Bild
Nästa artikel

Touareg återkallas efter för höga utsläpp

Nyheter

Tyska transportmyndigheten KBA beordrar Volkswagen att uppdatera mjukvaran i över 57.000 dieselbilar.

Volkswagen lyckas inte skaka av sig utsläppsskandalen som uppdagades 2015. Den senaste händelsen i raden är att tyska transportmyndigheten KBA i sina tester upptäckt att suven Touareg med treliters dieselmotor certifierad enligt utsläppsklassen Euro 6, släpper ut för mycket kväveoxider. Enligt nyhetsbyrån Reuters upptäckte KBA två olika tveksamma avstängningsmekanismer: Dels en utsläppssänkande ”uppvärmningsstrategi” som gick igång när fordonen undersöktes i statiska rullbäddstester, dels hade de Touaregmodeller som utrustats med kostsamma SCR-system en mjukvara som, under vissa omständigheter, ströp användandet av AdBlue, den urea-baserade vätska som filtrerar bort kväveoxider från dieselutsläppen.

Från Volkswagen i Sverige finns ännu inga uppgifter på hur många bilar som omfattas av återkallelsen här.
– Bilar i Sverige är berörda men vi har ingen exakt siffra just nu eftersom vi väntar på ett aktionsunderlag från vår fabrik. Nästa steg är att kontakta verkstäder och berörda kunder. Uppdateringen ska finnas tillgänglig hos verkstäderna i början av nästa år, säger Marcus Thomasfolk, pressansvarig på Volkswagen Sverige.

Bilarna som omfattas är av årsmodellerna 2014-2017.
– Åtgärden syftar till att säkerställa att motorns utsläppskontroll kan fungera på bästa sätt efter en kallstart. Samtidigt görs en smärre justering av inställningen i bilens SCR-katalysator så att räckvidden för AdBlue ska vara 2400 km under normala körförhållanden. Tidigare har den varit inställd på att klara 2400 km oavsett körförhållande, säger Marcus Thomasfolk.

Enligt honom är anledningen till KBA:s beslut om återkallelsen att Volkswagen själva uppmärksammat dem på att det kunde finnas felaktigheter i motorstyrningen för Touareg V6 TDI efter att de genomfört egna undersökningar.

Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
 

Kommentarer

#1
2017-12-18 11:57

Man kan riktigt se hur mycket bränsle denna modell drar, stor och klumpig och tung. Höga utsläpp i alla fall...

#2
2017-12-18 12:18

Hade varit bättre om man satsat på hybrider istället med lägre förbrukning och utsläpp. Diesel är passe för länge sedan. Man kunde köpa den första Lexus suv hybriden Rx400h med låga utsläpp ( i jämförelse med andra suv modeller)redan 2005, det gäller att ligga rätt i tiden med gångbara produkter före konkurrenterna.

#3
2017-12-18 12:23

Fast skall vi vara lite ärliga låg väl förbrukning nära en liter på en sådan Lexus!? Mest klumpig.. och ingen stor nytta.

#4
2017-12-18 12:33

Styggavargen den är betydligt lägre än motsvarande suv från samma tid både vad gäller utsläpp och förbrukning. Ca 0,85 l/mil. Toyota/Lexus var långt före sin tid jämfört med alla andra vad gäller hybridteknik, många har än idag inte förstått hur bra det är.

#5
2017-12-18 12:34

"..höga diseselutsläpp?" Ojojoj!! Var läcker det? I tanken? Bränsleslangarna? Högtryckspumpen? Eller har rubrikmakaren fått ett litet hjärnsläpp......?
;-D

#6
2017-12-18 13:00

Hjärnsläpp skulle jag nog kalla det =) Ändrat nu.

#7
2017-12-18 13:50

Så var det dags för nya "justeringar" av mjukvara för VW. Försöka få ner Nox halterna mm.
Gått lite sådär med tidigare uppgraderingar.
Kunderna har köpt en produkt, fått en annan.
Dieselgate har det goda med sig att många fått klart för sig att Nox är en hälsofarlig utsläppsproblem från dieselpersonbilarna och är svår att få ner.
Politikernas val blir då självklara, begränsa dess användning i känsliga miljöer via zoner och dieselpersonbileförbud.

#9
2017-12-18 14:15

Kul. Vi Bilägare justerade utsläppen.
:-D

#10
2017-12-18 14:19

Jo seru Styrman Jansson. När man har köpt sin miljonbil med läder och alla tillbehör är det väldigt viktigt att man har en miljöbil med lägre förbrukning så man kan åka lyxigt med rent samvete. Fast man gör jordens nacksving på sig självt. Men när det gäller lyx kan man motivera med vadsomhelst bara man får det man vill ha.

#12
2017-12-18 17:22

Styrman_jansson

Man stoppar in en dieselsexa för att få en bra balans mellan förbrukning och prestanda. Med en bensinsexa i en stor SUV får man nog en förbrukning på långt över 1l/mil.

Xc90 D5: 0-100 på 7,8s, deklarerad förbrukning: 0,57l/mil
Q7 3.0 tdi: 0-100 på 6,5s och deklarerad förbrukning: 0,59l/mil

På Carwows duelltest på youtube så var Volvon törstigare än Audin under provkörningen. En mindre motor får jobba mycket hårdare i en stor och tung bil.

#13
1
2017-12-18 19:53

Haha!

#14
2017-12-18 20:31

Håller med Apex. Undermotoriserade bilar drar mer, det är ingen nyhet.

#15
2017-12-18 21:05

Tror du själv på de uppgivna förbrukningssiffrorna? Dock håller jag med om att för liten motor i för tung bil är direkt en dålig idé.

#16
2017-12-18 21:30

Styggavargen

0,57l/mil i en XC90? Haha, aldrig i livet.. tror dock aldrig på angivna förbrukningssiffror.

#20
2017-12-18 23:16

Var är svenska trafikmyndigheter? Sover de? VW är bra väldigt fräck, nonchalant, arrogant,... jävelfabrik.
När det gäller bilarnas riktiga förbrukning och utsläpp verkar det som om allas ligger mycket mer än de angivna siffrorna. Anledningen må vara EU:s körcykeln som ligger mycket bort från de verkliga förhållanden.

#21
2017-12-19 02:23

Apex & Axa @ Ju större motor man har i en och samma bil (oavsett storlek) ju mer bränsle drar den per mil och kWh. Det senare kan du se i ett musseldiagram där samma motor drar mer per kWh vid låg belastning och mindre bensin eller diesel per kWh vid högt effektuttag eller högt moment.
Dessutom är alla personbilsmotorer oavsett storlek, så gott som alltid mycket lågt belastade vid laglig hastighet. Undantagen är kraftig acceleration eller uppförsbackar. Ett tydligt exempel är data från elbilar.

#22
2017-12-19 06:47

Styrman_jansson

Nej det tror jag inte, men jag tror mycket väl att den kan vara snålare än XC90 som har en 2-liters diesel. Långt över 1 liter drar den inte heller vid normal körning, den klarar sig nog på 0,8-0,9 utan större problem.

Varför skulle man inte kunna utnyttja effekten? Inget man gör varje dag non stop, men betalar man 700k+ för en bil så vill man förmodligen ha den kraften.

Vem vill inte ha en snål(relativt) bil som dessutom är kraftfull och snabb? Utveckling tror jag det kallades för

#23
2017-12-19 06:45

Snabb95

Du har helt fel. Undermotoriserade bilar drar mer än ”rätt” motoriserade bilar. Det visar bla testen jag nämnde i en tidigare kommentar mellan Audi Q7 och Volvo XC90.

https://youtu.be/vlt7kdoC2g4

#25
2017-12-19 07:58

Styrman

DU missar poängen, den hade inte varit snålare med en mindre motor! De vill uppnå en balans mellan prestanda och förbrukning vilket de gör med en 3 liters dieselsexa. Den ska inte bara vara snål eller bara vara snabb utan den ska vara både och.

Att en Q7 med 2-liters bensinmotor ska dra 0,73 tror jag ännu mindre på. Tror att skillnaden i verkligheten blir ännu större än 0,14l/mil till dieselns fördel.

#27
2017-12-19 08:17

Styrman

Den är just både och. Den har en deklarerad förbrukning på 0,59l/mil(det enda vi kan gå på) och den kan göra 0-100 på 6,5s när man känner för att göra det.

#29
2017-12-19 08:55

Styrman

Du vet att man inte måste köra gasen i botten hela dagarna bara för att den är snabb? Eller baka 20 pizzor samtidigt?

De kan stoppa in en motor i den som gör den snålare men samtidigt långsammare.

De kan stoppa in en motor som gör den mycket snabbare men samtidigt mycket törstigare

Audi stoppar in en motor som gör den snabb(när man vill det) och med en för biltypen väldigt bra förbrukning.

Du har uppenbarligen svårt för att fatta det så detta blir mitt sista svar till dig.

#31
2017-12-19 14:01

Hahaha, ni är roliga som pratar om en bils förbrukning. Kvittar om bilen drar tio liter per mil. Faran är istället när alla vill köra runt med dessa klumpar och utsläppen ökar ännu mer. Däri ligger problemet. En trend likt SUV är därför då dåligt som det kan bli. Motsatsen borde nu ske, att varje ny bil som rullar ut ifrån någon fabrik håller lägre förbrukning än tidigare. Men detta kommer aldrig att inträffa om vi väljer allt mer energikrävande bilar likt denna i artikeln.

#32
2017-12-19 16:03

Snabb
Hm, min erfarenhet från fullastade bilar är att en på gränsen till undermotoriserad bil drog betydligt mer än en fullastad övermotoriserad bil. I det ena fallet en Volvo, i det andra fallet en Passat. Jag tror även husvagnsägare kan intyga att det drar lite mindre med en bil med ”rätt” motor.

#34
2017-12-19 17:25

Styrman
Jag försöker bara påvisa att bilar som är undermotoriserade drar mer än optimalt

#35
2017-12-19 18:08

Man behöver inte fundera Styrman.
Med en fullfjädrad Touareg kör man gott både med och utan tungt släp. Dessutom, om man valt aktuell motor (tdi) kör man vanligtvis med en förbrukning som i stort matchar miljöikonen Prius.

Jag tror många, rentav de flesta ägare nonchalerar återkallelsen.

#36
2017-12-19 21:22

Haha.. ja du, hur har man det med trovärdighetsnivån nu då? Fuskande VW och dess trogna sektmedlemmar hävdade ju bestämt att de bara fuskat med gamla bilar, inte nya Euro6:or -de var ju så rena och fina och den som sade motsatsen fick ju en snabb uppläxning... Svårt att lära gamla hundar sitta, så vi lär få se mer fusk från VW framöver. Undrar vad de tänker fuska med i sina kommande elbilar -att slänga ihop en elbil är inte så svårt, att fabricera lögner och fusk kan nog vara betydligt värre...

VW -en gång fuskare, alltid fuskare!

#39
2017-12-20 01:45

Apex @ Det finns inga undermotoriserade bilar i dag! Alla är onödigt övermotoriserade, för att broschyrdata och 0 till 100 skall imponera på ägaren eller grannen. Så länge vägen är horisontell (vilket den är i genomsnitt) har lasten liten betydelse eftersom den endast påverkar rullmotståndet vilket är lågt i förhållande till luftmotståndet vid t.ex. 100 km/h. Vid den hastigheten åtgår c:a 15 kW men eftersom genomsnitts hastigheten är betydligt lägre än 100 km/h utnyttjar Du en motoreffekt på c; a 10 kW i genomsnitt. Det är bara vid kraftig acceleration och i uppförsbackar som Du utnyttjar c:a hälften av motorns maxeffekt och det är under så kort tid av den totala körtiden att det inte påverkar den genomsnittliga förbrukningen oavsett om det är en 2 eller 3 liters motor. Den högre förbrukningen vid uppförsbackar innebär motsvarande minskning i utförsbackar förutsatt att man inte fotbromsar. Samma sak vid acceleration resp. retardation.

#41
2017-12-20 09:38

Snabb
Men du utgår ifrån konstanta värden. Så är inte verkligheten.

#42
2017-12-20 10:05

VW -en gång fuskare, alltid fuskare. VW med anhängare hälsade under Dieselgate-diskussionerna att alla nya bilar med Euro6 minsann inte var påverkade utan 100% rena utan fusk. De som hävdade motsatsen blev rejält avhyvlade, men det var inte så svårt att se att fusket verkligen sitter hårt i VW's väggar.

Hur står det till med trovärdigheten, och vad fuskar VW med idag -precis ingenting visar på att de helt plötsligt slutat med sitt fuskande beteende så VW fortsätter glatt på sin valda väg.

#43
2017-12-20 10:27

Vad i ligger fusket att strypa Adblue under vissa omständigheter? Vilka omständigheter då och vad skulle VW vinna på det?
Vad i ligger fusket med "uppvärmningsstrategin"? Vad består denna "strategi" av och vad skulle VW vinna på det?

#44
2017-12-20 12:57

Leif
Ganska meningslöst upprepande mantra... Sluta, ingen tar dig på allvar.

#45
2017-12-20 12:59

Min C5 2.0 hdi drar ca0,65l/mil C5 med 1,6 hdi ca0,55 med en mindre motor axar man inte lika snabbt och har nog en lugnare körstil , men det går väl inte försig idag när varje intjänad sekund med bilen för en del är värd att offra livet för

#46
2017-12-20 12:59

Min C5 2.0 hdi drar ca0,65l/mil C5 med 1,6 hdi ca0,55 med en mindre motor axar man inte lika snabbt och har nog en lugnare körstil , men det går väl inte försig idag när varje intjänad sekund med bilen för en del är värd att offra livet för

#47
2017-12-20 13:18

Hans
Är en långsam omkörning en säker omkörning?

#48
2017-12-20 14:45

Beror om det kommer mötande bilar!? Här i Skåne går det knappt att köra om på mindre vägar, för mycket bilar och vad är vitsen att ligga 100-200 meter längre fram, vad tjänar man på det? Den där provkörningen av Touareg i videon, ser mer ut som man sitter i en lätt lastbil eller nåt. Allt ser väldigt smått ut. Helt klart att en Touareg är en bil i en annan "skala". Sedan kan man fråga sig vad nyttan är med den, hur många har ett behov av en sådan här bil?

#49
2017-12-20 15:25

Axa @ Jo, jag utgår från verkliga fysiska lagar och uppmätta värden. Den genomsnittliga förbrukningen blir nära konstant över tid medan den temporära varierar från 0 till minst 3 liter per mil beroende på lutning eller acceleration. Om Du tittar i biltillverkarens datablad så är bränsleförbrukningen högre ju större cylindervolym en motor har i samma bil. Något annat skulle vara orimligt med samma drivlina.

#50
2017-12-20 19:43

Snabb
Jag menade förvisso inte förbrukningen.
Men att du utgår från verkliga verkligheten och konstanter blir förvirrande. Det är en hel del parametrar som påverkar och det är sällan man kör med konstant fart. Därför kan en bil vara undermotoriserad. I verkliga verkligheten så funkar det inte med en EPA på autobahn...så att säga.

#51
2017-12-20 22:11

Axa @ Jo, nog är det bränsleförbrukningen Du skriver om.
2017-12-19 16:03 skriver Du: ”Hm, min erfarenhet från fullastade bilar är att en på gränsen till undermotoriserad bil drog betydligt mer än en fullastad övermotoriserad bil.” och 2017-12-19 17:25 skriver Du: ”Jag försöker bara påvisa att bilar som är undermotoriserade drar mer än optimalt.”

#52
2017-12-21 00:05

Haha. Nu vet jag inte vad jag menar men står fast vid det jag har sagt...

Edit: vad jag menar är väl att min erfarenhet är att Volvo drog betydligt mer än min Leon trots samma storlek och trots mer hästar i Leon, och oavsett hur hårt man snålkörde.
Gamla Passaten mer större motor än den i Leon var inte så långt ifrån jämförbara siffror med Leon.

#53
2017-12-22 12:57

Går inte jämföra en Leon och Volvo, det skiljer flera hundra kilos vikt mellan bilarna.

#54
2017-12-22 17:45

V50?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.