Nästa artikel
Toyota delar med sig av tusentals patent
Nyheter

Toyota delar med sig av tusentals patent

Publicerad 4 april 2019 (uppdaterad 4 april 2019)
Vill hjälpa till i utvecklingen av hybridbilar och släpper loss nära 24.000 patent från de senaste 20 åren.

Japanska biltillverkaren Toyota motiverar offentliggörandet av sina patent med att de vill skynda på spridningen av elektrifierade fordon världen över. Sedan tidigare är vissa av deras patent för vätgasbilar offentliga, den här gången delar de även med sig av sådant de vet om hybrider. Patenten rör bland annat elmotorer, och styrenheter. 

– Baserat på det höga antal förfrågningar vi får om fordonselektrifiering från företag som ser behovet i att popularisera hybriden och andra elektrifierade fordonstekniker, anser vi att det är läge för samarbete, säger Shigeki Terashi, styrelseordförande och chef för Toyota Motor Corporation.

Toyota ska också erbjuda support till de biltillverkare som vill använda sig av deras teknik, men den är inte gratis som patenten är, utan kommer att kosta pengar. 

Diskutera: Tror du att fler företag kommer att utveckla hybrider när de har tillgång till Toyotas patent?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-04-04 08:03
A.L

Ja det gäller ju att hålla liv i hybriden nu i takt med att elbilarna är på väg att ta över.

Men som vanligt är detta bara PR. Toyota gör inget som man inte kan räkna hem i ekonomiska ordalag. Det är inte via välgörenhet som man har blivit en av världens största och mest lönsamma fordonskoncerner. Det har man istället uppnått via skrupelfria affärsmetoder och samvetslöst kalkylerande. Detta tilltag utgör inget undantag från den regeln (som genomsyrar hela Toyotas affärssystem)

MVH AL

#2 • Uppdaterat: 2019-04-04 08:19
Kricko

A.L., det är inte så att du försöker provocera Shogun nu till ännu en meningslös debatt om ingenting? Självfallet vill Toyota tjäna pengar, men det är väl liksom själva poängen med att bedriva näringsverksamhet? Misstänker starkt att det till och med står i deras bolagsordning...

#3 • Uppdaterat: 2019-04-04 08:27
A.L

Om någon blir provocerad över att läsa Toyota vill tjäna pengar så får det nog anses falla tillbaka på vederbörande själv.

Att Toyota sedan är skickliga på denna och andra manöverar är mycket riktigt en del av deras affär.

MVH AL

#4 • Uppdaterat: 2019-04-04 08:35
L. Mäkinen

Varför skulle någon vilja nyttja den tekniken idag?

#5 • Uppdaterat: 2019-04-04 08:53
bgl

Överspelad teknik, redan OS 2020 kör Toyota alla offentliga bilar på vätgas.
Även Kina har hintat om övergång till vätgas inom mindre än 10 år.

#6 • Uppdaterat: 2019-04-04 09:32
K_Klabbe

Samtidigt så är ju fortfarande nästan alla bilar som säljs bensin eller dieseldrivna utan någon form av hybridteknik. Och det kommer nog att ta flera decennier innan batteriteknik och produktionskapacitet ändrar på det. Så helt överspelad är nog inte tekniken ännu.

#7 • Uppdaterat: 2019-04-04 09:53
Axa

Frågan är om inte andra tillverkare redan har ganska bra koll på Toyotas teknik, antingen genom industrispionage eller genom att plocka isär och analysera befintlig teknik.

#8 • Uppdaterat: 2019-04-04 10:34
Kricko

Uppfattade nog ditt påstående om skrupelfria affärsmetoder och samvetslöst kalkylerande, mot bakgrund av förstärkningsorden, som ett rätt uppenbart försök att provocera den gode shogun, men du menade alltså inte att detta skulle vara något som är särskilt utmärkande för Toyota utan hur man helt enkelt gör affärer i bilbranschen? Jo, det kan jag i viss mån hålla med om även om just jag uttryckt det lite försiktigare och det kanske hade varit på sitt plats att markera att det inte var något särskilt utmärkande för Toyota - för det är det inte. Det nu aktuella exemplet, i den mån det är korrekt citerat (har inte kontrollerat), sticker väl knappast ut som särskilt anmärkningsvärt.

#9 • Uppdaterat: 2019-04-04 11:02
Pi

Att ha koll på är nog en annan sak än att man nu faktiskt kan utnyttja tekniken utan att inkräkta på patent/rättigheter. Även om jag tror på eldrivna bilar så har vi nog en rätt lång väg att vandra innan vi är riktigt där så visst kan detta ha påverkan på delar av bilindustrin.

#a • Uppdaterat: 2019-04-04 11:21
Rutger Jönåker

Toyotas hybridteknik är ju ett sätt att få en snålare fossilbil. Det man brukar klaga på är brist på körglädje och ylande motor. Kanske kan nu någon annan skapa en roligare bil med denna teknik och varför inte med ett fossilfritt bränsle. Finns nog utrymme att utveckla detta ytterligare, för jag tror som Pi att vi har rätt lång väg att vandra innan elbilar är det enda rätta valet för alla.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.