Bild
Nästa artikel
Toyota återkallar 1,7 miljoner bilar

Toyota återkallar 1,7 miljoner bilar

Nyheter

Risk för bränsleläckage tvingar Toyota till ännu en stor återkallelse. I Sverige omfattas 3 000 exemplar av Toyota Avensis.

Toyota meddelar nu att upp emot 1,7 miljoner fordon över hela världen ska återkallas för att åtgärda ett problem med bränsleledningar som riskerar att drabbas av sprickor. Över tid kan sprickorna vidgas och leda till ett läckage.

Totalt omfattas 16 modeller som är tillverkade mellan 2000 och 2008. I Sverige berörs 3 081 fordon av modellen Toyota Avensis, både som sedan och kombi.

Problemet uppges inte ha orsakat några olyckor och inga läckage har rapporterats i Sverige eller Europa. 119 fall finns dock registrerade på andra marknader.

Enligt Bengt Dalström, informationschef på Toyota Sverige, ska åtgärden gå snabbt och innebär byta av en liten detalj.
 
Toyota har sedan slutet av 2009 återkallat över 13 miljoner bilar.

Diskutera: Vad tycker du om Toyotas återkallelse?

Kommentarer

#1
Dirk
2011-01-26 13:33

11 år gamla Avensis ska återkallas. Hur många tillverkare (förutom Toyota) tar ansvar för så gamla bilar?
Andra tillverkare hade kallat det för åldersrelaterade fel.

#2
2011-01-26 13:42

Bästa bilen! Vilket ansvar!

#3
789
2011-01-26 13:57

Toyotafolket måste ha stoooora brevlådor. Tänk så många återkallningar de fått på sistone. Bromsar som ej fungerar, styrning som lossnar.., ventilstyrningar som spuckit, gaspedaler som hänger sig, bränsleslangar som ev spricker. Öj öj öj... Men å andra sida vad gör det om Toyotornas bränsleslangar spricker och de börjar brinna? Ingenting, ingenting alls!

#4
Uno Lööv, statsvetare.
2011-01-26 14:03

Ansvar är enligt Toyotafolk att tillverka farliga bränsleledningar...

#5
B-boy
2011-01-26 14:10

Jaha...så var det dax igen ! Verkstadsfolket hos Toyota måste vara tålmodiga grabbar, men dom kan ju glädjas åt att bilarna inte hinner bli skitiga !

#6
Uno Lööv, statsvetare.
2011-01-26 14:17

Hade det gällt något annat märke än Toyota hade Toyotaälskarna låtit annorlunda.

#7
2011-01-26 14:29

Ja Uno, det har man sett flera gånger innan. Om en annan tillverkare återkallar så är det kass kvalité, skitbilar etc (t.ex artikeln om Saabs 4400 bilar som återkallas), men när Toyota återkallar är det bra och bara ett tecken på att man tar ansvar. Lite märkligt resonemang minst sagt.

#8
Uno Lööv, statsvetare.
2011-01-26 14:32

Jo, framförallt då det kommer från samma person.

#9
Jarl-Erik Lärka
2011-01-26 14:43

Jag har en 5-dörrars Avensis modell -01 köpt i oktober 2000. Bästa bilen jag någosin ägt. Aldrig några problem.
Jalle

#10
Uno Lööv, statsvetare.
2011-01-26 14:47

Faan vad bilar du har Jarl! Du hinner väl inte använda dem mer än till återkallningarna så det är väl därför de aldrig går sönder?

auRIS, yaRIS men vad betyder då Avensis? Jo, översatt så betyder det faktiskt återkallning!

Detta är som julafton för mig, jag bara väntade på ännu en Toyota återkallar artikel! :)

#11
2011-01-26 14:57

Rätt märkligt att det på alla dessa inlgg knappt gjorts ett enda seriöst.....???

Eftersom det är bilar från år 2000 så måste man beundra vilken Goodwill de har..... Att de har en risk för läckage är givetvis inte bra, fast man kan ju undra hur stor risk det är med tanke på att ingen bil i hela Europa drabbats....

Ändå återkallar de och byter ut denna del, det verkar som de bestämt sig för att se till att deras bilar ska vara felfria så långt det bara går.......

#12
2011-01-26 15:04

Det är väl ändå inte så konstigt Simon. Återkallelsen som min V70 var inne för var p.g.a ett problem som hade hänt ett fåtal gånger på autobahn, nämligen att man kör 180-200km/h under lång tid och sedan saktar ner snabbt på en avfart och motorn rusar p.g.a olja i cylindrarna (om jag fattat det rätt). Det har också endast hänt med s.k. tysk diesel. Ändå återkallar Volvo alla V70 med D5-motorerna och åtgärdar detta. Så gör alla tillverkare och är inget som är unikt för Toyota.

#13
von Lööw
2011-01-26 15:06

De gör knappast detta för att vara snälla utan för att verka bry sig, framförallt nu när de måste göra något efter allt skit. De är enbart ute efter att folk ska tycka synd om dem.
Och bilar utanför europa har påverkats av detta och säkert även i europa, både sådant Toyota vet om och inte vet om. De håller nog tyst om en hel del de inte vet om, sam vanligt.

Simon: Hur ser du om inläggen är seriösa eller ej? Allt jag skriver är seriöst och det gäller nog de flesta här. Dock inte Jarls.

Sluta med att hoppa på folk och med att trolla nu.

#14
2011-01-26 15:19

Re Crister w
Det klart att nyare bilar återkallas när man upptäcker nåt som inte är bra, men det är nog mer ovanligt att 11 år gamla bilar tas in.....

#15
2011-01-26 15:27

Men om man har blivit beordrade att återkalla bilar, vilket sannolikt är fallet här, med systemet, och man har valt att ha kvar samma system i 11 år, så blir man ju tvungen att återkalla så gamla bilar. Eller hur?

#16
Saab lever än...
2011-01-26 16:47

Roligt när folk sågar ett märke som återkallar och hyllar ett annat...

#21
2011-01-26 17:03

Re Christer W
Varifrån får du uppgiften om att det på nåt sätt skulle vara beodrat...?

#22
j a r l
2011-01-26 17:03

Jag har kört Toyota sedan 1976! :-)

Aldrig har jag behövt reparera någon av bilarna (bara jättebillig service)! Ingen av mina Toyotor har någonsin krånglat! Aldrig har det ens blivit så mycket som en endaste rostfläck på någon av dem... :-)

My Toyotas Has Been Fantastic!!!

#25
2011-01-26 17:19

Tungt för ett märke som fram till för några år sedan ansågs ofelbara. Deras tidigare ganska oförtjänta rykte som kvalitetsledande har snabbt bleknat vilket man tydligt ser på försäljningssiffrorna. För när Svensson inser att även Toyota går sönder ibland så försvinner den kanske viktigaste anledningen till köp.

I USA var man i fjol det märke av de stora som tappade mest marknadsandel, i Tyskland tappade man över 40%. Problem är bara förnamnet.

#27
2011-01-26 17:21

Det har jag egentligen inget belägg för, men det är egentligen inte viktigt i sammanhanget. Det brukar ju dock vara rätt allvarligt med bränsleledningar etc vilket brukar leda till obligatorisk återkallelse.

Om en tillverkare väljer en lösning A på ett system i bilen, t.ex bränsleledningssystemet, och man gör en miss i konstruktionen av detta system så att det kan vara farligt (som i detta fallet), så måste man ju åtgärda alla bilar som har detta systemet. Tydligen så har Toyota använt detta system A i 11 år eftersom man återkallar 11 år gamla bilar. Detta är naturligtvis inget man gör för att vara snäll utan för att de just har samma system A i dessa bilar. Det skulle ju se enormt konstigt ut om man återkallar 3 år gamla bilar med ett konstruktionsfel som kan innebära fara för de som åker i bilen, men inte de bilar som har exakt samma system fast är 11 år gamla.

Eller påstår du att man är så snälla på Toyota att man återkallar gamla bilar med ett helt annat system för att vara snälla och bjuda på lite gratisdelar?

#29
2011-01-26 17:29

Detta visar ju ännu en gång att den felfria bilen inte finns (Som somliga verkar tro).

#34
2011-01-26 19:18

Re Rålle G
Återigen visar du hur dåligt påläst du är, fast jag är oerhört tacksam att du inte beter dig som de andra pajasarna här på forum.....

Toyota ökar sin försäljning trots deras utmålning i media..... Däremot var ökningen bara 8% men om du sätter dig ner och funderar på hur många bilar det blir på över 8 miljoner så får man nog anse att de sålt långt mycket bättre än förväntat, särskilt från vissa här på forum som trodd det skulle gå utför, det går uppför...:)

Du vet väl att Världen består av mer än Tyskland Rålle...?

#38
Blinkljus
2011-01-26 20:08

Det känns tryggt med Toyota, dom byter delar som kanske eller finns risk att gå sönder utan knorr, det gör att man fortsätter att köra Toyota.

#39
Tadas
2011-01-26 20:19

Toyota är och har alltid varit världens enda felfria bil.
Återkallningarna är bara i förebyggande syfte. Det är inget fel på bilarna egentligen. Toyota gör bara så här för att ägarna ska kunna känna maximal trygghet.

#40
hahahahah
2011-01-26 20:28

Toyota är bra men tråkiga och jag har ägt en Toyota i 3 år tidigare.

#43
2011-01-26 21:42

@Simon:

Dåligt påläst, ja du säger det :-) Likafullt så är jag så påläst att jag konstaterar att Toyota tappar marknadsandelar i nämnda (väldigt stora marknader). Det håller du med om eller hur? Jag är också så påläst så att när man surfar på utländska ekonomi- och branchsajter så upptar artiklar och analyser om Toyotas pågående problem rätt stor plats. Det borde även du upptäckt? Eller ge ett exempel på något annat faktafel?

Att de ökar sin totala globala försäljning har jag aldrig förnekat och när du säger att de sålt över "förväntan" trots "utmålningen" i media så är det ju bara din personliga åsikt?

Toyota har svårigheter på många marknader, det inser dom själva och det borde nog även du kunna medge..

#44
bruno sjöö
2011-01-26 21:48

Toyota minskar trots att de borde sälja mer istället nu när folk får bättre ekonomi.

åter kalningar lockar inga köpare förutom simon

#46
Anynomus
2011-01-26 23:08

Tadas, "Toyota är och har alltid varit världens enda felfria bil. Återkallningarna är bara i förebyggande syfte. Det är inget fel på bilarna egentligen. Toyota gör bara så här för att ägarna ska kunna känna maximal trygghet."

Tror du på detta själv? Alltså, "Det är inget fel på bilarna egentligen." Nä, nu läcker det "bara" bärnsle. men fel är det inte... LOL

#47
2011-01-26 23:20

Re Rålle G
Du hittar säkert media som skriver om bekymmer, fakta är att de överaskade analytikerna genom att gå med vinst som ingen hadde räknat med, dessutom kom försäljningen ifatt så att de till slut sålde fler bilar än året innan.... Så nog finns det mycket positivt även om media gärna framställer det som negativa......

Det är inte min personliga åsikt att de ökar sin försäljning globalt, det är fakta.....

#48
Dirk
2011-01-27 08:26

Anynomus
119 bilar av 1,7 miljoner bilar har läckt bränsle varav ingen i Europa, ändå väljer Toyota i förebyggande syfte att göra detta för att ägarna skall känna maximal trygghet.

#49
2011-01-27 09:30

@Simon: Om du läser mitt sista inlägg en gång till så ser du att jag inte alls förnekar att de ökat sin totala försäljning.

Det är ett faktum att de tappar marknadsandelar i USA samt att de sålde färre bilar i många europeiska länder i fjol. I Asien däremot så går dom som tåget.

Men till ämnet: Denna återkallelse lär bara spä på de tvivel om kvaliteten på märket som vuxit fram och vi får se vad de hittar på för komma tillbaks. Dom lär inte sitta nöjda och vägra inse att de har problem..

#51
2011-01-27 11:11

Re Rålle G
Ja vi får nog vänta och se, intressant dock att se skillnad på bilmärken, ford står inte för sin rostskyddsgaranti, Volvo låter kunden drabbas när hjullagren tar slut precis efter garantin gått ut, mendans Toyota glatt står för utbyte av bensinslang på 11 år gamla bilar trots att bara 119 av 1,7 miljoner bilar uppvisat problem......

Det är anledningen till att jar tror att de kommer fortsätta vara störst...

#52
Anynomus
2011-01-27 11:20

Simon no1: För det första står i praktiken ingen tillverkare för sina rostskyddsgarantier. Som jag skrev i andra artiklar har det visat sig - föga överaskande, dessutom - att villkoren för rostskyddsgarantierna är så finurligt formulerade att kunderna - oavsett bilmärke - i praktiken aldrig kan åberopa garantin.
För det andra, kan du ange någon källa som visar att Toyota "glatt"byter delar på sina bilar?

För övrigt vore det på sin plats att du någon j---a gång vaknar upp och inser att Toyota är skit. Och tro mig: Den här följetongen med återkallade Toyotor kommer att fortsätta. Men rent beteendevetenskapligt är det intressant att se hur folk som Simon in till döden vänder och vrider på skandalerna i fåfänga försök att rädda sitt märke och låtsas som att det regnar. Jag ler ett Basil-i-Fawlty-Towers-leende varje gång jag läser dylika inlägg - och ser en Toyota på vägen. Synd bara att så många har blivit så grundlurade.

#53
2011-01-27 11:27

Re Anonym fegis
Gillar inte folk som inte ens kan regga sig med namn och sen spyr galla, hur tror du att Toyotaägarna är lurade när de gång på gång på gång i undersökning efter undersökning efter undersökning hamnar i toppen, oavsett om det handlar om kundnöjdhet, bilens kvalitet, eller om man kommer att köpa en Toyota nästa gång man byter bil.....????

Att kalla de som har erfarenhet av märket för lurade är bara ett bevis på ditt Toyotahat, du är långt ifrån ensam, för tänk så jobbigt det måste vara att se att andra människor är så nöjda med sina riskokare eller bambustaket.....!

Ha en bra dag.....!

#56
2011-01-27 13:11

Re Anonymus
Skillnaden är att när du reggar dig så måste du ange en mailadress som VIB har, då kan de nå dig om du beter dig illa, altså är man inte helt anonym längre, sen är den stora fördelen att man då vet att man pratar med samma person, man riskerar inte att nån annan andvänder ditt nick för då syns det eftersom du är bunden till ditt konto.....

På detta forum vet man sällan om det är samma person eftersom de andvänder varandras nick...

#57
2011-01-27 13:12

Re Kenneth Drake,, vore det inte bättre du hittade en egen länk....?

#58
Anynomus
2011-01-27 13:23

Simon, redaktionen har min e-postadress. För övrigt märker du garanterat att "jag" är "jag" i de här diskussionerna.

#60
Dirk
2011-01-27 13:57

Anynomus:
"För det första står i praktiken ingen tillverkare för sina rostskyddsgarantier"

Självaste ViBilägare fick motorhuven utbytt på sin långtest-Prius p.g.a. vitrost. Jag tror "Shogun" här fick någon plåtdetalj (om jag minns rätt motorhuv) på sin Yaris Verso utbytt. En arbetskamrat fick bakluckan utbytt på sin Avensis Touring bytt pga rost runt torkarmotorfästet.

Med andra ord så har Toyota långt ifrån bäst rostskydd, men de tar trots det ansvar för sina produkter. Kunden ska alltid hållas skadeslös.

#61
2011-01-27 14:08

Dirk.

Helt riktigt jag fick min motorhuv utbytt mot en ny på min Yaris verso. Pga lite bubblor under lacken på undersidan av huven i framkant. Jag har även fått bakluckan på min Previa -92 omlackad då den gått 26000mil och garantin var utgången då den fått intill gummilisten till bakrutan fått en rostfläck stor som en 5krona. Så att säga att rostskyddsgarantin är värdelös för alla märken är att ljuga för sig själv. Det beror på vilket märke man tala om. Det finns ETT märke som verkligen tar ansvar för sina produkter.

#62
Vis
2011-01-27 16:32

Garanti på bilar är bra, att återkalla är bättre, inga diskutioner om det är en garanti fråga då.

#63
S-E S
2011-01-27 17:56

Shogun, de kostnader det innebar att lacka om huv mm. fick du väl betala för när du köpte bilen?

#64
2011-01-27 18:29

SES.

Nej jag köpte bilen begagnad nere i Hörby och den hade gått 13,000mil när jag köpte den. Jag ville ha prisreduktion när jag upptäckte dessa små bubblor under huven i framkant. Det tar du med Toyota sa försäljaren. Och det gjorde jag när jag kom hem till Karlstad gick jag in på Motor Trend och visade upp det hela vips så fick jag en ny huv och den lackerad!

Sådant kallas kundvård. Vilket annat märke hade gjort detta?

#65
Anynomus
2011-01-27 18:32

Måste ju vara underbart att vara Toyota-ägare nu för tiden - varje dag kommer det ett brev om återkallning och nödvändigheten att ta ledigt från jobbet liknar mest en långtidssjukskrivning. Kanske ska jag i fortsättningen kontrollera vilket bilmärke folk kör som söker jobb hos oss. "Jaså Toyota... Ja, hej så länge. Vi hör av oss." Hem åker den jobbsökande och vi fortsätter på kontoret: "Nej för bövlingen, inte han - han kör ju Toyota. Han kommer aldrig att vara här. Han måste till verkstaden stup i kvarten."

#66
2011-01-27 18:38

Anonym fortfarande efter att kört Toyota i 30 år nu har jag hittils aldrig fått ett ända brev.... Jobbigt va....?

Kanske har jag bara haft tur, men jag tror faktiskt att det har betydelse att man kör det minst återkallade bilmärket av all bilmärken de sista 10 åren.....

Om du tror att det är såna problem med det minst återkallade märket så kan du ju glömma att hitta nån att anställa.....

#67
j a r l
2011-01-28 13:01

Jag har ägt 17 st. Toyotor sedan 1976 (Äger 3 st. idag)! Aldrig har en enda av dem någonsin gått sönder!!! Aldrig har en enda av dem blivit återkallad!!! Det är ett faktum!

Detta är ytterligare bara en fabricerad artikel...
Blähä!

#68
SiggeN
2011-01-28 13:28

jarl...nog dags för dig att vidga dina vyer. Åker du till Kanarieöarna varje sommar också?

#69
z655
2011-01-28 17:59

Synd att "världens bästa bilar" är så fruktansvärt tråkiga. Jag har svårt att förstå att det måste vara så. Finns ingen Toyota modell överhuvudtaget numera som väcker habegär. Toyota supra och första generationen Celica var okej men numera gäspar man så fort man ser en nyare Toyota. Det borde gå att få lite mera "rock n roll " i märket så kanske man kunde tänka sig att köpa en någon gång, som det är nu ,nej tack.

#70
2011-01-28 19:24

Re z655
Jag kan hålla med dig till en viss del, de har inte satsat så mycket i Sverige på sportiga körglada modeller på senare år, 2007 var sista året du kunde köpa T-sporten, sen har det varit klent med modeller...

Orsaken är väl först och främst att vi i Sverige aldrig direkt rusat och köpt Toyotas sportiga modeller så jag misstänker att de säljs i för liten volym....

Ska man åt sportigheten får man gå över till Lexus men då blir priset ett annat, tyvärr är de ju rätt strikta vad gäller miljön så det är nog också en bidragande orsak att de tagit fram så få sportiga modeller.....

Fast deras VD har ju sagt att de ska bli sportigare så vem vet, det kanske finns hopp för spännande nyheter....?

#71
Anynomus
2011-01-28 19:41

Jag säger det igen: Toyota måste sättas i karantän i minst fem år så att Toyota självt och vi konsumenter får veta hur det egentligen står till.

#72
2011-01-28 19:48

Re Anonymus

Dröm sött.....;)

#73
z655
2011-01-28 20:28

Håller inte alls med de som säger att Toyota är skit. Kvalitets ryktet Toyota har får man inte gratis så självfallet tror jag att bilarna har bra kvalitet. MEN speciellt mycket känslor väcker bilarna inte. Vågar till ock med påstå att dom känns tråkiga, vilket är synd om det är en så bra bil som det påstås. Kom igen Toyota visa lite mer "balls".

#74
2011-01-28 21:01

Anynomus=Jägaren välkommen tillbaka!

Fortsätt att jaga Toyota och hylla Mercedes rostburkar!

Shogun "sherlock holmes" se hur det gick för 789=Kenneth Drake avslöjad med byxorna nere ;o)

#75
gunnar44
2011-01-29 15:47

Det har kanske blivit en nedgående trend hos Toyota. Att vara världens mest felfria bil i flera år kostar på. Har man blivit för självsäkra? Är inte kontrollen lika rigorös som tidigare? Japan har på senare år gjort kraftiga personalnedskärningar för att klara ekonomin. Europeiska bilar har blivit bättre, och börjar kunna konkurrera med Japanerna kvalitetsmässigt, särskilt några av de Tyska bilfabrikaten.

#76
S-E S
2011-01-29 18:42

Har Toyota har givit begreppet "tur och retur" en ny innebörd?

#77
2011-01-30 11:45

Re S-E-S
Japp, du har tur om du får en retur....:)

#78
Anynomus
2011-01-30 18:47

Simon no1: Ja, jag sover gott. Jag har ingen Toyota att sjukskriva mig för på morgnarna.

#79
2011-01-30 19:37

Re Anonymus
Det har jag redan förstått, har du ens moped...?

#80
Simon nätmobbar
2011-01-30 20:47

Simon, sluta nu.

MVH Uno

#81
2011-01-30 21:44

Re Uno
Jag väljer fortfarande själv vilka inlägg jag besvarar...

#82
Bruno Sjöö
2011-01-30 21:56

Jag håller med Uno. Höj din nivå i dina inlägg.

#83
2011-01-30 22:05

Re Uno Bruno igen
Då vore det smaksamt om du slutade andvända flera namn för varje inlägg, regga dig och va som folk istället..... Det är en bra början för att höja nivån, det blir bara barnsligt när samma person byter namn hela tiden......!

#84
Uno Lööv
2011-01-30 22:09

Nu har Uno loggat in.

#85
789
2011-01-30 22:54

Härligt Uno. Själv lägger vi oss, jag och frugan alltså.

#86
EmilHammarlund
2011-01-30 23:41

789: Har du varit duktig och lämnat in frugans Avensis på återkallning nu?

#87
schogun
2011-02-02 09:47

Toyota slår världsrekord - i både tristess och återkallningar. Hur man kan hylla ett sånt märke är en gåta. Kanske ni borde skaffa en bra terapeut som reder ut härvan?

#88
Uno Lööv
2011-02-02 21:53

Toyota...

#89
2013-02-14 20:52

Uno Is back!

#90
2016-08-03 18:13

.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.