Bild
Nästa artikel
Nyheter

Touareg återkallas efter för höga utsläpp

Publicerad 18 december 2017 (uppdaterad 18 december 2017)
Tyska transportmyndigheten KBA beordrar Volkswagen att uppdatera mjukvaran i över 57.000 dieselbilar.
Volkswagen lyckas inte skaka av sig utsläppsskandalen som uppdagades 2015. Den senaste händelsen i raden är att tyska transportmyndigheten KBA i sina tester upptäckt att suven Touareg med treliters dieselmotor certifierad enligt utsläppsklassen Euro 6, släpper ut för mycket kväveoxider. Enligt nyhetsbyrån Reuters upptäckte KBA två olika tveksamma avstängningsmekanismer: Dels en utsläppssänkande ”uppvärmningsstrategi” som gick igång när fordonen undersöktes i statiska rullbäddstester, dels hade de Touaregmodeller som utrustats med kostsamma SCR-system en mjukvara som, under vissa omständigheter, ströp användandet av AdBlue, den urea-baserade vätska som filtrerar bort kväveoxider från dieselutsläppen.

Från Volkswagen i Sverige finns ännu inga uppgifter på hur många bilar som omfattas av återkallelsen här.
– Bilar i Sverige är berörda men vi har ingen exakt siffra just nu eftersom vi väntar på ett aktionsunderlag från vår fabrik. Nästa steg är att kontakta verkstäder och berörda kunder. Uppdateringen ska finnas tillgänglig hos verkstäderna i början av nästa år, säger Marcus Thomasfolk, pressansvarig på Volkswagen Sverige.

Bilarna som omfattas är av årsmodellerna 2014-2017.
– Åtgärden syftar till att säkerställa att motorns utsläppskontroll kan fungera på bästa sätt efter en kallstart. Samtidigt görs en smärre justering av inställningen i bilens SCR-katalysator så att räckvidden för AdBlue ska vara 2400 km under normala körförhållanden. Tidigare har den varit inställd på att klara 2400 km oavsett körförhållande, säger Marcus Thomasfolk.

Enligt honom är anledningen till KBA:s beslut om återkallelsen att Volkswagen själva uppmärksammat dem på att det kunde finnas felaktigheter i motorstyrningen för Touareg V6 TDI efter att de genomfört egna undersökningar.

Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
 

Kommentarer

#1 • 2017-12-18 11:57
Styggavargen

Man kan riktigt se hur mycket bränsle denna modell drar, stor och klumpig och tung. Höga utsläpp i alla fall...

#2 • 2017-12-18 12:23
Styggavargen

Fast skall vi vara lite ärliga låg väl förbrukning nära en liter på en sådan Lexus!? Mest klumpig.. och ingen stor nytta.

#3 • 2017-12-18 12:34
Axelman

"..höga diseselutsläpp?" Ojojoj!! Var läcker det? I tanken? Bränsleslangarna? Högtryckspumpen? Eller har rubrikmakaren fått ett litet hjärnsläpp......?
;-D

#4 • 2017-12-18 13:00
Maria Dahlin

Hjärnsläpp skulle jag nog kalla det =) Ändrat nu.

#5 • 2017-12-18 14:15
Axelman

Kul. Vi Bilägare justerade utsläppen.
:-D

#6 • 2017-12-18 14:19
Axelman

Jo seru Styrman Jansson. När man har köpt sin miljonbil med läder och alla tillbehör är det väldigt viktigt att man har en miljöbil med lägre förbrukning så man kan åka lyxigt med rent samvete. Fast man gör jordens nacksving på sig självt. Men när det gäller lyx kan man motivera med vadsomhelst bara man får det man vill ha.

#7 • Uppdaterat: 2017-12-18 17:22
Apex

Styrman_jansson

Man stoppar in en dieselsexa för att få en bra balans mellan förbrukning och prestanda. Med en bensinsexa i en stor SUV får man nog en förbrukning på långt över 1l/mil.

Xc90 D5: 0-100 på 7,8s, deklarerad förbrukning: 0,57l/mil
Q7 3.0 tdi: 0-100 på 6,5s och deklarerad förbrukning: 0,59l/mil

På Carwows duelltest på youtube så var Volvon törstigare än Audin under provkörningen. En mindre motor får jobba mycket hårdare i en stor och tung bil.

#8 • 2017-12-18 19:53
1

Haha!

#9 • 2017-12-18 20:31
Axa

Håller med Apex. Undermotoriserade bilar drar mer, det är ingen nyhet.

#a • 2017-12-18 21:05
Styggavargen

Tror du själv på de uppgivna förbrukningssiffrorna? Dock håller jag med om att för liten motor i för tung bil är direkt en dålig idé.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.