Bild
Nästa artikel
Toyota först över 10 miljoner bilar

Toyota först över 10 miljoner bilar

Nyheter

Om Toyotas plan stämmer kommer den japanska biltillverkarens fabriker spotta ur sig över tio miljoner bilar under 2013.

Toyota väntas den här veckan presentera tillverkningsplanen för resten av året och enligt nyhetsbyrån Reuters kommer produktionen att uppgå till 10,1 miljoner bilar.

Det skulle innebära att Toyota passerar en milstolpe och som första biltillverkaren i historien bygger fler än tio miljoner bilar under ett och samma år.

I produktionssiffran ingår dotterbolagen Lexus, Daihatsu och Hino.

Förra året körde Toyota om General Motors och kunde därmed titulera sig som världens största biltillverkare, men som Vi Bilägare nyligen kunde rapportera sålde General Motors fler bilar än Toyota under årets andra kvartal.

Diskutera: Vad tycker du om Toyotas milstolpe?

Kommentarer

#1
2013-07-31 13:12

Sedärja, då gäller det bara att hitta köpare till alla bilarna.

#2
2013-07-31 14:06

Och trycka återkallelser samt köpa porto te förbannelse ;o)

#3
2013-07-31 14:20

Att sälja bilarna tycks inte vara några större problem. Toyota tillverkar bilar som folk världen över vill ha. Tråkiga men mycket driftsäkra bilar till rimliga priser.

#4
frb
2013-07-31 15:41

Inte så konstigt att de säljer bra. Mer driftsäkra bilar får man leta efter. När jag körde taxi så var det nästan bara Volvo och VW som gällde men fy vilka skitbilar! Så mycket krångel och dyra verkstadsbesök... Så min bild av tråkig bil är V70 och Passat. Kul bil är den som rullar problemfritt.

#5
2013-07-31 15:47

Dom här tävlingssiffrorna börjar bli ganska tröttsamma. Annars är det väl som Jes säger: Nu gäller det att ha brevpapper och frimärken färdiga i stora lass =)

#6
2013-07-31 18:21

Som jag skrivit förr måste det ju bero på något när man blir störst.
Man tar fram det som de flesta vill ha, så enkelt är det.
Sedan är det en annan sak att störst inte nödvändigtvis är bäst och absolut inte roligast.

#7
2013-07-31 18:39

Hurra, vad japanerna är bra! Tillverkar det som folk har råd med! Synd bara att de inte kan stava till r-o-s-t!

#8
2013-07-31 19:37

Eller att vara bland de minsta då inte många vill ha bilarna och inte vara så rolig.

Skönt med tillverkare som klarar sig själva och tar ansvar om något går fel med det man gör. Sådant skapar förtroende hos köparna som köper en bil igen av samma märke.

#10
2013-08-01 09:46

Såååååå miljövänligt!!!

#11
2013-08-01 12:40

S-E S, Det finns ingen bil som är miljövänlig, de är bara mer eller mindre dåliga för miljön.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.