Bild
Nästa artikel
Toyota och Tesla gör eldriven RAV4

Toyota och Tesla gör eldriven RAV4

Nyheter

Tesla ska nu ta fram en elektrisk Toyota RAV4. Toyota betalar 60 miljoner dollar för att ta del av sportbilstillverkarens teknik.

I våras inledde Toyota ett samarbete med amerikanska sportbilstillverkaren Tesla.

Toyota köpte aktier till ett värde av 50 miljoner dollar och lovordade potentialen i företagets teknik.

Nu meddelas ytterligare ett led i samarbetet.
 
Anpassar teknik till Toyota
Tesla ska utveckla komponenter till en elektrisk variant av crossovermodellen Toyota RAV4. Affären kostar Toyota 60 miljoner dollar.

Bland annat ska Tesla utveckla litiumjonbatterier, motor, transmission och mjukvara. Arbetet innebär till stor del att modifiera teknik från sportbilen Tesla Roadster till att passa Toyotas behov.

Flera konkurrenter har redan produktionsfärdiga elbilar i startgroparna, till exempel Nissan med Leaf och General Motors med Chevrolet Volt och Opel Ampera.

Toyota, som i sin tur dominerar marknaden för hybridbilar, vill nu ta igen förlorad mark.

Serietillverkning av eldrivna Toyota RAV4 planeras till 2012.

Diskutera: Vad tycker du om samarbetet mellan Toyota och Tesla?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
trepipen
2010-10-14 11:28

Två kvalitetsmärken. Kan bara bli bra.

#2
jarl s
2010-10-14 14:17

Kan inte bli annat än världens bästa bil.

#3
Sokrates
2010-10-14 15:04

Vänta tills våra orakel och oantastliga ledare, Jägaren och Haubits77 bestämt hur vi ska tycka om detta! Eftersom de vet vad som gäller är det lika bra att vänta.

#4
surabaron@hotmail.com
2010-10-14 16:41

Jag tycker att märket borde heta Toyota-tistel. Toyota är ju ett riktigt ogräs i bilfloran som bör bekämpas med Round Up av giftigaste sort....

#5
789
2010-10-14 16:45

Lite oförtjän kritik kanske men ingen vidare bil för mig. Den är oerhört ful och väldigt klumpig.

#6
2010-10-14 22:28

789.

Hur kan du veta det? Bilen kommer ju inte ut på marknaden förräns 2012! Fördommarna florerar......

#7
789
2010-10-15 00:02

Shogun:
Grannen till oss hade en RAV 4 av 2008? års modell vilken jag var tvungen att flytta ibland eftersom ägaren, 87 år gammal man, inte kunde backa själv... Därför VET jag att den är oerhört klumpig med väldigt dålig bakåtsikt. Dock har stora höga bilar tex BMW X5, Chryseler Voyager, Volvo XC70, XC60, XC90, Nissan Patrol etc en fördel nämligen att det är lätt för gamla människor att kliva in och ur bilen men som sagt var att backa Toyota schabraket låter sig inte göras utan svårighet därför VET jag att den är klumpig. Det är faktiskt betydligt lättare att backa en stor Volvo XC90 trots att den dar stora E stolpar. Fråga mig inte varför men jämför gärna själv. Ha det gott Shogun ;-)

#8
2010-10-15 06:44

789=Surabaron mfl.

Så du tror att nya Rav 4 kommer att se ut och vara utformad så sikten är precis lika, se det tror inte jag. Du bara kommer med fördommar ingen vet än hur denna Rav 4 kommer vara utformad/designad eller vara egenskapmässigt. Fördommar.....

#9
jarl s
2010-10-15 09:58

RAV4 är supersmidig, denna nya kommer krossa allt!

#10
789
2010-10-15 13:38

Jarl:
Kan du inte stå bakom den nya Rav 4:an då den backar....?

Shogan:
HUR den nya är kan vara sig du eller jag veta men jag vet att grannens Rav 4 kunde han ej backa, köra själv utan det fick jag köra titt som tätt...

#11
jarl s
2010-10-16 12:05

789: Nej, men jag kör gärna över dig.

Och nej, du har aldrig ens kört en RAV4, du är bara en bitter looser.

#12
MR X
2010-10-17 10:13

Rav 4 är för de som inte har råd att köpa en riktig toyotajeep.
Det här elektriska skämtet är inget undantag heller.

#13
2010-10-17 16:10

Jag har bara bra erfarenheter av LC, men inga alls av RAV 4.
Men jag har en kompis som har en Rav4 av 2007 års modell med automat, tyvärr inte diesel, men han är helnöjd.
Han är jägare och anser att det här är den ultimata bilen och blir den nya eldrivna lika bra är det kanske inget fel.
Men jag är och kommer att förbli skeptisk till elbilar länge än.

#14
MR X
2010-10-17 21:34

Farsan har ägt två Landcruisers den första glx stationwagon som kom till sverige på 80-talet. Senaste modellen var den som bara hette landcruiser tror det var 2000. Helt fantastiska båda två. Min favvis var den första med en sexcylindrig dieselmotor på 145 hk. Slitstark och fantastiska terrängegenskaper. Det är med varm nostalgi jag ser tillbaka på den bilen. Rav 4:a är ingen riktig toyotajeep utan bara en leksak som inte ens klarar lite mer avancerad terräng jämfört med LC:N

#15
789
2010-10-18 22:21

Jarl:
Du är redan överkörd. Av många!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.