Bild
Nästa artikel
Toyota lanserar ny batteriteknik 2022

Toyota lanserar ny batteriteknik 2022

Nyheter

Enligt den japanska tidningen Chunichi Shimbun daily så kommer Toyota att börja sälja bilar med helt ny batteriteknik år 2022. Längre räckvidd och kortare laddningstid är ambitionen.

Det har varit känt länge attt Toyota forskat på halvledarteknik för att få fram effektivare elbilar. De senaste åren har det däremot varit Toyotas inställning att bränslecellsmotorer och laddhybrider är den rätta vägen till minskade utsläpp. Nu har alltså Chunichi Shimbun daily fått information som säger att tillverkaren satsar på att utveckla ett batteri som ska kunna laddas fullt på bara ett par minuter och ändå ha längre räckvidd än dagens batterier.

Diskutera: Hur lång räckvidd/laddtid skulle en elbil behöva för att vara intressant för dig?

 
Taggar: Nyheter, Toyota

Kommentarer

#1
2017-07-25 09:30

Räckvidden är inte längre ett problem men man bör kunna ladda för fem mil på en minut.

#2
2017-07-25 09:30

Häftigt, hade varit kul att få reda på liiiiiiite mer info om tekniken dock.
För mig hade jag klarat mig med 10 mils radie för 90% av mina resor.
Valet står mellan en bil i hushållet som är laddhybrid eller 2 st där en är en ren elbil.
Dagens laddtid och räckvidd är inga problem, det är vikt, återvinning av material, kostnad och miljötänket runt produktion som jag tycker är intressant.
Visst kan laddtid vara intressant på rena el-bilar, men det känns som Tesla redan har en acceptabel lösning.

#3
2017-07-25 09:31

Tjugo mil och trettio minuter.

#4
2017-07-25 09:32

Gärna 30-40mil, men inte helt nödvändigt i vardagen med så korta laddningstider det spekuleras om här.

#5
2017-07-25 09:44

Låter bra! För min del skulle en dieselhybrid Toyota vara intressant med en elräckvidd på 15 mil som kan laddas i ett vanligt hushållselkontakt över natten. Priset får ej heller vara alltför mycket högre än dagens prisbild.

Bensinhybrid Toyotor av dagens modell går felbort!

#6
2017-07-25 10:30

Today Tomorrow Toyoda

#7
2017-07-25 10:42

Ett typiskt planterat uttalande från en producent som vet med sig att man ligger efter utvecklingen. Då lägger man ofta ut sådant här i rent PR-syfte. Inget att ta på allvar. Konkurrenterna har redan alternativa lösningar i pipe och det vet Toyota. Därför "läcker" man dessa uppgifter för att tala om för köparna att man är med, men allstå lite efter ("försenade" brukar man kalla det).
MVH AL

#8
2017-07-25 10:50

:o)

#9
2017-07-25 10:55

Shogun, hade nyheten kommit från Audi/Bmw/MB (som ju tydligen jobbar ihop dessutom i sin fina kartell) så hade vederbörande istället hyllat detta som mycket lovande. LOL

Själv är jag dock skeptisk till elbilar, tror mer på icke laddbara hybrider och för dom som har bra laddmöjligheter, laddhybrider. På lite längre sikt, vätgasbilar.

#11
2017-07-25 11:10

Man kan välja perspektiv. Mitt är att när en biltillverkare går ut och säger vad man har på gång inom en ganska avlägsen framtid, då är man ute efter att bygga varumärke och även att underminera konkurrenternas alternativ. Man har inget konkret att erbjuda köparna egentligen utan gör det av rent taktiska skäl. Och då håller jag för sannolikt att Toyota, som hoppade på elbilen sent (om man bortser från sitt ägande i Tesla), nu gör vad man kan för att inte tappa presumtiva bilspekulanter - där konkurrenterna ju redan har lösningar klara. Jag förstår inte varför det är personligt för er. Det är ju bara affärer.
MVH AL

#12
2017-07-25 11:15

@Gunnar Lindberg, räckvidden har aldrig varit ett problem som sådan, det är kostnaden och laddtiderna som följer som är problemet och som alltid kommer att vara ett problem, jämfört med ICE-bilar. Det är därför hybrider (seriella) är den mest realistiska vägen framåt.

#13
2017-07-25 11:22

Kan inte se att Toyota skiljer sig från andra tillverkare när det gäller att "läcka" sina framtidsplaner. Volvo Cars har ju under Samuelsson varit flitig i grenen. Sedan gäller det att leverera annars försvinner förstås trovärdigheten.

#14
2017-07-25 11:50

Rent generellt så har det varit ett jävla tjat om ny batteriteknik senaste 20 åren. Det har inte hänt så mycket på den fronten och jag är ytterst tveksam till att Toyota kommer komma med något revolutionerande.

#15
2017-07-25 11:56

Nej det är helt rätt Pinjong

MVH AL

#16
2017-07-25 12:26

100 mil och 5 minuters laddning. Då kan jag tänka mig att byta ut min nuvarande, men då måste priset även vara lika. Mååååååååånga år tills dess

#17
2017-07-25 12:50

AudiS4, gissar att du vill ha ner vikt och storlek också. Idag skulle 100 mil innebär minst 1 ton batteri! Detta visar hur feltänkt det är med elbilar som går enbart på batteri. Vad man än gör blir det fel. Små batterier vill ingen ha, stora batterier vill ingen betala för. Vem vill köpa en "halv bil"? Läser på DI att försäljningen av den av biljournalister hyllade Bolt/Ampera-e (även VIB propagerar) säljer skitdåligt i världen. Till och med norrmännen har börjat tröttna på dessa bilar.

#18
2017-07-25 12:53

För vätgasentusiasterna måste det kännas som när man fick reda på att föräldrarna hade gjort det.

#19
2017-07-25 13:39

Ett haft ton batteri i bilar kan inte vara rätt väg att gå. Tror mer på hybrider tills vidare. Skulle det bli så att laddning görs på utvalda vägar under färd så är det ett sätt att få ner batteristorleken och det är kanske dit vi kommer med tiden.

#20
2017-07-25 14:30

AL är nog på rätt spår, lite samma visa som Volvos uttalande om sin elbilssatsning..

#21
2017-07-25 14:34

VIB missar det viktigaste med nyheten, den batterityp man tänker använda är s.k. solid state-batterier. Från AMS;
"Som namnet antyder är elektroderna förbundna med en elektrolyt i fast form, till skillnad från dagens Litium-jon-batterier, som har en flytande elektrolyt. Den nya tekniken innebär att batteriet dels är säkrare, men också att de har högre energitäthet samt att de laddas betydligt snabbare är dagens Litium-jon-batterier, som tar upp till en halvtimme att ladda. " + hållbarhet!

#22
2017-07-25 21:33

Undrar vad bränslecellsmotorer är för något som nämns i artikeln?
Snarare så är det europeiska biltillverkare som under många år pratat om att hybrider och laddhybrider som kommer ut på marknaden strax men ändå är det Toyota som står för 75 % av värdens alla sålda hybridbilar, och vilka är det som säljer vätgasbilar inte är det europeiska biltillverkare som under många år sagt att man snart börjar sälja vätgasbilar.
Toyota tillverkade elbilar redan i slutet på nittonhundratalet som gick över 16 mil på en trådlös laddning men tvingades lägga ner tillverkningen när Chevron som ägde patentet för större batterier förbjöd Toyota att använda batterierna i sina elbilar samtidigt som Amerikanska myndigheterna efter lobbyverksamhet från Amerikanska biltillverka inte längre krävde en viss del elbilar för att få fortsätta sälja fossila bilar i landet.
En Tesla med 85 kWh batteri kommer 23 mil i snitt på vintern med inte allt för många köldgrader ute till skillnad från en vätgasbil som fungerar lika bra på vintern som på sommaren.
http://www.teslarati.com/tesla-battery-range-sub-zero-snowy-conditions/

#23
2017-07-25 14:47

Det är alltså inte skitsnack från Toyota som vissa här menar, man kommer använda solid state batterier i bilarna från 2022 eftersom dom är mycket bättre. Och som jag fattar det så väntar man alltså med att komma med bilar som enbart går på batteri tills 2022, just för att redan från början tillverka med solid state. Man kan gissa också att det är först med solid state som batterierna uppfyller Toyotas stenhårda krav på kvalitet.

#24
2017-07-25 15:11

Vi som ändå tror på batteriteknik och som har argumenterat för att kortare laddningstider kommer, har också pekat just på solid state-batterier som en möjlighet. Så inget nytt med detta utöver att Toyota också är med.

#25
2017-07-25 15:17

Om någon tror att Toyota inte är med på alla olika teknik möjligheter så är man nog väldigt naiv om man tror något annat.

#26
2017-07-25 15:21

Toyota ser ut att ligga på spets då de redan har hybrider ute och på en överkomlig prisnivå.
Jag tror på hybriden som en brygga över till ren eldrift. Det borde satsas på att utveckla hybriden ytterligare för att jag kan tycka att det är lite för många bollar i luften just i nu läget.
Men att det är väl den miljöagendan som driver där små steg ej duger. Jaehhh..de har väl någon predikande foliehatt som vet att det går visst att driva fordon med vatten allt sedan Roswell New Mexico 1947 men att denna teknik blockeras av fordonstillverkarna.
En ren elbil ska klara 30 mil i en normal körcykel för det ska bli intressant för min del.

#27
2017-07-25 15:23

Jag vill ha en hybrid med gas och el. Då är jag på banan. Som många påpekar så är det ett stort värde att köra omkring på för att man behöver det någon gång då och då. Då tror jag på andra bärare av energi. Just nu menar jag att metan är den bäraren. Hållbart och väl utbyggd infrastruktur, till skillnad från vätgas. Man kan köra grönt, billigt och bekvämt redan idag.

#28
2017-07-25 17:09

BMWs bil med dessa batterier spås komma 2026, 4 år efter Toyota......så långt efter ligger Toyota med batteri/elbilar.

http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170214/bmw-solid-sta...

#29
2017-07-25 17:57

Shogun
Ja, med denna typ av batteri. Men BMW har redan rena elbilar.

#30
2017-07-25 18:10

Som jag har uppfattat BMW så har de redan solid state-batterier under utveckling men vill utföra långsiktiga hållbarhetstester innan de är beredda att introducera dem i sina bilar. Dock kommer bilar med befintlig men förfinad batteriteknik redan nästa år i BMW X3.

#31
2017-07-25 18:56

Axa, Toyota har rena (batteribilar) elbilar sedan 1997. Elbilar med elmotor som enda framdrivningsmotor har även Mirai med 5 kg vätgas som energibärare.

#32
2017-07-25 19:28

Råder förvirring kring begreppen. Säger man t.ex. elbil så kan man ju mena en vätgasbil eller hybrid. Allt som har en elmotor. Säger man batteribil så kan man ju mena samma bilar, dom har ju även batteri som energikälla för framdrivning. Därför skrev jag elbil med endast batteri som energikälla. Det har Toyota undvikt, främst antagligen eftersom nästan ingen vill köpa en sån bil då dom är/varit så kassa och dyra.

#33
2017-07-25 19:38

50 mil minst..

#34
2017-07-25 19:54

Vidstige, " nästan ingen vill köpa en sån bil då dom är/varit så kassa och dyra."
Har du hört talas om Leaf, Tesla, Zoe m.fl.?
Bilar som säljs till personer som vill ladda hemma, vilket de kan eftersom de bor utanför ghettot!

#35
2017-07-25 20:12

Solid state batterier ha ha som om det skulle vara nytt och unikt för Toyota!
Nä det håller de flesta på med sedan länge och Toyota är hemskt sena pga sin idiotiska satsning på vätgas.

#36
2017-07-25 20:51

Tveksamt om solid state-batterier är mogna för den mycket krävande bilmarknaden redan om 5 år - när vi inte sett mycket av denna batterityp i andra mindre krävande applikationer.

#37
2017-07-25 21:14

saabnisse, ja och dom säljer otroligt dåligt dom bilarna. Anledningen är att dom är för kassa och dyra. Detta trots att det är stora subventioner på dom f.ö.
junkers, kanske ska man tolka texten som att Toyota inte kommer lansera nån elbil förrän solid state batterierna är klara för massproduktion. Så ja, dagens elbilar är idioti. Funkar inte för en massmarknad. Inte ens du själv tror på det utan kör diesel istället, trots att du har råd med elbil.

#38
2017-07-25 21:15

Behöver en bil som klarar minst 30-35 mil och kostar under 400000:- det fanns inte vid mitt köp.

#39
2017-07-25 22:08

junkers, exakt, dom är för dåliga/dyra, precis som jag sa.

#40
2017-07-25 23:49

Toyota är inte mer sena än andra med solid state batterier, och det beror inte bränslecellerna/vätgas om man nu tror det. Som sagt man håller på med all tänkbar teknik och utvecklar samtidigt inom R&D. Förstår man inte detta då är man mer än naiv....

#42
2017-07-26 00:08

Skrattretande. Ingen annan biltillverkare kommer alltså ha dessa batterier. Toyota är hopplöst efter och verkar först ny upptäckt det

#43
2017-07-26 00:11

Man kan förstå att Toyota är sena genom att de först i slutet av 2016 bildade sin nya division för rena elbilar med Toyoda som chef.

#44
2017-07-27 16:48

Fördelar med dessa nya batterier är att ingen försämring av kapacitet sker mellan -30 till +100 grader, dubbel körsträcka jämfört med dagens batterier vid samma vikt och volym, ingen brandrisk, längre hållbarhet och snabbare laddning och batteriet skadas inte av att det urladdas helt vilket låter bra.
Elbilar idag kommer ungefär hälften av sommarens körsträcka på vintern vilket inte är så bra, och måste värmas upp för att klara någon högre laddström samtidigt som regenerering inte fungerar med kallt batteri.

#46
2017-07-26 01:40

Räckvidd på minst 50 mil vid verklig körning och fulladdat på högst en timme, är mina krav.

#47
2017-07-26 08:18

Seriösa tillverkare som vill vara kvar på marknaden kommer med säkerhet att erbjuda batteripaket av olika kapacitet och pris, så att kunden kan erbjudas bästa möjliga "värde för pengarna". Begriper inte denna hysteri angående 50 mil och mer. Dom flesta kör överlag korta sträckor och skulle utan vidare klara sig med en räckvidd på 15-20 mil, om bara laddningsmöjlighet finns och det gör det. Avseende batteriutvecklingen. Solid state glass-sodium batterys, John Goodenough. Är ni intresserade, sök vidare själva.

#48
2017-07-26 08:36

John2008, fulladdat på en timme? Möjligen men det är ju annars ett annat problem med elbilar, att batterierna laddas snabbare upp till 80%, sen tar dom sista 20% ungefär lika lång tid som dom första 80%. Detta innebär då att man i praktiken behöver 20% onödigt mycket batteri. Sen behöver man ytterligare onödigt mycket batteri för att ha god räckvidd även vintertid, vilket förvisso möjligen kan bli bättre om man löser värmen på annat sätt t.ex. genom att bränna etanol för värme (Volvo har tittat på det tror jag).

#49
2017-07-26 09:49

Vidstige tycks vara "väl insatt" i elbilsproblematiken. Personligen tror jag att han inte varit i närheten av och ännu mindre brukat ett sådant fordon.

#50
2017-07-26 12:33

Ja, som vanligt så finns här massor av felaktigheter. Lägren som finns här på ViB är tydligare idag än på länge! Jag tycker att det är bra att Toyota kommer med elbilar, även om det är mycket sent i förhållande till andra märken. Om de då gör det med ny batteriteknik så ska vi väl vara glada för även det. Däremot så ser jag av kommentarerna att kraven spretar åt alla håll. Räckvidder av idag finns att få från 20-50 mil. Priset på en BEV (vi kan väl kalla dem för det Vidstige?) är väl klart under 300 000 kr nu. Laddtider är för det mesta inget problem eftersom man sover då :) Elbilar säljer allt bättre och många länder börjar nu komma med profetior att diesel/bensin-bilar förbjuds senast 2040 och det omfattar väl även hybrider som drivs med nämnda bränsle? Vad gäller Opel Ampera-e så måste det vara en knepig situation när man har en orderstock som överstiger 3000 bilar men väljer att stänga fabriken? Vad håller GM på med nu?

Angående detta med att framtiden för BEV ser så mörk ut så kan ni ju läsa detta!

http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=48206

#51
2017-07-26 15:37

Lasse J, vad menar du är fel med det jag skriver? Kritisera sak istället för person, hur svårt kan det vara?

#52
2017-07-26 15:51

lieberhaber, finns ingen bil som klarar 50 mil.
Tesla Model S klarar mindre, särskilt på vintern.
Snabbladdar du på deras supercharger, så fyller den upp ca 80% på 30 min, dvs 80% av "50" mil.
Tesla Model S kostar ca 1 miljon kronor med 90 kwh batteri.
Dom som sägs klara 20 mil har i praktiken kortare räckvidd också, sen ska man ju ha marginal så man inte blir stående.
Du får väl rätta alla faktafel här om du tycker du har bättre siffror.

#53
2017-07-26 16:02

Senaste auto testade verklig räckvidd på 3 av elbilarna.
Ioniq hade 267 km mot utlovat 280km
Golf 259 mot utlovat 300km
Zoe 302 mot utlovat 400km.

Vad jag vet så går Bolt oftast mer än 400km i verkligheten.
Bolt har ett stort problem dock och det är den hemska inredningen.

#54
2017-07-26 16:24

Vidstige
Ska vi hålla oss till verkligheten eller förledas av dina räckviddsfantasier? Majoriteten bilister i Sverige kör på sin höjd tre till fyra mil per dygn. Skulle klara sig med en begagnad elbil. Till och med en med degraderat batteri, ett objekt man kommer att kunna köpa till fyndpris i en inte alltför avlägsen framtid. Ett utmärkt fordon för "flerbilsfamiljer" att lösa närtransporter.

#55
2017-07-26 16:38

junkers, ja dom senaste med större batteri men provkör dom på vintern också.
Lasse J, Vad är det för räckviddsfanatsier du talar om exakt? Och kör man bara tre fyra mil om dagen så funkar ju en laddhybrid lika bra och klarar längre körningar om det behövs. Elbilar säljer skitdåligt just nu, få är intresserade av dom för att att dom fungerar så dåligt, det är anledningen, tillsammans förstås med dåligt värde för pengarna. Detta har Toyota förstått, därför dom vill ha bättre batterier.

#56
2017-07-26 16:52

Obegripligt!

#57
2017-07-26 16:58

När elbilen får ett avgasljud, då kan jag tänka mej en sådan bil.

#58
2017-07-26 19:23

De batterier som Toyota håller på att utveckla är tydligen oxå lithium-ion batterier men i solid state utförande. Se länk:

https://techcrunch.com/2017/07/25/toyotas-new-solid-state-battery-could-...

#59
2017-07-26 19:29

Den som vill köra 50 mil med en Tesla med stort batteri klarar av det - inga problem. Jag kör själv uppåt 38 mil med min Zoe och nog borde det gå att köra 50 mil om man har 90 kWh till förfogande. Det är klart att på vintern så går räckvidden ner men inte så mycket som du vill påstå. I Teslas fall så beror det på att de saknar värmepump men min Zoe går ner till mellan 25-30 mil och det är ingen halvering. Sen ditt prat om att elbilar säljer så dåligt, var har du fått det ifrån. Det säljs massor av elbilar även om du inte ser det. Men du skyggar för så mycket du, ta av de där solglasögonen och få in lite ljus :)

#60
2017-07-26 20:29

systembolaget, du kan väl få vilket ljud du vill i en elbil, det är ju enkelt med syntetiskt ljud och en högtalare.
Men ett billigare alternativ är ju en smatterpinne mot hjulekrarna!

#61
2017-07-26 22:04

liebhaber, räckvidden på elbilar har varit extremt överdriven, när man kör dom i verkligheten har räckvidden varit dålig. Du kommer inga 50 mil med Tesla Model S och som jag sa, snabbladdar du 80% så har du tappat ytterligare. Det är fakta, sånt du blundar för. Ditt missionerande om ebilar kan vara roligt säkert för dig men har ingenting med verkligheten att göra. Vad värre är, du är inte ärlig, för det är fortfarande så att elbilen har för stora brister, därför den säljer så dåligt i Sverige.

#62
2017-07-27 10:24

Husk toyota var styrende i 1996 Arnold Swarznigger bad om hjælp fra toyota så toyota har en stor andel i Tesla og viden desuden sagde de i 2012 at nuværende batt. Er for dårlige vi kommer igen til el bil når vi har løst dette måske er det de har løst det får vi at vide i 2021 tak og god dag ..

#63
2017-07-27 10:43

Nej batteriet med fast elektrolyt Toyota utvecklar är inte något Litium-ion batteri även om det står att Lithium batterier kan förbättras. Tesla säger att man nog nått potentialen för sina Lithium batterier i ett uttalande vilket måste betyda att vikten och storleken på den batteritypen inte kommer förändras nämnvärt framöver.
När man läser vad Teslaägaren med 85 KWh kapacitet i sin Tesla bil skriver om noggrant uppskrivna körsträckor på vintern så visar det sig att körsträckan minskar i snitt mellan 45-50 % redan vid moderata köldgrader vilket betyder att elbilen med ett stort tungt batteri är mer en sommarbil vid användning utanför egna kommunen. Till vardags duger batteribilar gott då det för oss flesta är några få gånger per år vi kör några längre sträckor med våra bilar och då fungerar även laddhybrider lika bra som bilar med bara batterier.

#64
2017-07-27 11:55

liebhaber
Dina praktiska erfarenheter av elbilsägande/brukande är inte speciellt gångbara i Vidstiges alternativa verklighet. Vidare argumentation inget att öda kraft på.
Att elbilsförsäljningen i Sverige inte är så omfattande som den borde vara kan till stor del bero på att utbudet på andrahandsmarknaden inte står i relation till nybilsförsäljningen. Det borde rimligtvis finnas betydligt fler objekt tillgängliga, sett till tidigare försålda/leasade fordon. Anledningen kan vara att dessa fordon, som uppburit skattefinansierade bidrag i avsikt att dom ska bidra till miljöpositiva effekter inom landet, inte når den inhemska begagnatmarknaden, utan säljs till utlandet. Det finns t.om exempel på att bidragsfinansierade fordon sålt utomlands utan att ha rullat en meter i Sverige.

#65
2017-07-27 12:24

Lasse J, liberhaber brukar hylla Norge som ju haft extrema och i världen unika subventioner för elbilar. Hur många procent av Norges 2,5 miljoner bilar tror du idag är elbilar? Jo det är faktiskt bara 4%. Det är den "alternativa verkligheten". Även DI har skrivit på sistone att elbilar säljer dåligt, att GM fått stänga fabriken i USA som tillverkar "nya fantastiska" Bolt temporärt pga det. Varför är det så här? Jo pris-prestanda är för dålig. Toyota inser detta och om man nu lyckas få fram dessa solida batterier med den prestanda som utlovas här, då blir det en helt annan sak. Ska dock säga att jag inte alls är säker på att man lyckas, nyheter om stora framsteg i batteriteknik hör man ofta, sällan eller aldrig nåt konkret händer. S.k. solida batterier i sig tror jag dock är nödvändigt för att elbilar ska nå en större acceptans men på länge sikt tror jag och många andra ändå mer på vätgas. Inte minst för att vi behöver utsläppsfria fordon i stora städer och där det många som ser problematiken med brist på laddmöjligheter och belastning på elnätet. Sen ber jag dig tona ner personangreppen framöver, om du nu vill diskutera sak. Idag finns en hel del s.k. early adopters som är mycket positiva till dom elbilar som finns idag, men ofta har dom då förutsättningar som gör att elbilar passar rätt bra för dom, ofta har dom flera bilar så dom kan använda en konventionell när elbilen inte räcker till. Det är då jag menar att laddhybriden är mer täckande för hushållen och jag ser ingen poäng i att folk måste skaffa två bilar för att elbilen ska "fungera" som koncept. Jag ser då hellre att Toyota dom närmsta åren snabbar upp sitt program med laddhybrider, just nu är det alldeles för dåligt.

#66
2017-07-27 13:02

GM har stängt fabriken i första hand för att Chevy Sonic som tillverkas på samma lina som Bolt säljer ännu sämre.

#67
2017-07-27 15:38

Poängen var förstås att Bolt säljer dåligt och sämre än vad GM hade räknat med.
http://www.foxbusiness.com/features/2017/07/20/gm-eases-summer-productio...
Varje gång det kommer en ny elbil så säger många att bara den går lite längre och blir lite billigare så ska man köpa, sen upprepas det. Dvs man köper inte uppdaterade bilar till lägre priser heller. Bolt var ju just elbilen som alla skulle köpa.

#68
2017-07-27 16:49

Senaste siffror GM försäljning USA.
Sonic ner 36% liksom ett antal övriga som Impala och liknande. Camaro håller ställningarna. Bolt ökade 11%.

#69
2017-07-27 18:03

Lasse J, skruva med siffrorna hur du vill. Bolt säljer ändå inte bra och detta trots att man nu erbjuder kraftiga rabatter i USA. Få är helt enkelt intresserade av bilen. Detta är ju grundproblemet med elbilar som dom är idag, hur ska man göra när få vill köpa? När bensin och dieselbilar säljer överlägset bra? Retoriska frågor alltså.

#70
2017-07-27 20:02

SUV kanske är problemet? Jag förstår inte varför det är accepterat att köpa de skitigaste bilarna. SUV ägaren är för 17 gubbar stolt över sin fula tingest, ju större ju bättre och ännu mer utsläpp. SUV tillverknings förbud samt viktminskning borde införas direkt.

#71
2017-07-27 20:57

Vidstige.
Skruva med siffrorna??
Ta reda på fakta innan du yttrar dig! "Bensin och dieselbilar säljer överlägset bra." Struntprat. Bilförsäljningen i USA har varit svag hela året. GM står med ett lager bilar som räcker i 100 dagar. Vissa av GM;s modeller har minskat sin försäljning mer än 75%. Bolt har emellertid ökat i volym. Ett uppmärksammat problem är dock att snabbladdningsmöjlighet debiteras extra samt att man använder CCS som har dåligt utbyggd infrastruktur samt att GM inte visat något intresse att stödja utbyggnaden.

#72
2017-07-27 23:07

Lasse J, vi talar väl ändå här om elbilar kontra alternativen? Och att dom populära alternativen är bensin eller dieselbilar? Dvs jämför försäljningen av fossila bilar med elbilar i USA, så får du en rättvisande siffra. Räkna det i procent. Vad får du då? Några procent i bästa fall kanske. Dvs elbilsförsäljningen är nästan försumbar förhållandevis. Det ÄR fakta. Liknande i Sverige även om incitamenten att köra elbil (pga högre skatter på fossilt) är större. Bolt kanske säljer bättre än tidigare elbilar (bästa pris prestanda hittills) men det är ändå inte alls bra, ingen succé alltså. Att ta betalt för snabbladdning låter rimligt, allt kan inte vara gratis och närmast skattebefriat med elbilar.

#73
2017-07-27 23:37

"Att ta betalt för snabbladdning". Har jag skrivit på det sättet? Snabbladdningsmöjlighet står det.
Varför ska jag räkna i procent? Fossilbilar har sålts i snart 120 år. Elbilar har, förutom under en period på 1910-20 talet, marknadsförts på allvar mindre än tio år. Vad är det du vill påvisa?

#74
2017-07-28 11:15

Lasse J, räkna försäljning i procent visar tydligt ett dåligt intresse hos bilköpare vad gäller elbilar. Då får man fråga sig varför är intresset så lågt för elbilar. Men tror inte vi kommer längre, tycker dock din bild krockar totalt med verkligheten. För i verkligheten säljer elbilar mycket dåligt och intresset bland bilköpare är i praktiken (!) mycket svalt. Många är entusiastiska när det gäller elbilar, men få gör slag i saken. Det är ett stort gap i skillnad i vad man säger och vad man gör.

#75
2017-07-28 15:05

https://evobsession.com/electric-car-sales/
Det kommer nog ta ett bra tag innan elbilar blir den dominerande biltypen i världen ser man på evobsessions informativa sida.

#76
2017-07-28 17:13

Ja du Vidstige, att diskutera med dig är helt omöjligt. Det är helt rätt att fabriken där man tillverkar Bolt/Ampera-a har stängts längre än tänkt över semestern men nu kommer det nya uppgifter att det beror på en annan bilmodell som tillverkas på samma lina som tydligen säljer dåligt (och det är väl en bensin det). Dina uppgifter om marknader är naturligtvis historiska och då kommer ju elbilar i kläm eftersom de har funnits på marknaden en så kort tid (då räknar jag inte med försäljningen i början av 1900-talet då de bilarna är försvinnande få). Idag kan man klara sig jättebra med en elbil (om man vill), vill man inte så behöver man förstås inte. Min bil (el om du inte visste det), den senaste för jag har haft två, har nu gått över 2000 mil sedan 3 mars 2017 och det tycker då jag tyder på att den är användbar. Sen är det så att jag har ett stort bilintresse och det gör att jag har flera bilar men om jag vore en snål jävel så hade jag naturligtvis inte haft det. Men eftersom jag nu inte är det så har jag för närvarande 10 stycken och det skulle inte förvåna mig om jag snart har 11 :). Mina övriga bilar är av både bensin- och dieselsorten. De rullar ju inte så många meter per år så den lilla nedsmutsningen de gör tycker jag går bra för jag räknar med att entusiaster även i framtiden kan få finnas kvar, eller vad tycker ni övriga? Nej, elbilsmarknaden växer (om än inte med risk för att elbilarna tar över helt och hållet på direkten - tar nog några år), men växer det gör den, även i Sverige. Vi kan väl hålla koll på marknaden och se hur procentsatserna förändras över tid eftersom det är det som är mest intressant.

#77
2017-07-28 19:11

Försäljningsprognos av bilar framöver, från Bloomberg siar att elbilar går om bensin/dieseldrivna bilar 2038.

#78
2017-07-29 10:55

Bolt kostar 37 500 dollar eller 307 000 kri USA men priset har sänkts till 25 000 dollar på en del ställen skriver GM vilket är ca: 204 000 kr vilket nog hjälpt att hålla uppe försäljningssiffrorna.Samtidigt minskar försäljningen av Volt vilket kan betyda att en det Volt ägare valt att gå över till en helt eldriven bil i stället för laddhybriden Volt.
En anledning till en ökad försäljning av elbilar eller laddhybrider beror på att biltillverkarna är tvingade att sälja en viss andel elbilar för att få sertifikat för att sälja fossila bilar i vissa regioner. Tesla som bara säljer elbilar sålde sina sertifikat för 120 miljoner dollar vilket gjorde att man fick ett litet plusresultat förra året vilket annars inte hade uppnåtts.
I en del Europeiska länder måste mackarna sälja en viss del biogas för att få sälja fossila bränslen vilket gör att man på flera ställen kan tanka gratis biogas eller betala ytterst lite för gasen.

#79
2017-07-29 12:43

liebhaber, rättelse, Bloomberg pratar om "elbilar" i förhållande till konventionella. I deras prognos gör man alltså ingen skillnad på om en "elbil" går på batteri eller på vätgas. Sen vet jag inte vad du menar med att vara omöjlig att diskutera med. Jag har inte samma åsikter som du och ditt vurmande för elbilar (alltså då bilar som går enbart på batteri) har inte övertygat mig alls. Hoppas du inte menar att vi ska ha åsiktsmonopol. Nu växer laddhybridsmarknaden istället eftersom laddhybrider är vettigare för fler. Vad gäller att kunna klara sig "jätte bra" med elbil så beror det ju på, för det första kräver det att du kan ladda hemma, vilket många inte kan i storstäder. För det andra så är långresor mycket problematiska. Sen beror det ju vidare på beskattning hur det slår med elbil, just nu är det mycket fördelaktigt i Sverige men det kommer inte vara i längden om många skaffar en.

#80
2017-07-30 07:20

Previa. Bra att du rättar till återigen hur det ligger till. Det blir väldigt polariserat annars...

#81
2017-07-30 15:10

Den statliga Energimyndigheten i USA anser att man kan framställa vätgas med hjälp av elektrolys av vatten till ett pris av 18 kr per kg från förnyelsebar el under dygnets lågbelastning vilket betyder att priset per mil i vätgasbilen blir 1,80 kr per mil utan att man räknat med skatten.
Man tror även att det priset kan halveras med bättre elektrolysmetoder framöver.
Kommer man ner till dessa prisnivåer kanske inte folk bryr sig om att batteribilen har lägre elförbrukning då dagens fossilbränslepriser inte verkar ha stor inverkan på människors körvanor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.