Bild
Nästa artikel

Toyota Camry – rapport från provkörningen

Direktrapport

Tommy provkör återvändaren Toyota Camry i Kroatien. Här är första intrycken.

Hej Tommy! Hur är Split och Toyota Camry?
– Tack, bara bra! Efter nästan 15 års frånvaro är det dags för Toyotas stora sedan att återvända till Europa och det finns tydligen en stor grupp fans som väntat länge på detta. 

Entusiaster som väntar på en stor sedan i mellanklassen? 
– Du låter tveksam Maria men många gillade gamla Camry, även i Sverige. En rymlig, opretentiös bil med sällsynt hög driftskvalitet gick hem även i Sverige. Drygt 35.000 exemplar såldes här under åren 1982-2004. Fast det är klart att det var kombimodellen som gick allra bäst hos oss…

Och nu blir det ingen kombi, eller hur?
– Nej. Toyota säger att stora kombibilar är ett alltför smalt segment för att man ska vilja satsa på det. Å man räknar inte med att behöva det heller eftersom sedanen lär sälja runt 700.000 exemplar per år på 100 marknader runt om i världen. 

Hur är nya Camry då?
– Inte dum alls! Den här bilen är ingen stor körupplevelse men baksäte och bagage är rymligt, förarmiljön utmärkt och jag blir lite imponerad av att en såhär stor och tung bil klarar sig på en halv liter per mil trots att hybriddrivlinan levererar 218 hk.
 
Vet du hur mycket den ska kosta? 
– Ja, prislistan börjar på 334.900 kr för en väl utrustad grundmodell och Camry introduceras i augusti. Men resten berättar jag i min artikel i nästa nummer av Vi Bilägare. 

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 08/2019 som kommer ut den 21 maj. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Camry?
 

Toyota Camry – rapport från provkörningen

Kommentarer

#1
2019-04-24 14:05

Jag vill kunna köpa här i Sverige. Gör gärna en helt eldriven.

#2
2019-04-24 16:13

Att döma av två bilder så är sidoprofilen snygg. Lite BMW/Alfa-stuk sådär. Fronten är mer Alfa. 335.000 kr verkar rätt prismässigt. Den bör ligga i nivå med VW/Skoda.

#3
2019-04-24 16:18

Något helt annat: Formatet på era mejlutskick är fel. Åtminstone för min datorskärm. Man ska inte behöva scrolla i sidled för att ta del av innehållet.

#4
2019-04-24 18:16

Utmärkt, Camry är en bil jag alltid gillat, men tidigare föll den på en slö och trög 4:a eller en pigg och törstig 6:a, men i övrigt väldigt komfortabel och problemfri.
Den här vore ett seriöst alternativ, men nu behöver jag inte den här storleken längre.

#5
2019-04-24 18:33

Snygg och snål. Kunde varit intressant, men jag misstänker att dragvikten blir alldeles för låg... Och den är nog även onödigt stor för våra behov.

#6
2019-04-24 18:48

Gamla Camry var ganska snygg för att vara en Toyota, den och Crown. Tyvärr fullständigt befriad från själ.
Jag antar att "nya" är lika tråkig som alla Toyota/Lexus är och alltid varit och nu är den, i varje fall inte snyggaste tjejen i klassen.

#7
2019-04-24 19:08

Många snackar skit. Vet ni vad körglädje är? Audi 2,0 diesel, Bmw 520 diesel?
Jag kör Jaguar XF 4,2, Mazda Miata, Honda Fireblade (Mc), Honda cbr 600rr. Audin och Bmw:n är fantastiska bilar men alla dagar i veckan för semester väljer jag fruns Lexus Rx 450h. Komfort i världsklass med marknadens bästa stereo. Jag hade Camery 3,0, när det begavs sig som jag också valde framför min BMW 540.
Att åka bekvämt är lika mycket körglädje. Om jag vill ha körglädje väljer jag inte nåt billigare substitut från en vass billtillverkare....

#8
2019-04-24 20:56

Absolut min nästa bil!!

#9
2019-04-24 21:17

Är det bara jag som tycker Vi Bilägare är otroligt snåla med bilder?! Reagerat på det ett längre tag nu.......en sidobild och en bild där halva bilen skyms av fabror skägg.....inredningen då? iaf nån bild bakifrån eller snett bakifrån? Om de inte vill få en toklång artikel så lägg en länk till bilderna som TV gör?

#10
2019-04-24 21:49

Varför blir Toyota Camry så dyr i Sverige? https://www.toyota.com/camry/

#11
2019-04-24 22:18

pmagnus: Jadu, kanske för du till att börja med inte tittar på rätt modell på den amerikanska länken. Den var 2018, inte 2019 som kommer hit......sen annan moms och tull kanske? Fullständigt logiskt med de olika förutsättningarna i valuta, tull och moms att det blir den differensen.

#12
2019-04-24 23:50

Conta
Man kan åka bekvämt på tåget, är det höjden av körglädje?
Jag håller med om din inledning sedan blir det trams.

För att vara en Toyota så har den en mer vettig design men som någon sa ganska själlös. Sedan undrar man om drivlinan. CVT? Ylande Kamrern?

#13
2019-04-25 06:23

@pmagnus: Camry hybrid börjar på drygt 28k usd (https://www.toyota.com/camryhybrid/ ). Sedan är basmodellen ”väl utrustad” i Sverige, troligen mer så än i USA där det finns olika nivåer. Och slutligen som Henrik skriver, olika skatter.

Men en snygg sedan, som jag absolut skulle kunna tänka mig. Vi har haft den som hyrbil i USA vid något tillfälle, och det var en behaglig upplevelse!

#15
2019-04-25 09:18

Om bilen tillverkas i Japan så är det väl "bara" momsen (25 %) som tillkommer vid import har jag för mig. Men att jämföra USA-priser med svenska är nog lite vanskligt av olika anledningar - som redan nämnts.

#16
2019-04-25 09:46

Nu får vi bara hoppas att Honda tar in Accorden som finns i USA och övriga Nordamerika. Jag har haft flertalet Toyota Camry som hyrbil vid usa-resor och tycker den är väldigt trevlig. Nu får vi hoppas att Toyota Sverige även tar in Highlander också, så slipper vi se den nya versionen av Rav4.

Skall väl tilläggas att jag hoppas att Subaru tar in Ascent.

#17
2019-04-25 10:50

Om den tillverkas i Japan så har väl EU och Japan skrivit på ett frihandelsavtal som så småningom kommer ge billigare bilar därifrån. Har för mig att importprodukternas tullfrihet införs stegvis.

#19
2019-04-25 12:10

Axa - trädde i kraft 2019-02-01.

#20
2019-04-25 14:52

Om bilen inte är någon stor körupplevelse varför skall man då köpa den? Det finns ju gott om tyskar som är roliga att köpa.
Inte så oväntat heller att den är tråkig heller. Det är ju en Toyota...

#21
2019-04-25 15:37

"Många snackar skit. Vet ni vad körglädje är? Audi 2,0 diesel, Bmw 520 diesel? Audin och Bmw:n är fantastiska bilar men alla dagar i veckan för semester väljer jag fruns Lexus Rx 450h. "

Körglädje handlar inte bara om acceleration... Tror nog att en Alfa Giulia Diesel är roligare att körare än Toyota Camry med valfri drivlina. Men visst är Lexus RX bekväm, så länge man inte bromsar eller styr alltför kraftigt.

#22
2019-04-25 16:02

Pi
Ok. Men har avtalet ratificerats i sin helhet? Jag har för mig att just bilar och bildelar skulle bli tullfria först 2019, eller längre fram.

#23
2019-04-25 17:31

Tveksamt om de standardbetonade typ 520D etc. audi/mb/Volvo är så värst mycket roligare. Kanske bmw som väl fortfarande är bäst i klassen, men även de har ju satsat så mycket på komfort att skillnaden nog inte är överväldigande. Men Toyotan är rätt mycket billigare vad jag förstår.

#24
2019-04-25 17:35

Underbart att läsa "Den här bilen är ingen stor körupplevelse". Med andra ord en bil för vuxna som "bara" gillar åkkomfort, säkerhet, problemfritt ägande och att den förmodligen är helt iskall för biltjuvar som önskar sig en joyride.

Kanon alltså, en sådan får det bli !

#25
2019-04-25 18:52

Har erfarenhet av `original-Camryn´, en rymlig, pålitlig och enkel slitvarg som togs av rosten om man inte varit förutseende. Då kördes bilarna ofta 30-40.000 mil och slitdelarna var billiga. Denna nya Camry kommer inte ha mycket gemensamt med den gamla utan vara som dagens bilar är mest, inte så roliga för 2:a och 3:dje-ägarna. Skulle för övrigt tro att en Skoda Superb är ett starkt alternativ.

#26
2019-04-25 19:24

Axa - vi har faktiskt med råge passerat 1:a kvartalet 2019...:) Nåja - jag känner inte till detaljerna men det som kommunicerats ifrån våra styrande är att avtalet börjar gälla 2019-02-01 och att det bl a omfattar bilar.

#27
2019-04-25 22:42

Toyotas hybriddrivlinor är ju kända för att vara riktigt driftsäkra. Huruvida resten av bilen är det vet vi ju inget om ännu. Men den är ju bra mycket mer avancerad än när camry såldes här förra gången, så tveksamt om jag skulle förvänta mig det.

#28
2019-04-25 22:55

Pi
Ok, tack. Minns att det skrevs i media om avtalet men jag antar att det var ett tag sedan. Plus att man börjar bli småsenil :-)
Men bra med billigare produkter från Japan. Även om jag inte gillar Toyota särskilt mycket finns mycket annat intressant och bra i Japan.

#29
2019-04-26 14:47

Fantastisk kvalitet denne Camry har med den unikke hybrid drivlinie..

#31
2019-04-27 12:20

Denna är snyggare i mina ögon i första länken nedan, synd att inte denna tas in till Sverige/Europa. Fronten snyggare/sportigare utseende. Gillar det svarta taket och den röda skinnklädseln. Verkar vara skillnad på denna och den Camry VIB har kört, även när man bedömer nya Rav4 hybrid jämfört med andra tester undrar man om VIB har kört samma bil när man bedömer köregenskaper/hur kul den är att köra mot tidigare modeller av Camry/Rav4 hybrid.

https://www.youtube.com/watch?v=nwGMuKfHNNo&t=54s

https://m.youtube.com/watch?v=uZAOyqXNSw4

#32
2019-04-27 14:22

Ja det är ju drivlinan, dess driftsäkerhet är kanske ett bättre försäljningsargument än den låga förbrukningen.

Men det är ju inte samma bil som prius, så helt säker kan man ju inte vara på samma kvalitet. Å andra sidan är det ju en mycket vanlig bil i tex USA där väl denna generation funnits 1-2 år. Så kanske finns det lite statistik att tillgå nu.

#33
2019-04-29 16:03

@Shogun(#31): Som framgår vid 4:25 i den andra videon så har LE-versionen bättre bränsleekonomi än SE/XSE, och det beror dels på att den förra är litet enklare utrustad (och därmed lättare?), men också på att den har ett Li-batteri (med större kapacitet?) istället för ett NiMH-batteri i de mer utrustade versionerna. Jag tror att detta om batterierna också finns med någonstans i den senare videon. Min gissning är att Toyota bara tänker sig att sälja den snålare versionen i Europa.

#34
2019-04-29 16:56

Toyota har varit tråkiga och ganska plastiga produkter – men pålitliga. Inget av det där stämmer väl riktigt längre.
Hur som helst har jag aldrig kunnat tänka mig en Toyota, men med ökande ålder blir komforten viktigare än sportigheten. Dock vill jag att bilen ska kommunicera någorlunda tydligt med föraren.

#35
2019-04-29 18:08

Självladdande hybrid är ju patetiskt. Gör rätt - gör om!

#36
2019-04-29 19:26

Vad då patetiskt? Är ju faktiskt ganska så smart idé. Blir lite bättre sprutt i en snål och vridmomentsvag atkinsonmotor. Och franförallt ingen sladd att kludda med. Men enklast är ju att köpa en bil med dieselmotor som inte har någon högre förbrukning, snarare lägre, bättre vridmoment och prestanda.
Men glömde det, diesel är ju paria nu mer och kanske nästa år.....

#37
2019-04-29 19:59

GRP, vadå patetiskt, absolut billigaste sättet att driva en bil idag, samma inköpspris som en diesel men mycket låg skatt, lägre utsläpp än bensin eller diesel och bästa valet tills elbilen utvecklats med bättre batteri och kanske induktiv laddning till ett normalt pris

#38
2019-04-29 20:01

Modellen med Lithium batteri har ungefär trettio procent lägre kapacitet än modellerna med NiMH batteri så det kan inte förklara bränslesnålheten för bilen med Lithium batteri.
Toyota förklarar att i länder med kallare vinter så lämpar sig bilar med NiMH bättre då dessa batterier klarar kyla bättre än bilar med Lithiumbatterier.
1036 Wh mot 1591.2 Wh
https://pressroom.toyota.com/releases/2018+toyota+camry+hybrid+product+i...

#39
2019-04-29 20:14

Dom där Toyotajapanerna är nog inte så dumma, ser bortom modenycker här och nu och har en mer långsiktig plan som sträcker sig bortom laddhybridens kortsiktiga lösning.

#40
2019-04-29 22:16

@Previa: oväntat, och frågan är då varför Li-modellen är snålare? Det skiljer inte mycket i vikt, enligt samma faktablad. Annorlunda programmering av gasrespons e dyl?

#41
2019-04-29 23:05

I USA är man förvånad över att den billigaste modellen är den bränslesnålaste och att den har samma förbrukningssiffror som senaste Prius har. 4.6 för statstrafik och 4.4 liter per 100 km för motorväg.
Enligt fueleconomy.gov

#43
2019-04-30 07:52

Hyfsat snygg för att vara en Toyota.

#44
2019-04-30 07:53

GRP - Man får tänka på att många inte har möjlighet att ladda laddhybrider och elbilar. Då är Toyotas hybrider ett bra alternativ, speciellt om man inte kör så långt, eller har behov av att dra tungt, att en diesel är motiverad.

#46
2019-04-30 17:18

Svenska kronan är mycket lågt värderad. Jag förstår inte att de kan sälja Camryn så "billigt".
Dollarn är ju snart uppe i 10 kr. För ett antal år sedan kostade en dollar ca 5 kr.
Alla bilar tillverkade utanför Sverige kommer att bli dyra och den "svenska" bilen hänger naturligtvis med i prisuppgången!

#47
2019-04-30 20:44

Svenska kronan har faktiskt stått sig bra jämfört med de tre sämsta valutorna som Haiti, Jamaica och Gambias, så det är bara 136 valutor som går bättre än vår krona av 140 jämförda valutor!
Så för en valuta som tappat hälften av sitt värde gentemot motsvarande europeiska valutor sedan sjuttiotalet så får man vara glad om det går att köpa en utländsk bil som Camry överhuvudtaget i Sverige.
https://ekonomihandboken.se/pengar-och-valutor/varfor-har-kronan-sjunkit/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.