priserna uppåt för Active (199.900 kr), Active Plus (209.900 kr), Style (219.900 kr) och till sist Premiere Edition för 235.900 kronor. Alla versioner har Toyota Safety Sense installerat och det säkerhetspaketet innehåller bland annat adaptiv farthållare, autobroms, körfilshållare och skyltavläsare. Bilen kan väja för hinder utan att korsa mötande körfält och autobromsen har också varning för korsande trafik vid backning.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Yaris?

Kommentarer

#1
2020-02-11 10:31

Det är väl bra att bilen har blivit mer stabil, Toyota har inte precis rosat marknaden med bra vägegenskaper. Vi har ju floppen nya RAV4 i färskt minne, den som misslyckats i undanmanöverprov och som utgör en trafikfara.

#2
2020-02-11 11:01

sikke noget vrøvl ,man afviste i Norge at rav4 var udsat for en meget voldsom test lige modsat de andre i testen, de andre biler der bremsede man og ved rav 4 trådte man speeder i bund, det var fordi man i sverige havde 1. uge tidligere havde kåret rav 4 som verden sikreste bil foran volvo, læs test fra Australien , årets bil i Australien er kåret rav 4 2020 foran Tesla og supra ..

#3
2020-02-11 12:35

Raphael

Att en bil inte klarar ett undanmanöverprov beror sällan på dåliga vägegenskaper. En Peugeot 3008 klarar älgtestet snabbare än Alfa Romeo Giulia, har den bättre vägegenskaper för det? Knappast. Den har förmodligen ett aggressivare esc system som lämnar mindre åt föraren.

Toyota åtgärdade problemet genom att programmera om esc. Det var allt de gjorde och vips så är bilen godkänd.

#4
2020-02-11 11:15

Högt pris med tanke på att man fortfarande måste tanka en massa bensin.

#5
2020-02-11 11:23

Vad är aktiv farthållare?

#6
2020-02-11 11:26

"innehåller betald marknadsföring"

#7
2020-02-11 11:28

Apex - fast nu har ju Toyota faktiskt inte åtgärdat problemet och enligt artikeln i TV finns heller ingen publicerad plan över hur det skall gå till och när. Dom har visat upp en bil som av allt att döma har ett omprogrammerat esc-system men vad händer sen ?

#8
2020-02-11 12:04

Apex och jag har nog helt olika uppfattningar om vad vägegenskaper betyder..och vad det innebär.

#9
2020-02-11 12:10

Pi

Det är en annan fråga. Jag försvara inte Toyota, min poäng var bara att hur snabbt en bil klarar älgtestet framförallt handlar om hur aggresivt och tidigt bla esc ingriper.

#10
2020-02-11 12:18

Styggavargen

Kanske är så, svårt att veta. Det enda jag ser dig skriva om är hur hemska suvar är.

För mig handlar vägegenskaper om fjädring, styrning, chassi, väghållning osv. och inte hur tidigt eller hur aggressivt elektroniska hjälpmedel ingriper.

#11
2020-02-11 12:41

Pi.

De ägare som vill ha VSC omprogrammerat får det om man vill på Rav4 vid service eller annat tillfälle om du vill det.

Sedan kan man testa att fortsätta gasa när bilen överskrider gränsen som TV gör i sitt älgtest, så gör ju de flesta förare i en sådan situation.....något som norska Din side ifrågasatt hur TV utför sitt test genom att fortsätta gasa när sladden redan börjat, enligt Din side är Rav4 godkänd även utan omprogrammering av VSC systemet. Något svar från TV har man inte fått.....

Yaris kommer att vara en alldeles utmärkt småbil. Snygg som få, i mitt tycke. Bästa bilen tillverkad i Frankrike.

#12
2020-02-11 12:41

Shogun - vi får väl hoppas att du har rätt samt att det införs omgående i produktionen. Sen tillhör inte jag de som kritiserat RAV4:ans väghållning utan jag svarade bara på Apex inlägg att Toyota löst detta vilket dom inte hade gjort enligt TVs reportage utan dom hade bara visat upp en bil som fungerade bättre utan att kommentera hur dom skulle hantera redan levererade bilar liksom de kommande nytillverkade.

#13
2020-02-11 12:44

Pi.

Jag bara upplyser som så många ggr förr så allt ska bli rätt. Har varit i kontakt med min service verkstad.

Andra får spekulera som vanligt hur det är med saker och ting.

#14
2020-02-11 12:52

nej og atter nej , mam kørte på en anden måde, da det var rav 4 tur, de andre biler ,der bremsede man, men ved rav trådte man speeder i bund, det har et norsk blad beskrevet, tror det hedder din s....

#15
2020-02-11 12:57

Man har sänkt nya bilen och körställningen?
På den gamla modellen som jag äger så är väl ett av dom stora plussen att det är ett bra insteg för den som är stel och gammal eller halvsjuk.
Hoppas dom inte gjort samma miss som på captur att man slår huvudet i den lutande a-stolpen.
Sedan kan man tycka mycket pengar men dom måste väl fått till hybridtekniken och motorn för den gamla modellen var inte snål varken med eller utan hybridteknik.
Men en snål trecylindrig och hybrid borde väl rimma bra ihop kan man tro.

#16
2020-02-11 13:15

Jörgenn.

Jo,så var det. Men TV fick ju uppmärksamhet ute i världen när det var en Toyota som är storsäljande världen runt för sin obetydliga tidning. Vilket ju avslöjas varje gång då man skriver" Att det är/var tack vare TVs avslöjande bilen åtgärdas" enligt norska Din side fann man inget fel i älgtestet, mer än att andra märken/modeller var sämre än Rav4, men det verkar gå obemärkt hos TV.....blir mer uppmärksammat med en Toyota ute i den stora världen på löpsedlarna/youtube.....

#17
2020-02-11 14:18

Tacka vet jag den utgående modellen. Den här ser bara så fjantig ut.

#18
2020-02-11 19:56

"...Bilen kan väja för hinder utan att korsa mötande körfält .."

Om hindret tar upp hela "mitt" körfält då?

#19
2020-02-12 08:11

Hoppas bilen som haft dåligt ljus med sina halogenstrålkastare i alla tider, nu kommer med led-strålkastare

#20
2020-02-12 18:06

Toyota Yaris kommer säkert att sälja bra över Världen!!!

#21
2020-02-13 11:28

ja fed bil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.