Bild
Nästa artikel
Toyota följer med strömmen

Toyota följer med strömmen

Nyheter

Japanska biltillverkaren planerar att presentera 10 helt elektriska fordon 2020.

Toyota har tidigare hållit fast vid devisen att bränslecellsbilar ska representera företagets nollutsläppsfordon. Men nu skiftar världens näst största biltillverkare fokus och avslöjar att det förutom vätgasdrivna bilar även kommer att finnas mer än 10 olika BEV-modeller, alltså Battery Electric Vehicle, lagom till 2020.

Det är kineserna som erbjuds elbilarna först, sen får Japan, Indien, USA och Europa valmöjligheten att köra helelektriska Toyotabilar. Just nu utvecklar Toyota en ny typ av elbilsbatterier, med solid kärna istället för flytande och beräknar att tekniken är färdigställd 2020. Det planeras också en utökning av hybrid- och laddhybridflottan.

År 2025 ska alla Toyotas och dess lyxbilsmärke Lexus bilar erbjudas med någon form av elektrifiering. Målet är att sälja 5,5 miljoner elektrifierade fordon år 2030 och 1 miljon av dessa ska vara nollutsläppsbilar på vätgas och el.     

Diskutera: Vad tycker du om Toyotas planer på elbilar?
 
Taggar: Nyheter, Toyota

Kommentarer

#1
2017-12-18 09:58

Ja sent skall syndarn vakna!

Toyota tvingas anpassa sin produktion efter vad kunderna efterfrågar. Det var man ju tidigare väldigt duktiga på. Dock sker saker snabbt i omvärlden nu och Toyota har inte hunnit fånga upp dessa förändringar lika snabbt som konkurrenterna. Därför är man så sent ute med laddbara elbilar.

MVH AL

#2
2017-12-18 10:05

Det står nog ett antal isärplockade Teslor på Toyotas bakgård...

#3
2017-12-18 10:10

Det är väl bara döda fiskar som följer strömmen?

#4
2017-12-18 10:11

Ja nu börjar Toyota kopiera igen.

#5
2017-12-18 10:13

Pinjong.

Ja som tidigare storägare i TESLA har man nog inte behövt plocka isär dem.. Man kunde säkert få konstruktionsritningarna direkt via TESLA eget nätverk.

MVH AL

#6
2017-12-18 10:25

Ja diesel har absolut ingen framtid, trots att några försvarar bränslet på forumet pga okunnighet. Det har Toyota sagt länge att diesel är en återvändsgränd pga av kommande utsläppskrav vad gäller rening och nu följer andra efter. Hybrider förstod sig heller inte konkurrenterna sig på för 20 år sedan utan satsade på diesel främst i Europa, se dieselgate bla. Det är först nu man förstår sig på det. Men då med värdelösa mildhybrider, tyvärr. Skriver man att Toyota ligger efter så är man okunnig och dåligt påläst, möjligen läser man och sprider fake news. Finns ingen som har så mycket patent som Toyota vad gäller batteriteknik för bilar. Bla solid state batterier. Det fanns en anledning till att BMW sökte samarbete/avtal med Toyota för några år sedan......

#7
2017-12-18 10:42

Ja där vaknade Shogun. Att Toyota väntat för länge med sina elbilar är knappast någon revolutionerande nyhet. Det är fakta som till och med bolagets VD bekräftat. Samma person passade också på att konstatera att företagets kundanpassning är för dålig.

Så att kalla Toyotas högsta ledning för "okunnig" får väl anses vara en anklagelse som är allt annat än rimlig.

MVH AL

#8
2017-12-18 10:45

Toyota förstod sig väl inte på diesel heller. De fick köpa in dem.

#9
2017-12-18 10:48

Personligen börjar jag bli ganska trött på den här typen av nyheter nu — tillverkare x planerar att ha y modeller av typ elbil/hybrid/... i produktion år z — där z är 2020 eller senare. Hur vore det med litet verkstad NU istället, eller åtminstone nästa år?

#10
2017-12-18 11:22

Pinjong. Toyota har en stor bred kompetens inom diesel. Omsättningen i Hino - ett av koncernens helägda bolag som till stora delar ägnar sig åt det - är över 100 miljarder varje år.

Så visst finns det kunskap in house hur man bygger och producerar dieslar. Det både görs och kommer att göras under väldigt lång tid framöver också hos Toyota.

Att Toyota däremot slutat med diesel hos sina personbilar hänger ihop med deras storskaliga produktion och klena försäljning i de regioner där efterfrågan på motortyp en är som störst. Det blir alltså för dyrt med diesel och därför kör man med hybriden istället...

Det är affärer det handlar om, både i fallet diesel som hybrider. Det är pengar Toyota är ute efter. Folks hälsa och miljön är sekundär.

MVH AL

#11
2017-12-18 11:05

Jag vet A.L. Du måste inte förklara allting. ;-)

#12
2017-12-18 11:12

2020 låter inte som så långt bort, men de kanske menar att de kan visa då vad de har planerat att sälja en annan gång.

#13
2017-12-18 11:15

Dem som nu är så bekymrade över att Toyota inte har elbil nu när "alla" andra har det, dem köper inte en Toyota i vilket fall.
Som jag har skrivit tidigare att det bottnar inte i en brist på kunnande då Toyota var tidigt ute och är störst på hybrider och är del i Tesla.
Har man som Toyota ett väl inarbetat HSD system så är steget till ren el enbart frågan om ett batteri som Toyota känner vara som moget för marknaden och att de arbetar på detta för bevisligen så är majoriteten elbilar fortfarande inte mycket till att hänga i julgranen.

#14
2017-12-18 11:36

Nej självklart inte Pinjong. Sorry. Jag vet att du vet;-)

MVH AL

#15
2017-12-18 11:28

Snarare var Toyota för tidigt ute när konkurenterna inte klarade att få fram några elbilar vilket gjorde att amerikanska myndigheter släppte kraven på att en viss del av bilarna som såldes i USA skulle vara eldrivna. Oljebolaget Chevron som köpt rättigheterna till batterierna som satt i RAV4EV förbjöd Toyota att använda dessa batterier i sina elbilar vilket satt stopp för elbilar för över tjugo år sedan.
http://media.toyota.co.uk/image_library/rav4-ev-1996/

#16
2017-12-18 11:32

Jag tycker att du har en god poäng där Tvärnit. Toyota är ett gigantiskt bolag som i huvudsak tillverkar bilar baserade på volym och kostnadseffektivitet. Små förändringar blir därför nästan alltid stora- eftersom de berör såpass många enheter.

Att införa el på bred front är alltså en satsning som blir väldigt omfattande - med stora risker som följd. Det är nog en av huvudförklaringarna till att Toyota avvaktat.

MVH AL

#17
2017-12-18 11:39

A.L Ja si att även en blind och kacklande höna som jak hittar ibland ett korn. :)

#18
2017-12-18 11:41

PREVIA. Sehr gutt som tysken säger...Detta för saken in i en helt ny dager!

#19
2017-12-18 12:30

Jag väntar med spänning (där fick jag till det) på Volvo och deras elbils satsning. De skulle övege diesel var det också sagt. Jag ser bara energi krävande modeller så långt ögat når. Jag tror dock att Toyota kan lyckas stort här om de släpper bra och prisvärda modeller. Hoppas bara de får ordning på sin designavdelning som jag ser som största utmaningen för dem.

#20
2017-12-18 12:32

Nä, Toyota kan inte diesel.. värsta diesel motorer man finna på marknaden. De är bättre på hybrid sidan.

#21
2017-12-18 13:31

Styggavargen. Designen är ett aber som gäller för alla de asiatiska tillverkarna, en helt igenom harmonisk bil är sällsynt då det går tre fulingar på en snygg vilket hackar sönder och spretar deras modellprogram nå alldeles.
Man får bara hoppas på ändring men samtidigt faktiskt att dom är fler än oss och jag ser att våra tillverkare allt mer stämmer i bäcken för att kunna sälja stort i Kina.

#22
2017-12-18 13:31

Vargen. Volvo har sålt elbilar under många år. Dock inte i några påkostade versioner.

År 2019 blir det ändring på det....

MVH AL

#23
2017-12-18 13:41

AL,
Vilka elbilar har Volvo sålt? Den enda jag känner till att de tillverkat är C30, men den gick mig veterligen inte att köpa.

#24
2017-12-18 13:55

shogum . Tak for din ærlighed , ja toyota er et førende Brand og verdens mest værdifulde bilmærke foran Mercedes.

#25
2017-12-18 19:16

Måste nog hålla med Mäkinen - vilken vanlig el-personbil förutom "specialen" C30 har Volvo tillverkat och sålt ?

#26
2017-12-18 20:39

Det var C30 Electric jag tänkte på L. Mäkinen och Pi. Ingen direkt höjdare som bil betraktat men likväl en elbil.

MVH AL

#27
2017-12-18 23:01

Det är en mycket bra nyhet. Det största hindret hittills har varit ambitionen. Med Toyotas besked tar konkurrenterna utmaningen på allvar och Förhoppningsvis blir det massor av elbilar från alla tillverkare vilket gynnar konsumenterna och skapar större valmöjlighet. Jag varken glorifierar el-tekniken eller kritiserar dieseln. Var och en har sin plats och sina för- och nackdelar. Tiden börjar bli mogen för elbilen. Hoppas på en tid som man köper sin elbil på Black Friday och sliper alla bilhandlare och alla typer av service. Detta förstås upprör många som missgynnas av utvecklingen och många entusiaster och fanatiker men som alltid kommer det att dyka upp nya möjligheter. Det är mycket roligare med Spotify än vinyl, kassettband och CD samt mycket billigare, bekvämare, friare, ....

#28
2017-12-18 21:48

Jag är ingen större fans av Toyota men med hänsyn till dess storlek vill jag säga att ”Toyota följer inte strömmen, Toyota är strömmen.”

#29
2017-12-18 21:47

"Volvo har sålt elbilar under många år. Dock inte i några påkostade versioner" sa du A.L - men det var väl inte med sanningen överensstämmande när du syftade på C30 Electric vilken väl inte ens gick att köpa för vanliga köpare - vill jag minnas i alla fall.

#30
2017-12-18 22:00

Nej Volvo har alltså sålt elbilar i flera år Pi. Både GBG:s kommun som Göteborgs energi köpte in rejäla kvantiteter. Även Chalmers och ett antal ytterligare instutioner har köpt den.

Billig? Nej faktiskt inte. Påkostad? Nej inte det heller...

MVH AL

#31
2017-12-18 22:05

Volvo tillverkade tydligen 250 exemplar av C30 Electric för utvärdering hos några utvalda kunder så ditt påstående tycker jag har föga relevans denna gång, A.L.

#32
2017-12-18 22:47

Toyota har då sålt mer elbilar än Volvo och flera andra. Då även långt före......på 1990talet.

#33
2017-12-19 02:06

Pi. Poängen är fortfarande att bilen har funnits tillgänglig i flera år, vilket gör att Vargen inte behöver vänta på Volvos elbil utan istället ta sig till en bilpool och testade den själv (vilket var Vargens frågeställning - när Volvo skulle visa sin elbil)

Hade efterfrågan sedan varit högre skulle den sålts i större upplagor, men det är en annan diskussion.

MVH AL

#34
2017-12-19 09:28

Men åter A.L - du driver detta in absurdum. Den enda Volvo som funnits som elbil är C30 som tydligen byggdes i 250 ex och inte var till försäljning till privatkunder. Och gissningsvis var det inte heller deras tanke att massproducera denna lilla elbil. Tror f ö knappast den fanns att köpa speciellt många år med den lilla totala produktionsvolymen. Medge att det blev lite fel när du skrev "Volvo har sålt elbilar under många år"... Att vissa utvalda institutioner kört 250 exemplar av C30 Electric för några år sedan var knappast ett svar på Vargens förhoppning om att han väntade på att få se resultat av Volvos elbils-satsning som deras VD uttalade under året. Visst - jag är tjatig i frågan men jag anser fortfarande att du var ute på lite hal is med ditt påstående - det svarade helt enkelt inte på Vargens fråga för den avsåg kommande eldrivna modeller och jag antar att han också avsåg modeller som vi vanliga köpare kan köpa.
Men för att återgå till den frågan så är väl sannolikheten att Volvo skulle tillverka elbilar som vänder sig till nån större andel privatköpare relativt liten när man ser prisutvecklingen på Volvos modeller under senare år.

#35
2017-12-19 14:08

Pi. Ja, som jag skrev, om Vargen väntar på Volvos kommande elbilar så dröjer de till 2019. Fram tills dess får man hålla tillgodo med C30 som går att köra via bilpool.
Projektet som sådant handlade sedan om flera saker, förutom PR så ville man utvärdera olika lösningar i praktisk drift fast i liten skala. Taxi-och transportbolagen (som normalt används till detta) var inte intresserade. Däremot fanns det kraftbolag och instutioner som tyckte idén passade in på deras image.

Varför det sedan är av betydelse vem som köper bilen förstår jag inte riktigt alls. Mig veterligen säljs en överväldigande majoritet av alla elfordon till företag och organisationer idag. Ja ö.h.t är stora drar av BNP kopplad till annat än privat konsumtion och mängder av företag köper och säljer varor och tjänster mellan varandra. Varför denna efterfråga skall åsidosättas förstår jag inte riktigt alls. Den skapar ju per definition en försäljning.

MVH AL

#36
2017-12-19 14:28

AL,
Du påstod att de har sålt elbilar under många år. Det är helt enkelt inte sant. Bilarna har inte sålts alls och därmed inte under många år. De har inte ens tillverkats under många år.

#37
2017-12-19 14:37

L.Mäkinen.
C30 i elversion har sålts i olika utföranden och den har serietillverkats under flera år. De första 250 exemplaren byggdes 2011-2013 och under 2014 beslutades om ytterligare 100 nya bilar. De senare med ny teknik som skall hitta in i kommande elversioner på SPA (den som kommer 2019)

MVH AL

#38
2017-12-19 15:17

Lögner och ridåer om eldrivna C30 också.....likt om diesel.....har aldrig någonsin fel.....någon som ser en röd tråd? Toyota har sålt betydligt fler eldrivna bilar än Volvo genom åren. Och ligger långt framme vad gäller elbilar och batterier, tro inte något annat. Då är man mer än naiv.

#39
2017-12-19 15:38

På vilket sätt är det en lögn att C30 sålts och producerats under denna period Shogun?
Att Toyota har en annan kapacitet har ingen ifrågasatt. Det är helt självklart. Dock är man sent ute med sina kommande elbilar - vilket VD;n beklagat.

MVH AL

#40
2017-12-19 16:15

Håller till fullo med Mäkinen och till viss del även med Shogun i denna fråga.

#41
2017-12-19 16:30

AL.

Läs Previas länk om bla Rav4 eldriven, man var före sin tid även där man kunderna var inte mogna. Batteriet köptes upp av petroleumbolag och stoppade det hela. Så skriver du att "Sent ska syndaren vakna". Du är så långt från verkligheten så det finns inte.......

Sedan att C30 eldriven serietillverkats........ut till konsumenter.....give me a break, den leasades ut till utvalda kunder och var en rullande testbänk i 2 generationer för Volvo och byggdes enbart i begränsat antal ex.Du slirar på sanningen om C30 E......som så många ggr förr i din iver att alltid ha rätt i dina påståenden.

#42
2017-12-19 17:43

Att Toyota haft någon konceptmodell är inte samma sak som en produktionsfärdig bil Shogun. Men visst är det troligt att Toyota både testat och drivit mängder av olika projekt i bolaget. Det är ju trots allt världens näst största bilföretag med representation i varenda bilklass (i stort sett). Dock är man som sagt inte med på elbilståget utan ligger efter konkurrenterna. Dessutom med en för dålig produkt (enligt den med Shogunmått mätt "okunniga" VD;n);-).

Men om det är viktigt för Shogun att Toyota är störst, bäst och vackrast så kan jag hålla med honom om det för att undvika mer sandlåda. Vi har ju alla olika perspektiv och infallsvinklar. Vissa behöver känna att deras favoritmärke är guds gåva till mänskligheten. Andra bryr sig inte så mycket om märket ö.h.t. .

MVH AL

#43
2017-12-19 18:44

Citat "Att Toyota haft någon konceptmodell är inte samma sak som en produktionsfärdig bil"

Sanning: Över 4000 Rav4 EV har sålts i Kalifornien, både till företag och även till privatkunder.

Citat "Volvo har sålt elbilar under många år"

Sanning: 250 st. C30 EV har tillverkats till utvalda institutioner, ej varit möjligt att köpa dessa som privatperson.

#44
2017-12-19 21:26

Ja för den som tycker det är viktigt att jämföra världens näst största bilproducent med världens minsta så vore det märkligt om den större inte både hade mer produktionsvolym som fler modeller att erbjuda marknaden.

Och har Toyota sålt elbilar tidigare så är det helt ok. Dock har man ju tyvärr inget sådant att erbjuda marknaden idag och absolut inte i tillräckliga kvantiteter. Det var ett affärsmässigt misstag som i alla fall jag tycker är märkligt med tanke på företagets enorma styrka och kapacitet.

MVH AL

#45
2017-12-19 21:49

AL.

Toyotas VD Akio Toyoda har jag aldrig sagt är okunnig, det är någotdu hittat på. Däremot kan jag säga att du är okunnig om mycket men vill gärna framstå som att du är kunnig inom det mesta oavsett vad som diskuteras. Det har jag genomskådat för många år sedan. Detta är din senaste fadäs......;o)

#46
2017-12-19 21:59

Som en väldigt död fisk

#47
2017-12-19 23:27

Tack Shogun för dina ord. Det betyder att jag gjort något väldigt rätt här i trådarna under årets lopp.

MVH AL

#48
2017-12-20 09:51

Tur det finns sådana som Tobo och några till som har fakta som stämmer med verkligheten. Här ägnar vi oss åt sanningen, inte egna påhittade fakta.......

#49
2017-12-20 09:55

Det är väl bra att även Toyota hoppar på elbilsspåret. Ju fler desto bättre. Kanske blir billigare elbilar till konsument iallafall.
Vad gäller Volvo och deras satsning så tror jag inte dem kommer leverera en ren elbil till tillgänglig för massan. Det verkar som att elbilarna i första hand kommer vara förbehållna Polestar vilket betyder svindyra elbilar som några få köper.

#50
2017-12-20 10:28

Om vi skall gå på sanningen så är det precis det som redovisats, även om Shogun inte förstår det.

-Toyota ligger efter i sin elbilsatsning.
-Toyota har problem med sin kundanpassning. Källa: Toyotas egen VD.

Sanningen är också - även om det är ett sidospår - att Volvo producerat och sålt elbilar, i två olika serier, modellserie C30.

Allt detta kan vem som helst läsa in sig på via en enkel sökning via internet. Men det bygger förstås på att man läser mer än rubrikerna och värderar informationen objektivt.

MVH AL

#51
2017-12-20 12:09

En enkel sökning på internet gav:
http://www.laddaelbilen.se/elbilar/fakta-om-elbilar/volvo-c30-electric-9...

Citat: "...c30 electric endast kan leasas av företag och då till en rätt rejäl summa av 15 000:- per månad. bästa sättet att ta del av bilen är därför via t ex Sunfleets bilpooler eller Statoils uthyrning i Hammarby sjöstad."

Hittar samma info på flera ställen...

#52
2017-12-20 13:03

AL
Nu är jag inget större fan av Toyota men på vilket sött menar du att dem ligger efter i elbilssatsningen? I relation till andra eller till sin egen tidplan?
Toyota ligger ju inte mer efter någon annan stor tillverkare, skulle jag vilja påstå.
Men Volvo ligger efter. Dessutom har Volvo inte samma ekonomiska muskler som Toyota eller andra stora bilföretag vilket jag tror kommer innebära att Volvo kommer hamna än mer efter.

#53
2017-12-20 16:00
#54
2017-12-20 16:22

C30 E kunde inte köpas av konsument, så bilen är tämligen värdelös för oss som konsumenter. Alla tillverkare kör runt med testbilar likt Volvo med C30 E. Så bilen är inte serietillverkad som AL påstår och har helt enkelt fel som så många ggr tidigare, den är tillverkad i ett begränsat antal för utvärdering av speciellt utvalda kunder. Men han kan ju aldrig ha fel......som vi kan se här ;o)

#56
2017-12-20 16:31

C30 serietillverkades i Torslanda på enheten för specialfordon (samma som bygger till polis och SÄPO etc). För privatpersoner går den att hyra via bilpooler och hyrbilsfirmor.
Är det verkligen inte dags att skriva något vettigt nu Shogun istället för att driva personlig hetsjakt mot de som råkar ge en annan syn på en bilkoncern än din egen?
Att Toyota sedan har problem tycker jag deras VD:ar klargjort vid mer än ett tillfälle. Eller är det personligt att påpeka det också?

MVH AL

#57
2017-12-20 16:57

AL
Tack för artikeln. Dock uppfattade jag som att han sågade just den sportmodellen de höll på att utveckla. Eller generaliserar han?

#58
2017-12-20 17:05

Här är en fräsch intressant artikel sedan i Måndags. Undrar om Akio Toyoda sa hela sanningen om sina elbilar i Maj och hur det går jämfört med konkurrenter tex........jag är inte helt övertygad om det att man avslöjar allt för kreti o pleti.

https://teknikensvarld.se/toyotas-nya-satsning-elbilar-563916/

#59
2017-12-20 17:48

AL: Citat " För privatpersoner går den att hyra via bilpooler och hyrbilsfirmor"

Kan du länka till någon hyrbilsfirma som hyr ut C30 Electric?

Den finns inte på Hertz hemsida (verkar bara hyra ut Renault Zoe) och Sunfleet har bara 16 st. C30 E i hela landet.

Kan det vara så att leasingkontrakten börjar gå ut och bilarna har lämnats tillbaka till Volvo (skrotning?)

#60
2017-12-20 23:17

Tobo - A.L råkade nog säga lite mera än han egentligen kunde stå för så det rimliga vore ju att medge att man kanske var lite fel ute. Dessutom gällde Vargens "fråga" kommande elbilar från Volvo vilka knappast kommer att ha speciellt mycket gemensamt med C30 Electric.

#61
2017-12-21 01:35

Tobo. Nu säljs ju inte C30 längre och produktionen av electric har upphört. Då btukar populationen minska. Så sannolikheten att den går att hyra är nog väldigt liten. Hertz har nämligen krav på att bilarna är nya - samma med Mabi. Vanligen brukar bilarna gå något halvår där innan de säljs på privatmarknaden. Om det finns andra hyrbilsbolagen förutom de redan nämnda som har kvar C30 låter jag vara osagt. Hertz har haft den i alla fall. Det vet jag.

Men det är ju ganska ointressant egentligen. Grundfrågan gällde huruvida C30 serieproducerats. Det har den gjort. Grundfrågan gällde också om det skett under en längre period. Och så har också skett, först i 250 exemplar och sedan i 100 ytterligare. Den sista frågan - varför det nu är intressant - gällde huruvida en privatperson kunde komma i kontakt med C30. Och det har man kunnat och kan tydligen fortfarande.

År 2019 är det dags för en ny version av Volvo-elbil. Vill Vargen köra en sådan kommer det vara möjligt då.

I fråga om Toyota - artikelns ämne - är fortfarande att konstatera att man halkat lite efter. Men nu säger i alla fall delar av ledningen att man kommit ikapp. Vi får väl avvakta och se det resultatet innan vi göronen tummen upp.

MVH AL

#62
2017-12-21 01:36

Pi. Vargen fick svar på den frågan också. C30 la jag in som en parentes.

MVH AL

#63
2017-12-21 08:25

AL,
Frågan var INTE huruvida man kunnat komma i kontakt med bilen utan om den hade SÅLTS. Det har den inte.

Vad gäller Toyota så hoppas jag att de har kvicknat till och kommer med elbilar för massorna. De har alltid varit duktiga på att sälja bilar till folk som inte är intresserade av bilar och skulle kunna få fler att åka elektriskt.

#64
2017-12-21 09:22

AL
Du tycker alltså att Toyota har halkat efter men inte Volvo som säger sig släppa sin elmodell.....2019.

#65
2017-12-21 09:52

De tillverkare som jag ser som vinnare (åtminstone initiala sådana) i det här racet är de som faktiskt börjar sälja elbilar, laddhybrider med bra räckvidd, och/eller hybrider med range-extenders (seriella hybrider) som (a) inte ser ut som om de landat från rymden och (b) har priser som gör dem tillgängliga för en större mängd köpare.

De som har lyckats så långt är bl a Nissan (Leaf), Kia/Hyundai, och VW (även om jag tycker att deras laddhybrider är i dyraste laget). När (och om) Volvo släpper en modell 2019 så återstår det att se i vilket prisintervall den hamnar -- blir det en "folkbil" (om nu Volvo fortfarande är intresserade av det segmentet), eller en bil som är "premium" i någon mening?

Toyota har inte premiumambitioner på samma sätt, och kommer förhoppningsvis att lägga sig lägre i pris.

#66
2017-12-21 10:18

L. Mäkinen. Om det är ägandeförhållandet du tänker på så har C30 ägts via Volvo tjänstebilar. De har ett antal tusen bilar i sin vagnpark. Leasing- och finansbolag (där bilen står som säkerhet) äger mängder av bilar i Sverige, som sedan distribueras ut på både den privata som kommersiella marknaden.

MVH AL

#67
2017-12-21 10:24

Axa. Vad Volvo gör är en annan fråga.
Toyota är världens näst största biltillverkare med en enorm produktmix. Studerar man deras olika affärsområden finns där mer än sammansättning av personbilar i organisationen.

Att världens näst största biltillverkare ännu inte erbjuder en renodlad elbil (om vi bortser från ägandet i TESLA) får ses som en affärsstrategisk miss, särskilt med tanke på varumärkets uttalade miljöprofil.

MVH AL

#68
2017-12-21 10:25

Premium för mig är att bilen håller och är billig i drift. Ett märke som bara kostar pengar och inte lever upp till detta går bort. Jag väntar med spänning på att Toyota mfl skall kunna ge oss nya fräscha modeller som är bra för miljön samtidigt med bra kvalité. Prislappen måste vara rimlig samtidigt.

#69
2017-12-21 11:54

AL
Nåja, det vimlar ju inte direkt av elbilsmodeller från andra tillverkare så därför blir påståendet att Toyota ligger efter lite uddlöst.

#70
2017-12-21 15:04

Tänk att det ska vara så svårt att säga, "ja, jag hade fel"..........utan fortsätter stånga pannan blodig med en......... Detta gör att man inte får någon trovärdighet alls.

#71
2017-12-21 17:29

Där har du onekligen en point, Shogun...:)

#72
2017-12-21 18:53

Jag har respekterat Al, som verkat kunnig på statistik mm, men i denna tråd raserades mycket av hans trovärdighet. Varför inte bara göra en pudel och medge att du hade fel? Hur farligt kan det vara.. Det hade hedrat dig och stärkt ditt anseende. Det får mig att fundera, hur ofta har samma sak skett i andra trådar, där man saknat kompetens att inse det och gått på ordvändningarna? Tänk om Shogun kanske haft rätt hela tiden i dessa debatter...

#73
2017-12-21 19:40

Väl formulerat, Rutger !

#74
2017-12-21 19:54

Mer fakta fel från AL. Toyota äger inga aktier i Tesla längre, de har man sålt med stor vinst. Troligtvis för att man tror att Tesla kommer att få svårt att överleva framöver när konkurrenter (som Toyota själva och VW bla mfl)kommer med elbilar som gör att de sjunker i pris framöver. Det är väl det masstillverkarna slåss med just nu att få ner priset på batterier och andra komponenter för att få rimliga priser på elbilarna samt lönsamhet på de samma.

#75
2017-12-22 15:18

Om vi kollar närmare på vad diskussionen kommit att handla om så rör den mitt uttalande ovan om Volvo C30.
Där skrev jag att Volvo sålt och producerat elbilar under flera år.

Detta är fortfarande korrekt. Volvo C30 har producerats under perioden 2011-2013 på enheten för specialfordon på Torslanda. År 2014 beslutades att man även skulle bygga ytterligare 100 bilar med teknik som skall hitta in i den bilen som lanseras år 2019. Dessa enheter har därefter gått till utvalda organisationer som har betalat pengar för att använda dem. Det betyder att Volvo kunnat bokföra dem som en intäkt och därmed är det frågan om en transaktion, d.v.s en försäljning.

Jag förstår inte på vilket sätt detta skiljer sig åt mot andra kunder till specialfordon, såsom polis, räddningstjänst, SÄPO och livvaktsbilar - eller de bilar som rullar i samband med event etc. För att inte tala om LUS-vagnar - vilka jag själv har haft ett antal. De fungerar på precis samma sätt. Vissa krocktestas, andra monteras ner och en del andra distribueras ut på "privatmarknaden" (som för en del tycks vara det avgörande för att man skall få kalla en vara såld)

MVH AL

#76
2017-12-22 15:22

Shogun har helt rätt i att Toyota sålt av sitt innehav i TESLA. Han har till och med rätt i att det var en god affär för Toyota. Detta har vi redan diskuterat vid ett flertal tillfällen tidigare så det torde varit utrett vid det här laget. Men rätt skall givetvis vara rätt så där kan jag korrigera mitt inlägg till att Toyota är före detta ägare i TESLA. Nu har man sålt av innehavet i takt med att man satsat på egna elbilar. Det tror jag var ett korrekt beslut.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.